Citat:
Ursprungligen postat av
Verdes
"9 av 10 omskärelser görs i onödan"
"9993 av 10000 kan botas genom alternativa metoder"
Nu litar jag mer på svenska läkarkåren och socialstyrelsen än en totalt okänd förening med en mycket tydlig agenda. Om du läste på lite mer (gärna källor som är lite mer seriösa än den du länkade) så skulle du förstå varför töjning av förhud är en ganska dålig metod. Men aja.. Inlägg som ditt dyker upp med jämna mellanrum, oftast skrivna av folk som inte har haft problemet själv. Att lyssna på sin läkare bör alltid vara nummer ett.
Ja, men det förutsätter att läkarna vet vad de pratar om. Många verkar för lata, eller rent av outbildade, för att ens inse att det finns reella alternativ till omskärelse. Även om detta är mer påtagligt i kulturer i vilka omskärelse är vanligt förekommande (tänker på USA) så verkar samma inställning finnas här i Sverige. Jag har själv opererat frenulum två gånger, så jag har vid flera olika tillfällen pratat med flera olika läkare, och samtliga har föreslagit omskärelse redan innan jag hunnit öppna käften. Nu löste förvisso ingreppen inte mitt problem, så jag har börjat töja. Det har bara gått ett par dagar, men jag tror att det kan påverka tillräckligt mycket för att mitt sexliv ska kunna blomstra. Utveckla gärna varför töjning skulle vara en dålig metod.
Till trådens alla "töjare": jag har precis börjat töja, och jag har tillgång till betametason 0,1%. Jag har läst lite olika historier om töjning i kombo med salva, så jag frågar er som kanske vet bättre: ska jag applicera den på utsidan eller insidan av förhuden? Ska jag applicera den på strängen (töjer både sträng och förhud)? Jag har även läst att ollonet kan bli "missfärgat" om kräm tillåts ligga emot, så den självklara frågan är hur jag bör göra efter att ha applicerat den, ty den lär oundvikligen ligga emot ollonet om jag inte går med tillbakadragen förhud hela dagen (eller tills krämen absorberats av huden/strängen).
Blev en jävla massa text nu, men alla svar uppskattas.