2013-08-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomika
Förstår inte heller varför alla ser ner på att hon går till veterinären för detta, JA det är basic hundvård men det finns miljoner omständigheter till att låta vet. klippa.

Till veterinär går man om hunden är sjuk. Jag har haft hund i hela mitt liv och ärligt talat aldrig hört talas om att man går till en veterinär enkom för detta. Klor klipper man i en zoo-butik eller hos en hundfrisör. Onödigt att ta sin hund till ett ställe där det finns sjuka djur och onödigt att ta upp tid hos en veterinär med något så basalt. Det är som att gå till en kirurg för att klippa håret.

Edit: Men nu såg jag på bloggen att hon klippt klorna på djuraffären, inte hos någon veterinär! Det är ju ni här som är förvirrade, inte hon.
Att klippa i djuraffär tycker jag är toppen, lätt, billigt och hunden är lugnare när någon annan klipper än när en nervös matte/husse kommer med tången!
Senast redigerad av lillamopsen 2013-08-15 kl. 19:27.
Citera
2013-08-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Till veterinär går man om hunden är sjuk. Jag har haft hund i hela mitt liv och ärligt talat aldrig hört talas om att man går till en veterinär enkom för detta. Klor klipper man i en zoo-butik eller hos en hundfrisör. Onödigt att ta sin hund till ett ställe där det finns sjuka djur och onödigt att ta upp tid hos en veterinär med något så basalt. Det är som att gå till en kirurg för att klippa håret.

Vad jag vet erbjuder ingen zoo-butik detta och jag har inte ens hört talas om en hundfrisör där jag bor. Nu bor hon i en större stad så utbudet är garanterat större men ja håller verkligen inte med dig. Ett femton (MAX) minuters besök hos en veterinär som erbjuder kloklippning, många gör dessutom reklam för just den tjänsten, förstår jag inte hur du kan tycka att man tar upp tid för sjuka djur. Jag förstår din liknelse men tycker inte den håller för det är inte många kirurger som gör reklam för en klippning.
Framförallt så förstår jag dig inte då veterinären ERBJUDER denna tjänst. Det ligger i deras utbud och varför skulle det då vara fel att utnyttja den tjänst som företaget erbjuder?
Citera
2013-08-15, 19:30
Medlem
Citat:
Hon har tidigare nämnt (även i böckerna tror jag?) att hon skurit så djupt att hon fått nervskador. (det var väl något tillfälle där hon fick reda på att hennes ena hand aldrig skulle reagera normalt igen?) Så dessa skador+medicinen gör att hon nog gör väldigt rätt i att låta veterinären klippa klorna. Förstår inte heller varför alla ser ner på att hon går till veterinären för detta, JA det är basic hundvård men det finns miljoner omständigheter till att låta vet. klippa.

Jag förstod inte alls det där med att plocka grisöron med fötterna, satt hon i soffan och plockade upp grisöron från golvet? Eller gjorde hon det i sömnen, eller va?

Men ingen här har väl sett ner på att hon ser till att få klorna klippta? Jag kan i alla fall inte hitta nåt inlägg där "alla" ser ner på det?
Det är ju jättebra att hon sköter hunden i det fallet även fast det verkar överkurs att gå till just veterinären, man kan ju göra det på zoo...
Fast hon kanske gör det på zooaffären också, bara Berny själv som tycker det låter större och häftigare att säga veterinären istället... sin vana trogen att dramatisera...
Citera
2013-08-15, 19:33
Medlem
Jag såg nu på bloggen att det stod "djuraffären" nu. Berny har kanske ändrat för det stod "veterinären" förut. Men hon kanske skrev fel då.
Man kan ofta klippa klor hos zooaffärer, där jag bor har en zooaffär var tionde kloklipp gratis...
Citera
2013-08-15, 19:34
Medlem
Citat:
Vad jag vet erbjuder ingen zoo-butik detta och jag har inte ens hört talas om en hundfrisör där jag bor. Nu bor hon i en större stad så utbudet är garanterat större men ja håller verkligen inte med dig. Ett femton (MAX) minuters besök hos en veterinär som erbjuder kloklippning, många gör dessutom reklam för just den tjänsten, förstår jag inte hur du kan tycka att man tar upp tid för sjuka djur. Jag förstår din liknelse men tycker inte den håller för det är inte många kirurger som gör reklam för en klippning.
Framförallt så förstår jag dig inte då veterinären ERBJUDER denna tjänst. Det ligger i deras utbud och varför skulle det då vara fel att utnyttja den tjänst som företaget erbjuder?

Se min edit ovan.
Jag bor i Stockholm och här klipper man inte hos veterinären.
Dock finns det gott om hundfrisörer och de flesta djurbutiker erbjuder kloklippning. (t.ex den stora kedjan Arken-Zoo, finns i hela Sverige).
Men hon hade ju heller inte gått till någon veterinär och klippt utan gjort på det vanliga sättet - gått till just en djuraffär.
Så där tog den lilla diskussionen slut.
Citera
2013-08-15, 19:56
Medlem
Det gjorde den verkligen, det är jag som är förvirrad här!
Svårt ibland att urskilja vad som skrivs på bloggen och vad som skrivs i forumet, tror det var i bloggen det pratas om att hon borde klippa klorna själv just pga att det är basic. Det har pratats om någonstans iaf! (ja, jag blir lite förvirrad av vilket skvaller som skrivs var)

Det är mycket möjligt att det finns gott som sådana ställen där jag bor också (förmodligen gör det garanterat det). Jag har liksom aldrig letat efter det men jag visste faktiskt inte att djuraffärer erbjuder det så nu har jag lärt mig något nytt!
Citera
2013-08-15, 20:04
Medlem
Kardnialvokals avatar
Att hon klipper klorna i en djuraffär är väl knappast det konstigaste i hennes senaste inlägg även om det känns lite hjärnskadat att inte kunna göra så basic saker. Det med nervskador tror jag inte ett skit på. Att hon däckar i soffan när hon hälsar på svärmor känns mer bisarrt. Tänk er själva om ni skulle hälsa på era svärföräldrar och plötsligt däcka i deras soffa. Äh jag vet inte. Vill inte hänga upp mig i onödan men det är en sån grej som jag tycker känns pundig. Det förvånar mig också att hon så öppet skriver att hon halsar groggar för att lugna nerverna men samtidigt gnäller över att folk spekulerar i hennes eventuella drogmissbruk.
Citera
2013-08-15, 20:11
Medlem
Citat:
Det gjorde den verkligen, det är jag som är förvirrad här!
Svårt ibland att urskilja vad som skrivs på bloggen och vad som skrivs i forumet, tror det var i bloggen det pratas om att hon borde klippa klorna själv just pga att det är basic. Det har pratats om någonstans iaf! (ja, jag blir lite förvirrad av vilket skvaller som skrivs var)

Det är mycket möjligt att det finns gott som sådana ställen där jag bor också (förmodligen gör det garanterat det). Jag har liksom aldrig letat efter det men jag visste faktiskt inte att djuraffärer erbjuder det så nu har jag lärt mig något nytt!

Men enligt DugDeepeer så hade hon tydligen ändrat i bloggen, så vem vet hur all förvirring uppstod eller var de där klorna klipptes!
Vi är ju i alla fall helt överens om att det är bra att hon inte klipper själv och jag fick ju också lära mig något nytt om kloklippande veterinärer!
Citera
2013-08-15, 20:14
Medlem
sinfons avatar
Det där med veterinären fick ni antagligen från förra gången den här diskussionen ägde rum, nämligen när hon sa att hon tog Milo (sin förra hund) till just veterinären för att klippa klorna. Minns inte vad hon skyllde på då, men det var inte nervskador iallafall utan något med hunden. Skitsamma, jag har med egna ögon sett vilket tråkigt liv hennes hund verkar ha så vem som klipper klorna är det minsta problemet.

Edit: Och det är klart man kan klippa klorna hos veterinären också. Jag bad dem göra det en gång på min hund när han ändå var sövd för en operation, för han var lite löjlig med sina tassar så det sparade oss en timmes trugande och superförsiktigt klippande hemma.
Senast redigerad av sinfon 2013-08-15 kl. 20:21. Anledning: Tillägg
Citera
2013-08-15, 20:18
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Skitsamma, jag har med egna ögon sett vilket tråkigt liv hennes hund verkar ha så vem som klipper klorna är det minsta problemet.

Verkligen! Så jävla horribelt. Antagligen kryddar hon också rätt saftigt också om alla "utflykter" och "långpromenader" hon gör med hundarna. Hon ligger ju bara i sängen hela dagarna och även om Emma rastar hundarna så behöver ju Theus mycket mer motion än Chanel.
Citera
2013-08-15, 20:32
Medlem
Är inte Chanel en chiuaua? Den hundrasen behöver betydligt mycket mer motion än de flesta verkar tro, vissa individer av rasen behöver bra mycket mer än många större hundar - därav alla dessa små hundar i handväskor som blir riktigt aggressiva. Hursom tror jag båda hundarna behöver mer motion än vad dom får. Hur mycket dom behöver beror ju också mycket på hur mycket dom fått under uppväxten och hur mycket dom är vana vid.

Jag kommenterade nyligen hennes blogg om just det här med promenaderna och hon har faktiskt publicerat den. Jag var för den delen mild, man får inget gensvar om man är får hård och jag vill åtminstone att hon ska fundera över vad jag skrivit.

Citat:
Hur många promenader får egentligen era hundar? En hund bör få gå ut minst 4 gånger om dagen med 4 timmars mellanrum varav en av dessa bör vara en långpromenad. Det är iaf vad jag tycker varje hund förtjänar, får era hundar vad dom är värda? Klart man kan slarva då och då (det gör nog de flesta hundägare) men dina blogginlägg får mig att fundera. Jag skulle ALDRIG med gott samvete kunna gå och lägga mig vid nio, gör jag det bör jag gå upp vid sju och ge hunden en kissrunda också. Hoppas Emma hjälper dig för var ärlig mot dig själv - klarar du av att ge Theus allt han förtjänar? Kanske dömer jag hårt, kanske dömer jag i onödan, kanske ger du Theus precis vad han förtjänar men jag har följt dig i över sju år nu och jag vet vad som hänt med dina andra djur, så jag hoppas du kan förstå min oro och förstå att detta inte är ett påhopp mot dig - det är en genuin oro. Jag vet med säkerhet att jag var världens sämsta hundägare under mina värsta ångestperioder och om jag tänker tillbaka så borde inte jag haft hund då.
Senast redigerad av Jomika 2013-08-15 kl. 20:34.
Citera
2013-08-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Verkligen! Så jävla horribelt. Antagligen kryddar hon också rätt saftigt också om alla "utflykter" och "långpromenader" hon gör med hundarna. Hon ligger ju bara i sängen hela dagarna och även om Emma rastar hundarna så behöver ju Theus mycket mer motion än Chanel.

Eller hur!
Och i ett inlägg på bloggen skriver hon att de ska ut på "ett sunt äventyr". Bra att hon känner behov att poängtera att hon inte bara ger sig ut på osunda aktiviteter...
Men sen kan man ju undra hur sunt och roligt det var för hundarna att "ta tåget" och "springa i ösregnet till emmas mamma och stanna där till nio på kvällen". Och där matte Berny däckar i soffan och "plockar grisöron med foten".
Sunt och trevligt, nåt som vi alla gör emellanåt.... Ehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in