2013-08-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
SN kan ju ha lurat JJ att ta ut pengarna kontant och påstått att han ska lämna över handpenningen åt honom, pga någon fiffig anledning han ljugit ihop.

JJ går då till banken och säger "Hej. Jag vill ta ut 50 000 kr som är mina." varpå banken givetvis gör det på direkten. Vilken absurd värld lever du i där man inte har rätt till sina egna pengar pga att dem finns hos banken?
Tror du blandar ihop detta med säkerhetspärren på vissa kreditkort.

Har inte hört att mani modern tid ger en stor sedelbunte som handpenning på så stora belopp.
Om det hade handlat om en cykel för några tusen hade jag trott det, men vid husköp. Tror inte det.

Vid husköp brukar dessutom mäklaren hålla i handpenningen. Låter skumt om JJ har sagt åt mäklaren att min kille kommer med en bunte pengar. Som mäklare hade jag blivit misstänksam.
Citera
2013-08-10, 15:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbJaevel
Fast det är väl extremt ovanligt att man har så mycket kontanter för en utlandsresa. Det är ju en stor risk. Vad jag vet så använder folk visa eller mastercard, och behöver man pengar i landet man befinner sig i plockar man ut på en automat istället för att gå till nåt skumt växelkontor med kontanter.

Det beror allt på vart du reser, när jag åker omkring i Skymningslandet så är kontanter det enda säkra och bestående. Hur fan mutar du en gränssnut med kreditkort, om han nu får för sig att stoppa dig för något påhittat brott?

Men en charterresa motsvarande till Cypern, nej det är skumt.
Citera
2013-08-10, 15:43
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
En teori : J*ens får ett samtal den 27/7 av tex mäklaren el en vän där de pratar om att j*ns bör skriva samboavtal eftersom han köpt huset själv men gemensamt flyttar in med SN. När JJ tar upp det med SN blir han tokig och bråk uppstår och resten kan ni räkna ut själva! Så han kanske inte var så osmart om det kan ligga nåt sånt bakom?

Men det håller inte. Enl flera i SNs närhet var han sedan flera år känd som extrem lögnare och manipulatör som lurat av folk pengar i flera år. Skulle Jens aldrig någonsin hört om det? Skulle ingen försökt varna honom? I Sveriges lilla gayvärld, där alla ligger med alla?
Näe. Tror inte på det. Han gjorde som så många kvinnor ofta gör: dras till en psykopat, lyssnar inte på varningar och står ut med skit för att de "älskar" vederbörande. Känns inte som om Jens var så clever, trots allt.
Citera
2013-08-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det beror allt på vart du reser, när jag åker omkring i Skymningslandet så är kontanter det enda säkra och bestående. Hur fan mutar du en gränssnut med kreditkort, om han nu får för sig att stoppa dig för något påhittat brott?

Men en charterresa motsvarande till Cypern, nej det är skumt.

Är det inte lite risky att resa med 50k i kontanter. Är du inte nervös för att bli rånad eller lurad?
Tror inte heller ett försäkringsbolag skulle acceptera att du blivit rånad på eller blivit av så mycket cash.

Som sagt är så mycket kontanter ett frågetecken för mig i alla fall, om man nu har rent mjöl i påsen.
Citera
2013-08-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Fast åter till Jens, då? Var han verkligen så clever, snäll och god om han hänger ihop med ett sådant as? Han beskriver själv SN som sin "älskling" och att han är "det bästa som hänt honom"? Gayvärlden är inte så stor, han måste vetat en massa rykten om den här stollen innan, och ändå går han och köper hus efter några veckors bekantskap? Är det friskt någonstans? Tycker det låter som om Jens själv var superkorkad. (Inte för att han förtjänade att bli mördad, men darwin awards, trots allt).

Kärleken är blind! De hade varit ett par (enl FcB) sen i april. Lycklig, kär....det är väl inte alls ovanligt, även i heterovärlden att bli duperad av kärleken? Nej, korkad var han inte men för oss utomstående kan det givetvis se så ut. Det tar ju lite tid innan förälskelsen lägger sig och man ser fel och brister som funnits där hela tiden men som man inte sett för att det är sååå underbart att vara kär och älskad. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-08-10, 15:52
Medlem
Följt tråden slaviskt. Nu kan jag inte hålla mig från att skriva.

1. Hur vet ni att SN varit otrogen? Är det för att det verkar så eller finns det bevis? För vad jag vet är det ju allmänt känt att bögar är sådär även i ett förhållande flörtiga och raggar.

2. När började familjen oroa sig? får inte ihop det? Hur fick dom reda på att dom aldrig åkt till cypern, och varför oroade dom sig? Litade dom inte på SN?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
SN kan ju ha lurat JJ att ta ut pengarna kontant och påstått att han ska lämna över handpenningen åt honom, pga någon fiffig anledning han ljugit ihop.

JJ går då till banken och säger "Hej. Jag vill ta ut 50 000 kr som är mina." varpå banken givetvis gör det på direkten. Vilken absurd värld lever du i där man inte har rätt till sina egna pengar pga att dem finns hos banken?
Tror du blandar ihop detta med säkerhetspärren på vissa kreditkort. Sedan att vissa banker kräver att man förbokar större uttag handlar mest om att dem inte vill att kunderna ska veta om dem har mycket kontanter liggandes eller inte.

Tro det eller ej, men de flesta bankerna har uttagsgräns på 10-15000 kr över disk om du inte anmält i förväg att du kommer. Även på insättningar tar man helst inte emot över 10 000 kr utan en redogörelse om var pengarna kommer ifrån och kvitto.
Senast redigerad av Pappii 2013-08-10 kl. 15:54.
Citera
Medlem
Men att han erkänner mord är väl ganska tungt? Eller kan nån kortfattat förklara skillnaden mellan överlagt mord, mord och dråp?
Citera
2013-08-10, 15:53
Medlem
Mr-potatoheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Är det så säkert att de hade snappat upp honom? Det har väl inte publicerats någon bild på honom i media?

neh, har du iof rätt i. Ingen bild har kommit ut i "pk-media"
men brukar alltid finnas nån som sett på Flashen eller så där som känner igen han och skvallrar vidare
Citera
2013-08-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GubbJaevel
Blir det inte dråp om han använt tillhygge men inte hade uppsåt att döda?

Nej, de har skärpt det där. Om du har tid att hämta en tillhygge så har du också tid till att besinna dig. Alltså blir det mord.

Om du slår någon i stundens hetta och denne dör så blir det dråp.

Om du är full och råkar knuffa ner någon från en klippa så blir det vållande till annans död.

Kika på wikipedia för att få en redogörelse för varje term
Citera
2013-08-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Tar folk fortfarande ut kontanter för att resa? Jag reser rätt mycket, men iofs inte till typiska svenska charterdestinationer så jag kanske har missat nåt...

Knappast om man ska till medelhavet, men om du åker till Japan är Cash en höjdare.
Citera
2013-08-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurgelfnutt
Knappast om man ska till medelhavet, men om du åker till Japan är Cash en höjdare.

Vet att det i Cypern har varit problem med bankomater som tuggat kort och så vidare. Oavsett harvi ingen aning om var pengarna kommer ifrån, kan lika vara langningspengar som SN skrapat ihop. Möjligheterna att få ihop 50 000 i kontanter är oändliga, speciellt med tanke på att vi inte har ett tidspann. Någon av dem kan ju ha tagit ut 5000 kr i tio veckor på en bankomat for the heck of it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in