Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Tufft! Just att få bygga om en kyrka mitt i stan till bostad har alltid varit något jag drömt om, men det kommer troligen aldrig bli verklighet för min del. Ska bli intressant att följa.
Ska jag vara helt ärlig tycker jag bara det är vidrigt. Jag har inget emot att folk har gott om pengar. Men nånstans går lyxliv över i slöseri. Dom köper huset för 38 miljoner och räknar på ett slutpris om 70 miljoner efter renovering. För en privatbostad till ett enda hushåll. Den som lägger 70 mille på det där hade kunnat använda pengarna på ett bättre sätt.
Pengar måste sättas i arbete, och det kan man ju dock säga att Zlatan gör. Och det finns lantegendomar till dom priserna. Men köper man en lantegendom för 70 mille så brukar det vanligtvis följa med någon verksamhet som används för intäkter. Skogsbruk, jordbruk, kossor, hästar, osv. Ett större jordbruk kan jämföras med ett mindre företag. Men köper man en egendom för 70 mille utan att förränta pengar så är det bara slöseri.
Eller säg så här. Sju procent är en normal vinstmarginal på hyresfastigheter. Det betyder att man måste dra in intäkter på ungefär fem miljoner om året för en hyresfastighet om 70 miljoner för att investeringen ska räknas som lönsam. Det innebär att man förlorar ungefär fem miljoner om året om man inte drar in några intäkter. Eftersom pengarna skulle ha dragit in fem mille om året om dom hade investerats nån annanstans. Om inte Zlatankyrkan ökar med fem mille om året i ren värdestegring så är det förlorade pengar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Conspicuous_consumption