2013-08-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Jag ville målla upp en så vidrig bild som möjligt av hur Sverige kommer se ut när de militanta ateist-feministerna har tagit över helt

Och det som han svarade på var ett citat från LittleRedCap angående människor som onanerar på stan som hon var positiv till

Om du vill måla upp en så vidrig bild av Sverige som möjligt så är det bara att tänka på valfri religion som tagit över landet.
Citera
2013-08-13, 21:23
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag ville målla upp en så vidrig bild som möjligt av hur Sverige kommer se ut när de militanta ateist-feministerna har tagit över helt

Och det som han svarade på var ett citat från LittleRedCap angående människor som onanerar på stan som hon var positiv till

Jag förstod detta, det var därför jag skrev som jag skrev. Gick det dig helt förbi?
Citera
2013-08-13, 21:25
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Bevisen pekar på evolution.
Njaä, evolutionen beskriver livets utveckling på jorden, men inte hur det startade.

edit: och detta var ju väldigt off topic känner jag, lol.
Citera
2013-08-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Njaä, evolutionen beskriver livets utveckling på jorden, men inte hur det startade.

edit: och detta var ju väldigt off topic känner jag, lol.

Misstolkade i så fall frågan, är inte insatt i biologi(?) så värst mycket.
Citera
2013-08-13, 21:39
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Tack, det är allt som behövs för att förstå att du helt och hållet har blivit hjärntvättad av militanta feminist-ateister. Att en människa kan känna så starkt och tala så passionerat om rätten till mord.

En fråga, vilka fler vill du döda i jämställdhetens och ateismens namn, eftersom att du inte anser att dem är människa nog eller värdiga livet. Svarta? Utvecklingsstörda? Gamla? De nyfödda?

Feminist-ateister? Din religionspolitiska analys är käpprätt än skogen, du har ingen aning om var jag står men du slänger in feminism i det hela?
Ateismen kanske kan utläsas från inlägget, men vadå mord? Kristna har förföljt och mördat, korstågat och slaktat människor i Guds namn - det är anledningen till att du känner till den där sagoboken som du håller så kär.

Jag vill inte att någon ska dö, redan döda eller ej ännu levande/kännande organismer är en annan sak.

Din religion, käre Enkel-Man, har dödat mer människor än du någonsin kunnat räkna, du ska inte peka några fingrar - i dubbel bemärkelse.
Citera
2013-08-13, 22:26
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om du menar att avsaknaden av svar på dessa frågor leder till Gud som svar som en defaultposition så begår du ett sk. argument from ignorance.
Vi måste inte trumfa ett påhittat svar (gud, magi, etc) med riktig kunskap för att man inte ska behöva falla tillbaks till det påhittade svaret. Det är bättre att inte veta än att ljuga för sig själv.

Som svar på din fråga var det förmodligen en blandning av abiogenes och panspermi.
spelar ingen större roll vad du vill kalla det. jag kallar det logik - jag kan med mitt tänkande och vetande inte föreställa mig att en process kan starta av sig självt - en boll kan inte börja rulla om det inte funnits en vilja/kraft som satt den i rullning, en evolution kan inte starta utan att "nått" först startade den. Simpel logik kallar jag det.

Finns en vilja bakom alla processer, en tanke om man så vill. Var denna vilja kommer ifrån är frågan som religion bygger på. Vetenskapen tar vid först när processen startat och blivit synlig.

nåja jävligt OT men men
Citera
2013-08-13, 22:36
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Misstolkade i så fall frågan, är inte insatt i biologi(?) så värst mycket.
Menade alltså trådens ursprungliga fråga.
Citera
2013-08-13, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Detta är en sak som får mig att må dåligt när jag tänker på dagens kvinnor. Det är inte bara att dem knullar runt utan det är en större bild som får en att må dåligt av att tänka på dagens samhälle. Vi vet om att dagens kvinnor som knullar runt, kommer förr eller senare begå abort någon gång under sitt liv. Dem har ingen mänsklighet, för dem existerar inte dessa spädbarn som dem dödar utan för dem är det enda som är viktigt att knulla runt med så många som möjligt, råkar man då döda dem som man skapar i sin livmoder är det inget viktigt för dem.

Du förlorade din talan kring rätt och fel i samband med dödande i samma ögonblick du sade att bögar skall dö så ... Njut av den värld av död du bidragit åt att skapa. Det börjar med att acceptera dödandet av oskyldiga bögar och slutar med accepterandet av dödandet av spädbarn.
Senast redigerad av Ippskiff 2013-08-13 kl. 22:52.
Citera
2013-08-13, 23:51
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Du har fått helt fel inställning till din tro och till Gud.
Din Gud och min Gud är väldigt lika. Personligen så tror jag att det är samma Gud men vi har olika syn på vad Gud egentligen står för. Det faktum att vi ser på Gud på olika sätt innebär för min del inte att jag föraktar eller hatar dig som tror på en Gud som du uppfattar som väsensskild från min..

Citat:
Förstår du inte att det är inte viktigt vad DU tycker eller vad DU tror på. Det enda som är viktigt är vad Gud säger. Om Gud säger någonting så är det så, oavsett om du gillar det eller inte.
Min Gud är kärlekens Gud som sänt Jesus för att ta på sig människornas synder. Observera att jag inte skriver att Gud sänt sin son Jesus. Både du och jag inser ju att detta måste vara något som gått snett vid nedtecknande eller översättning. En son är ju den manliga avkomman till en man och en kvinna (människor) och varken du eller jag tror ju på att Gud är en människa. Människan är ju skapad till Guds avbild, men det innebär inte att Gud skulle ha en människoson som avkomma. Du säger att Jesus är Guds budbärare (representant), jag tror att Jesus är Guds ombud eller ställföreträdare på jorden. En liten skillnad men vi skulle nog kunna bli överens om du bara vill visa lite vilja.

Jag fortsätter med en bit av din text
Citat:
Heaven or hell is determined by whether a person believes (puts their trust) in Christ alone to save them (John 3:16, 36, etc.).
Ja där har du plockat fram en text som överensstämmer med vad jag baserar min tro på. Jag tror att den som tror på att Gud sänt Jesus som människornas frälsare får ett evigt liv i Guds rike (Paradiset).
Så nu fattas bara den lilla biten om vad som menas med helvetet (hell).
Jag har redan tidigare i tråden påpekat att när man översatte bibeltexterna från hebreiska till grekiska så blev det fel på grund av att den grekiska kulturen och världsuppfattningen inte var densamma som den hebreiska.

Nu citerar jag dig igen:
Citat:
Så om Gud säger att det finns ett helvete (och i Bibeln nämns det uppenbarligen, Jesus talar om det till fariseerna och talar om Gehenna) så innebär det att ni som kristna måste acceptera detta eller förkasta er tro.
Detta har du ju faktiskt själv bemött genom följande:
Citat:
Sheol - a Hebrew term simply describing “the grave” or “death” – Does not refer to “hell” specifically
Hades - A Greek term that usually refers to hell – a place of torment (Luke 10:15; 16:23, etc.)
Gehenna - A Greek term (borrowed from a literal burning dump near Jerusalem) that always refers to hell – a place of torment (Matthew 5:30; 23:33)
Sheol är alltså ett namn på de dödas rike (där alla döda hamnar i väntan på den ytterska dagen).
Hades är namnet på grekernas dödsrike. I hades fanns enligt den grekiska tron både ett paradis och ett helvete.
Gehenna ett grekisk låneord (från hebreiskan) som egentligen är namnet på en gammal kultplats utanför Jerusalem som senare blev en soptipp som bildligt talat (literal) brann i evighet. I realiteten brann det på tippen så länge man körde dit nya sopor och tände eld på dem. Enligt de äldsta hebreiska skrifterna skulle askan efter de människor som inte kom till Paradiset (i alla fall bildligt talat) hamna på Gehenna där askan skulle bli kvar i evighet.
Grekernas Gehenna var alltså ett sätt att beskriva en sotig och rökig och allmänt sett tråkig plats (något som fanns på jorden men som ändå kunde ge en uppfattning av hur det såg ut i Hades helvetesavdelning.
När man sedan skapade nya bibelöversättningar från grekiskan så blev det naturligtvis tokfel eftersom både namnet Hades som från början var en feltolkning av Sheol och Gehenna som var namnet på en soptipp blev översatt med Hell eller helvetet eller något liknande beroende på vilket språk det handlade om.

Du försöker krossa (eller övertyga mig) genom att överösa mig med argument och citat. Det blir bara jobbigt för oss båda och tråkigt för andra läsare. Jag diskuterar gärna igenom dina citat ett och ett tills vi hittar en gemensam vettig tolkning. Du får gärna skicka PM om du tar en sak i sänder. När vi sedan hittat en gemensam tolkning så kan vi tillsammans publicera vad vi kommit fram till i tråden.

Du skall i alla fall ha heder av att du inte ägnar dig åt att ifrågasätta min personliga ärlighet och moral genom att beskylla mig för saker som saknar grund i verkligheten. De som till exempel påstår att jag älskar homosexuella (generellt utan förbehåll) är i mina ögon riktigt lågt stående varelser som troligen, i vart fall bildligt talat, hamnar som aska på den gamla soptippen Gehenna och kommer att förbli där i evighet.
Senast redigerad av LittleRedCap 2013-08-13 kl. 23:59.
Citera
2013-08-14, 00:07
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Din Gud och min Gud är väldigt lika. Personligen så tror jag att det är samma Gud men vi har olika syn på vad Gud egentligen står för. Det faktum att vi ser på Gud på olika sätt innebär för min del inte att jag föraktar eller hatar dig som tror på en Gud som du uppfattar som väsensskild från min..

Min Gud är kärlekens Gud som sänt Jesus för att ta på sig människornas synder. Observera att jag inte skriver att Gud sänt sin son Jesus. Både du och jag inser ju att detta måste vara något som gått snett vid nedtecknande eller översättning. En son är ju den manliga avkomman till en man och en kvinna (människor) och varken du eller jag tror ju på att Gud är en människa. Människan är ju skapad till Guds avbild, men det innebär inte att Gud skulle ha en människoson som avkomma. Du säger att Jesus är Guds budbärare (representant), jag tror att Jesus är Guds ombud eller ställföreträdare på jorden. En liten skillnad men vi skulle nog kunna bli överens om du bara vill visa lite vilja.

Ja där har du plockat fram en text som överensstämmer med vad jag baserar min tro på. Jag tror att den som tror på att Gud sänt Jesus som människornas frälsare får ett evigt liv i Guds rike (Paradiset).
Jag har redan tidigare i tråden påpekat att när man översatte bibeltexterna från hebreiska till grekiska så blev det fel på grund av att den grekiska kulturen och världsuppfattningen inte var densamma som den hebreiska.

Nu citerar jag dig igen:
Sheol är alltså ett namn på de dödas rike (där alla döda hamnar i väntan på den ytterska dagen).
Hades är namnet på grekernas dödsrike. I hades fanns enligt den grekiska tron både ett paradis och ett helvete.
Gehenna ett grekisk låneord (från hebreiskan) som egentligen är namnet på en gammal kultplats utanför Jerusalem som senare blev en soptipp som bildligt talat (literal) brann i evighet. I realiteten brann det på tippen så länge man körde dit nya sopor och tände eld på dem. Enligt de äldsta hebreiska skrifterna skulle askan efter de människor som inte kom till Paradiset (i alla fall bildligt talat) hamna på Gehenna där askan skulle bli kvar i evighet.
Grekernas Gehenna var alltså ett sätt att beskriva en sotig och rökig och allmänt sett tråkig plats (något som fanns på jorden men som ändå kunde ge en uppfattning av hur det såg ut i Hades helvetesavdelning.
När man sedan skapade nya bibelöversättningar från grekiskan så blev det naturligtvis tokfel eftersom både namnet Hades som från början var en feltolkning av Sheol och Gehenna som var namnet på en soptipp blev översatt med Hell eller helvetet eller något liknande beroende på vilket språk det handlade om.

Du försöker krossa (eller övertyga mig) genom att överösa mig med argument och citat. Det blir bara jobbigt för oss båda och tråkigt för andra läsare. Jag diskuterar gärna igenom dina citat ett och ett tills vi hittar en gemensam vettig tolkning. Du får gärna skicka PM om du tar en sak i sänder. När vi sedan hittat en gemensam tolkning så kan vi tillsammans publicera vad vi kommit fram till i tråden.

Du skall i alla fall ha heder av att du inte ägnar dig åt att ifrågasätta min personliga ärlighet och moral genom att beskylla mig för saker som saknar grund i verkligheten. De som till exempel påstår att jag älskar homosexuella (generellt utan förbehåll) är i mina ögon riktigt lågt stående varelser som troligen, i vart fall bildligt talat, hamnar som aska på den gamla soptippen Gehenna och kommer att förbli där i evighet.

1. Kan du nämna några exempel? Så som jag ser det finns det skillnader mellan sättet på vilket Gud beskrivs i Bibeln jämfört med Koranen, men det finns också en hel del likheter. Bibelns Gud är inte så kärleksfull som du beskriver, inte mot dem som dyrkar saker vid sidan av Gud. Koranen beskriver Gud på samma sätt, det finns ingen kärlek mot dem som dyrkar saker vid sidan av Gud. Ett klart exempel är att dem som begår idoldyrkan ska enligt lag avrättas enligt Gamla Testamentet och brutaliteten som israeliterna begick under Joshuas erövring av Palestina är också ett exempel.

2. Intressant det med Jesus. Vi muslimer som läst Bibeln noterar ofta att begreppet son nämns ofta men inte bokstavligt utan metaforiskt. Exempelvis nämns Adam som Guds son fastän han skapades av Gud och dem som håller freden får beteckningen Guds söner.

Får jag fråga vilken religiös kristen grupp du tillhör? Både katolikerna, ortodoxerna och protestanterna har annan åsikt här.

3. Vad gäller Gehenna är det intressant att notera att ett av Koranens beskrivningar av Helvetet är just Jahannam. Jag har svårt att tänka mig att ordet Gehenna ska symbolisera annat än Helvetet, däremot kan man erkänna att Bibeln inte nämner Helvetet ofta, på några ställen men kan knappast jämförs med den enorma detaljen i Koranen.
Citera
2013-08-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap

Nu citerar jag dig igen:

Kvinnor är förvirrade varelser, skapta för att hålla oss män sällskap, de kan inte förstå sig på större frågor såsom gud, Thunderman gör bäst i att bara ge upp på henne, ty hennes ord betyder inget.

Första Timotheosbrevet 2:12
Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla
Citera
2013-08-14, 00:17
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Ateisterna är ett enda litet steg dummare än er kristna. De påstår att Gud inte existerar då begår de den största synden. Men ni kristna begår den näst största synden. Ni menar att präster kan besluta vem som ska förlåtas synder. och att Jesus är Guds son

Jag håller med dig om att det är en felaktig syn att präster skulle ha något mandat att förlåta synder. Detta beteende är bara en del av den härskarteknik som tyvärr många kristna företrädare (präster) ägnat sig åt i århundraden.
Man har försökt tvinga människor till underkastelse genom att först hota med ett helvete (som inte finns) för att sedan när detta inte längre funkade använda ett falskt löfte om syndernas förlåtelse om man fogar sig i prästerskapets tokerier.
Nu kör de muslimska prästerna den gamla helvetetsstoryn för att skrämma sina trosfränder och i sinom tid kommer vi nog att få se mer från de muslimska ledarnas sida som liknar de gamla kristna prästernas påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in