2013-08-08, 22:10
Medlem
Gantss avatar
Annars kan någon skapa en ny tråda

Dibs på Balotelli och Gomez!
Senast redigerad av Gants 2013-08-08 kl. 22:15.
2013-08-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RossoBiancoVerde
Hur blir det nu om vi har två ligor? Kan topplagen slås ihop till en ny liga efter ett tag eller vad det nu var tal om?
Ja, det blir väl den enklaste lösningen. Alltså att man delar upp de första två ligorna lite på måfå och sen går de 4 bästa i varje liga vidare till en "slutspels-liga" under våren. Vi kan ju ha en "förlorarliga" under våren också, som en slags andradivision också för jag kan tänka mig att de sämre lagen också är sugna på att fortsätta spela då.

Alternativt att de bästa deltagarna från förra säsongen får börja i "Serie A" och resten/nya deltagare i "Serie B". Sen till våren flyttar man upp de 4 bästa från Serie B till Serie A och flyttar ner de 4 sämsta från Serie A. Alltså två skiljda Fantacalcio-säsonger per riktig säsong.

En grej som är bra med spelet är att man kan se vad som händer i andra ligor än den man spelar i.
2013-08-08, 23:12
Medlem
Ferry31s avatar
Jag gillar divisionssystemet mest, men vet inte vad ni andra säger? Kanske en omröstning vore på sin plats? Jag tycker det blir roligt med två fantasäsonger per säsong där det gäller att samla så många titlar som möjligt. Sen får vi väl bestämma hur många som flyttas upp/ner. Är det 8 lag i varje liga vore det väl rimligt med 3 st. Det kan ju uppenbarligen inte vara för många, för jag tycker inte att någon som blir 5a ska flyttas ner och någon som slutat 4a ska flyttas upp. Samtidigt riskerar det att ta död på en del spänning om alldeles för få flyttas upp/ner. Ni i den högre divisionen kanske kommer sitta säkert alldeles för lätt. Slåss man inte om titeln bör kampen om ett nytt kontrakt hela tiden stå på spel, så det verkligen blir svårt att hänga kvar. Samtidigt vore det väl kul om vi i gärdsgårdsserien åtminstone har rimliga chanser att flyttas upp så intresset inte svalnar.

Det enda negativa jag ser med seriesystemet är väl att vi hela tiden måste vara flexibla. Spelare kan alltid hoppa av och nya kan alltid ansöka om att vara med. Samma problem återfinner vi inte vid det andra upplägget då det istället blir som en slags turnering som varar under en fotbollssäsong där man måste vinna två olika grupper för att vinna alltihop. När säsongen sedan är över börjar det bara om. Därmed blir det lättare för spelare att lämna och nya spelare att deltaga. Har någon gått vidare till finalligan men hoppar av innan den börjar kan man enkelt ersätta den platsen med någon annan som åkt ut. Exempelvis den som gjorde bäst ifrån sig av de utslagna.
2013-08-08, 23:25
Medlem
Tycker också divisionssystemet låter bäst. Även om det sannolikt innebär att jag kommer få börja i Serie B. Ska vi köra som Ferry säger med tre som åker upp och ned? Två kanske?
2013-08-08, 23:29
Medlem
Ferry31s avatar
2-3 st är nog rimligt. 4 blir för många, men bara 1 är alldeles för lite.

Fast det kommer aldrig vara konstant dock, det får vi vara beredda på. Som jag skrev kommer det alltid vara spelare som lämnar och nya spelare som vill vara med.
2013-08-08, 23:41
Medlem
Missat att tråden lever igen, men vill (som ni tydligen redan anat ) gärna vara med igen.

Diskussionen är såklart vettig och jag har inget att direkt tillägga förutom att det är tur att vi inte har någon De Laurentiis här, dvs som förespråkar en stängd liga.
2013-08-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
2-3 st är nog rimligt. 4 blir för många, men bara 1 är alldeles för lite.

Fast det kommer aldrig vara konstant dock, det får vi vara beredda på. Som jag skrev kommer det alltid vara spelare som lämnar och nya spelare som vill vara med.
Minst 3 enligt min åsikt. Blir för lite ruljans annars, inte kul att redan efter halva säsongen inte ha något att spela för.

Därför jag föreslog 4 lag upp/ner. Då har nästan alla något att spela för in i det sista - antingen titeln, klara kontrakt, eller uppflyttning. De enda undantagna är eventuellt de enstaka stackare som ligger tok-sist i Serie B. Men ligorna kommer ju definitivt bli jämnare med färre lag och med mer tillgängliga startspelare.

Angående nya deltagare och avhoppare kan man ju alltid slussa in de nytillkomna i B-divisionen, förutsatt att någon verkligen hoppar av. Skulle intresset vara stort kan man alltid utöka ligorna till 10 lag, kanske upp till 12, utan att spelet blir lidande.
2013-08-08, 23:57
Medlem
Ferry31s avatar
Har jag förstått det rätt kan vi vara högst 10 lag per liga. Då hinner ligan vara avklarad innan jul och vi kan därmed köra om på nytt. Med andra ord bör vi nog satsa på att vi blir 8-10 st per liga, för att varken vara för få eller för många. Det innebär att alla som var med förra säsongen har chansen att vara med igen, eftersom vi var 20 då. Blir vi ojämnt antal lag i en liga är det bara att någon skapar ett spöklag och värvar reservspelare. Det blir som att få WO mot det motståndet, men kan vara bra om vi vill ha jämnt antal lag.

Annars får vi helt enkelt invänta och se vad som händer. Bra att ni uppdaterar listan på de som vill vara med igen. Allt hänger ju på hur många vi blir.

Edit: Med andra ord finns det 20 platser då. Skulle det bli fler än så blir vi tvungna att skapa Flashback C. Vi kan dock avgöra allt sånt här först när vi vet hur många vi blir. Tycker alla som har intresse att delta gärna får skriva det, så får vi se vart vi landar.

Jackbob: Förstår hur du tänker. 3-4 kanske är bra då.
Senast redigerad av Ferry31 2013-08-09 kl. 00:03.
2013-08-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Har jag förstått det rätt kan vi vara högst 10 lag per liga. Då hinner ligan vara avklarad innan jul och vi kan därmed köra om på nytt.
Det har du naturligtvis rätt i! Trög som man kan vara "glömde" jag ju att vi måste förhålla oss till den verkliga säsongen. Alla ska möta alla både hemma och borta såklart!

Då tycker jag vi sätter en maxgräns på 20 spelare totalt, 10 per division. Blir enklast så.
2013-08-09, 00:26
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Det har du naturligtvis rätt i! Trög som man kan vara "glömde" jag ju att vi måste förhålla oss till den verkliga säsongen. Alla ska möta alla både hemma och borta såklart!

Då tycker jag vi sätter en maxgräns på 20 spelare totalt, 10 per division. Blir enklast så.

Enig med dig där. 20 skulle bli perfekt och blir vi så många och fler fortfarande vill vara med därefter antar jag väl att man helt enkelt får vänta och hoppa in först när någon annan hoppar av?

Med 10 lag per division blir det dessutom utmärkt om 4 åker ner / 4 går upp varje säsong.

Återstår att se om vi får ihop 20 st då
2013-08-09, 00:44
Medlem
elems avatar
Gillar idén med att blanda spelarna på måfå och sen att man till våren kör en Serie A och B. Lär höja intresset rejält

10 lag i varje division blir perfekt, då spelar vi totalt 36 riktiga omgångar. Kör man bara 8 lag blir det väl bara 28 spelomgångar och ligan tar slut i mars typ?
Senast redigerad av elem 2013-08-09 kl. 00:49.
2013-08-09, 00:54
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elem
Gillar idén med att blanda spelarna på måfå och sen att man till våren kör en Serie A och B. Lär höja intresset rejält

10 lag i varje division blir perfekt, då spelar vi totalt 36 riktiga omgångar. Kör man bara 8 lag blir det väl bara 28 spelomgångar och ligan tar slut i mars typ?

Kanske, eller att är något slags uppehåll efter att den första ligan är färdigspelad, så vi har tid på oss att ställa oss om till den andra. Omgång 14 spelas runt 1a december ser jag nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in