Citat:
Ursprungligen postat av
karamazow
Inget fel alls, för mig har det dock alltid varit mer av ett "test" än ett karaktärsdrag. Om man är en väldigt flirtig person i vardagen får man vara beredd på både misstolkningar från mottagarna samt att man i längden blir betraktad som en smått opålitlig person som främst söker kickar och bekräftelse för sin egen skull. Flirtande är inte alltid så "oskyldigt" och "kul" som det låter.
Visst ligger det något i det, men det är faktiskt också ett sätt att kommunicera, och eg bara social kompetetens ett steg längre. Och just eftersom det är social kompetens jag talar om så skapar det något gott.
Avgörande här är focus, antingen kan man slampa sig som Adriadne och få killen att känna sig speciell utvald och den ende, eller så kan man flirta på ett allmäntrevligt sätt, det sätt som StyleWars kallar vardagsflirt.
Och detta går lika bra på barn och andra kvinnor, det är bara charm.
Små barn har denna charm och tar kontakt med främmande på affären och blir helt överlyckliga för kontakt, att bli sedda och uppmärksammade.
Får de den uppmärksamheten så blir de också bra på detta språk som vuxna. Tyvärr verkar många vuxna se detta som rena grekiskan.
Dessa människor kan säkert antingen helt missa denna kommunikation, eller övertolka den.
Men just då är det ju bra att ha övning, för som jag sagt hela tiden, man kan reglera gensvaret.
Det handlar om beteende och svarsbeteende. Slampor och Manshoror kör hela kittet för de vill ha resultatet som en markering på "bössan" de behöver inte hämta in vinsten, det är bara noteringen som är inressant, hence the frase notch.
Socialt kompetenta människor kör det på en trevlig nivå på en ytligare nivå med människor som får människor att må bra - bara för att de kan.
det blir en roligare stämning och en trevligare arbetsmiljö om alla trivs
Så en flirt - ska ge energi. Därför flirtar man olika beroende på vem man har framför sig och en hastig konsekvensanalys har varje människa med social kompetens för allt hon gör.
Sedan kanske det inte blir rätt varje gång, men det är av misstagen man lär sig, precis som med att lära sig gå, man ramlar ibland, och det är därför man måste lära sig gå innan man kan springa.
Så är det.