2012-03-03, 12:26
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM1187
Okej, tack för svar. Så jag behöver inte göra någonting?

Nepp!
Citera
2012-03-03, 15:18
Medlem
ShitAllOverTheWalls avatar
Det är så att mitt körkortstillstånd går ut den 12 juni. Jag har haft 4 år på mig att ta körkortet, men som en idiot har jag inte gjort det. Det jag undrar är om jag inte hinner ta den innan 12 juni, kommer risk1 & risk2 automatisk gå bort? Jag gjorde både risk1 & 2 förra året november 2011.
Citera
2012-03-03, 15:31
Medlem
Blockchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitAllOverTheWall
Det är så att mitt körkortstillstånd går ut den 12 juni. Jag har haft 4 år på mig att ta körkortet, men som en idiot har jag inte gjort det. Det jag undrar är om jag inte hinner ta den innan 12 juni, kommer risk1 & risk2 automatisk gå bort? Jag gjorde både risk1 & 2 förra året november 2011.

Varje del har sin egen giltighetstid.
http://korkortonline.se/fakta/korkortstillstand/
http://korkortonline.se/fakta/riskettan/
http://korkortonline.se/fakta/halkbana/
Citera
2012-03-03, 20:03
Medlem
iHenkeds avatar
Åh vad frustrerande... Jag är en person som nästintill ALDRIG blir sjuk men igår small det till och fick feber etc, veckan innan hela slutfasen på allting.
Har en körlektion om 2 dagar, Teori på Onsdag och uppkörning på Torsdag.

Hoppas för guds skull jag hinner friskna till innan uppkörningen iaf.

Suck...
Citera
2012-03-03, 20:51
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewin

Har skumläst lite i tråden och det verkar vara lite spridda diskussioner kring "Man skall kunna hantera alla bilar."
Detta är något jag kan hålla med om, givetvis. Men vad gäller för bilar man absolut inte sitter bra i? Jag har kört upp två gånger i en Saab 9-5 (typ asny, skitjobbig bil) och det spelar ingen roll HUR Jag satt, hade speglarna ställda - jag var aldrig nöjd med min ställning, och ironiskt nog har jag haft FLEST fel när jag kört den bilen.

Ratten är för hög / låg, sätet för långt fram / bak. Speglarna verkar ändra riktning just när jag kommit iväg så jag ser inte ett levande piss.

Nu har jag kört med annan körskola och därmed bestämt mig för att köra med dennes bil, vilken jag trivs mycket bra med. Sitter perfekt.

Och för att upprepa vad andra tidigare har nämnt i tråden, som tips för övriga som snart skall ut och terrorisera en och annan förarprövare:

1. Plugga teorin. Den är inte alls svår. Min lärare gav mig rådet att småläsa. Visste ni att vi har MASSVIS med tid då vi kan läsa utan att störa övriga dagliga aktiviteter? Jobbet? Inga problem. Skolan? Inga hinder där. Tipset han gav mig var: LÄS PÅ SKITHUSET FÖRFAN!

2. Teoriprogram för PC är suveräna hjälpmedel. Medan man samtidigt kan ytinlära en hel del, så är det enorm hjälp att faktiskt navigera fram till rätt områden i boken där det väl tryter. En del av er kanske har tillgång till STR och det är ännu bättre eftersom frågorna är annorlunda formulerade och därmed enligt mig, ger godare kunskaper än exempelvis Bonniers.

3. Vad gäller körning finns det inte mycket annat att tänka på än: NÖTA NÖTA NÖTA NÖTA NÖTA!
Ni kan inte fuska er fram till körkortet. Som Farbror Barbro hade uttryckt det: DÄ FINNS INGA GENVÄGAR FRAM TILL DET PERFEKTA LJUDET DÅRÅ!
Det enda säkra sättet att klara uppkörning (och detta har jag själv insett på senare tid) är att nöta bilkörning. Man måste köra mycket och ofta. Ju mer bil man kör, i ganska täta trafikmiljöer ger en mer rutin och därmed säkrare och bättre körning.

4. Rätt bitar, på rätt platser. Min nuvarande körskoleinstruktör är nog den mest kompetenta människa jag har stött på under mina 20 levnadsår.
Det mest konkreta tipset jag kan lämna till er som är osäkra i trafiken är: BLICKEN - PILEN - FILEN.
I övrigt finns det en tumregel som är lätt vid filbyten: Placera er ALLTID till höger. Då kommer ni ALLTID dit ni ska.
Anledningen till detta är att man har trafiken på sin vänstra sida, dvs förutom när trafiken befinner sig i dödavinkeln så är det 10 gånger lättare att byta från höger till vänster, än tvärtom.
Så placera till höger, och byt därefter om ni är så pass osäkra. I 9/10 fall (utan säkra källor) så släpper bilarna in er när ni vill byta.

5. Fuska inte med backspeglarna.
Konstigt nog har jag aldrig fått nedslag på uppmärksamhetsproblem, annat än via de kryss som andra misstag genererat. Personligen tycker jag att jag använder speglarna på tok för lite. Använder dem när jag behöver informationen från dem - speciellt högerspegeln. Den skulle dom kunna slänga åt helvete på min bil. Dock resonerar inte Trafikverket i samma banor som jag, så för guds skull - Gift er med backspeglarna om ni så måste.

Ok. "Kort summering" fick det bli.
Hoppas det har gjort en del frågetecken till "!"

Mycket bra.

Jag körde upp ca 5 gånger privat, konstant kuggad (landskrona, HBG, Eslöv) Var allt möjligt skit, även om jag inte körde dåligt så fick man "pisk" på uppkörningen.

Gick sedan till en körskola (hade redan gått på en ett tag men dem var SKITSEGA så jag bytte) fick en bra lärare som INTE snackade massa skit utan vi fokuserade på att köra o göra det vi skulle, vilket är viktigare än många verkar fatta.... Hör många som säger "men jag vill ha en kvinnlig som är jättetrevlig tihihihi"...

Efter ett par provlektioner för körskolan sa läraren "jag märker att du kan köra bil, men nu ska jag lära dig att klara en uppkörning!"

Viktigast av allt, kolla speglarna och döda vinkeln, oavsett vilket håll du svänger så ska du i stort sett ha kollat ALLT. O vrid för fan på huvudet, jag kollade nog inte mer i speglarna när jag gjorde uppkörningen med körskolan än jag gjort tidigare, men jag vred mest på ögonen förr... = VV snubben kan lätt missa om du kikar då han inte sitter o glor i ögonspegeln konstant.

F.Ö så körde jag b.la V50 och passaten... Passaten var skönare att köra men egentligen spelar det ingen större roll, kan man köra bil så lär man inte "köra som ett svin" för att man byter bil.
Citera
2012-03-03, 23:05
Medlem
Chewins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hck1
Mycket bra.

Jag körde upp ca 5 gånger privat, konstant kuggad (landskrona, HBG, Eslöv) Var allt möjligt skit, även om jag inte körde dåligt så fick man "pisk" på uppkörningen.

Gick sedan till en körskola (hade redan gått på en ett tag men dem var SKITSEGA så jag bytte) fick en bra lärare som INTE snackade massa skit utan vi fokuserade på att köra o göra det vi skulle, vilket är viktigare än många verkar fatta.... Hör många som säger "men jag vill ha en kvinnlig som är jättetrevlig tihihihi"...

Efter ett par provlektioner för körskolan sa läraren "jag märker att du kan köra bil, men nu ska jag lära dig att klara en uppkörning!"

Viktigast av allt, kolla speglarna och döda vinkeln, oavsett vilket håll du svänger så ska du i stort sett ha kollat ALLT. O vrid för fan på huvudet, jag kollade nog inte mer i speglarna när jag gjorde uppkörningen med körskolan än jag gjort tidigare, men jag vred mest på ögonen förr... = VV snubben kan lätt missa om du kikar då han inte sitter o glor i ögonspegeln konstant.

F.Ö så körde jag b.la V50 och passaten... Passaten var skönare att köra men egentligen spelar det ingen större roll, kan man köra bil så lär man inte "köra som ett svin" för att man byter bil.
Att köra bil innebär inte bara att man kan köra alla bilar.

Jag ser ett fundamentalt problem med bilkörning och det är framförallt KÖRSTÄLLNING!
Trivs man inte med bilen man ska köra så kör man med all säkerhet mindre bra.
Jag har kört en SAAB 9-5 två gånger och en VW en gång. Körde bäst i VWn eftersom jag absolut inte kunde ställa in min körställning så att jag kände mig trivsam. Hela tiden var det något som var fel.

Så jag anser att man som bilförare SKALL kunna köra alla bilar utan problem. Däremot vill jag även påpeka att alla bilar är olika och vi är alla människor som skall föra dessa fordon på allmän väg.
Körställning är bland det viktigaste som finns.

Så jag vill verkligen belysa detta faktum till er alla som är oroliga över er uppkörning: FIXA STÄLLNINGEN!
Se till att ni sitter bra. Ta 20 minuter på er om ni måste. Sitter man illa, kör man illa.

Några (självklara) tips för en god körställning inkluderar:
För ha bra avstånd till pedalerna, prova er fram med kopplingen. Benet skall inte vara för utsträckt, men heller inte för böjt. Detta får ni känna efter. När ni kan frikoppla utan att känna någon större påfrestning på benet, så är stolen bra ställd i framled.

Ratten: En bra tumregel är att ha den så långt ner som möjligt. Man skall kunna böja handleden över ratten utan någon större ansträngning på resten av armen samt skall hastighetsmätaren var väl synlig. Åtminstone siffrorna.

Dessa två inställningar anser jag vara de viktigaste att ställa in rätt först. Sedan får man gå på känn när det gäller ryggstödets lutning, svankstöd osv osv osv. Men kom ihåg: Er körställning påverkar ert körsätt. Får man ont i ryggen under färden tappar man koncentrationen. Blir påfrestningarna för stora under frikoppling börjar benet att domna bort alternativt mjölksyra-känsla under dragläget.
Vissa bilar är svårare att ställa in än andra och jag fann att denna SAAB 9-5 var extremt jobbig att ställa in eftersom stolen var elektriskt inställd.

Avslutningsvis kan jag säga att en god idé är att boka via er körskola och be att få köra deras bil. Troligtvis har ni redan utvecklat en viss kännedom för körskolans bil(ar) och är därför mer van med reglagen. Detta hjälper er sedan vid uppkörningen då ni redan vet hur bilen reagerar vid olika manövreringar, samt att er körställning blir mycket lättare för er att hitta.

Min körlärare berättade för mig om en tidigare elev som körde som en jävla kratta. Tillslut tittade de på dennes körställning och korrigerade den varpå eleven började köra som en naturbegåvning.

Blir långa inlägg här märker jag. Håll till godo!
Citera
2012-03-03, 23:30
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewin
Att köra bil innebär inte bara att man kan köra alla bilar.

Jag ser ett fundamentalt problem med bilkörning och det är framförallt KÖRSTÄLLNING!
Trivs man inte med bilen man ska köra så kör man med all säkerhet mindre bra.
Jag har kört en SAAB 9-5 två gånger och en VW en gång. Körde bäst i VWn eftersom jag absolut inte kunde ställa in min körställning så att jag kände mig trivsam. Hela tiden var det något som var fel.

Så jag anser att man som bilförare SKALL kunna köra alla bilar utan problem. Däremot vill jag även påpeka att alla bilar är olika och vi är alla människor som skall föra dessa fordon på allmän väg.
Körställning är bland det viktigaste som finns.

Så jag vill verkligen belysa detta faktum till er alla som är oroliga över er uppkörning: FIXA STÄLLNINGEN!
Se till att ni sitter bra. Ta 20 minuter på er om ni måste. Sitter man illa, kör man illa.

Några (självklara) tips för en god körställning inkluderar:
För ha bra avstånd till pedalerna, prova er fram med kopplingen. Benet skall inte vara för utsträckt, men heller inte för böjt. Detta får ni känna efter. När ni kan frikoppla utan att känna någon större påfrestning på benet, så är stolen bra ställd i framled.

Ratten: En bra tumregel är att ha den så långt ner som möjligt. Man skall kunna böja handleden över ratten utan någon större ansträngning på resten av armen samt skall hastighetsmätaren var väl synlig. Åtminstone siffrorna.

Dessa två inställningar anser jag vara de viktigaste att ställa in rätt först. Sedan får man gå på känn när det gäller ryggstödets lutning, svankstöd osv osv osv. Men kom ihåg: Er körställning påverkar ert körsätt. Får man ont i ryggen under färden tappar man koncentrationen. Blir påfrestningarna för stora under frikoppling börjar benet att domna bort alternativt mjölksyra-känsla under dragläget.
Vissa bilar är svårare att ställa in än andra och jag fann att denna SAAB 9-5 var extremt jobbig att ställa in eftersom stolen var elektriskt inställd.

Avslutningsvis kan jag säga att en god idé är att boka via er körskola och be att få köra deras bil. Troligtvis har ni redan utvecklat en viss kännedom för körskolans bil(ar) och är därför mer van med reglagen. Detta hjälper er sedan vid uppkörningen då ni redan vet hur bilen reagerar vid olika manövreringar, samt att er körställning blir mycket lättare för er att hitta.

Min körlärare berättade för mig om en tidigare elev som körde som en jävla kratta. Tillslut tittade de på dennes körställning och korrigerade den varpå eleven började köra som en naturbegåvning.

Blir långa inlägg här märker jag. Håll till godo!

Har också kört en likadan saab, och visst blir ställningen klabbig att ställa in, på min nuvarande lite äldre bil kan du skjuta sätet fram o bak med ett par steg, upp o ner med en enkel spak (allt mekaniskt) samt skruva in svankstöd, pisslätt o man sitter skitbra..

Rätt ställning är SJUKT viktigt, man bör ju veta hur man själv sitter bra, och man ska verkligen inte vara rädd att be om hjälp, har du kört en bil med mekaniska spakar o stag så är det självklart att en elektriskt styd stol med minst 5 olika knappar o doningar på inte kommer vara lätt att ställa in, FRÅGA, dem kuggar inte dig för det..

Angående att köra alla bilar så tycker jag nog att om man har vanan så kan man utan större problem köra olika bilar, men man är självklart ovan vid att köra bilen i sig o kan lätt få stopp osv, har själv kört 5 olika nya bilar och upplever inte direkt några problem, men sen har jag övningskört väldigt länge (stor vana vid att köra) och nu kör jag själv sedan ett halvår tillbaka.
Har man bara övningskört ett antal månader så kommer en ny bil säkerligen att innebära större problem.
Senast redigerad av hck1 2012-03-03 kl. 23:33.
Citera
2012-03-04, 00:55
Medlem
Chewins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hck1
Har också kört en likadan saab, och visst blir ställningen klabbig att ställa in, på min nuvarande lite äldre bil kan du skjuta sätet fram o bak med ett par steg, upp o ner med en enkel spak (allt mekaniskt) samt skruva in svankstöd, pisslätt o man sitter skitbra..

Rätt ställning är SJUKT viktigt, man bör ju veta hur man själv sitter bra, och man ska verkligen inte vara rädd att be om hjälp, har du kört en bil med mekaniska spakar o stag så är det självklart att en elektriskt styd stol med minst 5 olika knappar o doningar på inte kommer vara lätt att ställa in, FRÅGA, dem kuggar inte dig för det..

Angående att köra alla bilar så tycker jag nog att om man har vanan så kan man utan större problem köra olika bilar, men man är självklart ovan vid att köra bilen i sig o kan lätt få stopp osv, har själv kört 5 olika nya bilar och upplever inte direkt några problem, men sen har jag övningskört väldigt länge (stor vana vid att köra) och nu kör jag själv sedan ett halvår tillbaka.
Har man bara övningskört ett antal månader så kommer en ny bil säkerligen att innebära större problem.
Helt riktigt där. Förarprövarna förklarar oftast vart alla reglage sitter och vilka extra funktioner du kan ha användning av i bilen samt hur stolen och speglar ställs in.

Men essensen ligger i att ni sitter bra.

Tilläggas bör: NI KAN, OCH KOMMER BLI KUGGADE OM NI MISSLYCKAS MED ATT STÄLLA IN STOLEN!
Detta är något man lär sig första körlektionen, så i 99/100 fall misslyckas man INTE.
Vidare vill jag påpeka att man heller sällan blir kuggad om man missar något på säkerhetskontrollen.
Detta moment är något förarprövarna är väl medvetna om att eleven endast har gjort en gång och de har förbiseende med detta.

Så vad har vi lärt oss?
Sitt bra.
Kolla speglar.
Håll till höger.
BLICKEN
PILEN
FILEN
Aktiv blick avsökning.

Nu ska jag kvarta. Godnatt.
Citera
2012-03-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iHenked
Åh vad frustrerande... Jag är en person som nästintill ALDRIG blir sjuk men igår small det till och fick feber etc, veckan innan hela slutfasen på allting.
Har en körlektion om 2 dagar, Teori på Onsdag och uppkörning på Torsdag.

Hoppas för guds skull jag hinner friskna till innan uppkörningen iaf.

Suck...
Hade feber när jag körde upp. Ta en ipren och kör bara, det löser sig.
Citera
2012-03-04, 23:50
Medlem
RobertPacinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
http://korkortonline.se/teori/vagmarken/symboler/s1/
Ok tackar, är detta nått nytt eller? I mitt häfte står det bara lastbil.

Ett par frågor till:

http://i43.tinypic.com/11rqg6v.png

Den här förstår jag inte, tilläggsskylten innebär väl att förbudet gäller de tider som anges?
I så fall stämmer ju både alternativ 2 och 4?

Sen undrar jag hur det är med trafikljus, de gäller bara om de står till höger om en, eller hur?

ex: http://hitta.se/karta#center=1720836:7087151&zl=9&bounds=6022424:-696576,7964924:4070424&rlm=1&type=streetview&headi ng=232.91101577224094

Här gäller inte det röda ljuset mig, utan jag kan lugnt köra på (förutsatt att jag uppmärksammar väjningsplikt)?
Citera
2012-03-05, 00:50
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertPacino
Ok tackar, är detta nått nytt eller? I mitt häfte står det bara lastbil.

Ett par frågor till:

http://i43.tinypic.com/11rqg6v.png

Den här förstår jag inte, tilläggsskylten innebär väl att förbudet gäller de tider som anges?
I så fall stämmer ju både alternativ 2 och 4?

Sen undrar jag hur det är med trafikljus, de gäller bara om de står till höger om en, eller hur?

ex: http://hitta.se/karta#center=1720836:7087151&zl=9&bounds=6022424:-696576,7964924:4070424&rlm=1&type=streetview&headi ng=232.91101577224094

Här gäller inte det röda ljuset mig, utan jag kan lugnt köra på (förutsatt att jag uppmärksammar väjningsplikt)?

De 2 ljusen gäller för vänsterfilen, inte alls för högerfilen eftersom det är separata filer och isåfall skulle även högerfilen ha ljus. Men att säga att det endast gäller på höger sida om dig stämmer inte.

Tänk dig 2 filer med heldragen mittlinje vid korsningen (de går i samma riktning) i båda filerna får du köra rakt fram, men INTE svänga åt höger i vänsterfilen o tvärt om.
Trafikljusen som sitter på vänster sida, för vänsterfilen är Vanligt rött samt röd/grön pil som gäller för svängande bilar. där gäller ju såklart det som är på din sida, dvs vänstersidan, dock gäller oftast det på högersidan om du ska RAKT fram, men det kan man ju inte fokusera på om man har ett precis framför sig på vänster sida.

Hoppas inte jag strulat till det nu =)
Citera
2012-03-05, 11:19
Medlem
Är det någon annan som haft stor press hemifrån, till att klara uppkörningen?
Har själv det, och det är nästan det som gör att jag är så himla nervös till imorgon.

Jag själv hade inte brytt mig så värst mycket om jag misslyckas på första försöket.
Men när hela familjen förväntar sig att jag ska klara det. Jisses, då blev allt värre.

Menmen, någon som har tips till att se ifall det är högerregeln som gäller? Märkt att ibland missar jag skyltar(huvudled) och så blir jag osäker till nästa korsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in