2013-08-12, 15:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Oavsett om Gud finns eller inte har du en fri vilja.

Jaså? Och bevisen för detta?
Citera
2013-08-12, 15:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Oavsett om Gud finns eller inte har du en fri vilja. Sen om någon råka veta din framtid så har din framtid inte blivit bestämd av någon annan än dig.
Med Gud med i bilden är min framtid förutbestämd, då han är allvetande och vet om framtiden. Jag har aldrig sagt att han bestämt den, med de premisserna.

Däremot har han bestämt min framtid med premisserna att allt sker enligt hans vilja (och att han skapat universum).

Det är enkel, grundläggande logik. Hur kan du inte förstå resonemanget?
Citera
2013-08-12, 15:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Men vad är det du inte förstår!?

Nej jag VÄLJER inte att äta gröt om du redan är 100% säker på att jag kommer göra det. Är det verkligen så svårt att greppa för dig?
Oavsett om jag ser din framtid eller inte så kommer du att äta gröt oavsett.

Citat:
Citat:
I mina ögon tror jag att jag väljer att käka gröt
. Jag tror även att jag väljer vilken pizza jag skall käka. Det jag däremot INTE vet är att jag inte alls väljer någonting. Jag tror att jag väljer, det förstår jag, men eftersom min väg redan är uppmätt och jag inte har NÅGON MÖJLIGHET ATT ÄNDRA PÅ DEN förstår jag inte hur du kan tycka det är synonymt med FRI VILJA.
Du TROR inte att du äter gröt, det VET att du äter gröt. Du TROR inte att du väljer, de VET att du väljer. När du går in i en affär och väljer att köpa mjölk, TROR du att du köper mjölk eller VET du att du köper mjölk? Självklart VET du.

Citat:
Eftersom du inte kan ändra på något i hur ditt liv kommer fortsätta straffas du således av din gud för saker som han redan vet, och således bestämt, att du skall göra. Han har ju skapat allt precis som det är och alltid kommer vara.
Jag upprepar, Gud straffar mig inte för något han bestämt. Punkt. Då skulle han inte vara rättvis. Men vi antog att han var rättvis från början.

Dessa är våra premisser:
1. Gud existerar
2. Han är allsmäktig
3. Han är allvetande
4. Han är rättvis.
Citera
2013-08-12, 15:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, det har jag sagt.

Ja, han har skapat allting förutom din framtid som du själv har skapat. Punkt

Du har redan erkänt att det inte kan vara på det viset.

1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla? Du sa JA
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här? Du sa JA

Kan du inte bara erkänna att du hade fel? Det är så fruktansvärt uppenbart vid det här laget att du bara försöker rädda den lilla stolthet du tror dig ha kvar.
Citera
2013-08-12, 15:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Såklart, du skapade ju honom på det sättet.
Citera
2013-08-12, 15:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Med Gud med i bilden är min framtid förutbestämd, då han är allvetande och vet om framtiden. Jag har aldrig sagt att han bestämt den, med de premisserna.
Så du säger att om det inte är Gud som har bestämt din framtid så är det du som har gjort det. Har jag förstått dig rätt?

Citat:
Däremot har han bestämt min framtid med premisserna att allt sker enligt hans vilja (och att han skapat universum).
Ja, allt sker enligt hans vilja. Vet du vad hans vilja var för oss människor? Ja, just det: att vi ska skapa vår framtid och inte han.

Citat:
Det är enkel, grundläggande logik. Hur kan du inte förstå resonemanget?
Ja, det är enkelt.
Citera
2013-08-12, 15:50
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Ifall jag i vilket fall som helst kommer att äta gröten när gör jag mitt val? Eller menar du att jag kan välja att INTE äta gröten?

Citat:
Du TROR inte att du äter gröt, det VET att du äter gröt. Du TROR inte att du väljer, de VET att du väljer. När du går in i en affär och väljer att köpa mjölk, TROR du att du köper mjölk eller VET du att du köper mjölk? Självklart VET du.

Jag upprepar, Gud straffar mig inte för något han bestämt. Punkt. Då skulle han inte vara rättvis. Men vi antog att han var rättvis från början.

Dessa är våra premisser:
1. Gud existerar
2. Han är allsmäktig
3. Han är allvetande
4. Han är rättvis.

Skall jag vara ärligt med dig VET vi ingenting. Men för att du skall förstå så går vi inte in på det just nu.

Förklara detta för mig:
1) Jag mördar någon (eller begår annan valfri synd)
2) Gud visste om att jag skulle mörda någon
3) Att jag skulle mörda någon är förbestämt
4) Gud straffar mig

Är det rätt uppfattat?

Om inte så förklara när du har ett fritt val ifall hela din personliga framtid redan är förutspådd (alltså bestämd).
Citera
2013-08-12, 16:08
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
1. Så du säger att om det inte är Gud som har bestämt din framtid så är det du som har gjort det. Har jag förstått dig rätt?

2. Ja, allt sker enligt hans vilja. Vet du vad hans vilja var för oss människor? Ja, just det: att vi ska skapa vår framtid och inte han.

3. Ja, det är enkelt.

Med premissen att Gud är allvetande men inte har makt, får vi att min framtid är förutbestämd. Det är alltså ingen som bestämmer min framtid, men den som sker, kommer också att ske.

2. Med premissen att han är allsmäktig, att allt sker enligt hans vilja, har han bestämt min framtid in i minsta detalj. Detta har du själv understrukit.

3. Men du verkar ju trolla, så som du håller på. Du är tillräckligt smart för att förstå den logik som jag framför, då du tillsynes kan språket och har hjärna nog att formulera meningar.
Citera
2013-08-12, 16:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du har redan erkänt att det inte kan vara på det viset.
Nej, det har jag inte sagt. Nu talar du inte sanning. Läs nedan vad jag har sagt:

Citat:
1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla? Du sa JA
Ja, detta har jag sagt.

Citat:
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här? Du sa JA
Ja, detta har jag sagt.
Och sedan förklarade jag för dig (om du inte glömt) att hans vilja var att skapa en människa med en egen vilja.
Citat:
Ja, allt sker enligt hans vilja och hans vilja är att du ska få egen vilja, hängde du med där?
Om vi har en fri vilja så betyder det att vi skapar vår egen framtid. Ja, Gud har skapat allt, men han valde att människan skulle få skapa sin egen framtid. Gud har alltså skapat allt förutom människans framtid.

Citat:
Kan du inte bara erkänna att du hade fel? Det är så fruktansvärt uppenbart vid det här laget att du bara försöker rädda den lilla stolthet du tror dig ha kvar.
Ja, OM jag skulle ha fel så erkänner jag att jag hade fel. Skulle du göra det?
Citera
2013-08-12, 16:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej, det har jag inte sagt. Nu talar du inte sanning. Läs nedan vad jag har sagt:

Ja, detta har jag sagt.

Ja, detta har jag sagt.
Och sedan förklarade jag för dig (om du inte glömt) att hans vilja var att skapa en människa med en egen vilja.

Om vi har en fri vilja så betyder det att vi skapar vår egen framtid. Ja, Gud har skapat allt, men han valde att människan skulle få skapa sin egen framtid. Gud har alltså skapat allt förutom människans framtid.

Ja, OM jag skulle ha fel så erkänner jag att jag hade fel. Skulle du göra det?

Du säger emot dig själv om och om igen. Förstår du inte att logiken brister?
Citera
2013-08-12, 16:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Med premissen att Gud är allvetande men inte har makt, får vi att min framtid är förutbestämd. Det är alltså ingen som bestämmer min framtid, men den som sker, kommer också att ske.
Om ingen bestämmer din framtid så får du ingen framtid. Du måste bestämma din framtid för att den ska skapas.

Citat:
2. Med premissen att han är allsmäktig, att allt sker enligt hans vilja, har han bestämt min framtid in i minsta detalj. Detta har du själv understrukit.
Jag har understrukit att allt sker enligt hans vilja MEN har inte understrukit att hans vilja skulle hota vår vilja. Hans vilja var nämligen att skapa en varelse som kunde ha en egen vilja likt Gud har en.

Citat:
3. Men du verkar ju trolla, så som du håller på. Du är tillräckligt smart för att förstå den logik som jag framför, då du tillsynes kan språket och har hjärna nog att formulera meningar.
Jag förstår din logik, men den håller inte. Du bryter tex mot motsägelselagen och identitetslagen.
Motsägelselagen säger att A och icke A får inte ske samtidigt.
Identitetslagen säger att A = A
Citera
2013-08-12, 16:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1. Vilka är initial villkoren?

Enligt kristen mytologi "Eden'-scenariet: Förväntningen om blind lydnad, OCH möjligheten för fri ... men oinformerad ... vilja, frestelse, och slutligen 'frivilligt tvång' konsekvenserna av valet mellan blind lydnad och applicerad RIKTIG fri vilja.

Citat:
2. Dömandet. Vad vill du säga om den?

Uppbyggd enligt fascistisk model. Makten ger sig själv privilegier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in