2013-08-10, 19:21
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Enligt vad jag har läst så vet Gud vad som kommer att hända med dig i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Ett klockrent "ja" från dig på mitt framställda problem.
Bra så!

Citat:
…Gud vet, innan vi ens är födda, om vi har accepterat eller förkastar Jesus på vår kommande dödsbädd.
-hade vi då någon möjlighet att komma till en annat beslut?
-vad är definitionen på "illusion"?

Vi formar vår framtid här och nu. Vår framtid är dynamisk och formas samt förändras hela tiden. Gud ”ser” förändringarna i framtiden. Det Gud ser i framtiden förändras, och Gud är medveten om dessa förändringar. Gud ser vår framtid, men inte vi. Beslutet du har i framtiden vet Gud, men inte vi. Du kanske inte hinner göra ett beslut pga plötsligt dödsfall. Du kanske väljer Guds väg eller avstår. Resultatet när de väl sker förändras inte, men när det inte har skett så förändras det parallellt med dina val här och nu.

Cop out! Du svarade inte på min fråga.
Du har tidigare optat för att gud kan veta, innan du ens är född, om du kommer förkasta eller acceptera jesus i ditt framtida dödsögonblick.

Min fråga var: Om gud vet utkomsten av detta val, innan du ens är född, har du då någon möjlighet att handla annorlunda?

Jag vill också göra dig medveten om att frågeställningarna som sådan har inga andra komplementmöjligheter än JA eller NEJ.

Ps: illusion=http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Illusion
".....är en falsk uppfattning av verkligheten på grund av flertydiga sinnesintryck"
Senast redigerad av SirIsaac 2013-08-10 kl. 19:51.
Citera
2013-08-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, Gud kan veta vilka val du kommer att göra innan du ens är född. Gud vet om du kommer att bli en teist eller ateist. Gud vet också vad du kommer att göra för val på din dödsbädd i framtiden. Dåtiden, nuet och framtiden är samma för Gud. Att vi diskuterar här på Flashback vet Gud också om. Han vet också vad vi kommer att skriva i framtiden .

Nu frågade jag inte om valen utan om gud KAN veta, innan du ens är född, om du accepterat eller förkastat jesus på din framtida dödsbädd. Men OK, det går ju inte att tolka ditt svar rimligen som något annat än att du anser det. (men vem vet....du kanske kommer med en senare copout om vad du egentligen menade)

Men OK. Om gud kan veta detta, vilket jag tolkar som att du tycker, vad är då svaret på:
- Hade du kunnat handla annorlunda eller komma fram till något annat val?
Citera
2013-08-10, 21:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Nu frågade jag inte om valen utan om gud KAN veta, innan du ens är född, om du accepterat eller förkastat jesus på din framtida dödsbädd. Men OK, det går ju inte att tolka ditt svar rimligen som något annat än att du anser det. (men vem vet....du kanske kommer med en senare copout om vad du egentligen menade)

Men OK. Om gud kan veta detta, vilket jag tolkar som att du tycker, vad är då svaret på:
- Hade du kunnat handla annorlunda eller komma fram till något annat val?
Har du hört talas relativitetsteorin inom fysiken? Allt är relativistiskt. Utfallet beror på vilket perspektiv man ser det från. Från ditt perspektiv kan du handla annorlunda, men från Guds perspektiv är det deterministiskt. Från Guds perspektiv vet han vad du kommer att göra och om du acceptera Gud eller inte, men du vet inte du. Från ditt perspektiv kan du handla på vilket sätt du vill och Gud har kännedom om det. Läs exemplet med tidsmaskinen i mina tidigare inlägg så kanske det klarnar.
Citera
2013-08-10, 21:37
Medlem
Citat:
Har du hört talas relativitetsteorin inom fysiken? Allt är relativistiskt. Utfallet beror på vilket perspektiv man ser det från. Från ditt perspektiv kan du handla annorlunda, men från Guds perspektiv är det deterministiskt. Från Guds perspektiv vet han vad du kommer att göra och om du acceptera Gud eller inte, men du vet inte du. Från ditt perspektiv kan du handla på vilket sätt du vill och Gud har kännedom om det. Läs exemplet med tidsmaskinen i mina tidigare inlägg så kanske det klarnar.

Såg du mitt inlägg?
Citera
2013-08-10, 21:38
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Du som verkar känna Gud till fullo kanske kan svara på varför inte Gud kan ge sig till känna på ett sådant sätt att det står utom all tvivel att han existerar?
Han vill ge oss en chans att VÄLJA att tro eller inte tro.
Citera
2013-08-10, 21:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Eftersom att jag inte tror på någon gud, så var det mina nerv- och tankebanor som arbetade förut, och även nu.

Om det mot en förmodan finns en gud som har skapat mig, så utvecklas jag efter hans order och det är väl isf han som satt ihop min hjärna på mitt personliga sätt?
Jag såg ditt inlägg

Ja, han har satt ihop våra hjärnor och gett oss förmåga att skapa egna nerv- och tankebanor. Han kommer inte in i våra tankar och tvingar oss att tänka på ett speciellt sätt. Han formar inte våra tankebanor, det är vi som gör det. När vi föds så har vi inga tankebanor som arbetar, senare i livet så formas dessa utifrån omgivningen. Om dessa tankebanor leder oss bort/till Gud så bär vi ansvaret och inte Gud. Om Gud skulle skapa våra tankebanor så bär han ansvaret för våra val och tankar. Om Gud bär ansvaret för våra val så har han inte rätt att döma oss, för då skulle han bryta mot sin rättvisa. Hans rättvisa säger att man döms för handlingar och val som man själv är ansvarig för. Hoppas att du förstår?
Citera
2013-08-10, 21:55
Medlem
Citat:
Jag såg ditt inlägg

Ja, han har satt ihop våra hjärnor och gett oss förmåga att skapa egna nerv- och tankebanor. Han kommer inte in i våra tankar och tvingar oss att tänka på ett speciellt sätt. Han formar inte våra tankebanor, det är vi som gör det. När vi föds så har vi inga tankebanor som arbetar, senare i livet så formas dessa utifrån omgivningen. Om dessa tankebanor leder oss bort/till Gud så bär vi ansvaret och inte Gud. Om Gud skulle skapa våra tankebanor så bär han ansvaret för våra val och tankar. Om Gud bär ansvaret för våra val så har han inte rätt att döma oss, för då skulle han bryta mot sin rättvisa. Hans rättvisa säger att man döms för handlingar och val som man själv är ansvarig för. Hoppas att du förstår?

Men om han skapar mig, då har han ju skapat mig på ett sätt så att jag kommer leda mig bort eller mot gud som du så fint uttrycker dig. Om en kristen blir ateist efter 30 år så har väl guden skapat hens tankebanor osv att gå en speciell väg, hoppas du förstår? Alltså många seriers tankebanor som utgick från den första som din gud skapade, enligt dig.

Sen så är din liknelse med tidsmaskinen dålig, för hen som åkte i den har inte skapat mig.
Citera
2013-08-10, 22:22
Medlem
Citat:
Han vill ge oss en chans att VÄLJA att tro eller inte tro.
Nej, tron är den första (andliga) gåvan vi får, och det är Gud som VÄLJER vem han ger trons gåva. Allt det där står att läsa om i bibeln...
Citera
2013-08-10, 22:28
Medlem
Citat:
Han kommer inte in i våra tankar och tvingar oss att tänka på ett speciellt sätt. Han formar inte våra tankebanor, det är vi som gör det. När vi föds så har vi inga tankebanor som arbetar, senare i livet så formas dessa utifrån omgivningen. Om dessa tankebanor leder oss bort/till Gud så bär vi ansvaret och inte Gud. Om Gud skulle skapa våra tankebanor så bär han ansvaret för våra val och tankar. Om Gud bär ansvaret för våra val så har han inte rätt att döma oss, för då skulle han bryta mot sin rättvisa. Hans rättvisa säger att man döms för handlingar och val som man själv är ansvarig för.
Vad du svamlar... Vad hände med "alla som leds av Guds ande är Guds söner" då? Det är som du säger att han inte lägger sig i allt du gör, men han ger absolut vägledning till alla som ber honom om hjälp, förutsatt att de har fått Guds ande. Och det kan ske redan som barn. Men rollen som Hjälparen gör inte honom ansvarig för det onda du gör. Tell it like it is...
Citera
2013-08-11, 00:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Citat:
Ja, determinism råder för Gud men inte för dig. Med andra ord råder det en relativ determinism och INTE en absolut determinism. Är vi överens?

Med en allsmäktig allvetande Gud råder fullständig determinism, vare sig jag upplever att jag har fri vilja eller inte. Det är den slutsats som logiskt följer.

Citat:
Vad menar du med att du "upplever" att du ändrar framtiden? Menar du att du har möjlighet att ändra din framtid baserade på dina val?

Nä, men jag upplever det som att framtiden är oförutbestämd och att jag med mina "val" kan påverka den. Med allvetande Gud med i leken, är dock min fria vilja en illusion. En framtid kommer ske, och det är den som Gud sett kommer ske.

Citat:
Ja, allt sker enligt Guds vilja och hans vilja är att du ska ha en egen vilja. Hängde du med?

Gud har inte fri vilja om jag har det. Han är då heller inte allsmäktig eller allvetande.

Om allt sker enligt Guds vilja, är han som allsmäktig varelse per definition ansvarig för ALLT, inklusive skapandet av mig, och programmeringen som fick mig att bli ateist.

Citat:
Med premisserna att Gud är allsmäktig och rättvis så kommer du fram till att vi har en egen vilja. Med Guds allsmäktighet och vilja väljer Gud att han ger oss fria val här i livet och med hans rättvisa dömer han oss. Med hans rättvisa så dömer han INTE oss får något som vi INTE är ansvariga för. Gud dömer inte någon som är oskyldig, han dömer någon som är skyldig.

Se ovan.

Fetade: Oskyldig enligt honom, eller enligt oss?

Citat:
Vissa säger att paradiset är endast för kristna andra inte. Enligt Johannes Paulus II har du möjlighet att träda in i paradiset även om du inte tror på Jesus. Bara du lever gott, har ett ärligt hjärta och älskar dina andra medmänniskor och inte gör något ont, så kan du komma in.

Bibeln säger emot sig själv på flera ställen än det du nämner. Varför är din tolkning bättre än vilken annan godtycklig sådan?

Citat:
Du sa ju att Gud visste att du kommer att bli ateist och det har han redan bestämt. Men då sa jag till dig om du vet att Gud har bestämt att du kommer att bli ateist så varför gör du inte motsatsen till vad Gud ville, dvs ändra Guds plan med din fria vilja och bli till en teist? Vad jag ville säga är att du kan själv ändra din framtid och Gud har inte bestämt någon åt dig. Han VET bara dina val. Så enkelt är det.

Om Gud vet mina val, kan jag inte ändra min egen framtid. Varje val och varje sak jag gör här i livet är förutbestämt och Gud vet om allt. Jag har då inte fri vilja.

Den framtid som kommer att ske, kommer att ske. Även om jag skulle uppleva det som att valet (om man kan välja att tro, vilket men såklart inte kan) att bli teist är av fri vilja, är det den enda framtid som skulle komma att ske, och den framtid som Gud vet om.

Om Gud vet om alla mina val, kan jag inte göra ett val som går emot den framtid som Gud vet ska ske.

Citat:
Det blir svårare för den rike att komma till paradiset, men det betyder inte att han inte kommer in.

Betydligt svårare, och i praktiken omöjligt.

Citat:
Det finns vissa som säger att helvetet är för evigt andra inte. Den här versen säger att den inte är för evigt: Revelation 20:13-15

Var står det att helvetet inte är oändligt?

Citat:
Allsmäktig betyder att Gud kan göra allt inom ramarna som inte bryter mot hans natur. Han kan med andra ord inte göra vad som helst, han kan tex inte bli till en myra för då skulle han förlora sin egenskap att vara evig eftersom en myra inte är evig. Gud är allsmäktig så länge han är Gud, dvs så länge han är den han är.

Nej, allsmäktig betyder att man kan göra allt. Punkt.

Citat:
Att man inte tror blint på någonting utan att först tänka efter. Tex varför valde jag att tro på Gud, vilka argument har jag för att jag tror som jag gör? Givetvis har jag argument för att tro så som jag gör, annars blir det bara blind tro.

Det är blind tro att tro på en allsmäktig Gud som aldrig bevisats empiriskt. Att tro på den kristna Guden, och Bibelsagorna som följer, är också blind tro.

Det räcker inte med att ha "argument". De måste vara logiska också.

Du har inte lust att dela med dig?

Citat:
Vi kan förstå Guds handling och vissa av hans egenskaper. Några exempel på Guds egenskaper är rättvis och kärleksfull, dessa kan vi förstå. En egenskap som vi inte kan förstå med våra begränsade hjärnor är evighet. Vi kan inte förstå att någonting har existerat för evigt, men vi kan komma fram till att en evighet (som ingen orsakat) bör finnas.

Då är Gud inte outgrundlig eller omöjlig att förstå.

Fetade: Nej, vi kan inte komma fram till den, UTAN att använda argumentationsfel och God-of-the-gaps-argumentet.

Citat:
Med argument kan man inse att Gud existerar. Det finns många sådana. Ett argument är tex fine-tunings argumentet. Hittills har jag inte sett något övertygande motargument till detta argument. Det finns många för-argument som övertygat mig än motargument till Guds existens, därför väljer jag att tro.

ALLA argument för en skapare har krossats totalt. Fine-tunings-argumentet är inget undantag. Det är dock ett brett begrepp, så om du specificerar mer exakt, så ska jag nog kunna förklara för dig var det fallerar.
Citera
2013-08-11, 01:27
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
ALLA argument för en skapare har krossats totalt. Fine-tunings-argumentet är inget undantag. Det är dock ett brett begrepp, så om du specificerar mer exakt, så ska jag nog kunna förklara för dig var det fallerar.
Om du upprepa det tillräcklig många gånger så kanske du börja tror på dina egna utsagor.

Nämn gärna några argument som har ''krossats totalt''.
Citera
2013-08-11, 01:42
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Om du upprepa det tillräcklig många gånger så kanske du börja tror på dina egna utsagor.

Nämn gärna några argument som har ''krossats totalt''.

Fine-tuning som nämnts, att liv skulle vara för komplext för att kunna ha skapats icke-liv, alla anti-evolutions/vetenskaps-argument har krossats otaliga gånger.

Det spelar inge roll hur många eller få gånger man upprepar någonting, sanningshalten ökar/minskar inte.

Om man inte upprepar "jag är torr i halsen" gång på gång på gång, utan att dricka. Då ökar nog sanningshalten exponentiellt, skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in