2013-08-06, 22:45
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jupp annars vore registrering av var partiklar befinner sig en baggis eller hur?
Bara bomba på med fotoner och du kunde visa deras plats, hastighet och riktning utan problem. Naturen ville inte att fysiker skulle få det så lätt...
Med risk för att låta dum... Papper eller youtube hade varit fint. Har svårt att se hur det funkar.
Citera
2013-08-06, 23:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Med risk för att låta dum... Papper eller youtube hade varit fint. Har svårt att se hur det funkar.
Funkar wiki?
http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_pressure

Edit: Man kan aldrig vara dum när man vill förstå.
Man är bara mänskligt naturligt nyfiken.
Senast redigerad av MeanME 2013-08-06 kl. 23:25.
Citera
2013-08-06, 23:29
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Funkar wiki?

Jo tack.

" For example, had the effects of the sun's radiation pressure on the spacecraft of the Viking program been ignored, the spacecraft would have missed Mars orbit by about 15,000 kilometers."

Man lär sig nya saker hela tiden.
Citera
2013-08-06, 23:29
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Funkar wiki?

Det är en elektromagnetisk interaktion, dock.
Citera
2013-08-06, 23:45
Medlem
Läste Puff's inlägg runtom sida nr 13-14 och han räknade ut att man åldras 50% långsammare om man färdas i 87% av C, vilket jag finner jävligt intressant så jag har ett par frågor angående detta. (notera att jag inte kan mycket alls inom ämnet astronomi)

1) för att säkerställa att jag är med på vad ni menar, jag färdas i en rymdfärja i omlopp runt jorden, rymdfärjan färdas i 87% av ljusets hastighet. När det har gått 1 år på rymdfärjan så har det alltså gått två år för er som är på jorden, korrekt eller inte..?

2) om ovanstående mu stämmer så skulle jag väldigt gärna få en lite utförligare beskrivning på hur ni smarta människor räknar ut det, om ni i ord vill förklara istället för den där jävligt knepiga formeln eller om nån kan vara vänlig att länka till någon som förklarar det lite lättare!

3) Så för att åldras 50% långsammar krävs 87% av ljusets hastighet. Vad krävs för att man ska åldras 1 år på färjan och 10 år på jorden?

4) Hur mycket skulle man åldras om man färdades i 99,999% av ljusets hastighet? Alltså ett år på rymdfärjan som går i 99,999% av ljusets hastighet. Hur många år är det här nere på jorden?

Tacksam för svar.
Citera
2013-08-06, 23:51
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
Läste Puff's inlägg runtom sida nr 13-14 och han räknade ut att man åldras 50% långsammare om man färdas i 87% av C, vilket jag finner jävligt intressant så jag har ett par frågor angående detta. (notera att jag inte kan mycket alls inom ämnet astronomi)

1) för att säkerställa att jag är med på vad ni menar, jag färdas i en rymdfärja i omlopp runt jorden, rymdfärjan färdas i 87% av ljusets hastighet. När det har gått 1 år på rymdfärjan så har det alltså gått två år för er som är på jorden, korrekt eller inte..?

2) om ovanstående mu stämmer så skulle jag väldigt gärna få en lite utförligare beskrivning på hur ni smarta människor räknar ut det, om ni i ord vill förklara istället för den där jävligt knepiga formeln eller om nån kan vara vänlig att länka till någon som förklarar det lite lättare!

3) Så för att åldras 50% långsammar krävs 87% av ljusets hastighet. Vad krävs för att man ska åldras 1 år på färjan och 10 år på jorden?

4) Hur mycket skulle man åldras om man färdades i 99,999% av ljusets hastighet? Alltså ett år på rymdfärjan som går i 99,999% av ljusets hastighet. Hur många år är det här nere på jorden?

Tacksam för svar.

Omlopp är jäkligt knepigt då omlopp innebär konstant acceleration, vilket gör det hela väldigt knepigt. Men om du färdas i en konstant hastighet ,v, så förändras din tidsuppfattning med en faktor 1/sqrt(1-(v/c)^2), där c är ljushastigheten. Sätter du c = 1 och v = 0.87 så ser du att svaret blir 2. Det är bara att knappa in på en räknare / www.wolframalpha.com och kolla hur din hastighet påverkar tidsuppfattningen
Citera
2013-08-07, 01:25
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är en elektromagnetisk interaktion, dock.
Exakt. Min fråga kvarstår alltså. Kan fotoner påverka partiklar med massa? Jag fattar att det "kan ske" i teorin, men i verkligheten? En foton har ju ingen anledning till att bry sig om masspartiklar. Den chillar ju i sin egen värld.
Citera
2013-08-07, 01:27
Bannlyst
Citat:
Exakt. Min fråga kvarstår alltså. Kan fotoner påverka partiklar med massa?
Ja, det kan dom.
Citera
2013-08-07, 01:34
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Exakt. Min fråga kvarstår alltså. Kan fotoner påverka partiklar med massa? Jag fattar att det "kan ske" i teorin, men i verkligheten? En foton har ju ingen anledning till att bry sig om masspartiklar. Den chillar ju i sin egen värld.

Ja...? Massa interagerar ju elektromagnetiskt (Förutom neutriner då)
Citera
2013-08-07, 03:23
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ja...? Massa interagerar ju elektromagnetiskt (Förutom neutriner då)

(Och mörk materia. WIMPs som neutralinos).
Citera
2013-08-07, 09:47
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob

Tacksam för svar.
1)
Om du färdas i ett rymdskepp (i ~0.87c) som lämnar Jorden, vänder och kommer tillbaka efter 1 år, har det gått 2 år på Jorden. Korrekt. Men detta är om man inte blandar in accelerationen.

2)
Som Giorgi skrev. Faktorn är γ=1/√(1-v²/c²).

3)
γ=10, v=?
1/√(1-v²/c²)=10 (Lös ut v)
10√(1-v²/c²)=1
√(1-v²/c²)=1/10
(1-v²/c²)=(1/10)²
(1-v²/c²)=1/100
v²/c²=1-(1/100)
v²/c²=99/100
v/c=√(99/100)
v/c=(√99)/10
v/c≈9.995/10
v≈0.995c
v≈99.5% av c

4)
v=0.99999c, γ=?
γ=1/√(1-0.99999c²/c²)
γ=1/√(1-0.99999)
γ=1/√(0.00001)
γ≈1/0.003
γ≈333.33...
Eftersom √(0.00001)>0.003 är γ<333. Men inte så mycket, kanske någonstans mellan 300 och 333.
Så det har då gått ca 310 år på Jorden.

Prova att lös den på wolfram. 1/√(1-0.99999c²/c²).
Citera
2013-08-07, 14:05
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Du har ju t ex solsegel som bygger på just den funktionen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_sail
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in