2013-08-11, 12:08
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror att många ateister vill se en islam som INTE präglas av intolerans och företrädare som bokstavligen skriver att vi inte förtjänar att leva (vi vet nämligen att den sidan också finns).

Så därför är det välkommet när sådana hatfyllda budskap inte alltid står oemotsagda. Inte för att ni har en kollektiv skyldighet att bemöta sådana som Thunderman. På Flashback debatterar var och en på eget ansvar. Men att du aktivt försöker tysta de muslimer som yttrar ens den mildaste av kritik är såväl barnsligt som intolerant.
Instämmer till fullo!

Jag skulle gärna se att ett islamiskt samfund i Sverige kunde finnas och ta en stor plats i samhällsdebatten, ett samfund som är lika progressivt som Svenska kyrkan, som står för lika rättigheter för alla. För på samma sätt som gemene svensk inte har mycket till övers för politisk extremism har vi inte mycket till övers för religiös fanatism.

Sen tror jag att man använder begreppet ateist lika fel som många främlingsfientliga använder muslim.
-Vissa religiösa kan inte acceptera att deras guds lag inte står över statens.
-Vissa ateister kan inte acceptera andras rätt till sin egen tro.
På samma sätt som man inte ska dra alla troende över en kam så ska man inte göra det med de icke-troende.

Ateister finns inom hela det politiska spektrumet, från extremvänster till extremhöger. Det enda som vi har gemensamt är vår avsaknad av tro på en gud. Men jag tror att en majoritet av de religiösa personerna i Sverige ställer sig på samma sida som de flesta ateister när vi säger att vi vill ha ett öppet Sverige med plats för alla.
Senast redigerad av JacquesCartier 2013-08-11 kl. 12:39.
Citera
2013-08-11, 12:26
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Jag bryr mig inte om assimilerade "muslimer" i Sverige som inte ber, inte fastar, dricker alkohol, har sex utanför äktenskap, och gör exakt allting som dem inte borde enligt Islam. Det som gäller är att invånarna i Afghanistan, afghanerna själva stödjer talibanerna, annars hade inte talibanerna kunnat föra sådan krigsföring i 12 år nu och avancera varje år.

Det hade bara inte gått om befolkningen varit emot dem.
Det är inga problem att få folket med sig om man hotar dem till livet och de har inga möjligheter att försvara sig eller fly. Det är ett gammalt beprövat knep genom hela historien.
Citera
2013-08-11, 12:29
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är därför koncepterna 'subjektiv' och 'objektiv' har skapats, så det är möjligt att skilja mellan 'vetskap' av olika slag.

Nej, du demonstrerar tvärtom att du INTE har nån förnuft och istället ersättar den med demagogi. Men det kommer nog att kräva en del 'fina' ord att förklara varför, så jag avstår från att belasta ditt intellekt med sånt.

Ja, jag har förstått att ditt namedroppande av "coola begrepp"är viktigt för dig. Viktigare än att tänka själv, förstå vad man själv säger och komma med egna ideér och slutsatser. Om man hela tiden refererar till andras ord får man se till att uppge källan också.

Och NEJ! Jag har inte 'nån' förnuft, däremot säkert 'nått' förnuft.
Citera
2013-08-11, 12:32
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Håll för Guds skull en rimlig och lämplig nivå. Ateisterna vill inget annat än att se muslimer vända sina klor mot varann. Är ni missnöjda sinsemellan så ta det per PM. Låt inte djävulen komma mellan er. Var ståndaktiga!!
Jag hade gärna sett att det var mer diskussioner även mellan er muslimer här. För de muslimer jag känner i verkliga livet står för en helt annan människosyn och tolkning av det religiösa budskapet än den majoriteten av muslimer som finns representerade här på forumet. Så jag ser inte muslimer som en enda kropp med en tanke. Jag tror att muslimer i Sverige skulle vinna på att ta några av dessa diskussioner offentligt.
Citera
2013-08-11, 12:45
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror att många ateister vill se en islam som INTE präglas av intolerans och företrädare som bokstavligen skriver att vi inte förtjänar att leva (vi vet nämligen att den sidan också finns).

Problemet är att det allt som oftast är extremisterna som ger sig in i diskussioner av detta slag; diskuterar du på religionsforum så har du förmodligen ett relativt stort intresse för teologi och religionsfilosofi, eller så har du extrema åsikter som du vill basunera ut (ibland både ock). Samma sak som med ateister - antingen är du ganska intresserad av religion men tror inte på någon och vill diskutera saken, eller så har du extrema åsikter och tycker att alla som är religiösa är dumma i huvudet och måste höra det av dig. På detta, eller liknande, forum ser du ju inte så många ateister som varken är intresserade av religion eller dömer ut religiösa som idioter - visst finns det någon enstaka, men dessa (vilka jag, utan grund annat än personlig erfarenhet, antar är en majoritet av ateisterna) har helt inga större skäl till att diskutera religion, det lär kännas ganska ointressant för dem.

Detsamma som gäller dessa "moderata ateister" gäller förmodligen många "moderata religiösa" av olika slag; medan sådana här diskussionsforum drar till sig folk som är intresserade av teologi och människor som har extrema åsikter så förblir nog den moderata massan ganska ointresserad av diskussioner av detta slag. De har sin tro och känner inte att de behöver motivera den för någon, medan trådar som handlar om att fördöma homosexuella/muslimer/kristna/religiösa/ateister/whatever fylls upp av människor som vill klargöra, och motivera, att och varför de fördömer dessa människor. Detta kombineras med ett fåtal som säger emot, varefter diskussionen allt som oftast till slut urartar i att folk som företräder fördömandepositionen skriver 10 inlägg i minuten, oftast relativt intetsägande (men fördömande) varefter de som säger emot tappar intresset för diskussionen då den inte verkar leda någonstans.

Jag håller med dig om att det skulle vara intressant att höra mer från "vanliga religiösa", men den gruppen - liksom "vanliga ateister" - tilltalas nog inte så mycket av dessa diskussioner, eller ens denna form av forum, vilket leder till en överrepresentation av extremister från alla håll och utgångspunkter (de "vanliga religiösa/ateister" som diskuterar verkar också fort tappa intresset och lämna diskussionerna, då det är förvånansvärt få av deras motdebattörer som faktiskt är intresserade av att diskutera hellre än att bara anse att den egna åsikten är självklar och skriven i sten). Varför det också är ett misstag att ta diskussioner av denna typ som representativa för vad religiösa inom religion X eller Y eller Z och/eller ateister tycker och tänker, vilket ofta är mer "liberalt" och nyanserat i de flesta frågor.
Senast redigerad av BRT 2013-08-11 kl. 12:50.
Citera
2013-08-11, 12:53
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Läs på lite mer om Islam innan du yttrar dig. Och tips är att undgå propagandan som du läser hos kristna missionärssidor. Det var ni kristna missionärer som startade denna besattheten av Muhammeds äktenskap med Aisha.

Inse att det är inget fel med detta. Folk gjorde det förr i tiden och kvinnorna vid 9 års ålder ansågs vara vuxna då och dem var mogna för sex. Tidiga äktenskap var en norm på den tiden som även Bibeln kan styrka.
Men du behöver ju ingen förkunskap för att sprida dina åsikter om svenskar eller ateister. Du häver ur dig vilka fördomar och direkta felaktigheter som helst utan att reflektera över att du skulle ha några förkunskaper. Då får det väl gälla åt båda håll?

Men det du säger är att det som var ok på den tiden var också det som folket gjorde och det var också det som skrevs i koranen, torah och bibeln. Flickor på nio år var inte heller på den tiden några kvinnor utan de var fortfarande barn. Att kulturen var sån att man betraktade dem annorlunda är en annan sak.

Det visar väl snarare att både bibeln, torah och koranen är barn av sin tid. De speglar de samhällen, kunskap och moraliska struktur som var ok då. Övergrepp på barn är övergrepp på barn och det är ju synd att din gud inte förstod det och ändrade denna sed. Alltefter som människan utvecklas och får mer kunskap så utvecklas även samhällen och moral. Tyvärr finns det fortfarande många av er som tror att dessa böcker speglar höjdpunkten för mänsklighetens utveckling och att gud kom med klokheter och en fin moral. Tyvärr är det inte så och därför är ni ohjälpligt långt efter i utvecklingen och har svårt att anpassa er religion till nutid. Det har majoriteten av kristna och judar redan insett men inom islam ser jag inte denna utveckling. Hos enskilda muslimer finns den dock. Men det kommer nog en reaktion på det också får man hoppas.
Citera
2013-08-11, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Ja, jag har förstått att ditt namedroppande av "coola begrepp"är viktigt för dig.

Sånt är viktigt som verktyg för alla, som vill delta på ett kompetent nivå i en religionsdebatt. Men du har säkert en föreställning om att teologiska frågor kan besvaras med "det bara är så" i husmans-terminologi.

Citat:
Men det kanske Viktigare än att tänka själv, förstå vad man själv säger och komma med egna ideér och slutsatser. Om man hela tiden refererar till andras ord får man se till att uppge källan också.

Att kunne använda en ordbok och hitta funktionella definitioner .... eller att använda redan etablerade koncepter ..... har inte mycket med individens intellektuella förmåga att göra.
Citera
2013-08-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Det är bra att du dyrkar herren den vise. Du har skäl att hoppas på herrens förlåtelse men yttra inte under inga som helst omständigheter att Gud är tre eller att Jesus är Guds son då begår du en synd. Lev efter de tio budorden som herren gav Mose, ett av de tio budorden lyder: Du ska inte sätta andra gudar vi sidan av Gud men det är exakt det ni kristna gör när ni säger att Jesus är Guds son, det innebär att Jesus måste ha haft gudomliga krafter och då har vi helt plötsligt två gudar nåt som är otänkbart, omfamna Islam. Omfamnar du Islam accepterar du och respekterar du och bekänner du även Jesus på ett rätt sätt. Jesus var inte Gud eller Guds son. Gud har inget behöv av att komma till jorden i mänsklig gestalt. Gud är överallt! Skaparen till universum och jorden och livet reducerar sig aldrig till mänsklig gestalt. Tänker du inte över detta?

Han är Gud i himlarna och jorden. Fjärran från vad människor vill sätta vid hans sida.

Vill du veta hur Gud herren den allsmäktige beskriver de som säger att Jesus är Guds son?

"Och de säger: Den Nåderike har (avlat) en son. Ni har yttrat något oerhört. Något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet Att människor går så långt att de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har (avlat) en son är inte förenlig med Hans gudomliga majestät! Ingen av de varelser (som befolkar) himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som Hans tjänare"

(Koranen 19:88-93)

Tänk dig ett sånt scenario där Bergen sätts i rörelse och förvandlas till grus, himlarna brister och går sönder, jorden rämnar. Se detta scenario i rörliga bilder framför dig. Inser du med vilken stark betoning Gud beskriver ett sånt yttrande. Jag har läst massvis med böcker. Ingenstans har jag stött på nåt som kan liknas vid dessa verser. Dessa verser är så mäktiga!! Tänker du över detta?

Du sa att Jesus har sagt att en falsk profet kommer uppstå bland Israeliternas men Muhammed tillhör inte Israeliterna, Muhammed var arab och alltså var Ismaels ättlingar. Judarna härstammar från Isak. Vidare sa du att Jesus har predikat att den falska profeten skulle förleda människorna att inte tro på Jesus. Men det gör muslimer således har Muhammed inte förlett människorna utan förkunnat Guds ord om att vi ska tro på Jesus och alla andra profeter. Men Det är otänkbart för oss att betrakta Jesus som Guds son. Gud själv har inte gett mandat till detta. Tänker du använda ditt förstånd?

Jesus är gud i köttet, gud gjorde sig alltså till människa för att vissa oss hur man bör leva sitt liv, Jesus är gud, gud är Jesus.

Johannesevangeliet 10:38-39 Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.

Johannesevangeliet 14:9 Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?

Du kan aldrig ha rätt eftersom att du följer en falskprofets texter.
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-08-11 kl. 13:35.
Citera
2013-08-11, 14:35
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sånt är viktigt som verktyg för alla, som vill delta på ett kompetent nivå i en religionsdebatt. Men du har säkert en föreställning om att teologiska frågor kan besvaras med "det bara är så" i husmans-terminologi.

Att kunne använda en ordbok och hitta funktionella definitioner .... eller att använda redan etablerade koncepter ..... har inte mycket med individens intellektuella förmåga att göra.
religion /andlighet handlar väldigt lite om sätt etiketter på och placera in företeelser/upplevelser/tankar/what so ever i olika fack.
Citera
2013-08-11, 15:01
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
religion /andlighet handlar väldigt lite om sätt etiketter på och placera in företeelser/upplevelser/tankar/what so ever i olika fack.

I din fantasivärld ja.
Citera
2013-08-11, 15:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

När det rör sig om pådyvlande religion blir en djupare debatt oundviklig.

Eller hade du tänkt dig att vi bara skulle följa traditionen från falangerna av abrahamist-fascismen och använda den rännstens-jargon du redan har demonstrerat, eller kanske rentav starta nya korståg?
Citera
2013-08-11, 15:24
Medlem
HeHeHeXps avatar
Citat:
Skitsnack. Folk levde längre förr i tiden. Om du inte tror på Bibeln som säger att folk levde i hundratals år förr i tiden så är det bekräftat att flera av Profetens följeslagare levde i över 100 år. Sjukdomarna får man se på båda sidor, visst är man lite bättre förberedda på vissa sjukdomar men det har tillkommit nya också såsom AIDS och andra könsjukdomar för att ni horar runt hela tiden. Dem fanns inte tidigare.

Jag är stolt över att hata homosexuella. Jag hatar dem med hela mitt hjärta och jag hatar alla som stödjer homosexualitet oavsett vilken form det är. Jag hatar dig för att du försvarar homosexuella och jag önskar både dig och alla andra som stödjer homosexualitet allt ont i livet.

Nej, det finns en Gud men folk har dyrkat saker vid sidan av Gud sedan urminnes tider. Koranen förklarar i detalj hur folk förnekade Guds budskap och dyrkar stenar och andra skapade saker vid sidan av Gud. Och dessa har alltid varit i majoritet, från Noahs tid till idag.

1: Bekräftat av vem då? Ser gärna en källa på att folk levde längre förr.

2: Könssjukdomar var förmodligen lika vanligt förr som idag, Visst har det tillkommit nya sjukdomar så som AIDS, men många sjukdomar har även försvunnit, virus är precis som alla andra organismer, på det sättet att de anpassar sig efter miljön runt omkring och på sätt kommer nya sjukdomar, inte för att vi gör gubben i himlen arg på att vi "horar runt".

3: Du är som "Muslim" alltså stolt över att hata en folkgrupp bara för du tror din bok säger du ska göra det? Snälla förklara hur islam är en fredlig religion.

4: Bevisa att det finns en gud eller slut hitta på saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in