Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Vem är det som inte läser vem? Du verkar mena att gud är allvetande samtidigt som han inte visste vad som skulle komma ur sin skapelse. Detta har du inte ens bemött. Om vi är leran i vasen som gud skapat har han ju inte kontroll över den eftersom han inte vet hur vasen kommer att agera. Om gud inte finns, inser du hur löjlig du låter när du ifrågasätter vem jag är att ifrågasätta gud?
Du läser inte vad jag skriver för jag har redan bemött detta. Fråga dig själv varför du inte förstår vad jag skriver. Gud vet och förstår allt, men det var inte så han hade föreställt sig framtiden. Det var ju en annan varelse som förstörde den framtid han hade i åtanke. Som för övrigt var odefinierad. I stort sett det enda han sa till människan var: ät inte frukten av det här trädet, och på ett längre perspektiv: föröka er och uppfyll jorden. Så han hade nog inte förväntat sig så mycket mer av oss än av djuren. I början i alla fall.
Men varför måste han ha KONTROLL över sin skapelse? Kontroll och makt är inga synonymer. Han brydde sig inte om djuren på det sättet heller. Om en regering vill att folket ska ha ansvar under frihet kan de inte kontrollera allt alla gör. Men det förändrar inte maktförhållandet mellan regering och civila. Så du tänjer fel. Det handar om Guds VILJA, inte om FÖRMÅGA.
Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Rom 9:22
Förstår du vad du läser här? För du missade det första gången och fokuserade på FEL del av citatet. Det var poängen, för det verkar som att så fort det blir mer än en mening bibelläsning, att du tappar fikus. Det innebär att Gud av olika anledningar kan vänta med ett ingripande. Det tog 40 år för Gud att tröttna på folket han räddade ut ur Egypten. Så Gud är barmhärtig och nådig, inte ond som tillåter idioter att fortsätta leva ett tag till. Som sagt, vår och andras dumhet drabbar mest oss, inte honom där han sitter på sin tron i himlen.