Fine-tuning som nämnts, att liv skulle vara för komplext för att kunna ha skapats icke-liv, alla anti-evolutions/vetenskaps-argument har krossats otaliga gånger
Om det nu är lika enkel som du framställer det varför har man inte kunnat skapa liv ur icke-liv..ni har ju alla ingredienser.
Citat:
Det spelar inge roll hur många eller få gånger man upprepar någonting, sanningshalten ökar/minskar inte.
Om man inte upprepar "jag är torr i halsen" gång på gång på gång, utan att dricka. Då ökar nog sanningshalten exponentiellt, skulle jag tro.
Korrekt. Du står och stampa på samma ruta förgäves.
Vad menar du med anti-vetenskapsargment det verka som att du ställer upp ett falsk dilemma.
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2013-08-11 kl. 02:10.
1. Om det nu är lika enkel som du framställer det varför har man inte kunnat skapa liv ur icke-liv..ni har ju alla ingredienser.
Korrekt. Du står och stampa på samma ruta förgäves.
2. Vad menar du med anti-vetenskapsargment det verka som att du ställer upp ett falsk dilemma.
1. Att skapa liv är ingen barnlek. Det är inte för inte som det tog en miljard år tills liv kom till på jorden. Jag har aldrig framställt det som enkelt.
2. D.v.s alla pseudo-argument mot evolution, dateringsmetoder och jordens ålder,argument för komplexitet, perfektion i skapelsen, nödvändigheten i en skapare, osv.
Med en allsmäktig allvetande Gud råder fullständig determinism, vare sig jag upplever att jag har fri vilja eller inte. Det är den slutsats som logiskt följer.
Bara om den allsmäktige Guden väljer att utnyttja sin makt. Vilket han inte gör. Om vi jämför med en chef, är chefen mindre chef när du gör ett misstag? Nej. Han är forfarande chef och om ditt misstag inte beror på vad han har sagt eller gjort är han kvar som chef. Gud är alltså inte ansvarig när du mördar någon.
Fullständig determinism finns inte, men de Gud utvalt att utföra hans uppdrag är förstås underkastade hans vilja i större utsträckning än gemene man, såna som inte vill veta av Gud till exempel. Men inte fullständigt underkastade, vilket beskrivs i bibelboken Jona. Profeten sändes till staden Nineve för att hålla en straffpredkan, men Jona flydde, men till sist skedde Guds vilja. Samma sak när det gäller Adam och Eva, som fick budet att föröka sig och uppfylla jorden. Så även om djävulens tilltag försenade Guds plan så blir det som Gud har sagt till sist ändå. Det är högst troligt att det var en av anledningarna till att Gud lät Adam och Eva leva, därför att han hade gett de en order som han inte kunde ta tillbaka utan att förlora i trovärdighet - för då hade hans vilja inte skett.
Senast redigerad av Bassiehof 2013-08-11 kl. 07:43.
Han vill ge oss en chans att VÄLJA att tro eller inte tro.
Just när det gäller tro eller inte tro, så kan man inte välja på samma sätt som man väljer kvällstidning. Med andra ord; man tror eller så tror man inte - det är inget man väljer.
OK. Det finns alltid utrymme för mänsklig fri vilja. Benjamin Libet lyckades med ett experiment bevisa att vår mänskliga medvetandet har ett slags ''veto'' på alla impulssignaler som sänds ifrån det undermedvetna. Det vill säga man slipper inte undan moraliska ansvar med förklaringen att man inte har ett val eller att känslorna tog överstyr eftersom vår hjärna låter oss fatta ett medveten beslut oavsett predeterminerat utfall.
Du glömmer bort att medvetandet i sig är en produkt av den fysiska hjärnan, så detta ändrar inte på någonting av min syn på saken.
Nej, tron är den första (andliga) gåvan vi får, och det är Gud som VÄLJER vem han ger trons gåva. Allt det där står att läsa om i bibeln...
Ja, Gud ger trons gåva och Han ger trons gåva till den som vill ta emot. Han trycker INTE trons gåva ner i halsen på någon. Detta borde du inse som troende.
Vad du svamlar... Vad hände med "alla som leds av Guds ande är Guds söner" då? Det är som du säger att han inte lägger sig i allt du gör, men han ger absolut vägledning till alla som ber honom om hjälp, förutsatt att de har fått Guds ande. Och det kan ske redan som barn. Men rollen som Hjälparen gör inte honom ansvarig för det onda du gör. Tell it like it is...
Gud vägleder de som vill bli vägledda. Om Gud vägleder de som inte vill bli det, så räknas det som tvång. Gud tvingar ingen till att tro, varken barn eller vuxna.
Nämn gärna några argument som har ''krossats totalt''.
Att koranen och bibeln är ofelbara, Intelligent Design, finetuning, teistisk missupfattning av bevisbörda-fördelning, dispyten relativism och positivistisk idealism, Pascals Wager, den falska dikotomi mellan allt-eller-intet när teister tar 'a last stand' i solipsismen, presuppositioanlism, cirkel-argumentation, förvrängd vetenskap/filosofi .....
..... och generellt inte att glömma det meningslösa i semantisk akrobatik.
Bara om den allsmäktige Guden väljer att utnyttja sin makt. Vilket han inte gör.
Jodå. Dels genom att reglerna skrivas av honom, och dels genom den semantiska absurditeten 'frivillig tvång' ni abrahamist-pådyvlare är så förtjusta i.
Citat:
Om vi jämför med en chef, är chefen mindre chef när du gör ett misstag? Nej. Han är forfarande chef och om ditt misstag inte beror på vad han har sagt eller gjort är han kvar som chef. Gud är alltså inte ansvarig när du mördar någon.
Falsk analogi.
Citat:
Fullständig determinism finns inte,
Naturligvis inte. Hur skulle demiurg-'guden' annars kunne leka sina sociopatiska SM-lekar med människan?
Citat:
Samma sak när det gäller Adam och Eva, som fick budet att föröka sig och uppfylla jorden. Så även om djävulens tilltag försenade Guds plan så blir det som Gud har sagt till sist ändå. Det är högst troligt att det var en av anledningarna till att Gud lät Adam och Eva leva, därför att han hade gett de en order som han inte kunde ta tillbaka utan att förlora i trovärdighet - för då hade hans vilja inte skett.
Vid Noodlis så du vicklar in dig i semantisk akrobatik och sakfel.
Har du hört talas relativitetsteorin inom fysiken? Allt är relativistiskt. Utfallet beror på vilket perspektiv man ser det från. Från ditt perspektiv kan du handla annorlunda, men från Guds perspektiv är det deterministiskt. Från Guds perspektiv vet han vad du kommer att göra och om du acceptera Gud eller inte, men du vet inte du. Från ditt perspektiv kan du handla på vilket sätt du vill och Gud har kännedom om det. Läs exemplet med tidsmaskinen i mina tidigare inlägg så kanske det klarnar.
Cop out igen....
Kan du ha handlat annorlunda? Ja eller nej?
(Diverse premissdiskussioner kan vi ta men det är ju meningslöst innan du svarat på frågan.)
Var står du i frågan?
Med en allsmäktig allvetande Gud råder fullständig determinism, vare sig jag upplever att jag har fri vilja eller inte. Det är den slutsats som logiskt följer.
Nä, men jag upplever det som att framtiden är oförutbestämd och att jag med mina "val" kan påverka den. Med allvetande Gud med i leken, är dock min fria vilja en illusion. En framtid kommer ske, och det är den som Gud sett kommer ske.
Gud har inte fri vilja om jag har det. Han är då heller inte allsmäktig eller allvetande.
Om allt sker enligt Guds vilja, är han som allsmäktig varelse per definition ansvarig för ALLT, inklusive skapandet av mig, och programmeringen som fick mig att bli ateist.
Se följande exempel:
Person X vill se vad person Y kommer att göra i framtiden. Person X reser i framtiden med en tidsmaskin och ser att person Y gör följande val genom livet: A, B, C och D. Person Xgår tillbaka till sin vanliga tid och nu vet han vad person Y kommer att göra för val i framtiden. Han kommer att göra följande val: A, B, C och D. Vad person Y gör för val genom livet kan inte person X påverka, eftersom han bara tittar. Kan den som tittar påverka något? Nej, givetvis inte.
Här har jag bevisat för dig att X, som bara tittar i framtiden, inte kan bestämma vad Y kommer att göra för val. Person Y kommer att göra A,B, C och D oavsett om X har sett framtiden eller inte. Här har jag också bevisat för dig att den som ser framtiden betyder inte att det är han som bestämmer den. Tycker du att detta inte bevisar någonting så får du bevisa för mig hur X ,som bara tittar, kan har valt A,B,C och D för Y
Citat:
Fetade: Oskyldig enligt honom, eller enligt oss?
Om vi antar att Gud är rättvis så har han inte rätt att döma oss för något som vi inte är ansvariga för. Kan Gud straffa någon som inte gjort ett brott, om han är rättvis? Nej, givetvis inte. Håller du med?
Citat:
Bibeln säger emot sig själv på flera ställen än det du nämner. Varför är din tolkning bättre än vilken annan godtycklig sådan?
Det står ingenstans i bibeln att de som varit goda och älskat sina medmänniskor ska torteras, även om man inte skulle tro.
Citat:
Om Gud vet mina val, kan jag inte ändra min egen framtid. Varje val och varje sak jag gör här i livet är förutbestämt och Gud vet om allt. Jag har då inte fri vilja.
Den framtid som kommer att ske, kommer att ske. Även om jag skulle uppleva det som att valet (om man kan välja att tro, vilket men såklart inte kan) att bli teist är av fri vilja, är det den enda framtid som skulle komma att ske, och den framtid som Gud vet om.
Om Gud vet om alla mina val, kan jag inte göra ett val som går emot den framtid som Gud vet ska ske
Nej, allsmäktig betyder att man kan göra allt. Punkt.
Nej, allsmäktig betyder inte att man kan göra allt. Var har du fått det ifrån? Så säger ingen teist. Att Gud är allsmäktig betyder att han har all makt. Över vad har han all makt? Han har makt över alla ting. Han har tex makt att skapa universum, stjärnor, planeter, människor osv. Han har makt över saker och ting, med det betyder inte att han har makt att ändra sig själv. Han kan tex inte ändra sin evighet eller sin oändlighet.
Citat:
Det är blind tro att tro på en allsmäktig Gud som aldrig bevisats empiriskt. Att tro på den kristna Guden, och Bibelsagorna som följer, är också blind tro.
Blind tro betyder att man tror bara för att tex mina föräldrar gör det.
Citat:
Det räcker inte med att ha "argument". De måste vara logiska också.
Javisst.
Citat:
Du har inte lust att dela med dig?
Det finns många argument till Guds existens. Googla så kommer du att hitta många.
Citat:
Då är Gud inte outgrundlig eller omöjlig att förstå.
Guds sanna essens är omöjligt att förstå eftersom inga ting som existerar i vårt kosmos liknar honom. Allt du försöker tänka dig fram till hur Gud ser ut, är fortfarande inte han du har tänkt på. När våra hjärnor tänker så relaterar den till tingen. När jag säger äpple så ser du ett specifikt objekt. Gud är inte av objekt eller materia därför kan man inte föreställa sig hur han ser ut. Det vi kan förstå är hans egenskaper(vissa) och handling.
Citat:
Fetade: Nej, vi kan inte komma fram till den, UTAN att använda argumentationsfel och God-of-the-gaps-argumentet.
Jovisst kan vi komma fram till att en evighet existerar med vår logik. Först bör vi klargöra vad som menas med en evighet. En evighet betyder att någonting inte har en början eller ett slut. Om något inte har en början så betyder det att ingen har orsakat det. Om ingen har orsakat det så betyder det att den är först i orsakskedjan. Hur kan man bevisa att en första orsak måste existera? Enkelt.
Antag att det inte finns en första orsak. Då betyder det att vi har en oändlig orsaksföljd. Vad finns det för konsekvenser med en oändlig orsaksföljd? Jo, om vi väljer en punkt på den oändliga orsaksföljden så innebär det att vi kommer till denna punkt efter oändligt långt tid. Detta betyder i princip att vi aldrig kommer dit. Men nu har vi ju kommit dit, därför måste det finnas en ändlig orsaksföljd med en första orsak. Om det var svårt för dig säg till så kan du få ett exempel som förtydligar detta.
Citat:
ALLA argument för en skapare har krossats totalt. Fine-tunings-argumentet är inget undantag. Det är dock ett brett begrepp, så om du specificerar mer exakt, så ska jag nog kunna förklara för dig var det fallerar.
Som du vet består vår kosmos av naturkonstanter och dessa är så himla fine-tunade. Skulle en ofantligt liten ändring av dessa konstanter ske så skulle hela universum upphöra att existera. Professor Ulf Danielsson anser att lösningen på detta problem skulle vara att man införde oändligt många universum och där var och en fick slumpmässigt ändra på sina konstanter. Vi har tydligen fått de rätta konstanterna och vi blev därmed lyckligt lottade bland oändligt många. Enligt professorn så hade vi alltså enormt mycket(oändligt) tur att vi kom till. Själv tror inte på att vi blev lyckligt lottade, men du kanske gör det?
Bara om den allsmäktige Guden väljer att utnyttja sin makt. Vilket han inte gör. Om vi jämför med en chef, är chefen mindre chef när du gör ett misstag? Nej. Han är forfarande chef och om ditt misstag inte beror på vad han har sagt eller gjort är han kvar som chef. Gud är alltså inte ansvarig när du mördar någon.
Fullständig determinism finns inte, men de Gud utvalt att utföra hans uppdrag är förstås underkastade hans vilja i större utsträckning än gemene man, såna som inte vill veta av Gud till exempel. Men inte fullständigt underkastade, vilket beskrivs i bibelboken Jona. Profeten sändes till staden Nineve för att hålla en straffpredkan, men Jona flydde, men till sist skedde Guds vilja. Samma sak när det gäller Adam och Eva, som fick budet att föröka sig och uppfylla jorden. Så även om djävulens tilltag försenade Guds plan så blir det som Gud har sagt till sist ändå. Det är högst troligt att det var en av anledningarna till att Gud lät Adam och Eva leva, därför att han hade gett de en order som han inte kunde ta tillbaka utan att förlora i trovärdighet - för då hade hans vilja inte skett.
Citat:
Om min chef är allsmäktig och har skapat mig, programmerat mig och vet exakt vad jag kommer att göra, då är det hans fel om jag gör ett misstag. Desamma gäller Gud om jag mördar någon.
Citat:
Fullständig determinism finns inte, men de Gud utvalt att utföra hans uppdrag är förstås underkastade hans vilja i större utsträckning än gemene man, såna som inte vill veta av Gud till exempel.
Med en allsmäktig allvetande Gud råder fullständig determinism. Det är det logiska slutsatsen som följer.
Alla är alltså inte likgiltiga inför Gud? Där ser man.