2013-08-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
OT? hur så..
Okej, jag fattar. Alla dina utsvävningar är OT så ingen moderator orkar längre bry sig.
Citera
2013-08-08, 16:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så varför ger inte gud trons gåva till alla redan på dagis?

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vem säger att Gud inte gör det?

Det sägar t.ex. jag.

Och .... OM det är möjligt ... skulle du kunne avstå från att jonglera med bevisbördan iövrigt (om du nu förstår vad detta betydar).

Citat:
Som sagt, människan är ond alltifrån hennes ungdom,

Och som sagt: "Nej, det är endast ett antagande".

Citat:
..... vilket innebär att Gud inte kan döma nån till att INTE tro, ....

Det "innebär" ingenting alls, eftersom du bara framför antaganden.

Citat:
.... dvs ta ifrån dem gåvan, förrän de kan räknas som ungdom. Det är förutsagt av Jesus:

Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall också tas det han har. Lu 19:26

Visst, quotemining, profetior o.dyl. är ju alltid bra att inflika när a priori-delen blir lite tunnsliten.
Citera
2013-08-08, 17:14
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
först bör man definiera vad fri vilja är, så, vad är fri vilja enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag gav förslag på definition för några dagar sedan:
Beslutsfattande utan predeterminerade utfall

Har du nån annan definition annars kan du utifrån den besvara nedanstående:

Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag upprepar nu en frågeställning till samtliga teister som ingen tycks kunna svara på.

Är det någon som kan bevisa eller ge ett vettigt argument för att vi faktiskt har fri vilja? Är det någon som kan berätta HUR vi människor skulle märka skillnaden om fria viljan fanns eller inte?

Det enda jag hört hittills är i princip "klart vi har fri vilja, annars skulle vi vara robotar".

Då är vi överens. Fri vilja är ett "Beslutsfattande utan predeterminerade utfall". Våra val är sådana.

Har vi inte fri vilja då följer vi det program vi blivit programmerade att följa av Gud och kan aldrig hamna i synd. Vi straffas inte, och vi belönas inte.
Citera
2013-08-08, 17:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vem säger att Gud inte gör det? Som sagt, människan är ond alltifrån hennes ungdom, vilket innebär att Gud inte kan döma nån till att INTE tro, dvs ta ifrån dem gåvan, förrän de kan räknas som ungdom. Det är förutsagt av Jesus:

Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall också tas det han har. Lu 19:26

Du, jag har aldrig trott på någon gud, varken som liten eller som ungdom. Om jag hade gjort det hade jag ju vetat när jag slutade tro. Jag trodde faktiskt på jultomten men det gick över. Eller var det jultomten som tog ifrån mig tron när jag blev äldre?
Citera
2013-08-08, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då är vi överens. Fri vilja är ett "Beslutsfattande utan predeterminerade utfall". Våra val är sådana.

Har vi inte fri vilja då följer vi det program vi blivit programmerade att följa av Gud och kan aldrig hamna i synd. Vi straffas inte, och vi belönas inte.

Falsk dikotomi, det finns mellanstadier mellan fri vilja och determinism i flera världsbilder.
Citera
2013-08-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du, jag har aldrig trott på någon gud, varken som liten eller som ungdom. Om jag hade gjort det hade jag ju vetat när jag slutade tro. Jag trodde faktiskt på jultomten men det gick över. Eller var det jultomten som tog ifrån mig tron när jag blev äldre?
Du ställde en specifik fråga som jag besvarade. Nu vill du veta vad som gäller för dig personligen. Den som inte tror är redan dömd. Så ja, det finns vissa som är fördärvade och oemottagliga i sinnet från tidig ålder.
Citera
2013-08-08, 18:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den som inte tror är redan dömd.

Och du är SÄKER på att detta är en allmän sanning, och inte bara ett privat a priori-antagande?

Citat:
Så ja, det finns vissa som är fördärvade och oemottagliga i sinnet från tidig ålder.

Det kan du inte konkludera före din första premiss är validerat.

Men ni apologeter älskar ju att bygga luftslott av retorisk demagogi, och du är förmodentligen så van vid att göra detta, att du säkert inte ens kan förstå att det inte relaterar särskild bra till verkligheten.
Citera
2013-08-08, 18:37
Medlem
Citat:

Inom islam kallas det inshallah, om Gud vill. Paulus var förut också mycket bestämd när han sa att ni inte ska skryta och vara så självsäkra när ni kan drabbas av vad som helst, även döden innan ni har hunnit förverkliga era planer.

Du beskriver skillnaden mellan människa och djur. Paulis skriver för övrigt att även djur kommer att få samma frihet som vi.

Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om att också skapelsen skall befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet. Rom 8:20-21

Med förgängelsen menar han att djur på den nya jorden inte kommer att äta och bli föda för andra. Den första profeten som talade om det var Jesaja, som talar om att ett barn kan leka vid kobrans hål m m.
Citera
2013-08-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och du är SÄKER på att detta är en allmän sanning, och inte bara ett privat a priori-antagande?
Ja, jag vet att det är ett faktum för att tron är den första gåvan alla troende får. Dessutom är det så att det beror på Gud och inga som helst egna ansträngningar om man kommer till tro eller inte. Att komma till tro ska inte förväxlas med vad en Guds tjänare kan komma att få utstå när han/hon väl börjat tjäna den levande Guden. Även om han/hon har en svag tro alltså.
Citera
2013-08-08, 18:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, jag vet att det är ett faktum för att tron är den första gåvan alla troende får.

Det kan ju vara fallet och gällar endast för troende, men är öht ingen allmän 'sanning'.

Citat:
Dessutom är det så att det beror på Gud och inga som helst egna ansträngningar om man kommer till tro eller inte.

Alltså en version av predestinations-doktrinen.

Citat:
Att komma till tro ska inte förväxlas med vad en Guds tjänare kan komma att få utstå när han/hon väl börjat tjäna den levande Guden. Även om han/hon har en svag tro alltså.

Vilket i stort sett inte har något att göra med vad jag skrev, men du passade väl på att använda chansen för att predika.
Citera
2013-08-08, 18:49
Medlem
Citat:
Hej!

Kan det vara så att förslag på onda handlingar alstras från Satan och att vi människor begår onda handlingar för att satan motiverat oss att begå handlingarna?
Kan vara så, men vi påverkas av olika andar som aposteln Johannes skriver. Först måste jag då klargöra att din ande är ditt sinne, dina tankeförmåga. Så om vi gör som Johannes säger och lär oss att skilja på olika andar så förstår man snart att onda handlingar är sprungna ur onda tankar som kan komma till oss från olika håll, oavsett om de nån gång haft sitt ursprung hos Satan eller en ondskefull människa.
Citera
2013-08-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kan ju vara fallet och gällar endast för troende, men är öht ingen allmän 'sanning'.

Alltså en version av predestinations-doktrinen.

Vilket i stort sett inte har något att göra med vad jag skrev, men du passade väl på att använda chansen för att predika.
Det är en allmän sanning för Gud är mycket intresserad av alla människor FÖR ATT HAN INTE VILL ATT NÅGON SKA DÖ. Men eftersom vissa gör sånt som alla är överens om förtjänar döden är det en allmän sanning.

Yes, de som Gud väljer ut som sin tjänare, som profeten Jeremia till exempel, de blir formade så som Gud vill, till ett användbart redskap. Så för vissa gäller predestination.

Du är förblindad och ser inte visheten i Guds plan, därför menar du att det inte finns nåt samband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in