2015-12-05, 22:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Finns det något som gud inte kan få kunskap om, är denne gud inte allvetande.

Min poäng var att full kunskap om tillståndet i ett system - det som brukar kallas begynnelsevillkoren - inte är samma sak som att kunna förutsäga vad som kommer att hända.

Citat:
Rent hypotetiskt är väl en sådan gud möjlig. Allt som inte är falsifierbart är väl möjligt, rent krasst.

Inte nödvändigtvis. Logiken sätter vissa gränser för vad som är möjligt. Sedan finns det iofs de som ifrågasätter att vi lever i ett universum styrt av vanlig logik.
Citera
2015-12-05, 22:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Min poäng var att full kunskap om tillståndet i ett system - det som brukar kallas begynnelsevillkoren - inte är samma sak som att kunna förutsäga vad som kommer att hända.

Ja, fast då är ju inte gud allvetande, om hen endast känner till initialpremisserna. Allvetande är man när man vet allt. En sådan gud är omöjlig i ett universum med slump.

Citat:

Inte nödvändigtvis. Logiken sätter vissa gränser för vad som är möjligt. Sedan finns det iofs de som ifrågasätter att vi lever i ett universum styrt av vanlig logik.
Ja, om logiken kan falsifiera så är det ju falsifierbart.
Citera
2015-12-05, 22:52
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
En värld utan ondska är en oxymoron. Det absolut Goda är Gud, skapar han en 'värld' som är absolut god så är det inte en värld utan Gud.

Nej det andra du skriver säger ju sig självt. Men varför skulle en värld utan ondska vara en oxymoron? Och vem bestämmer vad ondska är?
Citera
2015-12-05, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Att överhuvudtaget tala om en framtid för Gud är missvisande. Det är att antropomorfera honom genom att placera Gud i tiden istället för över den. För det eviga finns det ingen dåtid eller framtid att tala om, allt är Ett ögonblick.

Placerar vi Gud utanför rumtiden finns han inte längre i vårt universum. Kan vi då ha någon meningsfull kunskap om honom?
Citera
2015-12-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kanske minns, att standard-svaret på detta från pådyvlande abrahamister är 'guds' Helan och Halvan retorik:

"Now see what YOU made me do".

Intressant om du kan ge fler exempel på standard svar med denna retorik.
Senast redigerad av stambaalf 2015-12-05 kl. 23:03.
Citera
2015-12-05, 23:04
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Nej det andra du skriver säger ju sig självt. Men varför skulle en värld utan ondska vara en oxymoron? Och vem bestämmer vad ondska är?
Jag följer i huvudsak en platonsk icke-dualistisk tradition där ondska vanligtvis beskrivs som avsaknad av godhet. Man kan också säga att ondska är avsaknad av Gud eller att ondska är avsaknad av Vara.

Om det absolut Goda är det vi identifierar med Gud så är världen något annat än det absolut Goda. Och det som inte är det absolut Goda måste innehålla en avsaknad av godhet, dvs. ondska. Alltså kan åtskillnad och mångfald beskrivas som ondskans 'ursprung'. Men ondskan är på sätt och vis en illusion i och med att åtskillnaden och mångfalden är det.
Citera
2015-12-05, 23:13
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Placerar vi Gud utanför rumtiden finns han inte längre i vårt universum. Kan vi då ha någon meningsfull kunskap om honom?
Nej ingen säker kunskap enligt nutida epistemologiska hållningar. Men enligt flertalet religioner är vi skapade i Guds "avbild" som ger oss andra förutsättningar. Denna gudagnista kan nå kunskap om Gud/sig själv.

Jag skrev så här i en annan tråd:
Citat:
Att bevisa något i en förnuftsenlig mening kräver att man kan 'omsluta' detta något i tanken vilket förstås är en omöjlighet när det kommer till det som per definition är gränslöst. Det avgränsade kan inte veta det gränslösa. Total vetenskap om Gud kan bara Gud själv ha. Religioner menar dock att människan inte är helt begränsad i sitt innersta. Något av det obegränsade finns inom henne, det är en gudagnista (eller en "avbild" inom kristen symbolik) som kan bli medveten om sig själv. Eller som Gud uttrycker det i en hadith.
Citat:
"I was a treasure that was not known, so I loved to be known. Hence I created the creatures and I made Myself known to them, and thus they came to know Me."
Kunskap om Gud är möjlig om människan tömmer sig själv på sig själv. Då kan det gudomliga få utrymme att verka inom henne, denna gudsupplevelse som kan komma till skott är ej kommunicerbar och kommer därmed inte övertyga skeptikern - men för den som upplevt det är det den högsta formen av bevis.
Kunskap om sitt eget sanna "Själv", sin "avbild" är kunskap om Gud.
Citat:
"He who knows himself, knows his Lord" - Profeten Mohammed.
"For if one knows himself, he will know God." - Klemens av Alexandria
Senast redigerad av Myein 2015-12-05 kl. 23:16.
Citera
2015-12-05, 23:28
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Nej ingen säker kunskap enligt nutida epistemologiska hållningar. Men enligt flertalet religioner är vi skapade i Guds "avbild" som ger oss andra förutsättningar. Denna gudagnista kan nå kunskap om Gud/sig själv.

Jag skrev så här i en annan tråd:

Kunskap om sitt eget sanna "Själv", sin "avbild" är kunskap om Gud.
Du skriver så mycket bättre än jag.
Håller med dig.
Citera
2015-12-05, 23:29
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Du skriver så mycket bättre än jag.
Håller med dig.
Trevligt att läsa.
Citera
2015-12-05, 23:34
Medlem
Citat:
Vem är det som inte läser vem? Du verkar mena att gud är allvetande samtidigt som han inte visste vad som skulle komma ur sin skapelse. Detta har du inte ens bemött. Om vi är leran i vasen som gud skapat har han ju inte kontroll över den eftersom han inte vet hur vasen kommer att agera. Om gud inte finns, inser du hur löjlig du låter när du ifrågasätter vem jag är att ifrågasätta gud?
Du läser inte vad jag skriver för jag har redan bemött detta. Fråga dig själv varför du inte förstår vad jag skriver. Gud vet och förstår allt, men det var inte så han hade föreställt sig framtiden. Det var ju en annan varelse som förstörde den framtid han hade i åtanke. Som för övrigt var odefinierad. I stort sett det enda han sa till människan var: ät inte frukten av det här trädet, och på ett längre perspektiv: föröka er och uppfyll jorden. Så han hade nog inte förväntat sig så mycket mer av oss än av djuren. I början i alla fall.

Men varför måste han ha KONTROLL över sin skapelse? Kontroll och makt är inga synonymer. Han brydde sig inte om djuren på det sättet heller. Om en regering vill att folket ska ha ansvar under frihet kan de inte kontrollera allt alla gör. Men det förändrar inte maktförhållandet mellan regering och civila. Så du tänjer fel. Det handar om Guds VILJA, inte om FÖRMÅGA.

Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Rom 9:22

Förstår du vad du läser här? För du missade det första gången och fokuserade på FEL del av citatet. Det var poängen, för det verkar som att så fort det blir mer än en mening bibelläsning, att du tappar fikus. Det innebär att Gud av olika anledningar kan vänta med ett ingripande. Det tog 40 år för Gud att tröttna på folket han räddade ut ur Egypten. Så Gud är barmhärtig och nådig, inte ond som tillåter idioter att fortsätta leva ett tag till. Som sagt, vår och andras dumhet drabbar mest oss, inte honom där han sitter på sin tron i himlen.
Citera
2015-12-05, 23:41
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Du läser inte vad jag skriver för jag har redan bemött detta. Fråga dig själv varför du inte förstår vad jag skriver. Gud vet och förstår allt, men det var inte så han hade föreställt sig framtiden.

Framtiden blev en annan än den han föreställt sig alltså. Och vad betyder det i avseende på allvetande?
Citera
2015-12-05, 23:53
Medlem
Citat:
Framtiden blev en annan än den han föreställt sig alltså. Och vad betyder det i avseende på allvetande?
Att det inte blev som han hade tänkt sig. För att Gud är god och aldrig hade tänkt en ond tanke innan den första synden. Men allt ändrades efter det.

Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes: de skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.” Gen 3:15

Gud förutsåg redan då att det skulle bli en långvarig strid mellan Kristus och den ondes avkomma eftersom ondskans säd (surdegen) hade slagit rot hos dem. Och så var det INTE när Gud skapade oss, allt det kom efteråt, så det var ett avgörande ögonblick i mänsklighetens historia. Så blir det när varelser har en egen fri vilja. Men det förändrar som sagt inte maktförhållandet, för Gud har fortfarande rätt att döma oss EFTERÅT. Han dömer alltså inte på förhand, som du tycker att han borde göra, även om han vet att vissa är onda, att ondskan har slagit rot hos dem. Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in