Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jodå, visst har jag mött dina argument. Det är bara du som inte möter mina. Du säger hela tiden att vi har en fri vilja men samtidigt inte har en, att det är bara en illusion. Detta är en tydlig motsägelse.
Gud är, enligt dig inte en illusion?
Om inte gud är illusionernas illusions-kristalliserade myt, då är gud alltså närvarande, men ändå har du uttryckt det som att gud är immateriell, mig veterligen har människor sedan bra länge förmått identifiera imateriella skeenden som anknytande till konkreta avstamp, vilka definitivt går att om inte se, så höra, om inte höra så känna och därmed kunna ta upp för alla att klara av konstaterandet om hur ett ting/objekt är utformat.
Kan du säga att gud inte är utformad, framdesignad som en hållpunkt, inte meningen en punkt som går att konstatera, däremot en imaginär fullständigt illusionsbaserad låtsepunkt. ? jag gör det. jag ser gud som tomhet, jag kan ge dig min hand utsträckt säga var så god, här får du en gåva, denn gåvan klarar du dig på i ett helt år, gå och köp dig mat så du överlever, så tar du emot tomheten och överlever på den, genom att vusualisera fram töntiga bilder om viskande änglar och ndra sagor, inbillar dig att du klarar av att överleva via månljuset, solen ger dig näring... och mättnad i magen, för du vill känna dig gudomlig och fylld av gud, och överleva enbart i guds ljus, när du så når det anorektiska stadiet efter låt säga ett halvår.. så upplever du ev. lycka.. metoden/dogmen om fasta/askes/ramadan.. såå gudomligt? att ge tomhet, få tomhet och leva i immateriell "sanning" ?
Är det gud för dig, så vill jag säga att du har dålit tilltro till begreppet, mänsklig kapacitet. Kanske har du utsatts för grymheter och flyr hellre in i dien isolerande moskén, som konserverar illusioner, för att dämpa de inre såren?
Hur som helst, är gudsmyten en extremt bedräglig metod att lura skiten ur folk. Tro mig, folk har blivit så skinnade inpå märgen och så är det ännu, du bör alltid fråga dig, vad kostar det med lite gudsnärvaro eller lite andlighet idag? att betala 2000 spänn för en timme fantasterier.. är det vettigt? insiktsfullt? eller är det enbart en annan form att låta mammon få övertag ännu lite mer... det ger ju makt, mmm makt som är så skönt att ha.. ju fler som underlyder diná begär, desto fler fruar/män får du att välja mellan... lovely koncept. Rena bordell-kåteriet med gud och profeter som älskare, det är ju så sexualiserat det kan bli, att inbilla små tioåringar att inte bry sig om faktum och förnuft.
Typiska romantik-trenderna, de ska alltid kontaminera allt det kloka som unga har, och förstöra.
Jag ger noll cred åt gudsfanatiker, men det vet du redan. Charlataner hela bunten oavsett papperskvaliteten och drömmerierna de späker sig med.