ja, därför förstår jag inte varför du envisas med att Gud ändrade sina planer.
Du har missuppfattat det. Jag har ingen invändning mot att vi har en fri vilja det är bara dina argument.
Om jag lyckas lura dig med min felaktiga information så påverka jag ju dig? .
Gud ändrade inte sin plan. Den blev försenad.
Det var då inte riktat till dig utan till alla andra som menar att vi har fri vilja.
Om jag har all information lyckas du inte lura mig, bara den som väntar på Jesus återkomst. Så är det för Gud, som vet exakt när men han vill inte berätta det för nån.
Gud ändrade inte sin plan. Den blev försenad.
Det var då inte riktat till dig utan till alla andra som menar att vi har fri vilja.
Om jag har all information lyckas du inte lura mig, bara den som väntar på Jesus återkomst. Så är det för Gud, som vet exakt när men han vill inte berätta det för nån.
Ok. Så om jag väljer plan b (som tar lite längre tid) istället för plan a då har jag inte ändrat mig.. Det blev tyvärr inte mycket klarare till sist måste jag säga, men tack för dina synpunkter.
Ok. Så om jag väljer plan b (som tar lite längre tid) istället för plan a då har jag inte ändrat mig.. Det blev tyvärr inte mycket klarare till sist måste jag säga, men tack för dina synpunkter.
Gud ändrade inte sin plan, den blev försenad. Adam och Eva fick till exempel budet att föröka sig och uppfylla jorden. Det har ju hänt, till den grad att vi nu måste se över utnyttjandet av jordens resurser.
En allsmäktig och allsvetande Gud är ju givetvis upphovet till situationen. Eftersom denne redan visste allt innan personen i fråga föddes. Fri vilja existerar inte.Jag har inte valt att bli ateist, lika lite som jag valt att inte älska färgen gul men föredrar lila, röd och svart.
Om den allvetande Guden visste allt, så betyder det att han visste allt och ingenting annat. Det betyder INTE att han har format din framtid även om han visste hur din framtid skulle se ut. Det är du som har gjort det. Det är väl inte så svårt att förstå, eller?
Låt mig ge dig ett enkelt exempel: anta att jag har en tidsmaskin och vill veta vad du kommer att bli i framtiden. Låt oss säga att jag och du är lika gamla och ska snart bestämma oss vad ska jobba med i framtiden. Jag har ingen aning om vad du kommer att välja för yrke i framtiden. Jag kliver in i tidsmaskinen och bestämmer mig att förflytta mig några år i framtiden. När jag kliver ut från tidsmaskinen ser att du har valt att bli till en sjuksköterska och tar hand om gamla. Nu har jag fått veta vad du kommer att bli i framtiden och väljer att gå tillbaka till min vanliga tid. Vi träffas igen och vi ska bestämma oss vad vi ska bli i framtiden. Nu vet jag vad du kommer att bli framtiden. Du kommer att välja att bli till en sjuksköterska. Här kan man tydligt se att om jag vet vad du kommer att bli så betyder det INTE att jag har bestämt vad du ska bli. Du har själv valt att bli till sjuksköterska. ÄR exemplet tydligt?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-10 kl. 15:35.
Om den allvetande Guden visste allt, så betyder det att han visste allt och ingenting annat. Det betyder INTE att han har format din framtid även om han visste hur din framtid skulle se ut. Det är du som har gjort det. Det är väl inte så svårt att förstå, eller?
Låt mig ge dig ett enkelt exempel: anta att jag har en tidsmaskin och vill veta vad du kommer att bli i framtiden. Låt oss säga att jag och du är lika gamla och ska snart bestämma oss vad ska jobba med i framtiden. Jag har ingen aning om vad du kommer att välja för yrke i framtiden. Jag kliver in i tidsmaskinen och bestämmer mig att förflytta mig några år i framtiden. När jag kliver ut från tidsmaskinen ser att du har valt att bli till en sjuksköterska och tar hand om gamla. Nu har jag fått veta vad du kommer att bli i framtiden och väljer att gå tillbaka till min vanliga tid. Vi träffas igen och vi ska bestämma oss vad vi ska bli i framtiden. Nu vet jag vad du kommer att bli framtiden. Du kommer att välja att bli till en sjuksköterska. Har kan man se tydligt se att om jag vet vad du kommer att bli så betyder det inte att jag har bestämt vad du ska bli. Du har själv valt att bli till sjuksköterska. ÄR exemplet tydligt?
Varför då skapa sådana som kommer få ett evigt lidande?
Ja. Det är t o m omöjligt att förstå eftersom det är fullständigt ologiskt. I och med att du säger att gud skapade allt fullt medveten om allt som skulle hända, samtidigt som du säger att han har fri vilja, vilket innebär att han kunde ha skapat det vilket sätt han än ville. Ergo: Han har redan bestämt allt som kommer att hända.
Att du upprepar dina ologiska dumheter ändrar inte på det faktumet.
Ja, Gud har skapat allt och är fullt medveten om allt som kommer att hända. Han är medveten om allt MEN han har inte bestämt vad som kommer att hända, det är DU som gör det. I dina ögon ser du världen som INTE är deterministisk, eftersom valmöjlighet existerar. Det kan ingen förneka. Vad du ska göra idag är DU själv som bestämmer och ingen annan. Därför är dina val INTE deterministiska. Men för Gud som vet HELA din tidslinje, från att du föds tills du läggs i graven, är den deterministisk.
Alltså i dina ögon råder det ingen determinism, men i Guds ögon råder det determinism. Det är relativt. Dvs det råder en relativ determinism och INTE en absolut determinism. Du vill göra det till en absolut determinism, men i självaste fallet är det en relativ determinism. Säg till om du inte förstår så ska jag ta det från början.
Varför då skapa sådana som kommer få ett evigt lidande?
Jag tror inte på ett evigt lidande. Inget existerar för evigt. Det är bara Gud som är evig. För det andra så har Gud skapat oss för att själva VÄLJA vad vi vill här i livet. Gud väljer ingenting åt oss, det är vi som gör det. Våra val har vi ansvar för och Gud dömer oss efter dessa. Om Gud skulle döma oss för något som han själv är ansvarig för så betyder det att han inte skulle vara rättvis. Men Gud är rättvis till sin natur.
Jag tror inte på ett evigt lidande. Inget existerar för evigt. Det är bara Gud som är evig. För det andra så har Gud skapat oss för att själva VÄLJA vad vi vill här i livet. Gud väljer ingenting åt oss, det är vi som gör det. Våra val har vi ansvar för och Gud dömer oss efter dessa. Om Gud skulle döma oss för något som han själv är ansvarig för så betyder det att han inte skulle vara rättvis. Men Gud är rättvis till sin natur.
Förstår inte hur du tänker. Ni religiösa säger att livet blir meningslöst utan gud, men det låter lika meningslöst att tro som du isf.
Gud väljer inget åt oss? Han har väl skapat oss enligt dig? Han har isf satt ihop våra tankebanor, nervbanor och allt annat sådant som gör att vi gör våra val på ett sätt. Han har valt hur vi ska tänka isf, eller?
Förstår inte hur du tänker. Ni religiösa säger att livet blir meningslöst utan gud, men det låter lika meningslöst att tro som du isf.
Gud väljer inget åt oss? Han har väl skapat oss enligt dig? Han har isf satt ihop våra tankebanor, nervbanor och allt annat sådant som gör att vi gör våra val på ett sätt. Han har valt hur vi ska tänka isf, eller?
När du skrev den här texten ovan, var det du som tänkte med dina nervbanor och tankebanor eller var det Gud som gjorde det åt dig? Ingen människa som har ett förnuft skulle säga det andra alternativet. Du har valt hur du ska tänka och inte Gud. Du är själv ansvarig hur du formar dina tankebanor och nervbanor. Dina val är i dina händer. Ditt liv är inte deterministisk, eftersom du kan själv välja hur ditt liv ska se ut. Men hos Gud är din framtid deterministisk, eftersom han vet exakt vad du kommer att göra, och han vet exakt var du kommer att hamna efter döden osv. Men observera att OM Gud vet din framtid så betyder INTE att han har bestämt den. Hoppas att du märker skillnaden?
Determinism råder, men jag upplever det som att determinism inte råder. Vad är det som du inte fattar?
Ja, determinism råder för Gud men inte för dig. Med andra ord råder det en relativ determinism och INTE en absolut determinism. Är vi överens?
Citat:
Nej, bara för att jag upplever att jag kan förändra framtiden, betyder det absolut inte att jag faktiskt kan det.
Lite som att du upplever att du kan flyga, därför kan du det = FEL
Vad menar du med att du "upplever" att du ändrar framtiden? Menar du att du har möjlighet att ändra din framtid baserade på dina val?
Citat:
Fetade: Det är ingen motsägelse, utan visar på ett utmärkt sätt Guds vidriga natur. Med enkel logik får man att allt leds tillbaka till Gud den allsmäktige. Allt sker enligt hans vilja.
Ja, allt sker enligt Guds vilja och hans vilja är att du ska ha en egen vilja. Hängde du med?
Citat:
Min logik är inte felaktig. Då vill jag att du konkret visar var den felar.
Gud är alfa och omega, början och slutet. ALLT kan härledas till honom, med premisserna allsmäktighet och att allt sker enligt hans vilja.
Med premisserna att Gud är allsmäktig och rättvis så kommer du fram till att vi har en egen vilja. Med Guds allsmäktighet och vilja väljer Gud att han ger oss fria val här i livet och med hans rättvisa dömer han oss. Med hans rättvisa så dömer han INTE oss får något som vi INTE är ansvariga för. Gud dömer inte någon som är oskyldig, han dömer någon som är skyldig.
Citat:
Fetade: då tror du inte på den kristna guden. För Bibeln har inte mycket gott att säga om ateister. Tro är som sagt det viktigaste i Kristendomen. Viktigare än att leva ett gott liv och älska sina medmänniskor.
Vissa säger att paradiset är endast för kristna andra inte. Enligt Johannes Paulus II har du möjlighet att träda in i paradiset även om du inte tror på Jesus. Bara du lever gott, har ett ärligt hjärta och älskar dina andra medmänniskor och inte gör något ont, så kan du komma in.
Citat:
"The gospel teaches us that those who live in accordance with the Beatitudes--the poor in spirit, the pure of heart, those who bear lovingly the sufferings of life--will enter God's kingdom,"
"All who seek God with a sincere heart, including those who do not know Christ and his church, contribute under the influence of grace to the building of this kingdom,"
Pope John Paul II
Citat:
Vad snackar du om? Om Gud är allsmäktig vet han om min framtid, och vet alltså om jag skulle ändra mig och bli teist.
Motsatsen till vad?
Du sa ju att Gud visste att du kommer att bli ateist och det har han redan bestämt. Men då sa jag till dig om du vet att Gud har bestämt att du kommer att bli ateist så varför gör du inte motsatsen till vad Gud ville, dvs ändra Guds plan med din fria vilja och bli till en teist? Vad jag ville säga är att du kan själv ändra din framtid och Gud har inte bestämt någon åt dig. Han VET bara dina val. Så enkelt är det.
Citat:
Tvärtom, de som inte skänker bort alla sina pengar får inte komma in (i princip). Jesus jämförde ju med sannolikheten att en kamel skulle kunna komma igenom ett nålshuvud, eller vad det nu var.
Det blir svårare för den rike att komma till paradiset, men det betyder inte att han inte kommer in.
Citat:
Källa på att de släpps? Har pratat med många andra kristna som skulle säga tvärtom.
Det finns vissa som säger att helvetet är för evigt andra inte. Den här versen säger att den inte är för evigt: Revelation 20:13-15
Revelation 20:13-15
13 And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them: and they were judged every man according to their works.
14 And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death.
15 And whosoever was not found written in the book of life was cast into the lake of fire.
Citat:
Men då är han per definition inte allsmäktig.
Allsmäktig betyder att Gud kan göra allt inom ramarna som inte bryter mot hans natur. Han kan med andra ord inte göra vad som helst, han kan tex inte bli till en myra för då skulle han förlora sin egenskap att vara evig eftersom en myra inte är evig. Gud är allsmäktig så länge han är Gud, dvs så länge han är den han är.
Citat:
Vad är "tro med förnuft"?
Att man inte tror blint på någonting utan att först tänka efter. Tex varför valde jag att tro på Gud, vilka argument har jag för att jag tror som jag gör? Givetvis har jag argument för att tro så som jag gör, annars blir det bara blind tro.
Citat:
Här motsäger du dig själv. Du vet (tydligen) väldigt mycket om Guds natur. du vet att han är allsmäktig, att han är kärleksfull, att han har ett paradis där folk får komma och chilla efter döden, du vet att han utfört mirakel... osv. MEN man kan inte förstå hans natur...
Ser du inte felet?
Vi kan förstå Guds handling och vissa av hans egenskaper. Några exempel på Guds egenskaper är rättvis och kärleksfull, dessa kan vi förstå. En egenskap som vi inte kan förstå med våra begränsade hjärnor är evighet. Vi kan inte förstå att någonting har existerat för evigt, men vi kan komma fram till att en evighet (som ingen orsakat) bör finnas.
Citat:
Citat:
med vår logik och förnuft kan vi förstå att han existerar.
Hur då?
Med argument kan man inse att Gud existerar. Det finns många sådana. Ett argument är tex fine-tunings argumentet. Hittills har jag inte sett något övertygande motargument till detta argument. Det finns många för-argument som övertygat mig än motargument till Guds existens, därför väljer jag att tro.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-10 kl. 17:42.
Ja, determinism råder för Gud men inte för dig. Med andra ord råder det en relativ determinism och INTE en absolut determinism. Är vi överens?
Vad menar du med att du "upplever" att du ändrar framtiden? Menar du att du har möjlighet att ändra din framtid baserade på dina val?
Ja, allt sker enligt Guds vilja och hans vilja är att du ska ha en egen vilja. Hängde du med?
Med premisserna att Gud är allsmäktig och rättvis så kommer du fram till att vi har en egen vilja. Med Guds allsmäktighet och vilja väljer Gud att han ger oss fria val här i livet och med hans rättvisa dömer han oss. Med hans rättvisa så dömer han INTE oss får något som vi INTE är ansvariga för. Gud dömer inte någon som är oskyldig, han dömer någon som är skyldig.
Vissa säger att paradiset är endast för kristna andra inte. Enligt Johannes Paulus II har du möjlighet att träda in i paradiset även om du inte tror på Jesus. Bara du lever gott, har ett ärligt hjärta och älskar dina andra medmänniskor och inte gör något ont, så kan du komma in.
Du sa ju att Gud visste att du kommer att bli ateist och det har han redan bestämt. Men då sa jag till dig om du vet att Gud har bestämt att du kommer att bli ateist så varför gör du inte motsatsen till vad Gud ville, dvs ändra Guds plan med din fria vilja och bli till en teist? Vad jag ville säga är att du kan själv ändra din framtid och Gud har inte bestämt någon åt dig. Han VET bara dina val. Så enkelt är det.
Det blir svårare för den rike att komma till paradiset, men det betyder inte att han inte kommer in.
Det finns vissa som säger att helvetet är för evigt andra inte. Den här versen säger att den inte är för evigt: Revelation 20:13-15
Revelation 20:13-15
13 And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them: and they were judged every man according to their works.
14 And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death.
15 And whosoever was not found written in the book of life was cast into the lake of fire.
Allsmäktig betyder att Gud kan göra allt inom ramarna som inte bryter mot hans natur. Han kan med andra ord inte göra vad som helst, han kan tex inte bli till en myra för då skulle han förlora sin egenskap att vara evig eftersom en myra inte är evig. Gud är allsmäktig så länge han är Gud, dvs så länge han är den han är.
Att man inte tror blint på någonting utan att först tänka efter. Tex varför valde jag att tro på Gud, vilka argument har jag för att jag tror som jag gör? Givetvis har jag argument för att tro så som jag gör, annars blir det bara blind tro.
Vi kan förstå Guds handling och vissa av hans egenskaper. Några exempel på Guds egenskaper är rättvis och kärleksfull, dessa kan vi förstå. En egenskap som vi inte kan förstå med våra begränsade hjärnor är evighet. Vi kan inte förstå att någonting har existerat för evigt, men vi kan komma fram till att en evighet (som ingen orsakat) bör finnas.
Med argument kan man inse att Gud existerar. Det finns många sådana. Ett argument är tex fine-tunings argumentet. Hittills har jag inte sett något övertygande motargument till detta argument. Det finns många för-argument som övertygat mig än motargument till Guds existens, därför väljer jag att tro.
Du som verkar känna Gud till fullo kanske kan svara på varför inte Gud kan ge sig till känna på ett sådant sätt att det står utom all tvivel att han existerar?
När du skrev den här texten ovan, var det du som tänkte med dina nervbanor och tankebanor eller var det Gud som gjorde det åt dig? Ingen människa som har ett förnuft skulle säga det andra alternativet. Du har valt hur du ska tänka och inte Gud. Du är själv ansvarig hur du formar dina tankebanor och nervbanor. Dina val är i dina händer. Ditt liv är inte deterministisk, eftersom du kan själv välja hur ditt liv ska se ut. Men hos Gud är din framtid deterministisk, eftersom han vet exakt vad du kommer att göra, och han vet exakt var du kommer att hamna efter döden osv. Men observera att OM Gud vet din framtid så betyder INTE att han har bestämt den. Hoppas att du märker skillnaden?
Eftersom att jag inte tror på någon gud, så var det mina nerv- och tankebanor som arbetade förut, och även nu.
Om det mot en förmodan finns en gud som har skapat mig, så utvecklas jag efter hans order och det är väl isf han som satt ihop min hjärna på mitt personliga sätt?