2013-07-18, 21:27
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattmuff94
Skall klippa förhuden om drygt en och en halv vecka. Inga större funderingar på det då jag fått många vettiga svar här på tråden.

Men något som förundrar mig är att ingen har frågat/nämnt vad de har sagt till sin chef eller arbetsgivare innan operation?
Känns som att man får följdfrågor om man bara säger att man ska opereras, eller att man ska till doktorn en hel dag.
Inte så sugen på att säga att jag ska operera dasen
Kanske mer värt att bara sjukanmäla sig under operationsdagen och ev. dagen efter och skylla på magsjuka?

Är väl privat vad exakt man ska operera. Det ska räcka med att meddela chefen i god tid om att man ska genomgå en operation och kommer vara borta en vecka. Vill han veta varför så kan läkaren skriva ett intyg om att man kommer behöva vara ledig. Tror inte chefen direkt vill veta in i detalj vad som ska opereras, utan endast hur länge du behöver vara borta. Detta så att han vet om han kommer behöva fixa vikarie eller liknande tills du är tillbaka
Citera
2013-07-25, 04:15
Medlem
Har funderat några månader på att bli omskuren nu. Inte av religiösa stjäl eller något sådant, men tycker det blir mindre problem och det blir renare samt mindre risk för "STDs". Min förhud är just nu lite trång och det gör lite ont om man drar förhuden helt ner.

Men är lite osäker vart man gör det. Bor i Borås. Drar man bara in till sjukhuset och frågar första person i receptionen "vart ska jag gå om jag vill bli omskuren?" haha, har ingen aning. Har aldrig besökt ett sjukhus mer än när jag föddes. Har aldrig varit på något sånt ställe mer än vårdcentralen då man drar till tandläkaren. Eller ska man gå till någon som håller på med sånt? Finns några "butiker" i stan som jag sett fixar bl.a. omskärelse.

Är 19, bor fortfarande hemma. Lite pinsamt att snacka med föräldrarna om detta. Det kommer inte hem något brev eller så? Något intyg att man varit där osv... Vill helst inte de ska få reda på något.
Citera
2013-07-25, 04:47
Bannlyst
Eftersom du är 19 är det bara att gå till ungdomsmottagningen. Sen om de anser att du skulle behöva operation så får du en remiss till sjukhuset.
Citera
2013-07-25, 04:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sledmo
För mig är det också så, att det verkar tjockare\köttigt där. Dock så har det gått 2 och en halv månad för mig sedan jag gjorde op men å andra sidan så verkar det inte försvinna ? Någon mer som har haft samma besvär ?

Nåra månader efter jag hade opererats så tog jag upp de där problemet, i alla fall ett liknande. De sa att de var helt säkra på att det skulle försvinna med tiden om det dock inte gjorde det så skulle jag höra av mig. Nu har det gått typ 7 år och det har inte försvunnit och jag har fortfarande inte vågat mig tillbaka. Har inga problem eller problem med att ha sex eller så, så jag har inte riktigt orkat bry mig även fast det inte kanske ser helt normalt ut haha.
Citera
2013-07-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eisapeitte
Nåra månader efter jag hade opererats så tog jag upp de där problemet, i alla fall ett liknande. De sa att de var helt säkra på att det skulle försvinna med tiden om det dock inte gjorde det så skulle jag höra av mig. Nu har det gått typ 7 år och det har inte försvunnit och jag har fortfarande inte vågat mig tillbaka. Har inga problem eller problem med att ha sex eller så, så jag har inte riktigt orkat bry mig även fast det inte kanske ser helt normalt ut haha.

Okej tack för svaret Nä fungerar det bara som det ska så bryr jag mig inte heller så mycket hur det ser ut
Citera
2013-08-12, 23:33
Medlem
Har operationstid imorgon, men har lite problem uppstått..

Man ska ju vila efter operationen, och just IMORRN kväll har jag tid för flytt, flytta möbler och grejer, och hur är det med styrketräning? som jag precis kommit igång med

Tror ni jag kan gå dit, be dem kolla på mig, och vad som ska göras, och sedan flytta tiden längre fram? har längtat efter denna tid, men nu kom detta med flytten in... och det är inget jag kan flytta fram!
Citera
2013-08-14, 15:42
Medlem
Visst finns det en salva som i vissa fall funkar, så att ingrepp inte behövs? Hur vanligt är det att det räcker?

Procentuellt, ungefär hur många är omskärda i Sverige idag?
Citera
2013-08-14, 16:21
Medlem
Någon som har tips på någon privat som kan utföra omskärelse i Skåne området?

Tar ungefär 14 måndare om jag ska göra det i Lund capio, vilket jag kan inte vänta pga personliga skäl.
Citera
2013-08-14, 16:42
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkeri
Visst finns det en salva som i vissa fall funkar, så att ingrepp inte behövs? Hur vanligt är det att det räcker?

Procentuellt, ungefär hur många är omskärda i Sverige idag?

Ja det finns salvor som kan räcka. Gå till ungdomsmottagningen eller ring vårdcentralen.

Hur många det hjälper kan jag inte svara på.
Tror inte det finns statistik på hur många omskurna män som finns i Sverige.
Citera
2013-08-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkeri

9 av 10 omskärelser görs helt i onödan när det egentligen hade funkat med andra behandlingar.

85-95% av de som lider av fimos (trång förhud) blir bra av behandling med kortisonsalva. De som inte svarar på den behandlingen blir oftast hjälpta av att sträcka i förhuden.

Endast 7 av 10 000 behöver verkligen en omskärelse för att bli av med sin trånga förhud.

Källa: http://www.norm-uk.org/circumcision_alternative_treatments.html

Omskärelse bör endast vara sista utvägen när inga andra metoder fungerar!
Citera
2013-08-14, 20:38
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnanucleotide
9 av 10 omskärelser görs helt i onödan när det egentligen hade funkat med andra behandlingar.

85-95% av de som lider av fimos (trång förhud) blir bra av behandling med kortisonsalva. De som inte svarar på den behandlingen blir oftast hjälpta av att sträcka i förhuden.

Endast 7 av 10 000 behöver verkligen en omskärelse för att bli av med sin trånga förhud.

Källa: http://www.norm-uk.org/circumcision_alternative_treatments.html

Omskärelse bör endast vara sista utvägen när inga andra metoder fungerar!

"9 av 10 omskärelser görs i onödan"
"9993 av 10000 kan botas genom alternativa metoder"

Nu litar jag mer på svenska läkarkåren och socialstyrelsen än en totalt okänd förening med en mycket tydlig agenda. Om du läste på lite mer (gärna källor som är lite mer seriösa än den du länkade) så skulle du förstå varför töjning av förhud är en ganska dålig metod. Men aja.. Inlägg som ditt dyker upp med jämna mellanrum, oftast skrivna av folk som inte har haft problemet själv. Att lyssna på sin läkare bör alltid vara nummer ett.
Citera
2013-08-15, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
"9 av 10 omskärelser görs i onödan"
"9993 av 10000 kan botas genom alternativa metoder"

Nu litar jag mer på svenska läkarkåren och socialstyrelsen än en totalt okänd förening med en mycket tydlig agenda. Om du läste på lite mer (gärna källor som är lite mer seriösa än den du länkade) så skulle du förstå varför töjning av förhud är en ganska dålig metod. Men aja.. Inlägg som ditt dyker upp med jämna mellanrum, oftast skrivna av folk som inte har haft problemet själv. Att lyssna på sin läkare bör alltid vara nummer ett.

Ja, men det förutsätter att läkarna vet vad de pratar om. Många verkar för lata, eller rent av outbildade, för att ens inse att det finns reella alternativ till omskärelse. Även om detta är mer påtagligt i kulturer i vilka omskärelse är vanligt förekommande (tänker på USA) så verkar samma inställning finnas här i Sverige. Jag har själv opererat frenulum två gånger, så jag har vid flera olika tillfällen pratat med flera olika läkare, och samtliga har föreslagit omskärelse redan innan jag hunnit öppna käften. Nu löste förvisso ingreppen inte mitt problem, så jag har börjat töja. Det har bara gått ett par dagar, men jag tror att det kan påverka tillräckligt mycket för att mitt sexliv ska kunna blomstra. Utveckla gärna varför töjning skulle vara en dålig metod.

Till trådens alla "töjare": jag har precis börjat töja, och jag har tillgång till betametason 0,1%. Jag har läst lite olika historier om töjning i kombo med salva, så jag frågar er som kanske vet bättre: ska jag applicera den på utsidan eller insidan av förhuden? Ska jag applicera den på strängen (töjer både sträng och förhud)? Jag har även läst att ollonet kan bli "missfärgat" om kräm tillåts ligga emot, så den självklara frågan är hur jag bör göra efter att ha applicerat den, ty den lär oundvikligen ligga emot ollonet om jag inte går med tillbakadragen förhud hela dagen (eller tills krämen absorberats av huden/strängen).

Blev en jävla massa text nu, men alla svar uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in