2013-08-09, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag förstår att du bara grävar dig djupare och djupare ner i "för det bara är så", och sen cirkel-argumenterar du vidare från detta underlag.

Men jag får väl ... säkert naivt optimistisk .... upprepa min fråga om hur du konkluderar omkring konceptet "allmän sanning" och denna gång påpeka den stora skillnad mellan "allmän" (d.v.s. objektiv) och din privata, subjektiva special-sanning.

KANSKE du förstår denna skillnad?
Tyngdkraften är en "allmän sanning" så som du definierar den. Eller är det bara en tung magkänsla efter att du ätit?
Citera
2013-08-09, 08:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Är du en hård determinist?

Beror alltid på hur man menar med det. Jag kan utveckla så får du sätta vilken etikett du vill sedan.

Som jag ser det så styrs vi människor av den "materiella verkligheten" runt om kring oss. En uppsättning med atomers, fotoners och elektroners ursprungsposition och rörelse ger ett predeterminerat* utfall i våra hjärnor (vilket är vad som i sin tur styr oss). Det kommer jag inte ifrån.

*Jag är dock öppen för att den "materiella verkligheten" i sig inte är 100 % deterministisk, utan kan ha vissa slumpmässiga delar i sig. Men oavsett detta så ser jag inget utrymme för mänsklig fri vilja.

Känslan vi har av att kunna välja fritt är alltså en illusion. Men eftersom vi lever i den illusionen så skulle vi inte kunna skilja vår illusion från verklig fri vilja, och vi har inget annat val än att leva SOM OM vi hade fri vilja.

Min position kan på sätt och vis sammanfattas genom Hitchens briljanta:
"Of course I have free will, I have no choice"

Hoppas det klarnade.
Citera
2013-08-09, 08:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja jag håller med att om jag ser din framtid så kan den inte förändras. MEN för vem kan den inte förändras? Endast för mig kan den INTE göra det, men för dig KAN den göra det. Du bidrar med att din framtid förändras och jag ser din framtid som den är.

Ja, determinism råder ENDAST för mig eftersom jag har redan sett din framtid och dina val. MEN för dig råder det INGEN determinism eftersom du har en fri vilja och du VÄLJER själv vad du vill göra.

Dumheter, det finns bara EN framtid. Och om gud har skapat allting vetandes i förväg exakt hur den skulle se ut (och hade fri vilja så att han kan kunde få vilket utfall han ville) så är det ingen fri vilja för dig. Så både du och gud kan omöjligt ha fri vilja samtidigt.

Hur mycket du än upprepar dina dumheter så kan du inte förändra detta.
Citera
2013-08-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Din uppfattning om Gud är ganska intressant. Den framstår iaf som bra mycket ärligare än någon som erkänner Bibeln eller Koranen som heliga påbud.

Kan du kort redogöra (eller har du skrivit på annan plats) för hur du försvarar din Gud från det klassiska Teodice-problemet?

Hmm... jag kan inte redogöra för vad gud innebär för andra, men när det gäller bibeln och liknande påhitt om gott och ont och fri vilja och sånt jävla pisstrams, så kan jag säga att bibeln är skriven av människor.

Människor som dessutom var lite partiska och dumma i huvudet.
Är man intresserad av en vettig relation med gud så skapar man en personlig relation själv.
Att låta andra människor tolka gud ord åt en är IDIOTI.

Så ni kan glömma allt snack om fri vilja osv etc.
Bibeln är skitsnack.
Citera
2013-08-09, 12:17
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Hmm... jag kan inte redogöra för vad gud innebär för andra, men när det gäller bibeln och liknande påhitt om gott och ont och fri vilja och sånt jävla pisstrams, så kan jag säga att bibeln är skriven av människor.

Människor som dessutom var lite partiska och dumma i huvudet.
Är man intresserad av en vettig relation med gud så skapar man en personlig relation själv.
Att låta andra människor tolka gud ord åt en är IDIOTI.

Så ni kan glömma allt snack om fri vilja osv etc.
Bibeln är skitsnack.
Ja det måste ha varit något av konsensus gällande kristendomsundervisning som obligatorium, att man nu ändå fortsätter i friskoleverksamheten ändå, att fostra barn efter bibeldogm, kan jag enbart beklaga.. då religiösa friskolor verkar väldigt mäktiga för det första, betydligt mäktigare än samlade vetenskapen, då de ju har gud ... den allra högste som argument, vilket är finfint för finanserna.. att inte ens behöva redovisa är kanon!

Förstår att de måste ha tyckt det var marigt att behöva sitta och svettas med den jordiskt förtappade läran.. som dessvärre inte pekar mot gud när det gäller.

Men så är det med eliten, har de inte rätt så ska de ha rätt i alla fall, för att bönen sade det i drömmen ... en bön är ju viktigare än tusen faktorer.
Citera
2013-08-09, 13:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Dumheter, det finns bara EN framtid. Och om gud har skapat allting vetandes i förväg exakt hur den skulle se ut (och hade fri vilja så att han kan kunde få vilket utfall han ville) så är det ingen fri vilja för dig. Så både du och gud kan omöjligt ha fri vilja samtidigt.

Ja, det finns bara en framtid och den har DU skapat. ÄR det så svårt för dig att förstå?
Om du säger att du inte har en fri vilja, att din framtid var förutbestämt, att du skulle bli en ateist och du inte kan ändra på det, så ser jag ingen mening längre att diskutera med dig. Du har blivit en ateist och det var redan förutbestämt att du skulle bli det. Du kan alltså inte göra något åt det, du kan heller inte välja att bli teist för då skulle du bryta mot din förutbestämda framtid. Varför ska jag spilla tid på någon som inte har vilja och möjlighet att ändra sig? Jag kan likna gärna prata med en vägg.

Om du säger att du inte har en fri vilja så betyder det att varje inlägg du gör här på Flashback inte är dina egna, eftersom det har redan blivit förutbestämt att du skulle skriva så. Därmed är det inte DIG jag diskuterar med. Bra då vet jag det.
Citera
2013-08-09, 13:05
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ja, det finns bara en framtid och den har DU skapat. ÄR det så svårt för dig att förstå?
Om du säger att du inte har en fri vilja, att din framtid var förutbestämt, att du skulle bli en ateist och du inte kan ändra på det, så ser jag ingen mening längre att diskutera med dig. Du har blivit en ateist och det var redan förutbestämt att du skulle bli det. Du kan alltså inte göra något åt det, du kan heller inte välja att bli teist för då skulle du bryta mot din förutbestämda framtid. Varför ska jag spilla tid på någon som inte har vilja och möjlighet att ändra sig? Jag kan likna gärna prata med en vägg.

Om du säger att du inte har en fri vilja så betyder det att varje inlägg du gör här på Flashback inte är dina egna, eftersom det har redan blivit förutbestämt att du skulle skriva så. Därmed är det inte DIG jag diskuterar med. Bra då vet jag det.
En allsmäktig och allsvetande Gud är ju givetvis upphovet till situationen. Eftersom denne redan visste allt innan personen i fråga föddes. Fri vilja existerar inte.Jag har inte valt att bli ateist, lika lite som jag valt att inte älska färgen gul men föredrar lila, röd och svart.
Citera
2013-08-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Nej, för det finns uppgifter i bibeln som gör gällande att Gud ångrar sina beslut, och då blir utgången förstås en annan. Vi har en begränsad fri vilja inom de ramar för vad som är möjligt som Gud har skapat åt oss. Gud har lagt vatten och eld framför dig, väljer du rätt får du ha livet i behåll.
Citera
2013-08-09, 14:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men jag får väl ... säkert naivt optimistisk .... upprepa min fråga om hur du konkluderar omkring konceptet "allmän sanning" och denna gång påpeka den stora skillnad mellan "allmän" (d.v.s. objektiv) och din privata, subjektiva special-sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tyngdkraften är en "allmän sanning" så som du definierar den.

Va' bra, du förstår det alltså.

När börjar du tillämpa din förståelse i din argumentation?

Citat:
Eller är det bara en tung magkänsla efter att du ätit?

Ja, det är en del av beviset för DFSM.
Citera
2013-08-09, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, för det finns uppgifter i bibeln som gör gällande att Gud ångrar sina beslut, och då blir utgången förstås en annan. Vi har en begränsad fri vilja inom de ramar för vad som är möjligt som Gud har skapat åt oss.

I bästa fall mycket, mycket begränsat.

Citat:
Gud har lagt vatten och eld framför dig, väljer du rätt får du ha livet i behåll.

Det är vad vi andra kallar frivilligt tvång.

Men du är givetvis välkommen till att kasta dig in i semantisk akrobatik för att skapa en egen terminologi som passar in i din doktrinalism.
Citera
2013-08-09, 14:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Nej, den kan inte förändras för mig heller. Den framtid du förutspår är den framtid som kommer ske. Jag UPPLEVER det som att jag kan förändra den, men determinism råder.
Bra, du upplever att du kan förändra din framtid. Det råder alltså ingen determinism för dig. Vi gör framsteg.

Citat:
Men jag har ingen möjlighet att ändra på framtiden. Det som sker i framtiden kommer ske, vare sig jag vill det eller inte. Determinism råder, för mig och för dig.
Men du sa ju att du upplever att du kunde ändra den, då betyder att du kan ändra den. Därmed råder det ingen determinism för dig.

Citat:
Fetade: Nu har du kommit på något.

Gud satte allt i rörelse, han har ansvar för mina handlingar och tankar, då han innan jag ens fanns bestämt att det så skulle vara.

Faktum är att Gud har ansvar för ALLT som hänt, händer eller någonsin kommer att hända, då han är allsmäktig och skapade allt. Det ÄR slutsatsen. Det fick inget sätt att förändra den.
Nej, Gud har inte ansvar för får vår framtid, för om han skulle haft det så har han inte rätt att döma oss. Hur kan han döma oss för något som vi inte har ansvar för? Ser du motsägelsen? Det korrekta är att Gud ger oss ansvaret och vi får bära ansvaret för våra handlingar och val. På så sätt har vi format vår framtid på vår eget ansvar. Nu har Gud rätt att döma oss, eftersom vi är ansvariga för våra handlingar. Ser du hur logiskt det låter?

Citat:
Gud skapade allt. Han har ansvar för alla effekter då han är den första orsaken. Han skapade världen, är allsmäktig och är allseende. Han visste innan han skapade världen att jag skulle bli ateist. Han torterar mig i all evighet för ett ändligt brott som är hans eget fel.

Det är enkel logik, mannen.
Ja, det är enkel logik men den är felaktig. Du bär ansvaret för dina val och Gud bedömer dig utifrån ditt ansvar för dina val. Du säger att du är en ateist och Gud visste att du skulle bli det. Och han visste att du skulle torteras i "evighet". Men för Guds skull, "lura" Gud och bevisa motsatsen. Bevisa att du inte kommer att torteras och bevisa att du inte kommer att bli ateist om du verkligen vågar bemöta ditt öde. Du säger att det var hans fel att du blev ateist eftersom han bestämde det. Men bevisa motsatsen då. Varför gör du inte det?

Citat:
Snack, icke-tro räcker för evig tortyr. Eller menar du att jag kommer komma till paradiset?
Ja, varför skulle du inte det? Tänk så har du gjort en handling som Gud tycker om? Tänk så har du hjälpt sjuka eller fattiga och Gud tyckte om det, även om du inte skulle tro på honom. Om du har levt gott liv och tagit hand om folk och hjälpt sjuka så varför ska Gud tortera dig? Ja, detta kanske förvånar dig, men sådan kärleksfull Gud tror jag starkt på. Som jag sa tidigare, paradiset är inte avsett för en viss grupp eller för en viss religion. Den är till för alla människor.
Citat:
Jag upplever det som att jag valt att inte tro, men Gud visste innan jag skapades att jag skulle bli ateist.
Om Gud visste att du skulle bli en ateist innan du skapades, men varför vill du inte "lura" honom och göra motsatsen? Kan du inte göra det? Så klart du kan, kära vän.

Citat:
Fri vilja är en illusion. I en given identisk värld skulle jag välja samma saker, då den framtid som kommer ske sker i den identiska världen.
Om fri vilja är en illusion och allt är förutbestämt gör motsatsen då? Det kan du väl. Med din fria vilja kan du bevisa motsatsen, kära vän.

Citat:
Fetade: Då tror du inte på den kristna Guden. Jesus sade bestämt att t.ex rika, de som lever i överflöd, inte skulle kunna komma till riket om de inte övergav alla sina ägodelar.
Varför ska rika som sänker sina pengar och lever ett gott liv inte komma in? Han sa att det blir bara svårare för de komma in eftersom man har större ansvar att fördela sina rikedomar rättvist. Den som är fattig kommer lättare in.

Citat:
Goda skäl vore ju att ALL empirisk data pekar bort ifrån övernaturliga saker, att man använder sunt förnuft och logik, som Gud gett en.
Ja, empiriska data pekar bort från övernaturliga saker och Gud. Det är en god skäl till att en Gud inte finns, det håller jag med om. Men skulle rationalism även avfärda och peka bort från Gud? Gud har gett oss rationalism och med denna ska man komma fram till Gud.
Citat:
Kursiva: Ett oändligt straff för ändligt brott tycker jag inte att någon förtjänar, överhuvudtaget. Det är oändligt mer omoraliskt än ett ändligt straff för ändligt brott.
Ja precis, ett ändligt antal brott bör inte bestraffas med ett evigt straff. Det håller jag med om. Sen så tror jag inte att man kommer att stanna där i all evighet. Inget kan vara för all evighet, det är bara Gud som är evig.

Sen för du inte glömma att om man är evighetsdömd så betyder det inte att man kommer att sitta där för evigt. Tänk så här. Den som är livstidsdömd behöver inte sitta i fängelset hela livet om tingsrätten bestämmer att släppa ut fången. Samma sak kan Gud göra för den som är evighetsdömd. En oändligt kärleksfull Gud kan göra det, inte så konstigt.
Citat:
Hitler, Stalin, Mao, Usama Bin-laden, osv är riktigt farliga eller onda människor, men de förtjänar inte ett oändligt(!) straff. Efter X antal miljarder år tror jag att de förändrats. Sedan skapade Gud dem, så Gud torterar alltså sina små nicke-dockor för sina egna misstag.
JA, de släpps efter lång tid även om de fick strängaste straffet.

Citat:
Det är det som gör allsmäktighet till en logisk omöjlighet.
Gud är allsmäktig så länge han är Gud och inte bryter mot sin natur. Inget ologiskt med det.

Citat:
Men då är det fastslaget. Gud har inte fri vilja. Vi gör framsteg
Gud har fri vilja inom ramarna som definierar en Gud. Dvs då han inte bryter mot sin natur. Han kan alltså göra allt så länge han inte bryter mot sin definition eller natur. Tex Gud är kärleksfull till sin natur, han kan inte göra så att han blir till motsatsen. Gud är evig till sin natur, han kan inte göra så att han inte blir evig. Hoppas att du förstår?

Citat:
1. Jo, Gud förespråkar blind tro. Blind Tro är essensen i kristendomen, och Jesus sade att de som inte har sett hans mirakel men ändå tror, är heliga.
Tro ska man göra med förnuft och blind tro kommer man att stå till svars för.

Citat:
Empiri och Rationalitet förespråkas inte. Gud är ologisk, ovetenskaplig och strider emot många av logikens lagar.
Gud är ologisk i den mening att vi inte kan förstå Guds natur och sanna essens. Våra begränsade hjärnor kan tex inte förstå vad evighet är för något. Men med vår logik och förnuft kan vi förstå att han existerar.

Citat:
2. Jo, Gud beordrade bland annat Moses att döda följare av andra religioner.
Med blind tro menar jag "faith".
Har du någon referens?
Citera
2013-08-09, 16:12
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Citat:
Bra, du upplever att du kan förändra din framtid. Det råder alltså ingen determinism för dig. Vi gör framsteg.

Determinism råder, men jag upplever det som att determinism inte råder. Vad är det som du inte fattar?

Citat:
Men du sa ju att du upplever att du kunde ändra den, då betyder att du kan ändra den. Därmed råder det ingen determinism för dig.

Nej, bara för att jag upplever att jag kan förändra framtiden, betyder det absolut inte att jag faktiskt kan det.

Lite som att du upplever att du kan flyga, därför kan du det = FEL

Citat:
Nej, Gud har inte ansvar för får vår framtid, för om han skulle haft det så har han inte rätt att döma oss. Hur kan han döma oss för något som vi inte har ansvar för? Ser du motsägelsen? Det korrekta är att Gud ger oss ansvaret och vi får bära ansvaret för våra handlingar och val. På så sätt har vi format vår framtid på vår eget ansvar. Nu har Gud rätt att döma oss, eftersom vi är ansvariga för våra handlingar. Ser du hur logiskt det låter?

Fetade: Det är ingen motsägelse, utan visar på ett utmärkt sätt Guds vidriga natur. Med enkel logik får man att allt leds tillbaka till Gud den allsmäktige. Allt sker enligt hans vilja.

Citat:
Ja, det är enkel logik men den är felaktig. Du bär ansvaret för dina val och Gud bedömer dig utifrån ditt ansvar för dina val. Du säger att du är en ateist och Gud visste att du skulle bli det. Och han visste att du skulle torteras i "evighet". Men för Guds skull, "lura" Gud och bevisa motsatsen. Bevisa att du inte kommer att torteras och bevisa att du inte kommer att bli ateist om du verkligen vågar bemöta ditt öde. Du säger att det var hans fel att du blev ateist eftersom han bestämde det. Men bevisa motsatsen då. Varför gör du inte det?

Min logik är inte felaktig. Då vill jag att du konkret visar var den felar.

Gud är alfa och omega, början och slutet. ALLT kan härledas till honom, med premisserna allsmäktighet och att allt sker enligt hans vilja.

Citat:
Ja, varför skulle du inte det? Tänk så har du gjort en handling som Gud tycker om? Tänk så har du hjälpt sjuka eller fattiga och Gud tyckte om det, även om du inte skulle tro på honom. Om du har levt gott liv och tagit hand om folk och hjälpt sjuka så varför ska Gud tortera dig? Ja, detta kanske förvånar dig, men sådan kärleksfull Gud tror jag starkt på. Som jag sa tidigare, paradiset är inte avsett för en viss grupp eller för en viss religion. Den är till för alla människor.
Fetade: då tror du inte på den kristna guden. För Bibeln har inte mycket gott att säga om ateister. Tro är som sagt det viktigaste i Kristendomen. Viktigare än att leva ett gott liv och älska sina medmänniskor.

Citat:
Om Gud visste att du skulle bli en ateist innan du skapades, men varför vill du inte "lura" honom och göra motsatsen? Kan du inte göra det? Så klart du kan, kära vän.

Vad snackar du om? Om Gud är allsmäktig vet han om min framtid, och vet alltså om jag skulle ändra mig och bli teist.

Citat:
Om fri vilja är en illusion och allt är förutbestämt gör motsatsen då? Det kan du väl. Med din fria vilja kan du bevisa motsatsen, kära vän.

Motsatsen till vad?

Citat:
Varför ska rika som sänker sina pengar och lever ett gott liv inte komma in? Han sa att det blir bara svårare för de komma in eftersom man har större ansvar att fördela sina rikedomar rättvist. Den som är fattig kommer lättare in.

Tvärtom, de som inte skänker bort alla sina pengar får inte komma in (i princip). Jesus jämförde ju med sannolikheten att en kamel skulle kunna komma igenom ett nålshuvud, eller vad det nu var.

Citat:
Ja precis, ett ändligt antal brott bör inte bestraffas med ett evigt straff. Det håller jag med om. Sen så tror jag inte att man kommer att stanna där i all evighet. Inget kan vara för all evighet, det är bara Gud som är evig.

Vilken del av "eternal flames" är det du inte förstår?

Citat:
Sen för du inte glömma att om man är evighetsdömd så betyder det inte att man kommer att sitta där för evigt. Tänk så här. Den som är livstidsdömd behöver inte sitta i fängelset hela livet om tingsrätten bestämmer att släppa ut fången. Samma sak kan Gud göra för den som är evighetsdömd. En oändligt kärleksfull Gud kan göra det, inte så konstigt.

Fetade: Jo, per definition.

Sverige har in livstidsstraff - U.S.A har.

Citat:
JA, de släpps efter lång tid även om de fick strängaste straffet.

Källa på att de släpps? Har pratat med många andra kristna som skulle säga tvärtom.

Citat:
Gud är allsmäktig så länge han är Gud och inte bryter mot sin natur. Inget ologiskt med det.

Men då är han per definition inte allsmäktig.

Citat:
Gud har fri vilja inom ramarna som definierar en Gud. Dvs då han inte bryter mot sin natur. Han kan alltså göra allt så länge han inte bryter mot sin definition eller natur. Tex Gud är kärleksfull till sin natur, han kan inte göra så att han blir till motsatsen. Gud är evig till sin natur, han kan inte göra så att han inte blir evig. Hoppas att du förstår?

Gud är inte kärleksfull enligt någon vettig definition av ordet. Han mördar, förespråkar slaveri, rasism, homofobi och är väldigt klumpig, dum och glömsk.

Men antingen har han fri vilja, eller så har han inte det. Han kan inte ha "fri vilja" inom strikta ramar.

Citat:
Tro ska man göra med förnuft och blind tro kommer man att stå till svars för.

Vad är "tro med förnuft"?

Citat:
Gud är ologisk i den mening att vi inte kan förstå Guds natur och sanna essens. Våra begränsade hjärnor kan tex inte förstå vad evighet är för något. Men med vår logik och förnuft kan vi förstå att han existerar.

Här motsäger du dig själv. Du vet (tydligen) väldigt mycket om Guds natur. du vet att han är allsmäktig, att han är kärleksfull, att han har ett paradis där folk får komma och chilla efter döden, du vet att han utfört mirakel... osv. MEN man kan inte förstå hans natur...

Ser du inte felet?

Citat:
med vår logik och förnuft kan vi förstå att han existerar.

Hur då?
Citat:
Har du någon referens?

Självklart.

http://en.wikipedia.org/wiki/Midian

Citat:
The Midianites through their apparent religio-political connection with the Moabites[8] are thought to have worshipped a multitude of gods,[9] including Baal-peor and the Queen of Heaven, Ashteroth.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in