2013-08-12, 00:35
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Känner att detta kan bli det svåraste med hela uppkörningen. Hur ska man kunna ha koll på allt som har med bilens funktioner att göra? Suck...
Behåller man lugnet så är det nog inte så svårt. Kan dock tänka mig att det föreligger lite risk för blackout hos mig, därför vill jag gärna ha svar på mitt inlägg ovan.
Citera
2013-08-12, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Ska som sagt köra upp i Farsta och kommer säkert få göra säkerhetskontroll. Om jag får göra denna under huven så måste ju huven tas upp. Har inga som helst problem med att få upp huvar och sånt, är rätt teknisk av mig, men ibland så skiljer sig ju "huv-spärren" från modell till modell och när man är nervös så kan det kanske bli lite knöligt. Därför under jag var denna spärr sitter på en VW Golf. Sitter den precis i mitten av huven eller sitter den mer åt sidan? Och vad är det för typ av mekanik för att få upp den?

Är inte direkt orolig för detta men är lite pinsamt om man står och fifflar med det där en halv minut eller så. Därför jag undrar.

Edit: Sen undrar jag också hur strikta de är på att man ska hålla hastigheten. Är det över direkt om jag kör 3-6 km/h för fort än vad som har angetts?
Jag vill minnas att det finns en spak inne vid dörren, på dörren eller vid golvet och en "knapp" mitt i nosen.

Beror på vad det är för väg. Kan knappast vara bra att köra 36 förbi en skola där det ska vara 30... På större vägar i nedförsbacke med fri sikt är det nog inte lika viktigt.
Citera
2013-08-12, 10:17
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag vill minnas att det finns en spak inne vid dörren, på dörren eller vid golvet och en "knapp" mitt i nosen.

Beror på vad det är för väg. Kan knappast vara bra att köra 36 förbi en skola där det ska vara 30... På större vägar i nedförsbacke med fri sikt är det nog inte lika viktigt.

Okej tackar! Om någon anser att detta är fel så får denne gärna flika in med något.
Citera
2013-08-12, 10:43
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Okej tackar! Om någon anser att detta är fel så får denne gärna flika in med något.

Om du kör upp privat så finns det möjlighet att inspektören frågar dig samma fråga som han frågade mig. "Har du kört volvo tidigare?" Jag blev uppmanad att svara nej på den frågan även om jag övningskörde 90% med volvo för att då förväntas du inte kunna nya modeller som du inte kört.

Kort o gott, jag svarade nej varav han sade "OK bra, då ska jag visa dig vart allting sitter".
Citera
2013-08-12, 10:46
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykorax
Om du kör upp privat så finns det möjlighet att inspektören frågar dig samma fråga som han frågade mig. "Har du kört volvo tidigare?" Jag blev uppmanad att svara nej på den frågan även om jag övningskörde 90% med volvo för att då förväntas du inte kunna nya modeller som du inte kört.

Kort o gott, jag svarade nej varav han sade "OK bra, då ska jag visa dig vart allting sitter".

Skulle vara gött om man fick en sån inspektör men tvivlar på det. Men har utan tvekan aldrig kört Golf.
Citera
2013-08-12, 11:48
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Skulle vara gött om man fick en sån inspektör men tvivlar på det. Men har utan tvekan aldrig kört Golf.

Ska du köra upp som privatist eller via körskola?

Om du kör privat så är det mycket troligt att du kommer få samma fråga.

Om du kör via körskola är det bara att fråga körläraren
Senast redigerad av Sykorax 2013-08-12 kl. 11:51.
Citera
2013-08-12, 13:10
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykorax
Ska du köra upp som privatist eller via körskola?

Om du kör privat så är det mycket troligt att du kommer få samma fråga.

Om du kör via körskola är det bara att fråga körläraren

Kör privat, i sånt fall hoppas jag på det och att jag får en skön inspektör.
Citera
2013-08-12, 15:42
Medlem
Obi-Wans avatar
Citat:
Kör privat, i sånt fall hoppas jag på det och att jag får en skön inspektör.
Jag körde också upp privat för några år sedan. Det var första gången jag satt i förarsätet på en SAAB, och det hade han full förståelse för. Se bara till att du ställer alla dina frågor innan ni lämnar parkeringen. Som du säkert förstår är det ju inte direkt till din fördel om du måste fråga hur grejerna fungerar när uppkörningen väl har börjat.

Ett exempel är att många nyare modeller har elektronisk handbroms, alltså bara en knapp för av eller på. Vet du inte hur en sådan fungerar får du be honom visa innan du börjar köra. Skulle det uppstå en situation under uppkörningen där du måste lägga i handbromsen och du inte vet hur du ska göra så kan det vara kört.

Kolla också hur man lägger i backen. På Golf brukar backen ligga i samma position som ettan, men man trycker ner växelspaken för att få i backen. Jag har själv lagt i sexan av misstag på en Golf eftersom jag är van vid att backen ligger i motsatt hörn. Är du då inte snabb och fångar upp bilen med kopplingen så studsar du framåt ett par decimeter och kan slå i något. Inget jag skulle vilja göra på en uppkörning.

Lycka till!
Citera
2013-08-12, 16:46
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Wan
Jag körde också upp privat för några år sedan. Det var första gången jag satt i förarsätet på en SAAB, och det hade han full förståelse för. Se bara till att du ställer alla dina frågor innan ni lämnar parkeringen. Som du säkert förstår är det ju inte direkt till din fördel om du måste fråga hur grejerna fungerar när uppkörningen väl har börjat.

Ett exempel är att många nyare modeller har elektronisk handbroms, alltså bara en knapp för av eller på. Vet du inte hur en sådan fungerar får du be honom visa innan du börjar köra. Skulle det uppstå en situation under uppkörningen där du måste lägga i handbromsen och du inte vet hur du ska göra så kan det vara kört.

Kolla också hur man lägger i backen. På Golf brukar backen ligga i samma position som ettan, men man trycker ner växelspaken för att få i backen. Jag har själv lagt i sexan av misstag på en Golf eftersom jag är van vid att backen ligger i motsatt hörn. Är du då inte snabb och fångar upp bilen med kopplingen så studsar du framåt ett par decimeter och kan slå i något. Inget jag skulle vilja göra på en uppkörning.

Lycka till!

Det var exakt som du sa. Han berättade lite vad grejerna va sen körde vi iväg. Gick jättebra till en början men sen när jag körde i en tunnel så såg jag inte de svarta skyltarna ovanför vägbanan som angav rekommenderad högsta hastighet, så körde i 70km/h där det var 50km/h. Sen körde jag vid gult när det precis hade slagit om också. Så det blev kugg i Farsta. Bokade nyss ett nytt prov i Södertälje så prövar lyckan någon annanstans.
Citera
2013-08-12, 19:01
Medlem
Mufffs avatar
Börjar bli dags för mig att fixa kortet, som har skjutits upp i flera år av olika anledningar. Så jag lär hänga här en del tills det är avklarat.

Jag kommer att köra upp i Katrineholm. Vet att det finns en del smala gator med bilar parkerade längs trottoarerna i de centrala delarna, vilket gör körbanan ännu tightare. Jag undrar hur det ligger till när man kör på en smal 50-väg med parkerade bilar precis intill. Är det okej att glida över mittlinjen något och köra där ett tag (förutsatt att det inte kommer mötande trafik) för att minimera risken för att en bildörr slås upp framför en eller att ett barn springer ut på vägen mellan bilarna? Eller måste jag ligga i min fil oavsett, men att man bör köra så pass långsamt att man med säkerhet hinner bromsa om något plötsligt skulle dyka upp? Om jag vill vara säker på att jag hinner bromsa vill jag gärna ligga i 20-30 på de smalaste gatorna, men det känns samtidigt väldigt långsamt på en 50-väg. Kan det vara så att inspektörerna resonerar som så att man inte alltid bör köra hur säkert som helst och att det inte är mitt fel om någon klantig människa inte ser sig för innan denne smäller upp sin bildörr ut mot vägen?

Själv vill jag gärna köra mitt i vägen (som inte har någon mittlinje utmärkt), men är osäker på om jag kan bli kuggad just för att jag inte ligger i min fil.

Vad säger ni?
Citera
2013-08-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Börjar bli dags för mig att fixa kortet, som har skjutits upp i flera år av olika anledningar. Så jag lär hänga här en del tills det är avklarat.

Jag kommer att köra upp i Katrineholm. Vet att det finns en del smala gator med bilar parkerade längs trottoarerna i de centrala delarna, vilket gör körbanan ännu tightare. Jag undrar hur det ligger till när man kör på en smal 50-väg med parkerade bilar precis intill. Är det okej att glida över mittlinjen något och köra där ett tag (förutsatt att det inte kommer mötande trafik) för att minimera risken för att en bildörr slås upp framför en eller att ett barn springer ut på vägen mellan bilarna? Eller måste jag ligga i min fil oavsett, men att man bör köra så pass långsamt att man med säkerhet hinner bromsa om något plötsligt skulle dyka upp? Om jag vill vara säker på att jag hinner bromsa vill jag gärna ligga i 20-30 på de smalaste gatorna, men det känns samtidigt väldigt långsamt på en 50-väg. Kan det vara så att inspektörerna resonerar som så att man inte alltid bör köra hur säkert som helst och att det inte är mitt fel om någon klantig människa inte ser sig för innan denne smäller upp sin bildörr ut mot vägen?

Själv vill jag gärna köra mitt i vägen (som inte har någon mittlinje utmärkt), men är osäker på om jag kan bli kuggad just för att jag inte ligger i min fil.

Vad säger ni?

Du kan ligga i vänsterfilen för att hålla avstånd till parkerade bilar i din egna fil. men däremot så måste du tänka på hur du placerar bilen vid korsningar.. Ser du tillexempel att en bil kör in samma gata som du kör på så måste du ha en chans att veja för honom dvs köra in till din egna fil igen.

Att köra 50 km/h på en gata som e tight och har många bilar parkerade samt att det finns en del oskyddade trafikanter där är inte att rekommendera. Att tänka på är även att högerregeln kan gälla och då bör du ligga i tvåans växel beroende på hur det ser ut (gör en egen bedömning helt enkelt). Är gatorna breda och du har god synvinkel så är det fritt fram att köra i 50. Visa direkt att du tänker på hastigheterna så att du inte blir ett hinder i trafiken.

Hoppas det gav en del svar på dina frågor!
Citera
2013-08-12, 20:40
Medlem
linoleum123s avatar
Måste dela med mig om min första uppkörning idag.
Malmö, runt lunch. Inte så pratglad inspektör, men jag ville inte heller prata för mkt utan fokusera.
1. Nervös såklart. Hade bra koll på säkerhetskontroll, men behövde bara kolla bromsar och ställa in speglar/stol.
2. Kör iväg, utfart från parkering så sticker jag ut lite snabbt (tycker inte jag) men inspektören återkom med det senare.
3. Kör mot E4 Gbg, känner mig trygg i det och kör bra.
4. Kör mot Hamnen, sen Oljehamnen. Aldrig åkt där, men gick bra.
5. Ligger i 40 km, ganska säker på att det är 50 km väg. Men vågar inte chansa. Jag: Tror det är 50 här men ligger i 40 för vara säker, jag hindrar ingen eftersom ingen åker bakom. Insp: Jaha du..
6. In i stan, lunchrusning, känner mig väldigt stressad, ärligt talat minns jag knappt hur jag körde, jag bara körde, men tror det gick bra. Fick parkera i uppförslut, skakade på kopplingen, nervös.
7. Tillbaka mot trafikverket, ligger i fel fil (vänsterfil). Sen säger läraren, ta vänster nästa. Varpå jag säger "ja jag såg på klockan att det var dags att åka tillbaka till vänster därför jag la mig i vänsterfilen.
8. Obevakat övergångsställe, en kille står nära, jag stannar mjukt. Står still kanske 3-5 sek, han verkar inte vilja gå, så jag kör. På väg över övergångsstället utbrister inspektören "Men heeeeerreguuud!". Jag blir livrädd och säger "men men... jag hade ju koll på att han inte ville gå över!", han svarar "Ja DU ja, såg du inte hur bilen bredvid körde." Tydligen gjorde bilen brevid något skumt.
9. Insp: Ta vänster här. Jag kör rakt fram av någon anledning. Insp: Jaha... då får vi väl ta nästa vänster då.
10. Tillbaka in mot parkeringen, ser tydligt att en annan körskolebil är på väg ut från parkeringen. Av någon korkad anledningen väljer jag att försöka köra in då jag tror att jag får plats. Halvvägs in inser jag att faaaan det är för trångt. Jag bromsar samtidigt som inspektören som utbrister "Vad sysslar du med!!????". Ridå.. Jag förstår att det är kört.
11. Vi parkerar. Han skäller ut mig för incidenten, jag är ångerfull. Han fortsätter klaga i 5 min på mitt kopplingsarbete och manövrering. Han säger att jag kör ibland när jag borde stanna och klagar på dagens eco-driving som lurar folk att tro att eco (hålla bil i rullning) är viktigare än säkerheten.
12. Jag känner mig iaf helt knäckt men är väldigt ödmjuk inför hans klagomål. Han säger att jag måste öva mer. Och avslutar det hela med, "din körning är godkänd". Jag var tvungen att fråga han igen utanför bilen om jag verkligen förstått honom korrekt. Jag var inte ens glad efteråt, jag kände mig så dålig. Men uppenbarligen så hade jag kört bra förutom den sista incidenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in