2013-08-09, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
När vi ändå pratar om litteratur är det normalt hur mycket vår litteratur kostar eller är vi långt över alla de andra utbildningarna?

Jag la ihop all litteratur för T1 stockholm nytt då inkl. blåa lagboken och allt ifrån bokus. Summan blev 6627 kr. Med 5% rabatt blir det 6296 kr.

En artikel jag läste säger att historia är dyrast. Vet dock inte hur de räknat ihop den summan, artikeln är visserligen också skriven 2009.

Tror nog tyvärr att det kan stämma!

Ska också börja i Stockholm till hösten men mig veterligen har det ännu inte kommit upp någon lista över höstens litteratur. Har du handlat utefter vårterminens lista eller har det kommit upp information nu angående hösten?

Citera
2013-08-09, 09:06
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooopen
Tror nog tyvärr att det kan stämma!

Ska också börja i Stockholm till hösten men mig veterligen har det ännu inte kommit upp någon lista över höstens litteratur. Har du handlat utefter vårterminens lista eller har det kommit upp information nu angående hösten?

Jag hittade här: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser.asp?lang=swe och sedan in på kurslitteratur, men jur intro är inte upplagd än och jag tog från VT istället. De andra två europarätt och statsrätt var upplagda för HT.
Citera
2013-08-09, 09:06
Medlem
Citat:
När vi ändå pratar om litteratur är det normalt hur mycket vår litteratur kostar eller är vi långt över alla de andra utbildningarna?

Jag la ihop all litteratur för T1 stockholm nytt då inkl. blåa lagboken och allt ifrån bokus. Summan blev 6627 kr. Med 5% rabatt blir det 6296 kr.

En artikel jag läste säger att historia är dyrast. Vet dock inte hur de räknat ihop den summan, artikeln är visserligen också skriven 2009.

Artikeln är inaktuell til viss del btw, Akademibokhandelns stämpelkort är tillbaka, "ovanp" studentpriset. (Det finns två prisangivelser per bok där, ett studentpris (lägre) och sen ett högre pris för 'andra'.

Jag vet de som läst en 5v kurs i nåt flum och haft 23 böcker, vissa kurser för veterinärerna har de tre böcker men böckerna går på tusenlappar. Så blir nog svårt att jämföra rättvist, utslaget per termin så finns det flera utbildningar som snittar kring 4000 kr i litteratur.

Så, juridik är nog en av de dyra, men inte extrem.

Sen, blå lagboken drar upp priset rejält oavsett, den kostnaden kan man minska betydligt. Endera genom föregående års lagbok, eller grön alt svart lagbok.
Citera
2013-08-09, 09:08
Medlem
Här är en nyare artikel: http://www.unt.se/student/spara-tusenlappar-pa-kurslitteraturen-1435812.aspx

"För en student på juristlinjen kostar kurslitteraturen närmare 4 000 kronor den första terminen, om man vill ha nya böcker. En statsvetare får räkna med över 4 000 kronor, medan den blivande läkaren kommer undan med runt 2 000 kronor. Det visade en undersökning som studentkårens tidning Ergo genomförde för något år sedan.
"
Citera
2013-08-09, 09:11
Medlem
Citat:
Jag hittade här: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser.asp?lang=swe och sedan in på kurslitteratur, men jur intro är inte upplagd än och jag tog från VT istället. De andra två europarätt och statsrätt var upplagda för HT.

Där ser man! Då får man väl börja beställa då så att man har litteraturen till kursstart iaf:P
Citera
2013-08-09, 09:18
Medlem
Sobofieds avatar
Det är osannolikt att de ändrar särskilt mycket på JIKens litteraturlista, men om ni inte pallar risken kan ni ju alltid maila amanuensen och fråga: Philip.reznik@juridicum.su.se

Det blir så klart billigare om ni är villiga att köpa begagnat i juristers bokhandel (finns på campus) eller via blocket/fadder etc. Själv har jag aldrig haft något emot begagnat, om något har jag funnit att det hjälpt mig - men jag är också rätt dålig på att stryka under och anteckna själv.

"Allmän Avtalsrätt", "Köprätt" och "Skadeståndsrätt" återkommer på T2.
Senast redigerad av Sobofied 2013-08-09 kl. 09:21.
Citera
2013-08-09, 09:20
Medlem
Sitter och läser om Europarätten på Stockholms universitet termin 1 och ser att betyg sätts efter en sammanvägning av salstenta och aktivitet under seminarier. Undrar helt enkelt hur stor del av betyget som utgörs av aktiviteten under seminarierna, i allmänhet på SU? Antar att det egentligen är salstentan som avgör men bäst att veta så att man inte sitter som en död fisk under seminarierna!

Tack på förhand
Pooopen
Citera
2013-08-09, 09:22
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Sitter och läser om Europarätten på Stockholms universitet termin 1 och ser att betyg sätts efter en sammanvägning av salstenta och aktivitet under seminarier. Undrar helt enkelt hur stor del av betyget som utgörs av aktiviteten under seminarierna, i allmänhet på SU? Antar att det egentligen är salstentan som avgör men bäst att veta så att man inte sitter som en död fisk under seminarierna!

Tack på förhand
Pooopen

Kollar du på rätt studieordning? På den nya sätts europarättsbetyget enbart av salstenta. Det tillkommer obligatorisk dugga, men denna ger inte betygspoäng.
Citera
2013-08-09, 09:33
Medlem
05.30s avatar
Hur fan kan man vilja bli jurist? Sitta och dalta och tro att man bestämmer över någon annan?
Citera
2013-08-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Kollar du på rätt studieordning? På den nya sätts europarättsbetyget enbart av salstenta. Det tillkommer obligatorisk dugga, men denna ger inte betygspoäng.

Från kursplanen Europarätten HT 2013 termin 1

"Betyg på kursen sätts efter en sammanvägning av resultatet på salsskrivningen med en bedömning av studentens aktivitet under de seminarier som inte ingår i kursens obligatoriska monent."

Kanske tolkade fel men hakade mest upp mig angående att det görs en bedömning av ens aktivitet på seminarier som för kursen inte är obligatoriska, undrar helt enkelt vad det innebär i praktiken.
Citera
2013-08-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Hur fan kan man vilja bli jurist? Sitta och dalta och tro att man bestämmer över någon annan?

Nu tror jag iof sig inte att de flesta som redan är eller vill utbilda sig till jurist gör det för att de har en längtan efter att dalta och tro att de bestämmer över någon annan, varför nu en juristexamen skulle ge upphov till det!
Citera
2013-08-09, 09:38
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Från kursplanen Europarätten HT 2013 termin 1

"Betyg på kursen sätts efter en sammanvägning av resultatet på salsskrivningen med en bedömning av studentens aktivitet under de seminarier som inte ingår i kursens obligatoriska monent."

Kanske tolkade fel men hakade mest upp mig angående att det görs en bedömning av ens aktivitet på seminarier som för kursen inte är obligatoriska, undrar helt enkelt vad det innebär i praktiken.

Hmm, ja, det verkar faktiskt som att de ändrat. Sorry bro. Eftersom ni är första kullen med den examinationsreglerna får du gärna berätta hur det var sen.

Hur seminarieaktiviteten betygssätts varierar mellan kurserna. på CB som jag precis avslutade fick man poäng för närvaro av vissa lärare, av andra krävdes att man skulle kunna svara på en (lätt) fråga. Misslyckades man fick man en ny. Jag tror det var i princip omöjligt att inte få sina poäng så länge man var där.
Senast redigerad av Sobofied 2013-08-09 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in