2013-08-13, 11:02
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Du inser att Gud en gång bestämt att människan ska dö, och därför spelar dödsorsaken inte nån roll. Skuldfrågan avgörs först vid Domens dag. Så du ser, Guds plan är genomtänkt.

Suck... Hur vet du det?

Jag inser att det inte finns någon gud.

Citat:
Du kan välja fritt inom de ramar som Gud har ställt. Därför är det svårt för människor att göra en rymdresa, något som andar kan göra. Nej, bara de som Gud har utvalt och som tjänar Gud tvingas ibland göra hans vilja. Andra kan drabbas av en rättvis tvångsmakt när de har syndat. Dit kan man förstås räkna överheten, dvs kriminalvården och resten av rättssytemet, men det kan också ske i form av sjukdomar eller så kallade naturkatastrofer.

Vilken av alla gudar menar du?

Den guden du beskriver ser ut som en liten liten pojke med ett förstoringsglas i handen. Om vi myror inte följer det han säger bränner han ihjäl oss. En sådan gud skulle jag hellre dött än att följa. Det låter som vilken spritt språngande galen diktator som helst.
Citera
2013-08-13, 11:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ni har fortfarnade inte fattat att Gud INTE skapat allting, att dina tankar är dina egna och du, din personlighet, har formats av människor och händelser i din omgivning. Därför skriver predikaren att Gud har gjort människor rättsinniga, men att de själva har kommit på en massa dåraktiga och onda tankar. Det ändrar inte det faktum att Gud vet allt och är allsmäktig.

Och du har fortfarande inte fattat att precis allt du skrev nu är nonsens, vilket du borde ha fattat efter att ha läst vad jag skrivit tidigare. Men ack, vem är väl lilla jag att försöka banka in vett i pannloben på religiösa kretiner?
Citera
2013-08-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Suck... Hur vet du det?
Jag vet det för jag har läst profeternas ord.
Citera
2013-08-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och du har fortfarande inte fattat att precis allt du skrev nu är nonsens, vilket du borde ha fattat efter att ha läst vad jag skrivit tidigare. Men ack, vem är väl lilla jag att försöka banka in vett i pannloben på religiösa kretiner?
Din argumentation är inte baserad på verkligheten, endast en teori som inte håller för granskning. Precis som Big Bang teorin.
Citera
2013-08-13, 11:47
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Citera
2013-08-13, 11:48
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Din argumentation är inte baserad på verkligheten, endast en teori som inte håller för granskning. Precis som Big Bang teorin.

Och det är din?

Vad är det som inte håller för granskning? Evolutionen nu igen? Vill du också ha en länk så du kan bli lite klokare eller har du stängt in dig i ditt hörn så illa att du inte ens vågar titta ut?
Citera
2013-08-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Och det är din?
Ja, i det här fallet är det jag skriver baserat på verkligheten. Gud har inte skapat din personlighet, den har formats av din omgivning, både människor och händelser.

Syftet med evangeliet är just att omdana sin personlighet till att efterlikna Guds son. Ni har blivit lärda av världen, därför lyssnar ni på vad världen säger.
Citera
2013-08-13, 12:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Bevisa att tiden inte existerar.

http://discovermagazine.com/2007/jun/in-no-time
Jag läste artikeln men kunde inte hitta beviset att tid inte existerar. De sa bara att tiden kanske inte finns.
Citat:
The possibility that time may not exist is known among physicists as the “problem of time.”

Men låt oss anta att tiden inte existerar förutom i nuet. Vad har detta för konsekvenser? Då skulle det betyda att tidsresor skulle vara omöjligt, eller har jag fel?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-13 kl. 12:22.
Citera
2013-08-13, 12:21
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Som jag skrev är möjligheten beroende på vilken premiss som anses råda.
Är vi för argumentationens skull överens om premisserna rad10-12 som jag tolkar vara din gudsuppfattning?

Ja, vi är överens om premisserna på rad10-12, dvs:
Citat:
Gud är ofelbar och Omniscient i sin vida bemärkelse.
Dvs Gud har förmågan att ofelbart förutspå utkomsten av alla dina val och handlingar innan du ens är född.

Får jag också lägga till en premiss?

Är vi överens om att Gud skulle vara rättvis?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-13 kl. 12:23.
Citera
2013-08-13, 12:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej, det är inte tydligt. Du har begränsat Gud. Jag förstår din poäng och var du vill komma. Men Gud är upphovet till allt, precis allt. Annars är hen inte allsmäktig. Fri vilja finns inte i den bemärkelsen. Händelser under individens liv får denne att gå en viss riktning ibland. Jag har t ex inte valt att helt plötsligt drabbas av djup depression och panikångest som leder till att mina val inte är vad jag torde gjort så som när jag var mig själv. Förstår du?
Jag håller med att det finns saker här i livet som man inte kan välja. Du kan t.ex. inte välja din genetiska uppsättning eller du kan inte välja dina föräldrar osv. Men vissa saker här i livet kan man välja. Angående känslor kan man visst välja dem, även om det skulle kräva mycket arbete för att få kontroll över dem, särskilt om man har fobier eller psykiska problem såsom ångest eller liknande. För mig tog det tid att få bort min flygfobi men det gick bort till slut. Man får övertyga sig själv helt enkelt.

Angående den fria viljan, om jag har möjlighet att välja mellan två rätter på en meny inne på en restaurang, då är min vilja fri. Fri vilja är per definition att kunna välja ett alternativ bland flera alternativ. Fria viljan är så självklar att man nästan inte behöver ge belägg för. Att våra val skulle vara deterministiska ser jag väldigt motstridigt. Vi kan inte ha en fri vilja samtidigt som vi inte har en. Antingen har vi en fri vilja eller så har vi ingen.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-13 kl. 13:20.
Citera
2013-08-13, 12:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

1. Hur vet du att det är profeternas ord?

2. OM det är deras ord, hur vet du att de är sanna?
Citera
2013-08-13, 12:49
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ja, i det här fallet är det jag skriver baserat på verkligheten. Gud har inte skapat din personlighet, den har formats av din omgivning, både människor och händelser.

Syftet med evangeliet är just att omdana sin personlighet till att efterlikna Guds son. Ni har blivit lärda av världen, därför lyssnar ni på vad världen säger.

Jag vet inte om du leker dum eller inte har svar på frågorna. Tröttsamt är det i vilket fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in