Citat:
Ursprungligen postat av
Golachab
Nej, det är inte tydligt. Du har begränsat Gud. Jag förstår din poäng och var du vill komma. Men Gud är upphovet till allt, precis allt. Annars är hen inte allsmäktig. Fri vilja finns inte i den bemärkelsen. Händelser under individens liv får denne att gå en viss riktning ibland. Jag har t ex inte valt att helt plötsligt drabbas av djup depression och panikångest som leder till att mina val inte är vad jag torde gjort så som när jag var mig själv. Förstår du?
Jag håller med att det finns saker här i livet som man inte kan välja. Du kan t.ex. inte välja din genetiska uppsättning eller du kan inte välja dina föräldrar osv. Men vissa saker här i livet kan man välja. Angående känslor kan man visst välja dem, även om det skulle kräva mycket arbete för att få kontroll över dem, särskilt om man har fobier eller psykiska problem såsom ångest eller liknande. För mig tog det tid att få bort min flygfobi men det gick bort till slut. Man får övertyga sig själv helt enkelt.
Angående den fria viljan, om jag har möjlighet att välja mellan två rätter på en meny inne på en restaurang, då är min vilja fri. Fri vilja är per definition att kunna välja ett alternativ bland flera alternativ. Fria viljan är så självklar att man nästan inte behöver ge belägg för. Att våra val skulle vara deterministiska ser jag väldigt motstridigt. Vi kan inte ha en fri vilja samtidigt som vi inte har en. Antingen har vi en fri vilja eller så har vi ingen.