sqrt(1^2 + 1^2) ger r = sqrt(2) och cos^-1(1/sqrt(2) ger arg z = pi/4
sqrt(2)(cos pi/4 + i sin pi/4) = sqrt(2)e^ipi/4
rätt eller? i boken har de ett angett annat svar, men jag misstänker/hoppas att de har krånglat till det i onödan som de brukar göra :s
Det är rätt. Notera dock att eftersom e^(ix) = cos(x)+i*sin(x) blir e^(ix) en periodisk funktion, dvs e^(ix) = e^(ix+2pi*i*n) för alla n. Därför kan man ange vinkeln på flera sätt, standard är dock att ange det som -pi < v <= pi.
Funktionen h(a)=(f(g(a)) har definitionsmängden N. Vilken är dess värdemängd?
Talen som funktionen kan anta är ju 0,1,4,9,16 osv. Fast hur ska jag teckna detta på bästa sätt? N
Hur ska jag teckna detta på bästa matematiska vis? V_h={x:?} Ska jag bara teckna ett samband för de värden funktionen kan anta och skriva att värdemängden är V_h={x:alla a utom dem jag inte tar upp i min formel?(Formeln borde väl isf se ut som funktionen?)}
Det är rätt. Notera dock att eftersom e^(ix) = cos(x)+i*sin(x) blir e^(ix) en periodisk funktion, dvs e^(ix) = e^(ix+2pi*i*n) för alla n. Därför kan man ange vinkeln på flera sätt, standard är dock att ange det som -pi < v <= pi.
tack!
Senast redigerad av tsaritsan 2013-08-13 kl. 21:17.
sqrt(1^2 + 1^2) ger r = sqrt(2) och cos^-1(1/sqrt(2) ger arg z = pi/4
sqrt(2)(cos pi/4 + i sin pi/4) = sqrt(2)e^ipi/4
rätt eller? i boken har de ett angett annat svar, men jag misstänker/hoppas att de har krånglat till det i onödan som de brukar göra :s
sqrt(2)e^ipi/4 är visserligen lika med 1+i, men det är inte en potens av e. sqrt(2)=e^ln sqrt (2), så
1+i=(e^ln sqrt (2))*e^ipi/4=e^(ln sqrt (2)+ipi/4)
I den högra matrisen (efter radreducering) har man ju en lösning som antyder att värdet i den första och den tredje kolonnen är 0. Detta då -10/3 * z = 0 och 1 * x = 0.
Men värdet på y vet vi ju inget om. Därav parameterlösningen (0,t,0) (inte (0,1,0)!!) där vi kan välja t till vad som helst.