Jag VILL inte bevisa nånting för dig, och jag har förklarat varför. Du är en sån som inte skulle tro ens om nån uppstod från de döda. Vissa människor är omöjliga att övertyga.
Det förklarar varför dina argument suger.
Citat:
Om jag med säkerhet vet att nån har dött och denna person lever några dar senare, då skulle jag tro på uppståndelsen.
Så det är alltså större chans för naturens lagar att brytas än att du skulle göra ett misstag? Baserat på dravlet du skrivit i den här tråden är jag inte lika övertygad.
Bevisen ligger ofta på ett personligt plan. Fråga de som har upplevt det. Jag befarar att du är en sån som Jesus talade om när han sa att vissa inte ens skulle tro på Gud om så nån uppstod från de döda. Vissa är alltså omöjliga att övertyga, dessutom är en sån diskussion OT i den här tråden.
OT? hur så..
Att uppstå ur koma är fysiologiskt fenomen, inte gudomligt.
Men år 0 hade man inte ord för människans innanmäte, det var först senare man började intressera sig för vad man åstadkommit med all den tortyr och agression som präglar bibel-förloppet.. från GT- in i NT och så lilla koranane som en underbar följetång på vedergällningarnas mytlusta.
Det var vetenskap och enbart systematisk övertygelse om att myter förstörde levnadsvillkoren som gav människor vägar ur mörker i villfarelse ut till upplysning, där vi är idag, om än många inte står ut med ljuset.
När det är mörkt gör man sitt bbästa att skaffa sin en lampa i hjärnan, man kan ju börja med en pannlampa för främre loben, om man är så körd att inte ens fatta vad "uppståndelse" betyder.
Förr, klarade man inte heller av att förstå sig på hjärnsubstans, idag skär man av locket och petar där istället för att korrigera,, visserligen inte enbart av intresse men ändå, som förklaring om vd uppståndelse år noll hndlar om.
Tortyroffer berättar om att det placerar sig t.o.m njutning och behag i dem medan de utsätts.. för nerv systemet kollapsar ju rätt bra under tortyr.. som att hålla handen på brännhett element, det känns ju kallt.
Jag vet inte heller hur det är att hä'nga på en träbit med spik i händer och fötter, men det drar väl i huden, och då det var fler som spikades upp, är det väl inte omöjligt all alla inte spikades upp lika nogsamt, varpå det kravlade iväg en och annan överlevare, lika smutsig och trasig, som iaf kan ha sett ut som jesus.. iaf i skymning mörker eller enbart om det råkade komma en blåst som grusde ögonen på gråterska.. som väl var i shock de också, år noll.
Varför blanda in gud??? när det är människor som orsakar våld, avsikter att bygga ett hus brukar väl resultera i ett hus, eller gud bygger hus också?! bara trollar fram saker? eftersom pengar ploppar upp ur vulkaner på något vis?
Att olika regler gäller för "det utvalda folket" och för andra låter väl lite rasistiskt tycker jag.
Jag är för åsiktsfrihet. Jag är kritisk till allt som gör att ovetenskapliga föreställningar påverkar samhället. Vill jag att du ska vara fri att odla vilka religiösa villfarelser du vill hemma? Självklart. Vill jag att lagar och moral på minsta vis ska baseras på religion? Absolut inte.
Du förstår helt enkelt inte, vad Gud menar med "det utvalda folket". Var och en kan tillhöra "det utvalda folket", under förutsättning att han/hon tror på Gud. Som jag förstår vill du "anklaga" Gud, utan att överhuvudtaget veta vad Bibeln/GT egentligen är.
Citat:
Religionsfrihet för mig är frihet från religion.
Finns du här på religionsforumet för att argumentera emot religioner? Eller vad söker du här?
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du menar att lagen i GT inte bara gällde judar?
Du borde någon gång ha läst Bibeln, innan du diskuterar. Lagar gäller folk Israel (eller Ysraels barn) och det är inte detsamma som judar.
De som inte tror är redan dömda. Om du kommer till tro beror nämligen på Gud, den är Guds första gåva till oss troende. Det kan mycket väl vara ditt fel, vilket då innebär att du har dömt dig själv och inte på att Gud har dömt dig, pga nånting du har gjort i din ungdom. Människan är, som Gud uttrycker det, ond alltifrån hennes ungdom. Så om du medvetet gjort nånting som misshagar Gud så riskerar du din plats bland de levande.
Så varför ger inte gud trons gåva till alla redan på dagis?
Om du har faktisk kännedom om min framtid, kan ingen annan framtid än den du såg, ske. Om jag med min fria vilja ändrar mitt val, har du inte sett in i framtiden.
Din framtid som jag ser behöver inte betyda att jag har bestämt din framtid, för då skulle det betyda att du inte har en fri vilja. Och då skulle jag inte ha rätt att straffa och belöna dig.
Du bildar din egen framtid beroende på dina egna val, oavsett om jag ser din framtid eller inte. Idag väljer du att äta hamburgare, imorgon väljer du äta pizza. Dessa är dina val och inte mina, även om jag vet vad du kommer att äta idag och imorgon. Att jag vet vad du kommer att äta för mat betyder INTE att jag har tvingat dig att äta just den maten, den maten har du själv valt. Att jag har kännedom om dina val skulle inte bryta mot din fria vilja.
Citat:
Inget har förändrats, du vet fortfarande hela min framtid, och därmed ingen fri vilja att ändra den.
Nej, precis, jag ändrar inte din framtid. Det är du som gör det. Din framtid vilar i dina händer. Vill du bli en teist eller ateist är det DU själv som bestämmer och INTE jag.
Citat:
Jag förstår din tankegång, men detta förändrar ingenting. Kan du förutse att jag kommer ändra mig, har jag fortfarande ingen fri vilja. Det är förutbestämt att jag vid punk X kommer ändra mig och ta en hamburgare istället.
Nej, inget är förutbestämt. Det är du som bestämmer och inte jag. OM jag hade bestämt så hade jag inte haft rätt att straffa dig eller belöna dig.
Citat:
Det fetade: Där ser du att JAG upplever det som att fri vilja existerar och att jag använda den för att välja vad jag skulle äta, men i själva verket är den fria viljan bara en illusion, då du redan vet vad jag ska göra.
Du väljer själv vad du ska äta och därmed har du en fria vilja. Jag kan inte påverka dina val för det är du själv som bestämmer. Att jag känner till dina val har ingenting med din fria vilja att göra. Jag vet bara hur din framtid ser ut och detta baseras ENDAST på dina val.
Citat:
HA! Men om vi "väljer" att inte lyssna, hamnar vi i helvetet för evigt. Så mycket för ett fritt val.
Maffia-bossen Jesus.
Vem har sagt att du kommer att hamna i helvetet för evigt? Varför drar du den slutsatsen?
Citat:
När Gud ser in i framtiden, ser han ALLA våra val. Alla våra val som vi någonsin kommer att göra. Om vi har fri vilja ska vi kunna göra något som han inte kan förutse, annars har vi inte fri vilja i riktig bemärkelse. Det kan vi inte.
Om Gud vet vilka val du gör i livet så har Gud inte hotat din fria vilja. Han vet bara vad du kommer att göra beroende på dina val i livet.
Citat:
Du har fel. Om Gud inte kan bryta mot sin egen moral, har han per definition inte fri vilja.
Nej Gud kan inte bryta mot sina natur. Han är den han är. Han kan inte bli ond, eftersom han är god till sin natur. Han kan inte bli dödlig, för då bryter han mot sin natur. Han kan inte bli orättvis osv. Men det betyder INTE att han inte har någon fri vilja. Gud har fri vilja så länge han är Gud och så länge han inte bryter mot sin natur.
Citat:
I beg to differ. Jag har inte missförstått. Du har medvetet omtolkat eller blundat.
Dessa lagar om tex stening kommer i princip nästan aldrig att tillämpas. Har du inte hört berättelsen om Jesus och kvinnan som skulle stenas? Den enda som fick kasta första stenen var den som var fri från synd. Den enda som var fri från synd bland de, var Jesus. Jesus förlät kvinnan och hon fick gå sin väg.
Kan man finna en människa som är fri från synd vid dagsläget? Nej, det kan man inte. Därför kommer denna lag i princip aldrig att tillämpas. Även om denna lag skulle tillämpas av de syndfria så kastar Guds medlare aldrig stenar på någon. De är alltid förlåtande. Denna regel är till för att endast skrämma folk från att begå onda handlingar.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-08 kl. 14:37.
Din framtid som jag ser behöver inte betyda att jag har bestämt din framtid, för då skulle det betyda att du inte har en fri vilja. Och då skulle jag inte ha rätt att straffa och belöna dig.
Du bildar din egen framtid beroende på dina egna val, oavsett om jag ser din framtid eller inte. Idag väljer du att äta hamburgare, imorgon väljer du äta pizza. Dessa är dina val och inte mina, även om jag vet vad du kommer att äta idag och imorgon. Att jag vet vad du kommer att äta för mat betyder INTE att jag har tvingat dig att äta just den maten, den maten har du själv valt. Att jag har kännedom om dina val skulle inte bryta mot din fria vilja.
Nej, precis, jag ändrar inte din framtid. Det är du som gör det. Din framtid vilar i dina händer. Vill du bli en teist eller ateist är det DU själv som bestämmer och INTE jag.
Nej, inget är förutbestämt. Det är du som bestämmer och inte jag. OM jag hade bestämt så hade jag inte haft rätt att straffa dig eller belöna dig.
Du väljer själv vad du ska äta och därmed har du en fria vilja. Jag kan inte påverka dina val för det är du själv som bestämmer. Att jag känner till dina val har ingenting med din fria vilja att göra. Jag vet bara hur din framtid ser ut och detta baseras ENDAST på dina val.
Vem har sagt att du kommer att hamna i helvetet för evigt? Varför drar du den slutsatsen?
Om Gud vet vilka val du gör i livet så har Gud inte hotat din fria vilja. Han vet bara vad du kommer att göra beroende på dina val i livet.
Nej Gud kan inte bryta mot sina natur. Han är den har är. Han kan inte bli ond, för att han är god till sin natur. Han kan inte bli dödlig, för då bryter han mot sin natur. Han kan inte bli orättvis osv. Men det betyder INTE att han inte har någon fri vilja. Gud har fri vilja så länge han är Gud och så länge han inte bryter mot sin natur.
Dessa lagar om tex stening kommer i princip nästan aldrig att tillämpas. Har du inte hört berättelsen om Jesus och kvinnan som skulle stenas? Den enda som fick kasta första stenen var den som var fri från synd. Den enda som var fri från synd bland de, var Jesus. Jesus förlät kvinnan och hon fick gå sin väg.
Kan man finna en människa som är fri från synd vid dagsläget? Nej, det kan man inte. Därför kommer denna lag i princip aldrig att tillämpas. Även om denna lag skulle tillämpas av de syndfria så kastar Guds medlare aldrig stenar på någon. De är alltid förlåtande. Denna regel är till för att endast skrämma folk från att begå onda handlingar.
Citat:
Nej, men i och med att du sett min framtid, kan den inte ske på något annat sätt, för då har du inte sett min framtid. Fattar du?
Citat:
Alltså upplever jag det som att jag gör fria val och väljer vad jag ska äta/göra varje dag, men determinism råder då du vet om alla mina val från början till slutet.
Lite perverst av Gud att skapa massa människor vars livsval han vet om i minsta detalj. Det innebär att han VET, redan vid skapelsens ögonblick, vilka som ska till helvetet för evig tortyr, redan innan han skapat dem.
Citat:
Citat:
Du ändrar den inte, men du får fri vilja att bli en illusion i och med framtidsskådningen. Jag upplever det som att jag inte tror p.g.a sunt förnuft och logik, men i själva verket var det förutbestämt att jag skulle bli ateist. Det skulle Gud veta, då han kan se min framtid.
Citat:
Men Gud vet redan innan han skapar mig att jag kommer synda och bli ateist. Den perversa sadisten skapar mig bara för att få tortera mig. Han skyller på mig för sitt eget misslyckande.
Citat:
Jag uppfattar det som att jag av fri vilja väljer att göra det ena eller det andra, men då framtiden är förutbestämd (Gud ser in i framtiden) är den fria viljan en illusion och determinism råder.
Citat:
Om Gud vet min framtid har jag inte möjlighet att göra annat än att uppfylla den framtiden. Jag har inte den fria viljan att bryta mot Guds förutsedda framtid, för då skulle Gud inte vara allsmäktig och inte ha all information.
Den oförlåtliga synden, att inte tro. Eller menar du att jag kommer till himmelen trots att jag tycker Gud och Jesus är vidriga sinnessjuka galningar?
Citat:
Nej Gud kan inte bryta mot sina natur. Han är den har är. Han kan inte bli ond, för att han är god till sin natur. Han kan inte bli dödlig, för då bryter han mot sin natur. Han kan inte bli orättvis osv. Men det betyder INTE att han inte har någon fri vilja. Gud har fri vilja så länge han är Gud och så länge han inte bryter mot sin natur.
Jo, Gud har då ingen fri vilja att göra vad han vill. Det är slutsatsen som följer.
Sedan har Gud beordrat eller gjort många saker som går under "ondhet". Han har beordrat massakrer, förespråkar blind tro före rationalitet och empiri, han förespråkar slaveri, han är avundsjuk, back-stabbing, och rasistisk. Knappast "God" enligt någon godtycklig definition.
Citat:
Tur är väl det, att de aldrig tillämpas. Sekulariseringen har kommit långt i väst. Annat är det i mellanöstern, där moselag fortfarande följs, till stora delar.
Faktum är att Jesus sade att moselag inte skulle förändras det minsta, utan skulle följas till punkt och pricka. Det finns 614 budskap i GT. 10 utav dessa är de tio budorden. Kristna har valt att cherry-picka dessa tio budord och övergivit moselag, som Jesus sade skulle följas.
Kvinno-exemplet är bara ett exempel på Jesus hyckleri.
Citat:
Jag är glad att sekulariseringen har fått kristendomen att överge viktiga, men ack så vedervärdiga delar av sin religion, i favör till det goda samhället.
Med det sagt gäller moselag fortfarande, enligt Jesus.
Men om vi förutsätter att facit är korrekt, vad händer med din definition? Om facit skulle vara fel, då kan vi kontrollera detta och åtgärda felet. Sedan kommer det i slutändan att visa sig ifall din definition är bruten eller inte. Skulle det visa sig att facit verkligen är korrekt efter rättningen, så är din definition bruten.
I en helt sluten systematisk metodologi .... och utan självkorrektion ..... kan "facit" bli bara en del av ett självförstärkande resonemang.
Citat:
Visst finns det fri vilja i himmelen, alla dina val du gör i himmelen är val som behagar Gud.
Alltså en omdefinition av "fri vilja". Så du är ... som ofta .... bara ute och cykla i din semantiska akrobatik.
Citat:
De val vi gör som inte behagar Gud är ondska. En troende definierar ondska som en handling som strider som guds regler.
En extremist-ABRAHAMISK troende. Eller en troende som vältrar sig i demagogi.
Nej Gud kan inte bryta mot sina natur. Han är den han är. Han kan inte bli ond, eftersom han är god till sin natur. Han kan inte bli dödlig, för då bryter han mot sin natur. Han kan inte bli orättvis osv. Men det betyder INTE att han inte har någon fri vilja. Gud har fri vilja så länge han är Gud och så länge han inte bryter mot sin natur.
Du kör vidare på spåret "upprepning innebär att ologiska dumheter blir till sanning" märker jag.
Citat:
Dessa lagar om tex stening kommer i princip nästan aldrig att tillämpas.
1. Vad vet du om det?
2. Spelar ingen roll om de tillämpades eller inte, poängen är gud stiftade dem över huvud taget.
Citat:
Har du inte hört berättelsen om Jesus och kvinnan som skulle stenas? Den enda som fick kasta första stenen var den som var fri från synd. Den enda som var fri från synd bland de, var Jesus. Jesus förlät kvinnan och hon fick gå sin väg.
Har du inte hört att den historien egentligen inte ingår i bibelns text utan lades till hundratals år senare? Ouch....
Citat:
"Ändamålet helgar medlen" tänker alltså en perfekt varelse.....förresten, varför inverkar han på vår fria vilja genom att skrämma folk?
först bör man definiera vad fri vilja är, så, vad är fri vilja enligt dig?
Jag gav förslag på definition för några dagar sedan: Beslutsfattande utan predeterminerade utfall
Har du nån annan definition annars kan du utifrån den besvara nedanstående:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi Jag upprepar nu en frågeställning till samtliga teister som ingen tycks kunna svara på.
Är det någon som kan bevisa eller ge ett vettigt argument för att vi faktiskt har fri vilja? Är det någon som kan berätta HUR vi människor skulle märka skillnaden om fria viljan fanns eller inte?
Det enda jag hört hittills är i princip "klart vi har fri vilja, annars skulle vi vara robotar".
Så varför ger inte gud trons gåva till alla redan på dagis?
Vem säger att Gud inte gör det? Som sagt, människan är ond alltifrån hennes ungdom, vilket innebär att Gud inte kan döma nån till att INTE tro, dvs ta ifrån dem gåvan, förrän de kan räknas som ungdom. Det är förutsagt av Jesus:
Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall också tas det han har. Lu 19:26
Senast redigerad av Bassiehof 2013-08-08 kl. 16:03.
Vem säger att gud inte gör det? Som sagt, människan är ond alltifrån hennes ungdom, vilket innebär att Gud inte kan döma nån till att INTE tro, dvs ta ifrån dem gåvan. Det är förutsagt av Jesus:
Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall också tas det han har. Lu 19:26
Är man ond redan fån start är ju Gud ond i egenskap av skapare. Hur kan ondska uppkomma om skaparen inte är fullkomlig, dvs innefattar ondska själv? Skapas något utanför skaparen är denne knappast allsmäktig. Nej nu sket dvärgen.