2013-08-08, 19:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är en allmän sanning för Gud är mycket intresserad av alla människor FÖR ATT HAN INTE VILL ATT NÅGON SKA DÖ.

Du har allt en mycket speciell idé om vad "allmän sanning" är, eftersom du tror att detta ledar till en "allmän sanning".

Citat:
Men eftersom vissa gör sånt som alla är överens om förtjänar döden är det en allmän sanning.

Yes, de som Gud väljer ut som sin tjänare, som profeten Jeremia till exempel, de blir formade så som Gud vill, till ett användbart redskap. Så för vissa gäller predestination.

Du är förblindad och ser inte visheten i Guds plan, därför menar du att det inte finns nåt samband.

Jag förstår att du bara är en blind, zombifierad troende som genom att upprepa doktriner från en oratorisk såpbox menar dig att ge 'belägg' för något.
Senast redigerad av Bogomil 2013-08-08 kl. 19:17.
Citera
2013-08-08, 19:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Okej, jag fattar. Alla dina utsvävningar är OT så ingen moderator orkar längre bry sig.
Du jag tror nog du ska vända dig till teister och köra pseudofilosofi där i det facket, apropå utsvävningar.

Gudsbegreppet befinner sig inte direkt i mänskligt alert greppbara, vad relaterar du när du hör ordet gud?
just det ja, ingenting mer än klamranden vid ytterligare ogripbara icke-punkter med vida utrymmen för svammel. Det är ju teologiska exklusiva flum-ambitionen att vilja placera sig så högt att det faktiskt framstår som vad det är, icke-kunskaper.

Att stå och se from ut, hur många år sitter blivande teologer och flummar för att få sådan flum-position då.. det är ju faktiskt inte bättre än att läsa romaner i några år.
Citera
2013-08-08, 19:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Nej, men i och med att du sett min framtid, kan den inte ske på något annat sätt, för då har du inte sett min framtid. Fattar du?

Ja jag håller med att om jag ser din framtid så kan den inte förändras. MEN för vem kan den inte förändras? Endast för mig kan den INTE göra det, men för dig KAN den göra det. Du bidrar med att din framtid förändras och jag ser din framtid som den är.

Citat:
Alltså upplever jag det som att jag gör fria val och väljer vad jag ska äta/göra varje dag, men determinism råder då du vet om alla mina val från början till slutet.
Ja, determinism råder ENDAST för mig eftersom jag har redan sett din framtid och dina val. MEN för dig råder det INGEN determinism eftersom du har en fri vilja och du VÄLJER själv vad du vill göra.

Citat:
Lite perverst av Gud att skapa massa människor vars livsval han vet om i minsta detalj. Det innebär att han VET, redan vid skapelsens ögonblick, vilka som ska till helvetet för evig tortyr, redan innan han skapat dem.
JA, Gud vet allt i minsta detalj och det gör honom inte till pervers bara för det? Ja, Gud VET alla människors livsval i detalj innan de ens föddes. Han VET vem som kommer till helvetet och vem som kommer till paradiset. Han VET allt som händer och kommer att hända. MEN återigen, Gud VET vår framtid precis så som vi har format den. Vi formar den endast på våra val och inte på Guds val. För om Gud skulle forma vår framtid på hans EGNA val så betyder det att han inte är rättvis eftersom han kommer att straffa oss för något som vi inte har gjort, för något som han själv har gjort.
Citat:
Du ändrar den inte, men du får fri vilja att bli en illusion i och med framtidsskådningen. Jag upplever det som att jag inte tror p.g.a sunt förnuft och logik, men i själva verket var det förutbestämt att jag skulle bli ateist. Det skulle Gud veta, då han kan se min framtid.
Nej, du är INTE dömd till att bli ateist, du har VALT att bli det. För om de skulle bli dömd till att bli ateist så skulle Gud inte ha rätt att straffa dig eftersom du har inte SJÄLV valt att bli det. Gud är rättvis, dvs han dömer dig INTE för något som du själv inte valt att göra. Han dömer dig för något som du SJÄLV valt att göra.
Citat:
Men Gud vet redan innan han skapar mig att jag kommer synda och bli ateist. Den perversa sadisten skapar mig bara för att få tortera mig. Han skyller på mig för sitt eget misslyckande.
Gud vill inte tortera någon, varken dig eller någon annan. Varför tror du att du kommer att torteras? Vad har du gjort som du förtjänar att torteras för? Du har väl inte gjort något ont här i livet? Gud straffar de som VET att han finns men ändå väljer att förneka honom. Detta tillämpas väl inte på dig, eller?

Citat:
Om Gud vet min framtid har jag inte möjlighet att göra annat än att uppfylla den framtiden. Jag har inte den fria viljan att bryta mot Guds förutsedda framtid, för då skulle Gud inte vara allsmäktig och inte ha all information.
Din framtid, som Gud VET om, är deterministisk eftersom han har sett HELA din tidslinje från att du föddes tills du läggs ner i graven. Han har sett dina val i livet och vilka ändringar du har gjort. Tex Gud vet att under en viss tidpunkt i ditt liv så blir de en ateist. Sen om du ändrar dig senare i livet kan Gud också se. Hos Gud är allt deterministiskt MEN inte för dig. Det är relativt. Ditt liv som du lever i är inte deterministiskt eftersom du har fria val. Vill du bli teist eller ateist så är det upp till dig och inte upp till Gud.
Citat:
Vem har sagt att du kommer att hamna i helvetet för evigt? Varför drar du den slutsatsen?

Den oförlåtliga synden, att inte tro. Eller menar du att jag kommer till himmelen trots att jag tycker Gud och Jesus är vidriga sinnessjuka galningar?
De teister som hotar med helvetet är svaga människor eftersom de som hotar har inga argument att komma med. För det andra så är paradiset inte bara avsett för en viss grupp människor eller för en viss religion. Till och med folk som inte har religion är välkomna där. Sen behöver man inte dyrka Gud för att komma till paradiset, till och med en hindu som dyrkar en kossa kan Gud skicka till himlen. Varför ska Gud skicka folk till helvetet bara för att de inte läst hans bok? Jag tror starkt på en kärleksfull Gud som skickar många till himlen, även de som inte tror på honom. Men då måste man ha goda skäl till varför man valde att inte tro på honom. Om man ärligt sökt efter Gud men inte funnit honom eller att man inte blev övertygad att han finns, så tror jag inte att man blir skickad till helvetet bara för det. Helvetet är till för onda människor som Farao, Hitler osv.

Citat:
Jo, Gud har då ingen fri vilja att göra vad han vill. Det är slutsatsen som följer.
Ja precis, Gud kan inte göra vad som helst. Han kan inte förinta sig själv eller göra sig ändlig. Men det betyder inte att han har förlorat sin allsmäktighet. Han är allsmäktig så länge han är Gud och så länge han inte bryter mot sin natur. Om han bryter mot sin natur så är han ingen Gud per definition.

Citat:
Sedan har Gud beordrat eller gjort många saker som går under "ondhet". Han har beordrat massakrer, förespråkar blind tro före rationalitet och empiri, han förespråkar slaveri, han är avundsjuk, back-stabbing, och rasistisk. Knappast "God" enligt någon godtycklig definition.
Nej, Gud förespråkar inte blind tro. Om man följer blind tro så kommer man att stå till svars för det. Gud förespråkar både rationalism och empiri. Rationalism uppfyller sitt syfte och empiri uppfyller sitt syfte. Båda är viktiga. Sen så är Gud inte avundsjuk, varför ska han vara det? Den som är avundsjuk har i behov av något som den inte har. Finns det något som Gud har i behov av? Nej, Gud har inte i behov av någonting.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-08 kl. 19:46.
Citera
2013-08-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har allt en mycket speciell idé om vad "allmän sanning" är, eftersom du tror att detta ledar till en "allmän sanning".

Jag förstår att du bara är en blind, zombifierad troende som genom att upprepa doktriner från en oratorisk såpbox menar dig att ge 'belägg' för något.
Det är snarare du som har en onaturlig relation till Gud, så varför blir ingen förvånad när du inte förstår Gud?
Citera
2013-08-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du jag tror nog du ska vända dig till teister och köra pseudofilosofi där i det facket, apropå utsvävningar.

Gudsbegreppet befinner sig inte direkt i mänskligt alert greppbara, vad relaterar du när du hör ordet gud?
just det ja, ingenting mer än klamranden vid ytterligare ogripbara icke-punkter med vida utrymmen för svammel. Det är ju teologiska exklusiva flum-ambitionen att vilja placera sig så högt att det faktiskt framstår som vad det är, icke-kunskaper.

Att stå och se from ut, hur många år sitter blivande teologer och flummar för att få sådan flum-position då.. det är ju faktiskt inte bättre än att läsa romaner i några år.
Det blir bara utsvävningar ut i det blå när du försöker köra din pseudoteologi bland teister.

Gud uppenbarar sig för vem han vill. Fråga därför dig själv varför han inte har uppenbarat sig för dig i stället för att svamla om nånting du inte har en aning om och aldrig ens upplevt. Icke-kunskaperna står du för, det säger sig självt när du är så långt ifrån en erfarenhetsexpert man kan komma.

Jag är ingen teolog, men jag har läst bibeln.
Citera
2013-08-08, 21:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är snarare du som har en onaturlig relation till Gud, så varför blir ingen förvånad när du inte förstår Gud?

Jag förstår att du bara grävar dig djupare och djupare ner i "för det bara är så", och sen cirkel-argumenterar du vidare från detta underlag.

Men jag får väl ... säkert naivt optimistisk .... upprepa min fråga om hur du konkluderar omkring konceptet "allmän sanning" och denna gång påpeka den stora skillnad mellan "allmän" (d.v.s. objektiv) och din privata, subjektiva special-sanning.

KANSKE du förstår denna skillnad?
Citera
2013-08-08, 21:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud uppenbarar sig för vem han vill.

Det är inte alls så krångligt; gud ..... d.v.s. Det Flygande Spaghetti Monstret ... uppenbarar sig på ett enkelt sätt för alla genom magkänslan, som är ett pålitligt 'inre andligt kompass'.
Citera
2013-08-08, 22:45
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Ja jag håller med att om jag ser din framtid så kan den inte förändras. MEN för vem kan den inte förändras? Endast för mig kan den INTE göra det, men för dig KAN den göra det. Du bidrar med att din framtid förändras och jag ser din framtid som den är.

Nej, den kan inte förändras för mig heller. Den framtid du förutspår är den framtid som kommer ske. Jag UPPLEVER det som att jag kan förändra den, men determinism råder.

Citat:
Ja, determinism råder ENDAST för mig eftersom jag har redan sett din framtid och dina val. MEN för dig råder det INGEN determinism eftersom du har en fri vilja och du VÄLJER själv vad du vill göra.

Men jag har ingen möjlighet att ändra på framtiden. Det som sker i framtiden kommer ske, vare sig jag vill det eller inte. Determinism råder, för mig och för dig.

Citat:
JA, Gud vet allt i minsta detalj och det gör honom inte till pervers bara för det? Ja, Gud VET alla människors livsval i detalj innan de ens föddes. Han VET vem som kommer till helvetet och vem som kommer till paradiset. Han VET allt som händer och kommer att hända. MEN återigen, Gud VET vår framtid precis så som vi har format den. Vi formar den endast på våra val och inte på Guds val. För om Gud skulle forma vår framtid på hans EGNA val så betyder det att han inte är rättvis eftersom han kommer att straffa oss för något som vi inte har gjort, för något som han själv har gjort.

Fetade: Nu har du kommit på något.

Gud satte allt i rörelse, han har ansvar för mina handlingar och tankar, då han innan jag ens fanns bestämt att det så skulle vara.

Faktum är att Gud har ansvar för ALLT som hänt, händer eller någonsin kommer att hända, då han är allsmäktig och skapade allt. Det ÄR slutsatsen. Det fick inget sätt att förändra den.

Citat:
Nej, du är INTE dömd till att bli ateist, du har VALT att bli det. För om de skulle bli dömd till att bli ateist så skulle Gud inte ha rätt att straffa dig eftersom du har inte SJÄLV valt att bli det. Gud är rättvis, dvs han dömer dig INTE för något som du själv inte valt att göra. Han dömer dig för något som du SJÄLV valt att göra.

Gud skapade allt. Han har ansvar för alla effekter då han är den första orsaken. Han skapade världen, är allsmäktig och är allseende. Han visste innan han skapade världen att jag skulle bli ateist. Han torterar mig i all evighet för ett ändligt brott som är hans eget fel.

Det är enkel logik, mannen.

Citat:
Gud vill inte tortera någon, varken dig eller någon annan. Varför tror du att du kommer att torteras? Vad har du gjort som du förtjänar att torteras för? Du har väl inte gjort något ont här i livet? Gud straffar de som VET att han finns men ändå väljer att förneka honom. Detta tillämpas väl inte på dig, eller?

Snack, icke-tro räcker för evig tortyr. Eller menar du att jag kommer komma till paradiset?

Citat:
Din framtid, som Gud VET om, är deterministisk eftersom han har sett HELA din tidslinje från att du föddes tills du läggs ner i graven. Han har sett dina val i livet och vilka ändringar du har gjort. Tex Gud vet att under en viss tidpunkt i ditt liv så blir de en ateist. Sen om du ändrar dig senare i livet kan Gud också se. Hos Gud är allt deterministiskt MEN inte för dig. Det är relativt. Ditt liv som du lever i är inte deterministiskt eftersom du har fria val. Vill du bli teist eller ateist så är det upp till dig och inte upp till Gud.

Jag upplever det som att jag valt att inte tro, men Gud visste innan jag skapades att jag skulle bli ateist.

Fri vilja är en illusion. I en given identisk värld skulle jag välja samma saker, då den framtid som kommer ske sker i den identiska världen.

Citat:
De teister som hotar med helvetet är svaga människor eftersom de som hotar har inga argument att komma med. För det andra så är paradiset inte bara avsett för en viss grupp människor eller för en viss religion. Till och med folk som inte har religion är välkomna där. Sen behöver man inte dyrka Gud för att komma till paradiset, till och med en hindu som dyrkar en kossa kan Gud skicka till himlen. Varför ska Gud skicka folk till helvetet bara för att de inte läst hans bok? Jag tror starkt på en kärleksfull Gud som skickar många till himlen, även de som inte tror på honom. Men då måste man ha goda skäl till varför man valde att inte tro på honom. Om man ärligt sökt efter Gud men inte funnit honom eller att man inte blev övertygad att han finns, så tror jag inte att man blir skickad till helvetet bara för det. Helvetet är till för onda människor som Farao, Hitler osv.

Fetade: Då tror du inte på den kristna Guden. Jesus sade bestämt att t.ex rika, de som lever i överflöd, inte skulle kunna komma till riket om de inte övergav alla sina ägodelar.

Goda skäl vore ju att ALL empirisk data pekar bort ifrån övernaturliga saker, att man använder sunt förnuft och logik, som Gud gett en.

Kursiva: Ett oändligt straff för ändligt brott tycker jag inte att någon förtjänar, överhuvudtaget. Det är oändligt mer omoraliskt än ett ändligt straff för ändligt brott.

Hitler, Stalin, Mao, Usama Bin-laden, osv är riktigt farliga eller onda människor, men de förtjänar inte ett oändligt(!) straff. Efter X antal miljarder år tror jag att de förändrats. Sedan skapade Gud dem, så Gud torterar alltså sina små nicke-dockor för sina egna misstag.

Citat:
Ja precis, Gud kan inte göra vad som helst. Han kan inte förinta sig själv eller göra sig ändlig. Men det betyder inte att han har förlorat sin allsmäktighet. Han är allsmäktig så länge han är Gud och så länge han inte bryter mot sin natur. Om han bryter mot sin natur så är han ingen Gud per definition.

Det är det som gör allsmäktighet till en logisk omöjlighet.

Men då är det fastslaget. Gud har inte fri vilja. Vi gör framsteg

Citat:
1. Nej, Gud förespråkar inte blind tro. Om man följer blind tro så kommer man att stå till svars för det. Gud förespråkar både rationalism och empiri. Rationalism uppfyller sitt syfte och empiri uppfyller sitt syfte. Båda är viktiga. 2. Sen så är Gud inte avundsjuk, varför ska han vara det? Den som är avundsjuk har i behov av något som den inte har. Finns det något som Gud har i behov av? Nej, Gud har inte i behov av någonting.

1. Jo, Gud förespråkar blind tro. Blind Tro är essensen i kristendomen, och Jesus sade att de som inte har sett hans mirakel men ändå tror, är heliga.

Empiri och Rationalitet förespråkas inte. Gud är ologisk, ovetenskaplig och strider emot många av logikens lagar.

2. Jo, Gud beordrade bland annat Moses att döda följare av andra religioner.
Med blind tro menar jag "faith".
Citera
2013-08-08, 23:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du ställde en specifik fråga som jag besvarade. Nu vill du veta vad som gäller för dig personligen. Den som inte tror är redan dömd. Så ja, det finns vissa som är fördärvade och oemottagliga i sinnet från tidig ålder.
Skärp dig nu. Du sa att alla hade gåvan som barn, jag hade den inte. OK?
Citera
2013-08-08, 23:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Då är vi överens. Fri vilja är ett "Beslutsfattande utan predeterminerade utfall". Våra val är sådana.

Har vi inte fri vilja då följer vi det program vi blivit programmerade att följa av Gud och kan aldrig hamna i synd. Vi straffas inte, och vi belönas inte.

Ööööhh hallå?

Jag vill minnas att jag bad om argument eller bevis för att fri vilja fanns. INTE ett (felaktigt) påstående att "våra val är sådana". Har du något att komma med eller inte?
Citera
2013-08-09, 00:11
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ööööhh hallå?
Jag vill minnas att jag bad om argument eller bevis för att fri vilja fanns. INTE ett (felaktigt) påstående att "våra val är sådana". Har du något att komma med eller inte?
Är du en hård determinist?
Citera
2013-08-09, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Skärp dig nu. Du sa att alla hade gåvan som barn, jag hade den inte. OK?
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att Gud inte kan ta gåvan ifrån dem (som fått den) förrän de gör nåt som misshagar honom nån gång i ungdomen. Det innebär inte att alla har fått trons gåva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in