Citat:
Ursprungligen postat av hck1
Mycket bra.
Jag körde upp ca 5 gånger privat, konstant kuggad (landskrona, HBG, Eslöv) Var allt möjligt skit, även om jag inte körde dåligt så fick man "pisk" på uppkörningen.
Gick sedan till en körskola (hade redan gått på en ett tag men dem var SKITSEGA så jag bytte) fick en bra lärare som INTE snackade massa skit utan vi fokuserade på att köra o göra det vi skulle, vilket är viktigare än många verkar fatta.... Hör många som säger "men jag vill ha en kvinnlig som är jättetrevlig tihihihi"...
Efter ett par provlektioner för körskolan sa läraren "jag märker att du kan köra bil, men nu ska jag lära dig att klara en uppkörning!"
Viktigast av allt, kolla speglarna och döda vinkeln, oavsett vilket håll du svänger så ska du i stort sett ha kollat ALLT. O vrid för fan på huvudet, jag kollade nog inte mer i speglarna när jag gjorde uppkörningen med körskolan än jag gjort tidigare, men jag vred mest på ögonen förr... = VV snubben kan lätt missa om du kikar då han inte sitter o glor i ögonspegeln konstant.
F.Ö så körde jag b.la V50 och passaten... Passaten var skönare att köra men egentligen spelar det ingen större roll, kan man köra bil så lär man inte "köra som ett svin" för att man byter bil.
Att köra bil innebär inte bara att man kan köra alla bilar.
Jag ser ett fundamentalt problem med bilkörning och det är framförallt KÖRSTÄLLNING!
Trivs man inte med bilen man ska köra så kör man med all säkerhet mindre bra.
Jag har kört en SAAB 9-5 två gånger och en VW en gång. Körde bäst i VWn eftersom jag absolut inte kunde ställa in min körställning så att jag kände mig trivsam. Hela tiden var det något som var fel.
Så jag anser att man som bilförare SKALL kunna köra alla bilar utan problem. Däremot vill jag även påpeka att alla bilar är olika och vi är alla människor som skall föra dessa fordon på allmän väg.
Körställning är bland det viktigaste som finns.
Så jag vill verkligen belysa detta faktum till er alla som är oroliga över er uppkörning: FIXA STÄLLNINGEN!
Se till att ni sitter bra. Ta 20 minuter på er om ni måste. Sitter man illa, kör man illa.
Några (självklara) tips för en god körställning inkluderar:
För ha bra avstånd till pedalerna, prova er fram med kopplingen. Benet skall inte vara för utsträckt, men heller inte för böjt. Detta får ni känna efter. När ni kan frikoppla utan att känna någon större påfrestning på benet, så är stolen bra ställd i framled.
Ratten: En bra tumregel är att ha den så långt ner som möjligt. Man skall kunna böja handleden över ratten utan någon större ansträngning på resten av armen samt skall hastighetsmätaren var väl synlig. Åtminstone siffrorna.
Dessa två inställningar anser jag vara de viktigaste att ställa in rätt först. Sedan får man gå på känn när det gäller ryggstödets lutning, svankstöd osv osv osv. Men kom ihåg: Er körställning påverkar ert körsätt. Får man ont i ryggen under färden tappar man koncentrationen. Blir påfrestningarna för stora under frikoppling börjar benet att domna bort alternativt mjölksyra-känsla under dragläget.
Vissa bilar är svårare att ställa in än andra och jag fann att denna SAAB 9-5 var extremt jobbig att ställa in eftersom stolen var elektriskt inställd.
Avslutningsvis kan jag säga att en god idé är att boka via er körskola och be att få köra deras bil. Troligtvis har ni redan utvecklat en viss kännedom för körskolans bil(ar) och är därför mer van med reglagen. Detta hjälper er sedan vid uppkörningen då ni redan vet hur bilen reagerar vid olika manövreringar, samt att er körställning blir mycket lättare för er att hitta.
Min körlärare berättade för mig om en tidigare elev som körde som en jävla kratta. Tillslut tittade de på dennes körställning och korrigerade den varpå eleven började köra som en naturbegåvning.
Blir långa inlägg här märker jag. Håll till godo!