2013-08-07, 18:00
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Japp, 2.15 är ett tufft mål och jag är inte där i dagsläget när jag kollar på mina tider. Jag var sub 2.30 förra året, men att kapa 5 min/mil på Lidingöbanan är mycket. Dock är det ju bättre att ha en för ambitiös plan än att bara försöka kapa ett par minuter.

Och jodå, Ursvik extreme är ett av mina favoritlopp, att det dessutom kostar bara 50 spänn gör att man får mycket löpning för pengarna, även om priset har höjts till en hundring. Jag har dock inte sprungit den i år, eventuellt springer jag de sista deltävlingarna och finalen.

Inte konstigt att löpare är så smala, jag ligger långt i från de mängderna och ändå kurrar magen hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag har sprungit den 5-10 gånger men ingen gång i år. Förra året gjorde jag 1.08 som bäst har jag för mig. Banan är dock lite annorlunda lagd i år så jag vet inte om det är jämförbart. Nu lär det bli betydligt sämre tid för mig.

Har hört att banan ska vara lite tuffare i år, men har ej sprungit den förr om åren. Hittade schemat:
http://www.sik.org/idrottonline/xtreme13/Extreme_inbjudan_2013.pdf

Så tycker vi kör en liten "fbduell" på tisdag. Jag lär ju bli ifrånseglad dock .
Citera
2013-08-07, 20:46
Bannlyst
Har vi några här som springer eller har sprungit ultradistanser?
Jag funderar på att efter maran nästa år försöka mig på något/några 100km lopp men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träning inför det.

Jag har insett att springa snabbt inte är min grej och längre distanser har än så länge fungerat över förväntan.
Citera
2013-08-08, 09:29
Medlem
the-gafferrs avatar
Söker ett par löparskor med ett lägre häl till tå-dropp än en traditionell löparsko (<12 mm, helst <10 mm), men den ska samtidigt vara dämpad för både häl och framfot. Dvs ingen Nike Free 3.0 eller liknande, utan en något bättre uppbyggd sko.

Får betrakta mig själv som en amatörlöpare. Debutsprang 10 km på tävling i maj detta år, knatade då runt på strax över 43 min. Tar vänligen emot skorekommendationer som ni anser passa den fysiska nivå jag ligger på.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av the-gafferr 2013-08-08 kl. 09:33.
Citera
2013-08-08, 09:43
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Söker ett par löparskor med ett lägre häl till tå-dropp än en traditionell löparsko (<12 mm, helst <10 mm), men den ska samtidigt vara dämpad för både häl och framfot. Dvs ingen Nike Free 3.0 eller liknande, utan en något bättre uppbyggd sko.

Jag springer i New Balance 890 som har ett drop på 8 mm. Den är samtidigt ordentligt dämpad.

http://www.newbalance.com/New-Balance-890v3/M890-V3,default,pd.html?dwvar_M890-V3_color=Blue_with_Yellow_and_White&start=2&q=890& cgid=172000
Citera
2013-08-08, 09:54
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Jag springer i New Balance 890 som har ett drop på 8 mm. Den är samtidigt ordentligt dämpad.

http://www.newbalance.com/New-Balance-890v3/M890-V3,default,pd.html?dwvar_M890-V3_color=Blue_with_Yellow_and_White&start=2&q=890& cgid=172000

Okej. Tack för tipset.

Använder för närvarande Asics Gel-Nimbus 14. Skaffade dem pga jag fick framfotsproblem efter att ha sprungit i Nike Free 4.0 på asfalt kombinerat med ett par pass i Nike Lunarglide. Har ett högt fotvalv vilket jag tror, i kombination med dåligt uppbyggda skor på asfalt, orsakade problemen. Fick någon typ av framfotsinsufficiens vilket ledde till smärta i en viss punkt under framfoten.

Det är pga ovanstående jag är noga med att skon är bra dämpad framtill. De skor du länkade såg väl bra ut, har även kollat in Saucony Kinvara. Tycker Kinvara ser bra ut och av vad jag kan läsa på internet har skon gott rykte. Hur tror du New Balance-skorna står sig gentemot Kinvara?

Är i och för sig inte i behov av att köpa nya löparskor på direkten, letar egentligen efter ett alternativ till mina Gel-Nimbus 14. Om det blir så att jag införskaffar nya skor är väl tanken att fortsätta använda mina Asics och varva med de nya, förmodligen lättare och "friare" löparskorna. Men de nya löparskorna lär dröja åtminstone någon månad. I ärlighetens namn är jag nöjd med mina Asics. Problemet är bara att de kanske är lite väl dämpade.
Senast redigerad av the-gafferr 2013-08-08 kl. 09:58.
Citera
2013-08-08, 10:11
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Okej. Tack för tipset.

Använder för närvarande Asics Gel-Nimbus 14. Skaffade dem pga jag fick framfotsproblem efter att ha sprungit i Nike Free 4.0 på asfalt kombinerat med ett par pass i Nike Lunarglide. Har ett högt fotvalv vilket jag tror, i kombination med dåligt uppbyggda skor på asfalt, orsakade problemen. Fick någon typ av framfotsinsufficiens vilket ledde till smärta i en viss punkt under framfoten.

Det är pga ovanstående jag är noga med att skon är bra dämpad framtill. De skor du länkade såg väl bra ut, har även kollat in Saucony Kinvara. Tycker Kinvara ser bra ut och av vad jag kan läsa på internet har skon gott rykte. Hur tror du New Balance-skorna står sig gentemot Kinvara?

Är i och för sig inte i behov av att köpa nya löparskor på direkten, letar egentligen efter ett alternativ till mina Gel-Nimbus 14. Om det blir så att jag införskaffar nya skor är väl tanken att fortsätta använda mina Asics och varva med de nya, förmodligen lättare och "friare" löparskorna. Men de nya löparskorna lär dröja åtminstone någon månad. I ärlighetens namn är jag nöjd med mina Asics. Problemet är bara att de kanske är lite väl dämpade.

Jag har inte sprungit i Kinivara, däremot i Asics DS Trainer. Om du gillar Asics kanske du ska ta steget till DS Trainer. Båda har en drop på 10 mm men Trainer väger 265 g jämfört med 325 g för Nimbus i samma storlek. Jag gillade den.
Citera
2013-08-08, 10:53
Moderator
Rassas avatar
Jag springer mycket i Kinvaran, men kan inte jämför den med nåt annat eftersom jag inte haft nån annan dämpad sko de senaste åren

Kinvaran har 4 mm drop, mjuk sula och bra löpkänsla. Passar en löpstil utan tung hällandning, den har visserligen hygglig dämpning men är ändå lite åt racingflats-hållet. Nackdelen med den mjuka sulan är at det är lätt att trampa in småsten i den. Mellan 80-110 mil har jag fått ut ur dom, det är ovandelen som brukar ge sig först.
Citera
2013-08-08, 11:03
Medlem
WaldemarKas avatar
Jag har absolut ingen som helst aning, så ha överseende.
Varför vill man ha mer eller mindre drop i skon?
Citera
2013-08-08, 12:26
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Jag har absolut ingen som helst aning, så ha överseende.
Varför vill man ha mer eller mindre drop i skon?

Är heller inte särskilt påläst, men tar mig friheten att besvara frågan ändå.

Ett stort häl-tådropp lämpar sig självfallet inte väl till en löpare som landar på mellan- eller framfot. Då är den upphöjda hälen i vägen vid fotisättning. Ett lågt eller obefintligt häl-tådropp är således gynnsamt för den löpare som inte landar på hälen. Löpsteget blir då mer naturligt och förhoppningsvis mer löpeffektivt. Påpekas bör dock att en oerfaren löpare inte rekommenderas börja med en sko med obefintligt dropp. Detta kan lätt medföra skador och felbelastningar.

Det var därför jag efterfrågade en sko med ett lite mindre dropp, dock inte obefintligt, eftersom jag anser mig själv vara en oerfaren löpare. 8 mm känns rent intuitivt något som jag kanske skulle kunna klara av.

Om du känner att du inte fått din fråga fullt besvarad kan du läsa boken Born to run. Har själv inte läst ut hela boken men den tar i alla fall upp bl.a. detta.

Citat:
Jag har inte sprungit i Kinivara, däremot i Asics DS Trainer. Om du gillar Asics kanske du ska ta steget till DS Trainer. Båda har en drop på 10 mm men Trainer väger 265 g jämfört med 325 g för Nimbus i samma storlek. Jag gillade den.

Har faktiskt sökt lite på Asics DS Trainer. Den verkar ganska lämpligt. En nättare sko än Gel-Nimbus men steget över till den känns ändock inte alltför stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag springer mycket i Kinvaran, men kan inte jämför den med nåt annat eftersom jag inte haft nån annan dämpad sko de senaste åren

Kinvaran har 4 mm drop, mjuk sula och bra löpkänsla. Passar en löpstil utan tung hällandning, den har visserligen hygglig dämpning men är ändå lite åt racingflats-hållet. Nackdelen med den mjuka sulan är at det är lätt att trampa in småsten i den. Mellan 80-110 mil har jag fått ut ur dom, det är ovandelen som brukar ge sig först.

Okej. Låter som att Kinvaran kanske är lite väl avancerad för mig. Kinvaran antar jag inte är speciellt passande att springa med på senhöst/tidig vår?
Senast redigerad av the-gafferr 2013-08-08 kl. 12:32.
Citera
2013-08-08, 12:34
Bannlyst
Citat:
Är heller inte särskilt påläst, men tar mig friheten att besvara frågan ändå.

Ett stort häl-tådropp lämpar sig självfallet inte väl till en löpare som landar på mellan- eller framfot. Då är den upphöjda hälen i vägen vid fotisättning. Ett lågt eller obefintligt häl-tådropp är således gynnsamt för den löpare som inte landar på hälen. Löpsteget blir då mer naturligt och förhoppningsvis mer löpeffektivt. Påpekas bör dock att en oerfaren löpare inte rekommenderas börja med en sko med obefintligt dropp. Detta kan lätt medföra skador och felbelastningar.

Det var därför jag efterfrågade en sko med ett lite mindre dropp, dock inte obefintligt, eftersom jag anser mig själv vara en oerfaren löpare. 8 mm känns rent intuitivt något som jag kanske skulle kunna klara av.

Om du känner att du inte fått din fråga fullt besvarad kan du läsa boken Born to run. Har själv inte läst ut hela boken men den tar i alla fall upp bl.a. detta.

Har faktiskt sökt lite på Asics DS Trainer. Den verkar ganska lämpligt. En nättare sko än Gel-Nimbus men steget över till den känns ändock inte alltför stort.

Okej. Låter som att Kinvaran kanske är lite väl avancerad för mig. Kinvaran antar jag inte är speciellt passande att springa med på senhöst/tidig vår?

Jag köpte mig kinvaran för någon vecka sedan och för mig som sprungit ett tag tycker jag den fungerar bra. Huruvida den är lämplig på senhöst/tidig vår kan jag inte uttala mig om, men är man rädd för halka finns det ju alltid spiksnoddar man kan dra på runt skorna.
Citera
2013-08-08, 14:06
Medlem
god.childs avatar
Jag gick från dämpat med rejält drop till minimalistiskt efter att läst just nämnda Born to Run, kan verkligen rekommendera den boken för den löparfrälste. Har varit så gott som skonad från skador sen dess med undantag från mina ihopdragna lårmuskler som snarare berott på överansträngning.
Nyckeln var att börja lugnt och öka succesivt. Första passen runt kilometern sen ökade jag sakta. Nu alternerar jag mellan barfotaskor och ett par vanliga skor med noll drop, Brooks Green silence.

Den senare är omtyckt av många även mig. Kan rekommenderas för den som vill prova att skippa droppet.
Citera
2013-08-08, 15:49
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Så tycker vi kör en liten "fbduell" på tisdag. Jag lär ju bli ifrånseglad dock .

Jag hoppas som sagt att jag hinner. Tror inte du blir ifrånseglad. I dagsläget är vi nog ganska jämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in