Citat:
Ursprungligen postat av
icarus_gbg
Du skrev själv "Ja, han VET exakt allt och hur allt kommer att sluta." för en eller två sidor sedan.
ja det stämmer, det har jag skrivit. Han vet hur allt kommer att sluta. Han VET.
Citat:
Om gud VET exakt hur ditt liv kommer att vara, även i framtiden, är ditt livs väg förbestämt.
Förstår du det?
Ja, om du kan hjälpa mig att förstå så kanske jag förstår. Förklara för mig hur någon som tittar in i din framtid så kommer din framtid helt plötsligt att bli bestämd. Låt mig ge dig ett exempel som vi kan utgå ifrån.
Låt oss anta att jag vet hur din dag kommer att se ut imorgon. Jag ser att du vaknar och ser vad du äter för frukost, låt oss säga att du äter gröt. Jag ser sedan vad du kommer att äta för lunch, säg pasta. Sedan ser jag att du äter middag, säg att du äter pizza.
Du kommer äter följande i turordning. 1. Gröt 2. Pasta och 3. Pizza.
Låt oss säga att jag står bredvid dig och tittar på vad du kommer att göra. Du vaknar på morgonen VÄLJER att göra gröt, jag visste redan att du kommer att göra gröt. Du VÄLJER sedan att äta pasta till lunch och detta har jag redan sett. Sen VÄLJER du att äta Pizza och det vet jag om.
Alltså: Du vaknar och du VÄLJER själv vad du ska göra under din dag. Ur dina ögon vet du inte vad du kommer att göra och ser världen därför som icke-deterministiskt. Men jag som ser dina val, är dina val för mig något som måste hända. Dvs i mina ögon måste du äta Gröt, Pasta och Pizza för jag har redan sett din framtid. Denna framtid kan inte ändras eftersom denna har DU själv skapat. Det låter kanske abstrakt för dig. Men försök att förstå detta.