2013-08-12, 21:04
Medlem
Swexxs avatar

Hahaha! Svinbra post! Gratulerar till körkortet! Grejer som den där sista incidenten tycker jag var helt rätt att han hade överseende med, sånt kan ju hända alla under nervositet Men du borde nog ha kört 50 där du körde 40, tycker jag! Risken finns ju att det var 30-väg (mycket vanligare än 40-väg) och då spelar det ju ingen roll om du ligger i 40 eller 50.

Återigen grattis!
Citera
2013-08-12, 21:19
Medlem
linoleum123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx

Hahaha! Svinbra post! Gratulerar till körkortet! Grejer som den där sista incidenten tycker jag var helt rätt att han hade överseende med, sånt kan ju hända alla under nervositet Men du borde nog ha kört 50 där du körde 40, tycker jag! Risken finns ju att det var 30-väg (mycket vanligare än 40-väg) och då spelar det ju ingen roll om du ligger i 40 eller 50.

Återigen grattis!

Stort tack!
Citera
2013-08-13, 03:29
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Undra hur det gick...

Citat:
Ursprungligen postat av Floz
Hur gick det :P?

Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Håll dig lugn så kommer det gå bra. Lycka till!

Såg det här först nu och det gick finfint. Inga anmärkningar alls från TV-gybben. Fick en väldigt enkel uppkörning på max 20 minuter, antagligen kände han att det gick bra så då passade han väl på att ta en tidig lunch eller längre rast genom att godkänna mig snabbt
Senast redigerad av Torp 2013-08-13 kl. 03:32.
Citera
2013-08-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Såg det här först nu och det gick finfint. Inga anmärkningar alls från TV-gybben. Fick en väldigt enkel uppkörning på max 20 minuter, antagligen kände han att det gick bra så då passade han väl på att ta en tidig lunch eller längre rast genom att godkänna mig snabbt

Grattis !!

nja du kan juh köra så självklart tjänst det enkelt :P
Citera
2013-08-13, 18:16
Medlem
LloydHarbors avatar
Får att få köra upp krävs det ju att man har gått riskettan samt risktvåan. Jag undrar bara vart man kan se om man gått riskettan, registreras det i någon databas eller dylikt? Jag tror att jag gick riskettan för 3 år sedan cirka nämligen.

Dessutom, tänkte köra upp som privatist. Vad är det för moment man skall kunna? När man övningskör med en privatperson så kan ju den i princip bara köra bilen vanligt. Saker jag vet (har tagit 1 körlektion)

* Ecodriving (motorbromsa/växelhoppa)
* Var 10:e sekund ungefär snabbt titta igenom speglarna.
* Alltid titta döda vinkeln innan filbyte och då snabbt vrida huvudet utan att vrida axeln.

Vad är det mer?
Citera
2013-08-13, 18:22
Medlem

hahaha. WTF?

Klart du ska vara glad över att du tagit körkortet för antagligen så har du kört så pass bra men några incidenter som skett på grund av ren nervositet..

jag kan säga att dom första två gångerna jag körde upp så vibrerade min vänstra fot så kraftigt att bilen skakade.. jag ljuger inte! jag körde 5 gånger klarade på 5e. skitsaker händer hela tiden! jag körde mot heldragen linje men klarade det ändå. Det äverntyrade inte säkerheten i den situationen!

Kör försiktigt när du ska ut o glida ikväll!

Citat:
Ursprungligen postat av LloydHarbor
Får att få köra upp krävs det ju att man har gått riskettan samt risktvåan. Jag undrar bara vart man kan se om man gått riskettan, registreras det i någon databas eller dylikt? Jag tror att jag gick riskettan för 3 år sedan cirka nämligen.

Dessutom, tänkte köra upp som privatist. Vad är det för moment man skall kunna? När man övningskör med en privatperson så kan ju den i princip bara köra bilen vanligt. Saker jag vet (har tagit 1 körlektion)

* Ecodriving (motorbromsa/växelhoppa)
* Var 10:e sekund ungefär snabbt titta igenom speglarna.
* Alltid titta döda vinkeln innan filbyte och då snabbt vrida huvudet utan att vrida axeln.

Vad är det mer?

http://www.trafikverket.se/Privat/Korkortsprov/ -> Beställ kod för bokning av prov -> fyll i personnummer. Koden skickas till din bokföringsadress! Därefter kan du se vilka riskutbildningar du har genomfört!

Ecodriving är mer än motorbromsa och växelhoppa, tillexempel som att surfa på växeln, undvika att stanna, undvika att trycka ner kopplingen. Hoppa inte med växlarna under acceleration. Den blir sämre då.

Döda vinkeln ska du kontrollera vid varje filbyte både höger och vänster.

saker du kan få göra under en uppkörning:
säkerhetskontroll
Backning
parkering
körning mot självständigt mål
start i backe
körning på landsväg/motortrafikled
Körning på motorväg
Körning påfart motorväg
oskyddade trafikanter
Högerregln (förekommer alltid!!)
trafikreglerade korsningar osv..
Senast redigerad av Tomcat13 2013-08-13 kl. 18:29.
Citera
2013-08-13, 21:09
Medlem
Jag har alltså en uppkörning bokad om lite mindre än en månad. Jag har övningskört under de två-tre senaste somrarna, och jag känner mig bekväm bakom ratten. Dock undrar jag om det är något särskilt man ska tänka på när man kör upp?

Vet någon dessutom vad de vanligaste anledningarna till att folk kuggas är?

All hjälp skulle verkligen uppskattas, eftersom jag behöver klara av det på första försöket.
Citera
2013-08-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtInArcadiaEgo
Jag har alltså en uppkörning bokad om lite mindre än en månad. Jag har övningskört under de två-tre senaste somrarna, och jag känner mig bekväm bakom ratten. Dock undrar jag om det är något särskilt man ska tänka på när man kör upp?

All hjälp skulle verkligen uppskattas, eftersom jag behöver klara av det på första försöket.

Håll takten, Kuggade förra veckan enbart på att jag inte gasade iväg när det t ex var 50 utan skapade risk för kö pga långsam fartökning.

Däremot så klarade jag uppkörningen idag och har rosa kortet nästa vecka
Citera
2013-08-14, 13:29
Medlem
Smirmats avatar
Citat:

Var bara lugn och kör som du brukar. Vanligaste anledningen skulle jag tro är att man är nervös och osäker och på så sätt gör enkla misstag.
Citera
2013-08-14, 17:20
Medlem
Citat:

Sakta in där högerregeln gäller oavsett om det kommer en bil eller inte! (Du måste visa att du kan högerregeln)

Gasa på till rätt hastighet om ingen annan anledning gör att du borde hålla lägre än det som anges.
Gasa på ordentligt på motorvägspåfarten.
Kolla döda vinkeln vid varje filbyte.
Håll koll på eventuella cykelbanor/cyklister

Gör inga impulsiva manövrar utan att tänka efter. Säkerhetskontrollanten måste förstå vad du gör för att kunna godkänna det.

Slutligen: Tänk inte på att göra det du tror att inspektöreren vill att du ska kunna. Gör det du VET att du kan göra! På så sätt slappnar du av och kan koncentrera dig på körningen!

Lycka till
Citera
2013-08-14, 22:22
Medlem
Citat:

Blicken, titta långt fram så du ser skyltar och eventuella hinder/faror. Titta i speglarna när du kör och innan du svänger. Följ alltid hastigheten.
Citera
2013-08-14, 23:07
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Blicken, titta långt fram så du ser skyltar och eventuella hinder/faror. Titta i speglarna när du kör och innan du svänger. Följ alltid hastigheten.

Det är lite det här jag har problem med i min körning och det var dels därför jag kuggade min körning. Hur ska man öva upp det här? Bara mer trafikvana och körtimmar som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in