2013-08-07, 17:28
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
2) om ovanstående mu stämmer så skulle jag väldigt gärna få en lite utförligare beskrivning på hur ni smarta människor räknar ut det, om ni i ord vill förklara istället för den där jävligt knepiga formeln eller om nån kan vara vänlig att länka till någon som förklarar det lite lättare!
Här kommer en liten förklaring av formeln, istället för att bara slänga fram den.

T = tid på Jorden
t = tid för resenären
v = resenärens hastighet
c = ljusets hastighet
T = t/sqrt(1-(v/c)^2)

Då vi mäter hastigheten i procent utav c, så blir c = 100% = 1 och v/1 blir då v.
Så då blir formeln:
T = t/sqrt(1-v^2)

Om du vill ta reda på t eller v, istället för T, så ser formlerna ut så här:
t = T*sqrt(1-v^2)
v = -sqrt((t/T)^2-1)

T och t kan mätas i den enhet du önskar, så länge du har samma enhet på båda.
Anledningen till att tidsdilationen blir påtaglig först runt omrking 70-80% utav ljushastigheten ligger i uttrycket sqrt(1-v^2).
Kod:
v		v^2		1-v^2		sqrt(1-v^2)
0.1		0.01		0.99		0.995
0.2		0.04		0.96		0.9798
0.3		0.09		0.91		0.954
0.4		0.16		0.84		0.9165
0.5		0.25		0.75		0.866
0.6		0.36		0.64		0.8
0.7		0.49		0.51		0.714
0.8		0.64		0.36		0.6
0.9		0.81		0.19		0.436
0.99		0.9801		0.0199		0.141
0.999		0.998001	0.001999	0.0447
Som du ser så blir uttrycket inte mycket mindre än 1, förrän vid hastigheter runt 60%, då man har nått 0.8. Efter detta kommer uttrycket att snabbt falla i värde dock.
Det du sedan gör är att du delar delar t på detta värde, vilket ger en exponentiell ökning av T
1/0.9 = 1.111
1/0.7 = 1.429
1/0.5 = 2
1/0.3 = 3.333
1/0.1 = 10

Mer grundligt än så går inte att förklara. Söker du en förklaring till varför det blir tidsdilation rent fysiskt, så får du säga det.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vi pratar ju om våglängder på mindre än en plancklängd här.
Oj, det var intressant!
Citera
2013-08-07, 18:33
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Vi pratar ju om våglängder på mindre än en plancklängd här.

Nej? Då hade det varit den mest energirika elektromagnetiska strålningen i universum.
Citera
2013-08-07, 19:25
Medlem
Strand.s avatar
Såg en föreläsning på youtube för ett tag sen om möjligheter kring liv på Saturnus måne Titan. För att liv ska kunna uppstå krävs det såklart en del förutsättningar som man lite kort kan lista nedanför:
  • Energi
  • Kol
  • Flytande vatten
  • Andra element (Kväve, fosfor etc...)

Viktigast när man söker efter liv på andra platser är givetvis flytande vatten. Att det kan tänkas finnas liv som är oberoende av vatten (eller annan flytande vätska) kan mycket väl vara möjligt, men det är en annan diskussion. Varför flytande vatten är så viktigt är givetvis pga dess kemiska egenskaper. Det är ett bra lösnings- och transportmedel men framförallt är det viktigt för dom biokemiska reaktioner som sker på molekylär nivå.

I föreläsningen jag kollade på nämnde forskaren att om det skulle finnas liv på Titan så kommer det att vara helt olikt det från jorden. Anledningen är för att det inte finns något flytande vatten där, istället finns det en annan flytande vätska: metan och etan. Detta betyder givetvis att om det skulle finnas mikroskopiskt liv på Titan så kommer det vara baserat på flytande kolväten istället för vatten. Min fråga är alltså hur det är möjligt? Alltså hur skulle ett sådant liv kunna tänkas se ut? Har det DNA? Hur skulle livet kunna se ut biokemiskt (vad för reaktioner äger rum)?

Svåra frågor givetvis, men det kanske finns någon hejare på kemi som kan spekulera lite i ett metanbaserat liv
Citera
2013-08-07, 20:25
Medlem
Insidanavenross avatar
Jag fascineras av bl.a. rymdbrus och ska försöka när jag får tid över läsa mig till varifrån det ljudet kommer ifrån. Fast i och med att ingen finns som kan höra det ljudet borde det inte heller existera något sådant.
Citera
2013-08-08, 10:43
Medlem
Läste för några dagar sedan att ett rymdprojekt där Sverige ska bidra med satellitteknik går av stapeln om några år. Hittar inte artikeln, men forskarna beskrev i svd att satelliterna skulle kretsa runt Saturnus för att undersöka förutsättningarna för liv i sjöarna runt respektive månar. Varför skickas inte en sond som tar vattenprover direkt? Är det för riskfyllt? Tacksam om någon kan gräva fram artikeln med
Citera
2013-08-08, 11:51
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insidanavenros
Jag fascineras av bl.a. rymdbrus och ska försöka när jag får tid över läsa mig till varifrån det ljudet kommer ifrån. Fast i och med att ingen finns som kan höra det ljudet borde det inte heller existera något sådant.

Bruset är inte ljud, utan elektromagnetisk strålning.

Citat:
Ursprungligen postat av Zonkout
Läste för några dagar sedan att ett rymdprojekt där Sverige ska bidra med satellitteknik går av stapeln om några år. Hittar inte artikeln, men forskarna beskrev i svd att satelliterna skulle kretsa runt Saturnus för att undersöka förutsättningarna för liv i sjöarna runt respektive månar. Varför skickas inte en sond som tar vattenprover direkt? Är det för riskfyllt? Tacksam om någon kan gräva fram artikeln med

Well, det är Titan man ska, man har skickat en satelit till Titan innan, den överlevde i ett par minuter innan förutsättningarna där förstörde den. Du kan läsa om månen här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_(moon)

Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
text
Fel forum för en sådan fråga Kolla med biologerna/peta på någon att kolla i denna tråden.
Citera
2013-08-08, 12:22
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Well, det är Titan man ska, man har skickat en satelit till Titan innan, den överlevde i ett par minuter innan förutsättningarna där förstörde den. Du kan läsa om månen här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_(moon)
Vad var det egentligen som tog kol på Huygens då? Trycket är inte värre än på 5 meters djup och kylan är ju knappast några problem för en rymdsond känns det som? Inte mycket kallare än vad det kan bli på Mars som värst liksom. Jag trodde det handlade om att batterikraften tog slut?
Inte heller ska väl Huygens kallas en satellit, det är snarare Cassini som är satelliten?

Citat:
Fel forum för en sådan fråga Kolla med biologerna/peta på någon att kolla i denna tråden.
Strands fråga är extremt bred och skulle behöva en egen tråd!
Citera
2013-08-08, 13:00
Medlem
Strand.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Strands fråga är extremt bred och skulle behöva en egen tråd!

Jag får nog göra en egen tråd, finns lite annat jag lämnade ut också. Var tror ni tråden passar? Känns ändå som att den passar bäst här
Citera
2013-08-08, 13:11
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Jag får nog göra en egen tråd, finns lite annat jag lämnade ut också. Var tror ni tråden passar? Känns ändå som att den passar bäst här
Hmm, det är en svår fråga att placera.. Först så är det en helt annan kemi än den vanliga biologin, vilket gör att vissa aspekter bör ses som kemiska. Sedan handlar det om en evolution utav detta, nya, liv, vilket ju är biologi. Men då astrobiologi är en sammanslagning utav dessa grejer och astrofysik/astronomi, så skulle jag också tro att det här forumet är bäst, rent logiskt.
Men jag är samtidigt osäker på om detta forum kommer generera bäst svar, för en sådan fråga.
Citera
2013-08-08, 13:32
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Evolutionsbiologi, most def. Astrobiologi är en tvärvetenskaplig skola, med kemister, biologer, geologer, astronomer, etc. Detta är något en evolutionsbiolog/biokemist skulle forska i.
Citera
2013-08-08, 14:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nej? Då hade det varit den mest energirika elektromagnetiska strålningen i universum.
Jo
Citat:
Trans-Planckian problem

The trans-Planckian problem is the observation that Hawking's original calculation requires talking about quantum particles in which the wavelength becomes shorter than the Planck length near the black hole's horizon. It is due to the peculiar behavior near a gravitational horizon where time stops as measured from far away. A particle emitted from a black hole with a finite frequency, if traced back to the horizon, must have had an infinite frequency there and a trans-Planckian wavelength.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
Citera
2013-08-08, 14:41
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jo

https://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation

Om man mäter våglängden vid händelsehorisonten och använder ett koordinatsystem för en observatör långt bort... detta går inte i verkligheten.

På samma sätt så går våglängden för infallande strålning mot 0 när den faller in i hålet, om man använder koordinater för en observatör i oändligheten. Men i ett "comoving" referenssystem med strålningen/partikeln/whatever så förändras inte dess våglängd.

För att gå tillbaka till frågan, det som är en plancklängd här är inte en plancklängd i väldigt kurvad rumtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in