Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Ja, determinism råder för Gud men inte för dig. Med andra ord råder det en relativ determinism och INTE en absolut determinism. Är vi överens?
Med en allsmäktig allvetande Gud råder fullständig determinism, vare sig jag upplever att jag har fri vilja eller inte. Det är den slutsats som logiskt följer.
Citat:
Vad menar du med att du "upplever" att du ändrar framtiden? Menar du att du har möjlighet att ändra din framtid baserade på dina val?
Nä, men jag upplever det som att framtiden är oförutbestämd och att jag med mina "val" kan påverka den. Med allvetande Gud med i leken, är dock min fria vilja en illusion. En framtid kommer ske, och det är den som Gud sett kommer ske.
Citat:
Ja, allt sker enligt Guds vilja och hans vilja är att du ska ha en egen vilja. Hängde du med?
Gud har inte fri vilja om jag har det. Han är då heller inte allsmäktig eller allvetande.
Om allt sker enligt Guds vilja, är han som allsmäktig varelse per definition ansvarig för ALLT, inklusive skapandet av mig, och programmeringen som fick mig att bli ateist.
Citat:
Med premisserna att Gud är allsmäktig och rättvis så kommer du fram till att vi har en egen vilja. Med Guds allsmäktighet och vilja väljer Gud att han ger oss fria val här i livet och med hans rättvisa dömer han oss. Med hans rättvisa så dömer han INTE oss får något som vi INTE är ansvariga för. Gud dömer inte någon som är oskyldig, han dömer någon som är skyldig.
Se ovan.
Fetade: Oskyldig enligt honom, eller enligt oss?
Citat:
Vissa säger att paradiset är endast för kristna andra inte. Enligt Johannes Paulus II har du möjlighet att träda in i paradiset även om du inte tror på Jesus. Bara du lever gott, har ett ärligt hjärta och älskar dina andra medmänniskor och inte gör något ont, så kan du komma in.
Bibeln säger emot sig själv på flera ställen än det du nämner. Varför är din tolkning bättre än vilken annan godtycklig sådan?
Citat:
Du sa ju att Gud visste att du kommer att bli ateist och det har han redan bestämt. Men då sa jag till dig om du vet att Gud har bestämt att du kommer att bli ateist så varför gör du inte motsatsen till vad Gud ville, dvs ändra Guds plan med din fria vilja och bli till en teist? Vad jag ville säga är att du kan själv ändra din framtid och Gud har inte bestämt någon åt dig. Han VET bara dina val. Så enkelt är det.
Om Gud vet mina val, kan jag inte ändra min egen framtid. Varje val och varje sak jag gör här i livet är förutbestämt och Gud vet om allt. Jag har då inte fri vilja.
Den framtid som kommer att ske, kommer att ske. Även om jag skulle uppleva det som att valet (om man kan välja att tro, vilket men såklart inte kan) att bli teist är av fri vilja, är det den enda framtid som skulle komma att ske, och den framtid som Gud vet om.
Om Gud vet om alla mina val, kan jag inte göra ett val som går emot den framtid som Gud vet ska ske.
Citat:
Det blir svårare för den rike att komma till paradiset, men det betyder inte att han inte kommer in.
Betydligt svårare, och i praktiken omöjligt.
Citat:
Det finns vissa som säger att helvetet är för evigt andra inte. Den här versen säger att den inte är för evigt: Revelation 20:13-15
Var står det att helvetet inte är oändligt?
Citat:
Allsmäktig betyder att Gud kan göra allt inom ramarna som inte bryter mot hans natur. Han kan med andra ord inte göra vad som helst, han kan tex inte bli till en myra för då skulle han förlora sin egenskap att vara evig eftersom en myra inte är evig. Gud är allsmäktig så länge han är Gud, dvs så länge han är den han är.
Nej, allsmäktig betyder att man kan göra allt. Punkt.
Citat:
Att man inte tror blint på någonting utan att först tänka efter. Tex varför valde jag att tro på Gud, vilka argument har jag för att jag tror som jag gör? Givetvis har jag argument för att tro så som jag gör, annars blir det bara blind tro.
Det är blind tro att tro på en allsmäktig Gud som aldrig bevisats empiriskt. Att tro på den kristna Guden, och Bibelsagorna som följer, är också blind tro.
Det räcker inte med att ha "argument". De måste vara logiska också.
Du har inte lust att dela med dig?
Citat:
Vi kan förstå Guds handling och vissa av hans egenskaper. Några exempel på Guds egenskaper är rättvis och kärleksfull, dessa kan vi förstå. En egenskap som vi inte kan förstå med våra begränsade hjärnor är evighet. Vi kan inte förstå att någonting har existerat för evigt, men vi kan komma fram till att en evighet (som ingen orsakat) bör finnas.
Då är Gud inte outgrundlig eller omöjlig att förstå.
Fetade: Nej, vi kan inte komma fram till den, UTAN att använda argumentationsfel och God-of-the-gaps-argumentet.
Citat:
Med argument kan man inse att Gud existerar. Det finns många sådana. Ett argument är tex fine-tunings argumentet. Hittills har jag inte sett något övertygande motargument till detta argument. Det finns många för-argument som övertygat mig än motargument till Guds existens, därför väljer jag att tro.
ALLA argument för en skapare har krossats totalt. Fine-tunings-argumentet är inget undantag. Det är dock ett brett begrepp, så om du specificerar mer exakt, så ska jag nog kunna förklara för dig var det fallerar.