Citat:
Ursprungligen postat av
Thunderman
Du har fått helt fel inställning till din tro och till Gud.
Din Gud och min Gud är väldigt lika. Personligen så tror jag att det är samma Gud men vi har olika syn på vad Gud egentligen står för. Det faktum att vi ser på Gud på olika sätt innebär för min del inte att jag föraktar eller hatar dig som tror på en Gud som du uppfattar som väsensskild från min..
Citat:
Förstår du inte att det är inte viktigt vad DU tycker eller vad DU tror på. Det enda som är viktigt är vad Gud säger. Om Gud säger någonting så är det så, oavsett om du gillar det eller inte.
Min Gud är kärlekens Gud som sänt Jesus för att ta på sig människornas synder. Observera att jag inte skriver att Gud sänt
sin son Jesus. Både du och jag inser ju att detta måste vara något som gått snett vid nedtecknande eller översättning. En son är ju den manliga avkomman till en man och en kvinna (människor) och varken du eller jag tror ju på att Gud är en människa. Människan är ju skapad till Guds avbild, men det innebär inte att Gud skulle ha en människoson som avkomma. Du säger att Jesus är Guds budbärare (representant), jag tror att Jesus är Guds ombud eller ställföreträdare på jorden. En liten skillnad men vi skulle nog kunna bli överens om du bara vill visa lite vilja.
Jag fortsätter med en bit av din text
Citat:
Heaven or hell is determined by whether a person believes (puts their trust) in Christ alone to save them (John 3:16, 36, etc.).
Ja där har du plockat fram en text som överensstämmer med vad jag baserar min tro på. Jag tror att den som tror på att Gud sänt Jesus som människornas frälsare får ett evigt liv i Guds rike (Paradiset).
Så nu fattas bara den lilla biten om vad som menas med helvetet (hell).
Jag har redan tidigare i tråden påpekat att när man översatte bibeltexterna från hebreiska till grekiska så blev det fel på grund av att den grekiska kulturen och världsuppfattningen inte var densamma som den hebreiska.
Nu citerar jag dig igen:
Citat:
Så om Gud säger att det finns ett helvete (och i Bibeln nämns det uppenbarligen, Jesus talar om det till fariseerna och talar om Gehenna) så innebär det att ni som kristna måste acceptera detta eller förkasta er tro.
Detta har du ju faktiskt själv bemött genom följande:
Citat:
Sheol - a Hebrew term simply describing “the grave” or “death” – Does not refer to “hell” specifically
Hades - A Greek term that usually refers to hell – a place of torment (Luke 10:15; 16:23, etc.)
Gehenna - A Greek term (borrowed from a literal burning dump near Jerusalem) that always refers to hell – a place of torment (Matthew 5:30; 23:33)
Sheol är alltså ett namn på de dödas rike (där alla döda hamnar i väntan på den ytterska dagen).
Hades är namnet på grekernas dödsrike. I hades fanns enligt den grekiska tron både ett paradis och ett helvete.
Gehenna ett grekisk låneord (från hebreiskan) som egentligen är namnet på en gammal kultplats utanför Jerusalem som senare blev en soptipp som bildligt talat (literal) brann i evighet. I realiteten brann det på tippen så länge man körde dit nya sopor och tände eld på dem. Enligt de äldsta hebreiska skrifterna skulle askan efter de människor som inte kom till Paradiset (i alla fall bildligt talat) hamna på Gehenna där askan skulle bli kvar i evighet.
Grekernas Gehenna var alltså ett sätt att beskriva en sotig och rökig och allmänt sett tråkig plats (något som fanns på jorden men som ändå kunde ge en uppfattning av hur det såg ut i Hades helvetesavdelning.
När man sedan skapade nya bibelöversättningar från grekiskan så blev det naturligtvis tokfel eftersom både namnet Hades som från början var en feltolkning av Sheol och Gehenna som var namnet på en soptipp blev översatt med Hell eller helvetet eller något liknande beroende på vilket språk det handlade om.
Du försöker krossa (eller övertyga mig) genom att överösa mig med argument och citat. Det blir bara jobbigt för oss båda och tråkigt för andra läsare. Jag diskuterar gärna igenom dina citat ett och ett tills vi hittar en gemensam vettig tolkning. Du får gärna skicka PM om du tar en sak i sänder. När vi sedan hittat en gemensam tolkning så kan vi tillsammans publicera vad vi kommit fram till i tråden.
Du skall i alla fall ha heder av att du inte ägnar dig åt att ifrågasätta min personliga ärlighet och moral genom att beskylla mig för saker som saknar grund i verkligheten. De som till exempel påstår att jag älskar homosexuella (generellt utan förbehåll) är i mina ögon riktigt lågt stående varelser som troligen, i vart fall bildligt talat, hamnar som aska på den gamla soptippen Gehenna och kommer att förbli där i evighet.