2013-08-11, 12:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Jag såg ett samhällsprogram för en massa år sedan som kan ha varit uppdrag granskning eller nåt liknande om hur USA mer eller mindre stal Jas radarsystem. Dom intervjuade ingenjören som var med att ta fram systemet som visst skall ha varit revolutionerande och ledande, därav jänkarnas intresse.

Jag minns allt det här väldigt vagt men någon här kanske vet vilken program/dokumentär det handlar om och hurvida historien är utspelades annorlunda?
Radarn är inte svensk i grunden utan anpassad och modifierad av SAAB fd Ericsson Microwawe systems i Mölndal ! Så det är nonsens!
Citera
2013-08-11, 12:53
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Radarn är inte svensk i grunden utan anpassad och modifierad av SAAB fd Ericsson Microwawe systems i Mölndal ! Så det är nonsens!

Vilken radar syftar ni på? PS-05/A eller Raven ES-05?

Även om dessa sensorer i grunden inte är svenska, så finns det ju inget hinder, för att 3:e part är intresserade av vilka modifikationer vi gjort. Ett exempel behöver inte vara rent industrispionage, utan av främmande underrättelsetjänst som vill samla in "fingeravtryck" av dessa sensorsystem.

Industri- och underrättelsespionage är en väldigt påtaglig verksamhet inom (och utanför) Sverige. Speciellt mot system som omfattar JAS 39 Gripen.
Citera
2013-08-12, 16:46
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag anade att det var mitt minne som sviktade då det var ett par år sen programmet sändes. Dock så handlade det om teknik utvecklad åt Gripen i Sverige som mer eller mindre stals, ifall det inte var radarsystemet måste det varit någonting annat. Jag skulle verkligen uppskatta ifall någon har kunskap om vad det handlade om?

Tack för svar Svithjod
Citera
2013-08-12, 23:51
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Jag anade att det var mitt minne som sviktade då det var ett par år sen programmet sändes. Dock så handlade det om teknik utvecklad åt Gripen i Sverige som mer eller mindre stals, ifall det inte var radarsystemet måste det varit någonting annat. Jag skulle verkligen uppskatta ifall någon har kunskap om vad det handlade om?

Tack för svar Svithjod

Det är inte Viggen-projektet du tänker på och Wennerströmaffären? Det är det senaste större spionaget riktat mot flygindustrin i Sverige som blivit så pass offentligt att de gjort TV dokumentärer om det, som jag kan komma på nu.
Citera
2013-08-13, 01:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Tack för svar Svithjod

Det är BAE som sålt ut tekniken för radar och radarmotmedel till USA och används i F-22 och F-35. Samma teknik återfinns även i Eurofighter. Officiellt är det utvecklat av BAE, men i verkligheten i Jönköping och Göteborg.
Citera
2013-08-27, 01:15
Medlem
BleAivanos avatar
Tjeckien förväntas (som väntat) att förlänga leasingavtalet med Sverige
gällande de 14 Gripen-plan som Tjeckien leasar av Sverige.

Citat:
Czechs to extend Swedish Gripen fighter jet lease

AFP - Prague expects to renew its lease on 14 Swedish fighter jets beyond 2015,
outgoing Czech prime minister Jiri Rusnok said Monday.

"The negotiations are at an advanced stage. The ball is actually in our court.
The Swedes are awaiting our final answer to their recent offer," he told reporters.

The new contract with Stockholm over the supersonic JAS-39 Gripen combat jets could
be inked at the end of the year or in early 2014 by the new government, he added.

Citat:
He added that the new contract will be a better deal for the Czech Republic and
valid for "a period longer than 10 years".

http://www.france24.com/en/20130826-czechs-extend-swedish-gripen-fighter-jet-lease

Jag har även sett påståenden om att Kroatiens försvarsminister hade uttalat sig om
att han ansåg att Kroatien, Ungern, Tjeckien och Sloavkien skulle ha ett "gemensamt system"
med stridsflygplan. Tyvärr är artikeln bakom en betalvägg.

http://www.vecernji.hr/vijesti/ja-sam-ratnik-odjeci-civila-opet-bih-volio-voditi-vojnike-akciji-clanak-593909
Citera
2013-08-27, 15:59
Medlem
Korkiss avatar
Stod lite om Gripen i tidningen idag.

- Gripenaffären tog ett steg framåt när det säkerhetspolitiska utskottet i Nationalrat i dag röstade ja till köpet av plan för 3,1 miljarder schweizerfranc.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/schweiziskt-ja-till-gripenaffar_8458356.svd

Vore roligt om Schweiz tillslut valde Gripen efter alla turer.
Citera
2013-08-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Stod lite om Gripen i tidningen idag.

- Gripenaffären tog ett steg framåt när det säkerhetspolitiska utskottet i Nationalrat i dag röstade ja till köpet av plan för 3,1 miljarder schweizerfranc.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/schweiziskt-ja-till-gripenaffar_8458356.svd

Vore roligt om Schweiz tillslut valde Gripen efter alla turer.
Affären är långt ifrån klar, det blir en ny omröstning i September ( och det kan även komma en folkomröstning).
Citera
2013-08-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Affären är långt ifrån klar, det blir en ny omröstning i September ( och det kan även komma en folkomröstning).

Den är betydligt närmre nu, eftersom försvarsutskottets beslut blir vägledande
när hela Nationalrat, parlamentets stora kammare röstar om affären den 11 september.
Efter det är det en eventuell folkomröstning som kan ske.

Det måste vara bittert för sig att det inte blir den flopp som du så högt önskar
Svenskt materiell.
Citera
2013-08-27, 20:53
Medlem
Vedklyvens avatar
Det är inte bara Brunkeberg som deppar över att Gripens chanser ökar i Schweiz.

Svensk media har de senaste dagarna förutsagt att Gripenköpet skulle röstas ned.

Nu är dom, liksom Brunkeberg, besvikna och förutspår att Gripen kommer att sågas i kommande omröstningar.
Citera
2013-08-28, 00:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Den är betydligt närmre nu, eftersom försvarsutskottets beslut blir vägledande
när hela Nationalrat, parlamentets stora kammare röstar om affären den 11 september.
Efter det är det en eventuell folkomröstning som kan ske.

Det måste vara bittert för sig att det inte blir den flopp som du så högt önskar
Svenskt materiell.

Schweizarna vill väl göra en så bra affär som möjligt, så därför rekommenderar olika instanser avslag om det inte filas lite här och där på överenskommelsen med Sverige/SAAB.

Jag känner mig ganska säker på att affären går i lås nu.
Citera
2013-08-28, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Schweizarna vill väl göra en så bra affär som möjligt, så därför rekommenderar olika instanser avslag om det inte filas lite här och där på överenskommelsen med Sverige/SAAB.

Jag känner mig ganska säker på att affären går i lås nu.

Ja, det vore konstigt annars nu. Då det enda folk gnäller över verkar vara om priset, alltså om de ska ha nya plan eller ej, blir ju svårt att motivera Rafale etc med ekonomiska argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in