2013-08-15, 10:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Relationen mellan människor har ingenting med saken att göra. Frågan lyder varför Gud inte gör nåt mot ondskan, vilket är en del av Teodicéproblemet.
Hur kommer du fram till det...
...om det skulle vara så som du uppfattar det, då skulle människor aldrig behöva samlas i tro, dessutom är varenda stavelse i urkunderna direkt baserad och frammanad att läsas och blint tros på, du förstår ev. inte att människan uttrycker sina egna känslor vilka utmynnat i att hen skapat utencilier såsom bläckpennor, från början stenar att rispa mot grottväggar, för att förmedla SIG SJÄLV, MED och gentemot andra förstående varelser, dem vi kallar med förmåga att forma konkreta tankar och förmå uttrycka, skrivformen... (som bl.a bibeln är) andra uttryck, dans, armrörelser/ritualer som försågs med särskilda betydelser.. m.m - människan ingår i gruppdynamik, finna alltid ledare och zoner i mellanmänskliga relationer, som tillsammans utgör kristallisering el. konkretism av illusionerna, ges värde.. av olika dominanta figurer, som vill lite mer... (änglar t.ex.. vi ser dem inte, men människor VILLE frammana illusioner av dem, och utnyttjade bl.a skuggspelen) ändå vill du framhäva el. diskutera gud som ett hängade något totalisolerat från mänskligt intellekt, snälla du...

Förklara isf din "teori" lite bättre... jag förstår dig inte.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-08-15 kl. 10:13.
Citera
2013-08-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Delvis sant. Den ursprungliga bibliska berättelsen i genesis behöver inte nödvändigtvis nämna ett revben.
Nej. I så fall är inte heller deras avkomma gjord av jord heller. I så fall skulle vi inte bli jord heller när vi dör. Men nu står det skrivet att döden kom in i världen genom Adam och på så sätt spred sig till alla människor, vilket betyder att det inte var meningen att vi skulle dö utan få en uppståndelse som levande, utan att dö, alltså precis som evangeliet säger. Hänger du med? Det ansluter perfekt till det jag hävdar, att Gud bestämt att alla ska dö, att dödsorsaken inte spelar nån roll och att skuldfrågan avgörs först vid Domens dag.
Citera
2013-08-15, 10:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej. I så fall är inte heller deras avkomma gjord av jord heller. I så fall skulle vi inte bli jord heller när vi dör. Men nu står det skrivet att döden kom in i världen genom Adam och på så sätt spred sig till alla människor, vilket betyder att det inte var meningen att vi skulle dö utan få en uppståndelse som levande, utan att dö, alltså precis som evangeliet säger. Hänger du med? Det ansluter perfekt till det jag hävdar, att Gud bestämt att alla ska dö, att dödsorsaken inte spelar nån roll och att skuldfrågan avgörs först vid Domens dag.
Med andra ord kan man säga att du ser bibeln som en kunskapens bok? där logiken tog sina första stapplande teorier? eller att logik inte ens är mänskligt, utan att naturen är logiken? eftersom du finner visor och sägner där i bibeln som beandligar i stort sett allt.. ?
Citera
2013-08-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hur kommer du fram till det...
...om det skulle vara så som du uppfattar det, då skulle människor aldrig behöva samlas i tro
Hur jag kommer fram till det är för att det är det enkla svaret på frågan varför Gud, utan mänskjlig inblandning, inte gör nåt åt ondskan. Det handlar till stor del om mänskligt beteende, brott mot mänskligheten, miljöbrott och brott mot djur, men även onda andar m fl. Men allt det där avgörs slutgiltigt vid Domens dag. Därmed inte sagt att Gud aldrig ingriper,d et har han gjort ett otal gånger genom tiderna, i Sodom, i Ninvie, när han ledde israeliterna ur Egypten och även i modern tid händer mirakel. Han har ju talat om hur han vill ha det genom sina profeter, bland annat sa han till judarna att inte blanda sig med andra folk, och även kristna ska hålla sig undan "världen", så visst finns det anledning för likasinnade att samlas när vi känner för det. Ja, och kultur och sånt.
Citera
2013-08-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Med andra ord kan man säga att du ser bibeln som en kunskapens bok? där logiken tog sina första stapplande teorier? eller att logik inte ens är mänskligt, utan att naturen är logiken? eftersom du finner visor och sägner där i bibeln som beandligar i stort sett allt.. ?
Jag ser bibeln som profeternas ord, och jag litar på profeternas ord, inte minst för att jag förstår logiken i den. Guds plan är mycket väl genomtänkt när man väl förstår den. Så nej, jag ser inte "naturen" som "logiken", Logos är Guds ord, och det är Gud som bestämt hur det ska vara.
Citera
2013-08-15, 10:31
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag ser bibeln som profeternas ord, och jag litar på profeternas ord, inte minst för att jag förstår logiken i den. Guds plan är mycket väl genomtänkt när man väl förstår den. Så nej, jag ser inte "naturen" som "logiken", Logos är Guds ord, och det är Gud som bestämt hur det ska vara.
Med det skulle jag vilja säga att du är fatalist, du tror på ödet/gud och gudskraft,sekundärt ger du dig själv självtillit och samma med isf förtroende, din lojalitet är grovt sett blind förlitande på att andra ordnar saker och ting, när det inte ordnar sig, var det gud eller valfri person som inte kände tyckte ville, det du vill eller ja, tror på, för att du TROR, är du väl ändå medveten om?

Att du lägger din logik eller din vilja att konceptualisera enligt och mellan pärmarna på religiösa stavelser....
Citera
2013-08-15, 10:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bibeln säger att Gud har sagt till profeten Mose att vi är gjorda av jord. Nu har äntligen vetenskapen lyckats bekräfta vad vi har känt till sen flera tusen år, att vi är uppbyggda av samma ämnen.

ENDAST av jord?

Iövrigt är observationen att biologisk liv är nära förknippat med fysik/kemi inte ett biblisk kunskap-patent och är så triviellt att det är löjligt att du öht plockar fram det som ett 'bibel-bevis'.
Citera
2013-08-15, 10:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ta inte illa upp är du snäll, men du säger att du litar på profeternas ord, de profeterna du refererar till har du 1/ aldrig själv mött, men bildar dig uppfatttning om deras allomfattande sanningssägande utifgrån en bok som tummats på så mycket och utifrån fragment, som du ändå väljer eller i hjärtat (vill känna?)känner? att de skall ha rätt, de har alltid rätt? för att de är *Profeter, folk fruktade dem, därför är de allkunniga och hellogiska?

Du behöver ju underbyggnad för den blinda tro du tycks hysa.. så missförstå inte mina frågor om den fatalistiska ådran du viger åt gamla profeter. Undrar hur du bemöter levande människor, men det är helt OT.
Citera
2013-08-15, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ser bibeln som profeternas ord, och jag litar på profeternas ord, inte minst för att jag förstår logiken i den.

Vilken "logik"; en special-logik?

Citat:
Guds plan är mycket väl genomtänkt när man väl förstår den.

"Förstå" i vilken betydelse.

Citat:
Så nej, jag ser inte "naturen" som "logiken",

Så du hittar din special-logik i gissninger, a priori-antaganden och cirkel-argument istället.

Citat:
Logos är Guds ord, och det är Gud som bestämt hur det ska vara.

Jag tror att fler än jag fortfarande väntar på annat än postulat.
Citera
2013-08-15, 12:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du har fortfarande inte visat mig något inlägg som visar att jag bryter mot de logiska lagarna. Här har du en kort repetition av några av de logiska lagarna:

1. Identitetslagen: A = A
2. Motsägelselagen: A och icke A kan inte ske samtidigt.

Visa mig ett inlägg där jag brutit mot dessa. Annars är ditt påstående att jag brutit mot de logiska lagarna ogiltigt och grundlöst.

Jag tänker inte lägga ner mer tid på att i detalj förklara någonting mer för dig. Men jag kan ge dig den korta versionen. Jag har t ex visat dig att det är fullständigt ologiskt och omöjligt att både du och gud kan ha fri vilja samtidigt. Du har inte bemött argumentationen i sig utan endast upprepat samma dumheter. DÄR du bryter mot motsägelselagen. Problemet är att du inte kan/vill förstå det hela och jag har tröttnat på dig och din hemmasnickrade pseudologik. Vägs ände med andra ord.
Citera
2013-08-15, 12:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag tänker inte lägga ner mer tid på att i detalj förklara någonting mer för dig. Men jag kan ge dig den korta versionen. Jag har t ex visat dig att det är fullständigt ologiskt och omöjligt att både du och gud kan ha fri vilja samtidigt. Du har inte bemött argumentationen i sig utan endast upprepat samma dumheter. DÄR du bryter mot motsägelselagen. Problemet är att du inte kan/vill förstå det hela och jag har tröttnat på dig och din hemmasnickrade pseudologik. Vägs ände med andra ord.
Jodå, visst har jag mött dina argument. Det är bara du som inte möter mina. Du säger hela tiden att vi har en fri vilja men samtidigt inte har en, att det är bara en illusion. Detta är en tydlig motsägelse.
Citera
2013-08-15, 12:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jodå, visst har jag mött dina argument. Det är bara du som inte möter mina. Du säger hela tiden att vi har en fri vilja men samtidigt inte har en, att det är bara en illusion. Detta är en tydlig motsägelse.
Gud är, enligt dig inte en illusion?

Om inte gud är illusionernas illusions-kristalliserade myt, då är gud alltså närvarande, men ändå har du uttryckt det som att gud är immateriell, mig veterligen har människor sedan bra länge förmått identifiera imateriella skeenden som anknytande till konkreta avstamp, vilka definitivt går att om inte se, så höra, om inte höra så känna och därmed kunna ta upp för alla att klara av konstaterandet om hur ett ting/objekt är utformat.

Kan du säga att gud inte är utformad, framdesignad som en hållpunkt, inte meningen en punkt som går att konstatera, däremot en imaginär fullständigt illusionsbaserad låtsepunkt. ? jag gör det. jag ser gud som tomhet, jag kan ge dig min hand utsträckt säga var så god, här får du en gåva, denn gåvan klarar du dig på i ett helt år, gå och köp dig mat så du överlever, så tar du emot tomheten och överlever på den, genom att vusualisera fram töntiga bilder om viskande änglar och ndra sagor, inbillar dig att du klarar av att överleva via månljuset, solen ger dig näring... och mättnad i magen, för du vill känna dig gudomlig och fylld av gud, och överleva enbart i guds ljus, när du så når det anorektiska stadiet efter låt säga ett halvår.. så upplever du ev. lycka.. metoden/dogmen om fasta/askes/ramadan.. såå gudomligt? att ge tomhet, få tomhet och leva i immateriell "sanning" ?

Är det gud för dig, så vill jag säga att du har dålit tilltro till begreppet, mänsklig kapacitet. Kanske har du utsatts för grymheter och flyr hellre in i dien isolerande moskén, som konserverar illusioner, för att dämpa de inre såren?

Hur som helst, är gudsmyten en extremt bedräglig metod att lura skiten ur folk. Tro mig, folk har blivit så skinnade inpå märgen och så är det ännu, du bör alltid fråga dig, vad kostar det med lite gudsnärvaro eller lite andlighet idag? att betala 2000 spänn för en timme fantasterier.. är det vettigt? insiktsfullt? eller är det enbart en annan form att låta mammon få övertag ännu lite mer... det ger ju makt, mmm makt som är så skönt att ha.. ju fler som underlyder diná begär, desto fler fruar/män får du att välja mellan... lovely koncept. Rena bordell-kåteriet med gud och profeter som älskare, det är ju så sexualiserat det kan bli, att inbilla små tioåringar att inte bry sig om faktum och förnuft.

Typiska romantik-trenderna, de ska alltid kontaminera allt det kloka som unga har, och förstöra.

Jag ger noll cred åt gudsfanatiker, men det vet du redan. Charlataner hela bunten oavsett papperskvaliteten och drömmerierna de späker sig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in