Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Nja, inspirerad, nej inte så. De togs fram för samma uppdrag ursprungligen, enligt dokumentärer jag sett. Su-27 har konstruerats med mer "inspiration" från F-15 än mig-29 hämtat inspiration från su-27 om jag har förstått historiken korrekt. De togs ursprungligen fram för ett mycket stort projekt där Sovjetunionen hade planer på att skapa en flotta med hangarfartyg för att kunna matcha USA's dominans på området. Nu föll Sovjet och med detta alla planer för en hangarfartygsflotta, däremot hade ryska flygvapnet redan fått upp ögonen för båda dessa plan. Grundkonstruktionen ser lika ut, men det är två mycket olika designer.
Nu, är det väl bäst jag duckar dr.spin??
För att jag säger emot dig är väl som när man trodde man kunde saker bättre än farsan?

Nää, du ligger rätt bra till rent faktamässigt.
Su27 designades innan MiG 29. Det är en lite lång historia men i korthet går den ungefär såhär.
Amerikanarna hade sin F15 som var väldigt kapabel, och det ville Soviet givetvis möta upp så man satte efter att jaga prestandasiffrorna. Under designfasen så gjordes det en del genombrott inom området "lifting body", dvs att kroppen genererar lyftkraft. Denna forskning visade sig vara extremt lovande och gav potential till fenomenala flygprestanda så beslutet fattades att forskningen inom Su27-projektet även skulle föras ner till MiG 29. Så konceptet med den unika flygkonstruktionen började hos Sukhois designbyrå vilka fick förstärkning av MiG-teamet.
Denna optimering av lyftkraft genererad via flygkroppen var något som Su27 + MiG 29 blev relativt ensamma om (F14 hade liknande designdrag), och framförallt var de ensamma om denna optimering.
Så F15 och Su27 må ha ganska lika prestanda men principerna de är byggda runt är ganska olika. Även prestandan och flygförmågan skiljer sig rätt ordentligt i vissa fall. Här ser du hur det blir när man slår samman de officiella siffrorna för tidiga F15 och Su27 vid havsnivå
http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=215940&d=1348150087
Så de kopierade USAs filosofi kring stora och små flygplan i jaktrollen och i vanlig ordning så satte USA nivån för prestandan som skulle slås. Men mer kopia/inspiration än så blev inte jenkarna den gången.