Citat:
Ursprungligen postat av
kroppskultur
Du tycks gilla Ryska prylar, jag undrar hur låg radarsignatur PAK får? jag tvivlar på att den är så låg.
Ta en titt i tråden om stealth.
https://www.flashback.org/t2187505
Det är rätt svårt att avgöra stealth från bilder men jag kanske kan försöka mig på en någorlunda primitiv utvärdering där om intresset finns.
Gällande att gilla ryska prylar så är det korrekt. Jag är dock med samma kriterier lika peppad på amerikanska och franska prylar. För mig handlar det om hur man löser sina problem. Ryssarna har i regel alltid valt enkelhet eller helt egna vägar som de i princip är ensamma om (samma kan sägas om Sverige med Draken/Viggen/Gripen, stridsvagn S osv).
I fallet Pak FA så har dock ryssen gått helt fullkomligt overkill i att bryta ny mark.
Detta är bara några av de unika lösningarna som Pak FA är ensam om.
* Den har 4 st AESA-radar i x-bandet (stora, fram, bak och på sidorna), 2 st AESA-radar i L-bandet (placerat i vingarna).
* Den har integrerad radarblockerare i kompressorn (först i världen), där första steget är MWCNT-baserad kolfiber (först i världen att ha det i kompressorn) och andra steget också är radarabsorberande. Turbindelar, inkl fläktblad byggs med nanofibrer i 3D-printer (först i världen).
* Luftintaget har stealthläge och semistealth-läge (också först i världen).
Men man ska inte förringa de andra heller. Det finns egentligen bara ett jaktplan som inte är särskilt imponerande idag och det är Tejas. Alla andra bryter eller har brutit ny mark.
Personligen ser jag dock mest framgångar och mest utveckling i Pak FA. Där bryts det ny mark hela tiden, i F35 verkar den biten vara avklarad och nu handlar det om att lappa och laga goda intentioner så man får något som är sämre än det kunderna beställt.