2013-08-12, 20:28
Medlem
mydoglitterss avatar
Startar härmed en ny tråd för att inte min förra tråd om Gudrun Schyman ska drabbas av massa off-topic.

Tänkte passa på att ställa er en liten fråga som jag frågade min väninna:

Om helt färska individer(män och kvinnor) sattes på en öde ö, en ö nollställd på de samhällsstrukturer vi har i dagsläget, vad tror ni skulle ske? Skulle det bli jämlikt mellan könen, eller skulle mannen fortfarande ha övertaget? Varför i sådana fall?

Edit: Här är en lite bättre utgångspunkt skapad av användaren bjursa:
Vad menas med färska individer? Vilket tidsperspektiv tänker du dig? En öde ö kan inte vara isolerad från omvärlden i dagens globaliserade värld så jag tänker mig istället för en öde ö att det handlar om en rymdraket med kuvöser fulla av spädbarn med någon slags totalt genusbefriad superdator som hjälper spädbarnen tills de når 13 års ålder och då landar på en planet, superdatorn stängs av och byggandet av en ny civilisation tar vid ...

från en radikalfeministisk synpunkt: vad ska göras för att kvinnorna ska få så mycket makt som möjligt. Vilka strategier är lämpliga i könskriget givet detta guldläge att starta från noll?l
Senast redigerad av mydoglitters 2013-08-12 kl. 20:51.
Citera
2013-08-12, 20:33
Medlem
Helt från noll eller? Isåfall tror jag nog att det sakta men säkert bli som i dagens samhälle.
Citera
2013-08-12, 20:35
Medlem
NovaOculuss avatar
Då mannen har musklerna, intelligensen och den sexuella makten på sin sida kommer en manlig dominans framträda.
Citera
2013-08-12, 20:36
Medlem
Kvinnorna hade börjat bråka med varandra och killarna hade stuckit på jakt för att slippa eländet.
Makten hade legat hos männen för se krasst på det så har kvinnor inte en chans handgemäng.
Citera
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlampa
Helt från noll eller? Isåfall tror jag nog att det sakta men säkert bli som i dagens samhälle.

Korrekt, helt från noll
Citera
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Startar härmed en ny tråd för att inte min förra tråd om Gudrun Schyman ska drabbas av massa off-topic.

Om helt färska individer(män och kvinnor) sattes på en öde ö, en ö nollställd på de samhällsstrukturer vi har i dagsläget, vad tror ni skulle ske? Skulle det bli jämlikt mellan könen, eller skulle mannen fortfarande ha övertaget? Varför i sådana fall?

Männen skulle såklart förmodligen ta mestadels av makten.
Varför? Jo för så ser det ut i princip alla samhällen som funnits (med väldigt få undantag)
Citera
2013-08-12, 20:37
Medlem
Citat:

Utan struktur är uteslutande styrka och vapen som spelar roll. Därför kommer mannen få övertaget.
Citera
2013-08-12, 20:37
Bannlyst
Citat:

Vad menas med färska individer? Vilket tidsperspektiv tänker du dig? En öde ö kan inte vara isolerad från omvärlden i dagens globaliserade värld så jag tänker mig istället för en öde ö att det handlar om en rymdraket med kuvöser fulla av spädbarn med någon slags totalt genusbefriad superdator som hjälper spädbarnen tills de når 13 års ålder och då landar på en planet, superdatorn stängs av och byggandet av en ny civilisation tar vid ...
Citera
2013-08-12, 20:38
Medlem
mydoglitterss avatar
Och från en feministisk synpunkt: vad ska göras för att det inte ska bli en ojämn maktfördelning könen emellan?
Citera
2013-08-12, 20:40
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa

Exakt så jag menar. Är det ok om jag citerar ditt inlägg och klistrar in den i min trådstart?
Citera
2013-08-12, 20:43
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Och från en feministisk synpunkt: vad ska göras för att det inte ska bli en ojämn maktfördelning könen emellan?
Finns inte direkt så mycket dom kan göra om männen inte är beredda att ta efter.

Jag tror såhär:
Lever dom på en öde ö och livet är rätt så bra, det växer gott om frukt och mat överallt och dom kan i princip ligga och lata sig hela dagarna så bildas det ett mer jämlikt samhälle (även om det förmodligen fortfarande är männen som har makten)

Är det ett hårt liv däremot, där männen får jaga och slita dag ut och dag in för att hitta mat till "samhället" så blir det också automatiskt så att män ser sig själva som överlägsna då det är upp till dom om folket dör eller överlever och därför anser sig själva förtjänta av att bestämma.
Citera
2013-08-12, 20:44
Bannlyst
Citat:

från en radikalfeministisk synpunkt: vad ska göras för att kvinnorna ska få så mycket makt som möjligt. Vilka strategier är lämpliga i könskriget givet detta guldläge att starta från noll.

från en manlig synpunkt: hur ska vi få ett väl fungerande samhälle?

Nej, det här funkar inte alls. "Färskingarna" kan inte veta något om dessa saker överhuvudtaget. Det finns inga feminister på färskingarnas öde ö.
Senast redigerad av bjursa 2013-08-12 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in