2013-08-12, 14:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
I mina ögon väljer jag den väg som jag själv valt att följa.

Hur kan du 'välja' att gå en väg, där initial-vilkoren bindar dig och du har en 'dom' att se fram emot?

Det är ju ren rappakalja att postulera mycket ... om nån alls ..... 'frihet' i ett sånt scenarie.
Citera
2013-08-12, 14:41
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Du skrev själv "Ja, han VET exakt allt och hur allt kommer att sluta." för en eller två sidor sedan.
ja det stämmer, det har jag skrivit. Han vet hur allt kommer att sluta. Han VET.

Citat:
Om gud VET exakt hur ditt liv kommer att vara, även i framtiden, är ditt livs väg förbestämt.

Förstår du det?
Ja, om du kan hjälpa mig att förstå så kanske jag förstår. Förklara för mig hur någon som tittar in i din framtid så kommer din framtid helt plötsligt att bli bestämd. Låt mig ge dig ett exempel som vi kan utgå ifrån.
Låt oss anta att jag vet hur din dag kommer att se ut imorgon. Jag ser att du vaknar och ser vad du äter för frukost, låt oss säga att du äter gröt. Jag ser sedan vad du kommer att äta för lunch, säg pasta. Sedan ser jag att du äter middag, säg att du äter pizza.
Du kommer äter följande i turordning. 1. Gröt 2. Pasta och 3. Pizza.
Låt oss säga att jag står bredvid dig och tittar på vad du kommer att göra. Du vaknar på morgonen VÄLJER att göra gröt, jag visste redan att du kommer att göra gröt. Du VÄLJER sedan att äta pasta till lunch och detta har jag redan sett. Sen VÄLJER du att äta Pizza och det vet jag om.

Alltså: Du vaknar och du VÄLJER själv vad du ska göra under din dag. Ur dina ögon vet du inte vad du kommer att göra och ser världen därför som icke-deterministiskt. Men jag som ser dina val, är dina val för mig något som måste hända. Dvs i mina ögon måste du äta Gröt, Pasta och Pizza för jag har redan sett din framtid. Denna framtid kan inte ändras eftersom denna har DU själv skapat. Det låter kanske abstrakt för dig. Men försök att förstå detta.
Citera
2013-08-12, 14:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis inte, eftersom du ignorerar dom två centrala punkterna om

1/ Initial-villkoren.

2/ Dömandet.

Och sen låtsas att det som finns däremellan är 'oberoende' (antingen denna resonemangs-miss kommer sig av inkompetens eller taktisk demagogi).
1. Vilka är initial villkoren?

2. Dömandet. Vad vill du säga om den?
Citera
2013-08-12, 14:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
ja det stämmer, det har jag skrivit. Han vet hur allt kommer att sluta. Han VET.
Och du har sagt att han VALT att skapa det exakt såhär. IN I MINSTA DETALJ. Förstår du? HAN HAR SKAPAT FRAMTIDEN IN I MINSTA DETALJ! Ge upp.

Citat:
Ja, om du kan hjälpa mig att förstå så kanske jag förstår. Förklara för mig hur någon som tittar in i din framtid så kommer din framtid helt plötsligt att bli bestämd.

Han tittar inte bara på framtiden. Han har aktivt skapat den, det har du redan erkänt.
Citera
2013-08-12, 14:48
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Men vad är det du inte förstår!?

Citat:
Ja, om du kan hjälpa mig att förstå så kanske jag förstår. Förklara för mig hur någon som tittar in i din framtid så kommer din framtid helt plötsligt att bli bestämd. Låt mig ge dig ett exempel som vi kan utgå ifrån.
Låt oss anta att jag vet hur din dag kommer att se ut imorgon. Jag ser att du vaknar och ser vad du äter för frukost, låt oss säga att du äter gröt. Jag ser sedan vad du kommer att äta för lunch, säg pasta. Sedan ser jag att du äter middag, säg att du äter pizza.
Du kommer äter följande i turordning. 1. Gröt 2. Pasta och 3. Pizza.
Låt oss säga att jag står bredvid dig och tittar på vad du kommer att göra. Du vaknar på morgonen VÄLJER att göra gröt, jag visste redan att du kommer att göra gröt. Du VÄLJER sedan att äta pasta till lunch och detta har jag redan sett. Sen VÄLJER du att äta Pizza och det vet jag om.

Alltså: Du vaknar och du VÄLJER själv vad du ska göra under din dag. Ur dina ögon vet du inte vad du kommer att göra och ser världen därför som icke-deterministiskt. Men jag som ser dina val, är dina val för mig något som måste hända. Dvs i mina ögon måste du äta Gröt, Pasta och Pizza för jag har redan sett din framtid. Denna framtid kan inte ändras eftersom denna har DU själv skapat. Det låter kanske abstrakt för dig. Men försök att förstå detta.

Nej jag VÄLJER inte att äta gröt om du redan är 100% säker på att jag kommer göra det. Är det verkligen så svårt att greppa för dig?

I mina ögon tror jag att jag väljer att käka gröt. Jag tror även att jag väljer vilken pizza jag skall käka. Det jag däremot INTE vet är att jag inte alls väljer någonting. Jag tror att jag väljer, det förstår jag, men eftersom min väg redan är uppmätt och jag inte har NÅGON MÖJLIGHET ATT ÄNDRA PÅ DEN förstår jag inte hur du kan tycka det är synonymt med FRI VILJA.

Det är det inte.

Eftersom du inte kan ändra på något i hur ditt liv kommer fortsätta straffas du således av din gud för saker som han redan vet, och således bestämt, att du skall göra. Han har ju skapat allt precis som det är och alltid kommer vara.
Citera
2013-08-12, 14:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Om vi antar att Gud har all information om ditt liv, hur skulle dit liv vara deterministiskt? Ja, det finns bara EN framtid och den kommer du att skapa med dina EGNA val. Om Gud ser din framtid så betyder det ingenting för dig eftersom du inte vet din framtid. Om du hade vetat din framtid så hade dina val blivit deterministiska, men nu vet du ingenting om din framtid därför är dina val INTE deterministiska. Håller du med?
Nej, min framtid är deterministisk vare sig jag vet om den eller inte. Jag tror mig ha fri vilja, men då Gud finns, har jag ingen.
Citera
2013-08-12, 14:50
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och du har sagt att han VALT att skapa det exakt såhär. IN I MINSTA DETALJ. Förstår du? HAN HAR SKAPAT FRAMTIDEN IN I MINSTA DETALJ! Ge upp.

Han tittar inte bara på framtiden. Han har aktivt skapat den, det har du redan erkänt.
Och han har heller inte bara skapat den. ALLT sker enligt Guds vilja. Med premisserna allsmäktighet, allvetande och att allt sker enligt Guds vilja, har han ansvar för allt, inklusive allas val.
Citera
2013-08-12, 14:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla? Du sa JA
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här? Du sa JA

Punkt slut.

Det fet-markerade. Just det. Vetande och inte bestämmande.

Citat:
satan ligger inte bakom nånting, du har redan erkänt att gud skapat och detaljstyrt satans varje handling.
Om vi antar att satan finns och är ond så ligger han bakom ondskan. Sen har Gud inte detaljstyrt sin skapelse som har en fri vilja. Han har däremot styrt änglarna som är till bara för att lyda och inget annat. Satan har förmåga att lyda eller inte lyda. Människan likaså.
Citat:
1. Har gud skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla? Du sa JA
Att veta är inte samma som att bestämma.
Citat:
2. Kunde han ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men valde det här? Du sa JA
Det är kört
Jag sa att Guds vilja var att skapa en människa som har en egen vilja. Ska jag ta detta igen?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-12 kl. 15:05.
Citera
2013-08-12, 15:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det fet-markerade. Just det. Vetande och inte bestämmande.

Men titta på punkt 2 då för i helvete din tröga fan....

KUNDE ha gjort det precis hur som helst men VALDE det här. Du börjar verkligen irritera mig nu med din, förmodar jag, löjliga vägran att erkänna att du målat in dig i ett hörn....och istället spelar dum.

Citat:
Om vi antar att satan finns och är ond så ligger han bakom ondskan. Sen Gud inte detaljstyrt sin skapelse som har en fri vilja. Han har däremot styrt änglarna som är till bara för att lyda och inget annat. Satan har förmåga att lyda eller inte lyda. Människan likaså.

Citat:
Att vet är inte samma som att bestämma.

Det är där punkt 2 kommer in i bilden:

Citat:
Jag sa att Guds vilja var att skapa en människa som har en egen vilja. Ska jag ta detta igen?

Nej, jag har redan hört ditt upprepade nonsens...
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-08-12 kl. 15:12.
Citera
2013-08-12, 15:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, min framtid är deterministisk vare sig jag vet om den eller inte. Jag tror mig ha fri vilja, men då Gud finns, har jag ingen.
Oavsett om Gud finns eller inte har du en fri vilja. Sen om någon råka veta din framtid så har din framtid inte blivit bestämd av någon annan än dig.
Citera
2013-08-12, 15:17
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Oavsett om Gud finns eller inte har du en fri vilja. Sen om någon råka veta din framtid så har din framtid inte blivit bestämd av någon annan än dig.

Hur vet du det?
Citera
2013-08-12, 15:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
[i]1

Ja, det har jag sagt.

Citat:
Ja, han har skapat allting förutom din framtid som du själv har skapat. Punkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in