2013-08-24, 17:52
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vad menar du? Drömmer gör vi.
nu passar det att ställa frågor va?
Citera
2013-08-24, 17:57
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är DU totalt 'nollstäld' i "viloläget" .... mer än t.ex. jämförd med när du låtar en bronsålders-manual leda dig fram till cirkel-argumenterade pseudo-konklusioner som är i tydlig konflikt med den rationella verkligheten.
du tröttnar iallafall inte på att upprepa dina malplacerade meningar. det saknar helt effekt efter +10 000 inlägg..just saying.
Citera
2013-08-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcake
Vad menar du? Drömmer gör vi.
Det finns de som hävdar att man inte drömmer drömmar när man somnar av ren utmattning, alltså håller sig vaken tills man somnar. Jag är skeptisk, därför att en som är orolig, till exempel ett barn som haft en traumatisk upplevelse, kan få mardrömmar. Så jag är inte övertygad om att hjärnan stänger av helt när vi sover. Det kanske bara är efter såna sovstunder, när man inte drömmer, man känner sig helt utvilad. På frågan varför Gud inte ingriper är svaret att Gud har bestämt att Adam skulle dö, och på så sätt har döden kommit in i världen. Dödsorsaken spelar då ingen roll, skuldfrågan avgörs först vid Domens dag.
Citera
2013-08-24, 18:02
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
nu passar det att ställa frågor va?
Vad snackar du om?
Citera
2013-08-24, 18:04
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det finns de som hävdar att man inte drömmer drömmar när man somnar av ren utmattning, alltså håller sig vaken tills man somnar. Jag är skeptisk, därför att en som är orolig, till exempel ett barn som haft en traumatisk upplevelse, kan få mardrömmar. Så jag är inte övertygad om att hjärnan stänger av helt när vi sover. Det kanske bara är efter såna sovstunder, när man inte drömmer, man känner sig helt utvilad. På frågan varför Gud inte ingriper är svaret att Gud har bestämt att Adam skulle dö, och på så sätt har döden kommit in i världen. Dödsorsaken spelar då ingen roll, skuldfrågan avgörs först vid Domens dag.
Vem har någonsin påstått att hjärnan helt stängs av när vi sover?

Gud är vidrig om han inte bryr sig om lidande eller dödsorsaker.
Citera
2013-08-24, 18:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
På frågan varför Gud inte ingriper är svaret att Gud har bestämt att Adam skulle dö, och på så sätt har döden kommit in i världen. Dödsorsaken spelar då ingen roll, skuldfrågan avgörs först vid Domens dag.

Visst, och nu har vi .... IGEN .... initial-villkoren för GT-kristendomens postulerade 'absolute' etik.

Skall vi ta en identisk rond av det hela én gång till, eller tror du du kan klura ut en del av det själv?

Citat:
Dödsorsaken spelar då ingen roll,

Jodå, båda för din ponerade 'gud' och för den döende.

Citat:
skuldfrågan avgörs först vid Domens dag

M.a.o. inget intressant eller relevant för andra än troende.
Citera
2013-08-24, 19:54
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Vad är vi då?
Vad då, vad är vi?

Vi är naturligtvis inte hjärndöda, utan fortfarnde vitalt mottagliga och i stånd att registrera diverse aktiviteter, men vi har inte kontrollen på, medvetandet måste liksom vara bortkopplat för att vila/sömn ens kan komma till stånd.

ATT vissa sedan hemskt gärna tror på de förlopp som sker medan hjärnan sorterar överflödigt inkommet material, och rensar medan vi sover... är en annan diskussion som kan handla om att fascinationen för fabulationer och fantasy-eggande förklaringar funkar som ventil för många.. du själv tillerkänner dig som anhängare av den vidskepliga gammelstilen, eller hur. Ja det ger ju att du isf tenderar att tro t.o.m på det överflödiga spill, som hjärnan jobbar och processar ner, medan du sover.
Citera
2013-08-24, 20:52
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vad då, vad är vi?

Vi är naturligtvis inte hjärndöda, utan fortfarnde vitalt mottagliga och i stånd att registrera diverse aktiviteter, men vi har inte kontrollen på, medvetandet måste liksom vara bortkopplat för att vila/sömn ens kan komma till stånd.

ATT vissa sedan hemskt gärna tror på de förlopp som sker medan hjärnan sorterar överflödigt inkommet material, och rensar medan vi sover... är en annan diskussion som kan handla om att fascinationen för fabulationer och fantasy-eggande förklaringar funkar som ventil för många.. du själv tillerkänner dig som anhängare av den vidskepliga gammelstilen, eller hur. Ja det ger ju att du isf tenderar att tro t.o.m på det överflödiga spill, som hjärnan jobbar och processar ner, medan du sover.
känner mig inte igen i din beskrivning.
Det är inte lätt att förklara något som egentligen inte ska finnas men nöjer mig med svaret.
Citera
2013-08-24, 21:08
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
känner mig inte igen i din beskrivning.
Det är inte lätt att förklara något som egentligen inte ska finnas men nöjer mig med svaret.
Ja men lille vän, utifrån ditt engagerade "vad är vi då" , kan iaf inte jag påstå att du direkt förstått vad du läser öht, jag betvivlar seriöst din förmåga att förstå texter och öht över din basala kunskapsplattform. Samtidigt vill jag verkligen inte spekulera och gå personligt, det blir alltför OT.

Kan också ha med lust/olust att debattera, dock för du noll resonemang, men sitter gapande och nästintill begär utveckling på trådämnen..

Vad lockar dig ens, att placera dig i diskussionstrådar, ja att ens logga in på fb?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-08-24 kl. 21:11.
Citera
2013-08-24, 21:27
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja men lille vän, utifrån ditt engagerade "vad är vi då" , kan iaf inte jag påstå att du direkt förstått vad u läser öht, jag betvivlar seriöst din förmåga att förstå texter och öht över din basala kunskapsplattform.

Kan också ha med lust/olust att debattera, dock för du noll resonemang, det är som att diskutera med en tygdocka eller whatever, inser du inte det, varför loggar du in på fb ?

Vad lockar dig ens, att placera dig i diskussionstrådar?
meningslös personangrepp. du har all rätt i världen att betvivla min förmåga att förstå dina texter, jag har t.o.m erkänt det flera gånger. problemet ligger inte alltid hos andra blackjewel.
Citera
2013-08-24, 21:33
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
meningslös personangrepp. du har all rätt i världen att betvivla min förmåga att förstå dina texter, jag har t.o.m erkänt det flera gånger. problemet ligger inte alltid hos andra blackjewel.
Precis vad det inte per automatik behöver göra.

Däremot, handlar det om att ge och ta, hur bidrar du till trådutvecklingen, i denna tråd som exempel?

Att slänga ut ett : " vad är vi då" , är det kreativt? gör du dig på något sätt förstådd? eller lämnar du öppet för direkta spekulationer om hur det är fatt med dig.

Inte för att det är intressant med personlighets-OT : det är närmast patetiskt att börja spekulera medlemmars personliga meriter.

(mer en metadiskussion det här som platsar i meta-avd, diskussions-stil eller inte diskussionsstil, liksom)

Diskussionsforum, bygger på utvecklande resonemang - eller.. .. /

Jaa när hanterades resonemang om teodicéproblemet sist här i tråden.. hur var och när ingriper gud i människors lidanden och all den katastrofala utveckling som pågår i världen inte minst just nu?

De ber och ber, avgudar tillber bönar och ber på sina bara knän.. hur responderar Gud på dessa böner?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-08-24 kl. 21:40.
Citera
2013-08-24, 21:48
Medlem
Brain Damages avatar
Det var då väl själva fan... håll er till trådens ämne!
Wicki:
Citat:
Teodicéproblemet, Ondskans problem, (av franska théodicée, ytterst av grekiska θεός, Gud, och δίκη díkē, ’rättvisa’) behandlar problemet med att förklara Guds existens - närmare bestämt hur Gud kan vara både god och allsmäktig - när det finns ondska och lidande. Ett förslag till lösning på teodicéproblemet kallas en teodicé. För att man över huvud taget skall kunna tala om teodicé förutsätts Guds existens, liksom det ondas. Om den ena eller andra tas bort, förekommer inte längre något problem. (En tidig formulering av detta var Epikuros paradox. Epikuros menade att eftersom ondskan finns så kan inte gudarna vara allgoda, utan är likgiltiga inför människan.)

Problematiken i teodicéproblemet kan beskrivas som att inte motsäga sig själv och samtidigt behålla en systematisk helhet när man på en och samma gång hävdar de tre satserna

Gud är allsmäktig
Gud är fullkomligt god
det onda finns
Detta är vad tråden handlar om och den senaste posten jag såg som inte var OT fanns på sidan 204 och handlade om den fria viljans möjliga existens då en omnipotent gud existerar.

Vill ni diskutera livet och dess märkligheter i övrigt kan ni väl för fan hitta en lämpligare tråd för det!
Senast redigerad av Brain Damage 2013-08-24 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in