2013-08-14, 00:19
Medlem
Haren8s avatar
Treenigheten är en bluff min vän.. Det finns inga som helst bevis för att Jesus predikade om treenigheten så lägg ner den tanken på att han är Guds son eller något liknande. Jesus är en profet nedsänd av Gud. Jesus var en rättfärdig människa som inte begick Shirk som ALLA kristna gör idag.

Allah SWT säger,

’’EFTERFÖLJARE av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i (utövningen av) er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av Hans (ande). Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: ’’(Gud är) tre.’’ Upphör för ert eget bästa! Gud är den Ende Guden, Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från (tanken) att Han skulle ha en son! Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Ingen behöver en ytterligare beskyddare utöver Gud.’’ Koranen 4:171

http://islam.se/gudssyn/jesus-ar-inte-gud/
Citera
2013-08-14, 00:19
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Kvinnor är förvirrade varelser, skapta för att hålla oss män sällskap, de kan inte förstå sig på större frågor såsom gud, Thunderman gör bäst i att bara ge upp på henne, ty hennes ord betyder inget.

Första Timotheosbrevet 2:12
Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla

Bara ytterligare en bra anledning till varför vi bör kasta ut biblen och de bokstavstroende varav du är en.
Citera
2013-08-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
2. Intressant det med Jesus. Vi muslimer som läst Bibeln noterar ofta att begreppet son nämns ofta men inte bokstavligt utan metaforiskt. Exempelvis nämns Adam som Guds son fastän han skapades av Gud och dem som håller freden får beteckningen Guds söner.
Men förstår du inte, vi är alla guds söner och döttrar, han är din fader! GUD ÄR JESUS!
Joh 10:30-31 Jag och Fadern är ett.

Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.

Joh 10:38-39
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-08-14 kl. 00:24.
Citera
2013-08-14, 01:11
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
En annan goding av en pervers hora som påstår sig dyrka gud och att följa hans goda ord

"Personligen så skulle jag nog tåla att se dig både runka och spruta, så jag moraliserar inte"
-LittleRedCap

Du tillhör den lägsta formen av äckel som existerar. När du saknar argument drar du dig inte för att försöka demonisera dina meningsmotståndare genom att sprida falska citat och direkta lögner.

Så här skrev jag som svar till en vilsen själ som frågade om det var OK att gå om kring på stan och visa kuken och spruta sperma efter eget gottfinnande:

Nej det är inte OK att gå omkring och visa kuken på stan, än mindre att spruta sin sperma överallt där andra oförskyllt kan komma i kontakt med den.

Personligen så skulle jag nog tåla att se dig både runka och spruta, så jag moraliserar inte. Å andra sidan så skulle du nog få räkna med att jag skulle skratta åt dig och håna dig om du inte har en jättedase.

Jag tycker att du ska söka hjälp.
Om min kille skulle få se dig när du utövar dina pajaskonster skulle han förmodligen slå dig sönder och samman. Det finns fler än han som har samma inställning så räkna med att du förr eller senare kommer att råka riktigt illa ut om du inte söker och får hjälp att sluta med dina perversa upptåg.

Jag står naturligtvis för det jag skrivit och det hade ju varit juste om du tagit med all text och inte bara en del. Ditt syfte var naturligtvis att såra mig att skada mig så mycket som möjligt men jag tror inte att du lyckades speciellt bra i ditt uppsåt.

Genom din avatar försöker du ge sken av att du är kristen. Vad ger dig rätt att kalla mig för en pervers hora? Är du bitter över att aldrig själv fått möjlighet att njuta av sinnlig lust tillsammans med någon du älskar.
Om jag får gissa så skulle jag tro att din enda erfarenhet av sexuell kontakt med det motsatta könet inskränkt sig till just horor, det verkar vara en rimlig förklaring till ditt förryckta kvinnohat.

Kryp tillbaka under din sten och stanna där.
Senast redigerad av LittleRedCap 2013-08-14 kl. 01:28.
Citera
2013-08-14, 08:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
spelar ingen större roll vad du vill kalla det. jag kallar det logik - jag kan med mitt tänkande och vetande inte föreställa mig att en process kan starta av sig självt - en boll kan inte börja rulla om det inte funnits en vilja/kraft som satt den i rullning, en evolution kan inte starta utan att "nått" först startade den. Simpel logik kallar jag det.

Du får kalla det precis vad du vill....men det är FORTFARANDE per definition ett argument from ignorance...

Citat:
Finns en vilja bakom alla processer,

Och bevisen för det?

Citat:
en tanke om man så vill.

Och bevisen för det?

Citat:
Var denna vilja kommer ifrån är frågan som religion bygger på.
'

Med känt resultat...

Citat:
Vetenskapen tar vid först när processen startat och blivit synlig.

Har min herre blivit presuppositionalist?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-08-14 kl. 08:10.
Citera
2013-08-14, 08:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är helt shockad alltså.

En ateist skriver något som är korrekt och sant.

Skulle vara intressant att höra dina tankar om VARFÖR gud har ihjäl alla som råkar titta på honom?
Citera
2013-08-14, 08:15
Medlem
LittleRedCaps avatar
Jag skall passa på att outa mig lite mer än jag redan gjort i denna och andra trådar.

Jag är alltså troende kristen och jag studerar till läkare. Jag började mina högre studier genom att läsa religionsvetenskap/ teologi och jag hade tankar på att med tiden utbilda mig till diakon eller präst men ganska snart fick jag klart för mig att jag nog skulle passa bättre i rollen som sjukvårdare eller läkare.

För att bättra på ekonomin så sitter jag ofta tillsammans med svårt sjuka och döende människor (vakar) för att de inte skall känna sig alldeles övergivna. Nu kan ni naturligtvis moralisera över att jag profiterar på andras olycka men när alternativet är att dessa människor annars skulle lämnas helt ensamma (eller tillsammans med en anhörig som bara gråter) så känner inte jag något dåligt samvete. Många vill inte heller ha en präst men ändå någon som vill diskutera kring religiösa frågor och då kan jag rycka in. Å andra sidan kan det vara svårt att hitta präster som kan ställa upp på ett helt vakpass och jag försöker att ställa upp även i dessa situationer.

I dessa mycket speciella möten med människor diskuterar vi naturligtvis existentiella frågor. Jag har själv försökt att ta reda på och lära mig så mycket som möjlig för att kunna ge bästa möjliga stöd.

Många av de människor jag sitter tillsammans med är rädda och fruktar att hamna i helvetet. Andra bli troende eller återfinner sin barnatro. Själv känner jag ofta i dessa stunder av Guds närvaro men jag talar inte om detta om den sjuke/döende inte själv tar initiativet.

En gång hamnade jag hos en man och jag fick uppfattningen att han var troende muslim (från Bosnien). Hans största bekymmer tycktes vara hur det skulle gå för hans familj och då i första hand hans sjukliga hustru. När jag jag satt där med denne man undrade jag förstås varför man inte sänt efter en imam utan i stället kallat mig. Jag fick aldrig klart för mig till hundra procent viken religion mannen bekände sig till. På grund av ovissheten om mannens religion så undvek jag att ta honom i hand vilket jag annars ofta gör med människor i samma situation. Jag frågade om han accepterade att jag tog i hans arm och höll fast där vilket han bekräftade med en nickning. Bara detta var en oerhört stark känsla men jag fick aldrig reda på om han skulle accepterat att jag tog hans hand i min innan han dog. Vi talade inte heller om Gud trots att det fanns en påtaglig känsla om gudomlig närvaro. Däremot så hoppas jag att jag i någon mån kunde stilla mannens oro beträffande hans hustrus ohälsa.

Det svåraste är naturligtvis att vaka över döende barn vilket ofta sker tillsammans med föräldrar eller andra nära släktingar. (ofta farmor eller mormor men även mostrar). Män ser man huvudsakligen i egenskap av pappa i sällskap med hustru eller sambo. Detta handlar i dessa fall alltid om flera människor som delar en rädsla och sorg. Det är naturligtvis väldigt svårt att veta hur man ska agera. Jag har försökt att sjunga visor för barnen och det fungerar ofta till så måtto att barnen verkar bli lugnare och tryggare i de fall de är vakna men det har hänt mer än en gång att det brustit totalt för de vuxna trots att vi varit överens om vad jag ska göra. Svårast av allt är ändå när ett barn faktiskt dör då måste jag själv be om Guds stöd.

För att inte hamna helt Off Topic vill jag naturligtvis berätta att det händer att jag vakar över homosexuella vars liv håller på att ta slut. En del av dessa människor känner verkligen rädsla och ånger vilket ni som hatar homosexuella naturligtvis tycker är rätt åt dem. Personligen så har jag väldigt svårt att sätta mig till doms över dessa människors liv och leverne speciellt när de själva berättar att de försökt kämpa emot sina drifter men till sist besegrats av köttets lustar eller onda makter eller vad man vill kalla det.
Ni som är så starka motståndare till homosexualitet och homosexuella människor. Skulle ni kunna tänka er att sitta vid en döende människas sida och säga:
Jag hoppas... nä förresten jag är säker på att du hamnar i helvetet. Bögjävel!

Den som kan fälla ett sådant yttrande i den situationen är naturligtvis en på sätt å vis en stark människa. Men absolut ingen människa som man kan högakta.
Senast redigerad av LittleRedCap 2013-08-14 kl. 08:25.
Citera
2013-08-14, 08:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaveOfChrist
Denna fallna världen har den senaste tiden vänt Gud ryggen helt och hållet..

Om det är DIN 'gud' vi talar om, är det knappast någon förlyst för andra än fanatiker som du.

Citat:
Man har förklarat spädbarn som ligger i livmodern icke-mänskliga, endast för att rättfärdiga mördandet av barn genom abort. Detta är precis samma sak som när Hitler förklarade alla judar icke-mänskliga för att rättfärdiga mördandet av alla judar.

Parallelen till Hitler är mycket mera tydlig i extremist-abrahamisternas fördömande av homosexualitet.

Citat:
Man har nu även legaliserat homosexuellt gifte, något som är en synd och en styggelse i Guds ögon. Oavsett vad man tycker om det så står det klart och tydligt i Bibeln att homosexualitet är en styggelse i Guds ögon.

Din 'gud' får väl lära att anpassa sig till människans växande motvilja mot hans fascism.

Citat:
Nyligen, för bara ett par veckor sedan, så gjorde även pedofilerna sig hörda. Nu menar pedofilerna att deras 'läggning' inte är mindre normal än den homosexuella 'läggningen'. Dom jobbar nu för att även legalisera pedofili. Detta är ju givetvis i USA just nu, men blir det legaliserat där så kommer det garanterat bli legaliserat även här, med tanke på hur amerikaniserat Sverige är och hur vårt land är så wannabe-USA..

Din läsförståelse kan inte vara särskild bra, sen du inte har upptäckt att flertalet homosex-tolerante INTE accepterar pedofili som analogt med homosex.

Citat:
Listan av styggelser bara fortsätter att växa. Snart så har det växt ända upp till Guds ansikte och då är måttet rågat.

Vem bryr sig om din och dina gelikers religions-oratoriska gnällande?

Citat:
Såsom det var på Noah's och Lot's dagar,

Som etisk ideal är Lot ett synnerligen illa val.

Citat:
så skall det vara när Människosonen kommer.

OM han kommer .... och OM han visar sig motsvara din version av honom.

Citat:
Vi har nog aldrig varit i Noah's och Lot's dagar mer än vad vi är idag, så det enda jag kan rekommendera var och en av er är att ni omvänder er till Herren innan det är för sent. När ni ser Han komma i sin härlighet på molnen med alla änglar och även oss frälsta, då är det för sent för alla icke-troende. Då är dörren stängd.

Och när 'argumenten' självdör kommer hoten naturligvis. Kanske du kan skrämma en och annan stackars existentiellt osäker person till att bli snuttefilts-zombifierad.

Citat:
Precis som när Noah blev räddad från floden. Han predikade i över 100 år om att Gud skulle döma världen med en global flod, men alla bara hånade honom och trodde inte på honom. När floden sedan kom så var det inte mycket med dessa människor och dom bad om att få komma in i arken, men det var för sent. Dörren var stängd för alltid.

Harry Potter varnade också för att det skulle gå åt skogen, och var det nån som lyssnade på HONOM (före det nästen var för sent)?
Citera
2013-08-14, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
spelar ingen större roll vad du vill kalla det. jag kallar det logik - jag kan med mitt tänkande och vetande inte föreställa mig att en process kan starta av sig självt - en boll kan inte börja rulla om det inte funnits en vilja/kraft som satt den i rullning, en evolution kan inte starta utan att "nått" först startade den. Simpel logik kallar jag det.

Finns en vilja bakom alla processer, en tanke om man så vill. Var denna vilja kommer ifrån är frågan som religion bygger på. Vetenskapen tar vid först när processen startat och blivit synlig.

nåja jävligt OT men men

Om jag inte förstår mig på hur vatten rinner nedåt men ändå förnyas, är det då logiskt att tänka mig att det finns en osynlig gubbe i himlen som hinkar vatten or oceanerna och häller det över bergstopparna?

Varför skulle hittepå vara ett giltigt fall back-alternativ? Allt vi känner till (utöver det vi själva skapat) verkar fungera utmärkt med naturliga processer utan att någon magi behöver skjutas till. Varför anta att början fungerade på något annat sätt? Jag väntar hellre på bevis än gör någon sorts antaganden, speciellt när det gäller magiska varelser som ALDRIG observerats. Naturliga processer har observerats inom det mesta. Occam gör gällande att det magiska antagandet är mindre troligt då det inte bara är mer komplext än processen den påstås ha startat, men den är inte något vi sedan tidigare känner till.
Citera
2013-08-14, 08:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Sant till den delen att Bibeln förkastar tanken att Gud skulle kunna existera i mänsklig form. För man kan inte se Gud, för då dör man. För det Gamla Testamentet förkastar tanken att Gud skulle vara en människa.

Och den versen som du citerade användes förresten även av Ahmed Deedat i hans argument med kristna missionärer där han förklarade bevis från Bibeln att Jesus inte var Gud.

http://www.biblegateway.com/passage/?search=Genesis+32%3A22-32&version=NIV

Genesis 32:22-32

New International Version (NIV)
Jacob Wrestles With God

22 That night Jacob got up and took his two wives, his two female servants and his eleven sons and crossed the ford of the Jabbok. 23 After he had sent them across the stream, he sent over all his possessions. 24 So Jacob was left alone, and a man wrestled with him till daybreak. 25 When the man saw that he could not overpower him, he touched the socket of Jacob’s hip so that his hip was wrenched as he wrestled with the man. 26 Then the man said, “Let me go, for it is daybreak.”

But Jacob replied, “I will not let you go unless you bless me.”

27 The man asked him, “What is your name?”

“Jacob,” he answered.

28 Then the man said, “Your name will no longer be Jacob, but Israel,[a] because you have struggled with God and with humans and have overcome.”

29 Jacob said, “Please tell me your name.”

But he replied, “Why do you ask my name?” Then he blessed him there.

30 So Jacob called the place Peniel,[b] saying, “It is because I saw God face to face, and yet my life was spared.”

31 The sun rose above him as he passed Peniel,[c] and he was limping because of his hip. 32 Therefore to this day the Israelites do not eat the tendon attached to the socket of the hip, because the socket of Jacob’s hip was touched near the tendon.
Footnotes:
Genesis 32:28 Israel probably means he struggles with God.
Genesis 32:30 Peniel means face of God.
Genesis 32:31 Hebrew Penuel, a variant of Peniel
Citera
2013-08-14, 09:02
Medlem
sekundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Vi lever inte i ett muslimskt samhälle dock, att du som muslim vill legalisera pedofili är det ingen som är förvånad över.
Citera
2013-08-14, 09:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, man kan ju som du ersätta bibeln med pop-psykologi och flummig ickefin-filosofi.

Citat:
Man kan tänka själva!

"MAN" kunne i så fall börja med att tänka sig fram till, att en bra terminologi och en bra förståelse av enkla, grundläggande koncepter är ett effektivt kommunikations-sätt.

Citat:
Man behöver ingen läromästare med 2800 poängs universitetsstudier och 78 doktorshattar för att begripa livets mysterier.

Falsk dikotomi mellan extrem akademism och din egen inkompetens.

Citat:
Var och en kan skapa sig sin egen tro och hämta de kunskaper de behöver.

Visst, det är det min avatar refererar till: Efterrationaliserad tro.

Citat:
Själv är jag övertygad om att homosexualitet inte var tanken med människan sen att det finns människor som ändå gillar den sexualiteten förändrar ingenting.

Så du är på nivån av rent predikande nu ... eftersom andras (ofta sakliga) "övertygelser" inte "förändrar" något.

Och vad är det för "tanke" du refererar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in