Citat:
Måste dela med mig om min första uppkörning idag.
Malmö, runt lunch. Inte så pratglad inspektör, men jag ville inte heller prata för mkt utan fokusera.
1.
Nervös såklart. Hade bra koll på säkerhetskontroll, men behövde bara kolla bromsar och ställa in speglar/stol.
2. Kör iväg, utfart från parkering så sticker jag ut lite snabbt (tycker inte jag) men inspektören återkom med det senare.
3. Kör mot E4 Gbg, känner mig trygg i det och kör bra.
4. Kör mot Hamnen, sen Oljehamnen. Aldrig åkt där, men gick bra.
5.
Ligger i 40 km, ganska säker på att det är 50 km väg. Men vågar inte chansa. Jag: Tror det är 50 här men ligger i 40 för vara säker, jag hindrar ingen eftersom ingen åker bakom. Insp: Jaha du..
6.
In i stan, lunchrusning, känner mig väldigt stressad, ärligt talat minns jag knappt hur jag körde, jag bara körde, men tror det gick bra. Fick parkera i uppförslut, skakade på kopplingen, nervös.
7. Tillbaka mot trafikverket, ligger i fel fil (vänsterfil). Sen säger läraren, ta vänster nästa. Varpå jag säger "ja jag såg på klockan att det var dags att åka tillbaka till vänster därför jag la mig i vänsterfilen.
8. Obevakat övergångsställe, en kille står nära, jag stannar mjukt. Står still kanske 3-5 sek, han verkar inte vilja gå, så jag kör. På väg över övergångsstället utbrister inspektören "Men heeeeerreguuud!". Jag blir livrädd och säger "men men... jag hade ju koll på att han inte ville gå över!", han svarar "Ja DU ja, såg du inte hur bilen bredvid körde." Tydligen gjorde bilen brevid något skumt.
9. Insp: Ta vänster här. Jag kör rakt fram av någon anledning.
Insp: Jaha... då får vi väl ta nästa vänster då.
10. Tillbaka in mot parkeringen, ser tydligt att en annan körskolebil är på väg ut från parkeringen. Av någon korkad anledningen väljer jag att försöka köra in då jag tror att jag får plats. Halvvägs in inser jag att faaaan det är för trångt. Jag bromsar samtidigt som inspektören som utbrister "Vad sysslar du med!!????".
Ridå.. Jag förstår att det är kört.
11. Vi parkerar. Han skäller ut mig för incidenten, jag är ångerfull. Han fortsätter klaga i 5 min på mitt kopplingsarbete och manövrering. Han säger att jag kör ibland när jag borde stanna och klagar på dagens eco-driving som lurar folk att tro att eco (hålla bil i rullning) är viktigare än säkerheten.
12.
Jag känner mig iaf helt knäckt men är väldigt ödmjuk inför hans klagomål. Han säger att jag måste öva mer. Och avslutar det hela med, "din körning är godkänd".
Jag var tvungen att fråga han igen utanför bilen om jag verkligen förstått honom korrekt. Jag var inte ens glad efteråt, jag kände mig så dålig. Men uppenbarligen så hade jag kört bra förutom den sista incidenten.
Malmö, runt lunch. Inte så pratglad inspektör, men jag ville inte heller prata för mkt utan fokusera.
1.
Nervös såklart. Hade bra koll på säkerhetskontroll, men behövde bara kolla bromsar och ställa in speglar/stol.2. Kör iväg, utfart från parkering så sticker jag ut lite snabbt (tycker inte jag) men inspektören återkom med det senare.
3. Kör mot E4 Gbg, känner mig trygg i det och kör bra.
4. Kör mot Hamnen, sen Oljehamnen. Aldrig åkt där, men gick bra.
5.
Ligger i 40 km, ganska säker på att det är 50 km väg. Men vågar inte chansa. Jag: Tror det är 50 här men ligger i 40 för vara säker, jag hindrar ingen eftersom ingen åker bakom. Insp: Jaha du..6.
In i stan, lunchrusning, känner mig väldigt stressad, ärligt talat minns jag knappt hur jag körde, jag bara körde, men tror det gick bra. Fick parkera i uppförslut, skakade på kopplingen, nervös.7. Tillbaka mot trafikverket, ligger i fel fil (vänsterfil). Sen säger läraren, ta vänster nästa. Varpå jag säger "ja jag såg på klockan att det var dags att åka tillbaka till vänster därför jag la mig i vänsterfilen.
8. Obevakat övergångsställe, en kille står nära, jag stannar mjukt. Står still kanske 3-5 sek, han verkar inte vilja gå, så jag kör. På väg över övergångsstället utbrister inspektören "Men heeeeerreguuud!". Jag blir livrädd och säger "men men... jag hade ju koll på att han inte ville gå över!", han svarar "Ja DU ja, såg du inte hur bilen bredvid körde." Tydligen gjorde bilen brevid något skumt.
9. Insp: Ta vänster här. Jag kör rakt fram av någon anledning.
Insp: Jaha... då får vi väl ta nästa vänster då.10. Tillbaka in mot parkeringen, ser tydligt att en annan körskolebil är på väg ut från parkeringen. Av någon korkad anledningen väljer jag att försöka köra in då jag tror att jag får plats. Halvvägs in inser jag att faaaan det är för trångt. Jag bromsar samtidigt som inspektören som utbrister "Vad sysslar du med!!????".
Ridå.. Jag förstår att det är kört.11. Vi parkerar. Han skäller ut mig för incidenten, jag är ångerfull. Han fortsätter klaga i 5 min på mitt kopplingsarbete och manövrering. Han säger att jag kör ibland när jag borde stanna och klagar på dagens eco-driving som lurar folk att tro att eco (hålla bil i rullning) är viktigare än säkerheten.
12.
Jag känner mig iaf helt knäckt men är väldigt ödmjuk inför hans klagomål. Han säger att jag måste öva mer. Och avslutar det hela med, "din körning är godkänd".
Jag var tvungen att fråga han igen utanför bilen om jag verkligen förstått honom korrekt. Jag var inte ens glad efteråt, jag kände mig så dålig. Men uppenbarligen så hade jag kört bra förutom den sista incidenten.Hahaha! Svinbra post! Gratulerar till körkortet! Grejer som den där sista incidenten tycker jag var helt rätt att han hade överseende med, sånt kan ju hända alla under nervositet
Men du borde nog ha kört 50 där du körde 40, tycker jag! Risken finns ju att det var 30-väg (mycket vanligare än 40-väg) och då spelar det ju ingen roll om du ligger i 40 eller 50.Återigen grattis!
Fick en väldigt enkel uppkörning på max 20 minuter, antagligen kände han att det gick bra så då passade han väl på att ta en tidig lunch eller längre rast genom att godkänna mig snabbt