2013-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
MiG 29 är inspirerad av Su27.
Su27 är inte en kopia av F15.
Nja, inspirerad, nej inte så. De togs fram för samma uppdrag ursprungligen, enligt dokumentärer jag sett. Su-27 har konstruerats med mer "inspiration" från F-15 än mig-29 hämtat inspiration från su-27 om jag har förstått historiken korrekt. De togs ursprungligen fram för ett mycket stort projekt där Sovjetunionen hade planer på att skapa en flotta med hangarfartyg för att kunna matcha USA's dominans på området. Nu föll Sovjet och med detta alla planer för en hangarfartygsflotta, däremot hade ryska flygvapnet redan fått upp ögonen för båda dessa plan. Grundkonstruktionen ser lika ut, men det är två mycket olika designer.

Nu, är det väl bäst jag duckar dr.spin??
För att jag säger emot dig är väl som när man trodde man kunde saker bättre än farsan?
Citera
2013-07-22, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag har aldrig skrivit kopia däremot influerad, både MIG 29 och SU27 flög enligt wikipedia 1977 så det kanske stämmer, F15 flög enligt wikipedia 1972.

Mm, Sukhoi Su-27 var utvecklad för att möta F-16, därefter utvecklades Su-30 och andra som motstånd för F-15 osv... Och nu utvecklar ryssarna PAK FA för att möta F-22. Ryssarna har altid varit lite efter i flygvapen på några år.
Citera
2013-07-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Mm, Sukhoi Su-27 var utvecklad för att möta F-16,
Tveksamt, främst F15 av vad jag luskat fram.
edit.
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Därefter utvecklades Su-30 och andra som motstånd för F-15 osv... Och nu utvecklar ryssarna PAK FA för att möta F-22. Ryssarna har altid varit lite efter i flygvapen på några år.
Och dom har ofta tittat på deras design vilket är fallet med MIG29 och Su27 som ganska säkert är influerade av F15.
Och man kanske inte ska glömma bort F14 i den här diskussionen som flög 1970.
Senast redigerad av kroppskultur 2013-07-22 kl. 17:24.
Citera
2013-07-22, 17:25
Bannlyst
Citat:
edit.

Och dom har ofta tittat på deras design vilket är fallet med MIG29 och Su27 som ganska säkert är influerade av F15.

F-14 är i tekniken mycket bättre än både F-15/F-16/F-18 men den kostade för mycket och reserv som behövdes i några år kostade lika mycket som en fighter idag.
Citera
2013-07-22, 17:33
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Jag har aldrig skrivit kopia däremot influerad, både MIG 29 och SU27 flög enligt wikipedia 1977 så det kanske stämmer, F15 flög enligt wikipedia 1972.
Su27 och F15 ser rätt ordentligt olika ut. Enda likheten är ju typ att de är jaktplan med två motorer.

F15 och MiG 25 däremot var rätt lika. Formen på mittkroppen, inloppen, motorplaceringen osv är snarlik (storleken är dock annorlunda). Faktum är att om du jämför dem över varandra så ser du att likheterna är påtagliga.

Su27 däremot är byggd efter modernare aerodynamiska principer där man lagt mycket fokus på att få kroppen att producera lyftkraft samt att man lagt mycket fokus på kontrollerade höga alfa. Så nosen pekar lite nedåt och hela kroppen är som en tjockare vinge och kurvorna blir lite mjukare. Detta kan jämföras med MiG 25, F15 och FA18 som har rakare kroppar från mitten och framåt.

F14 är något mer lik, den hade även separerade motorer likt Su 27/MiG 29. Dock skiljer sig vingarna åt lite mer.
Citera
2013-07-22, 17:39
Medlem
Citat:
edit.

Fast Sovjet brydde sig inte nämnvärt över F14, en överkomplicerad kärra som var rätt seg i dogfight-genren. De var däremot bekymrade över F-15, när de kom över information om det projektets framgång.

Det är ju möjligt att det jag hört om hangarfartygsplanerna var överdrivna, och att det var flygvapnet som pressade på projektet. Jag förutsätter att jag kommer att bli rättad och att det var flygvapnet som stod som beställare (iof krävdes ingen beställare i sovjetsystemet, räckte med att partiet beställde/beordrade)

Iaf så är det ju värt att påpeka att flera detaljer kring Su-27's goda aerodynamik i svängar med hög belastning och hög alfavinkel kom som en trevlig överraskning. Både mig-29 och Su-27 är ju väldigt lyckade projekt, men särskilt Su-27 kommer nog gå till historieböckerna.
Citera
2013-07-22, 18:06
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nja, inspirerad, nej inte så. De togs fram för samma uppdrag ursprungligen, enligt dokumentärer jag sett. Su-27 har konstruerats med mer "inspiration" från F-15 än mig-29 hämtat inspiration från su-27 om jag har förstått historiken korrekt. De togs ursprungligen fram för ett mycket stort projekt där Sovjetunionen hade planer på att skapa en flotta med hangarfartyg för att kunna matcha USA's dominans på området. Nu föll Sovjet och med detta alla planer för en hangarfartygsflotta, däremot hade ryska flygvapnet redan fått upp ögonen för båda dessa plan. Grundkonstruktionen ser lika ut, men det är två mycket olika designer.

Nu, är det väl bäst jag duckar dr.spin??
För att jag säger emot dig är väl som när man trodde man kunde saker bättre än farsan?
Nää, du ligger rätt bra till rent faktamässigt.

Su27 designades innan MiG 29. Det är en lite lång historia men i korthet går den ungefär såhär.

Amerikanarna hade sin F15 som var väldigt kapabel, och det ville Soviet givetvis möta upp så man satte efter att jaga prestandasiffrorna. Under designfasen så gjordes det en del genombrott inom området "lifting body", dvs att kroppen genererar lyftkraft. Denna forskning visade sig vara extremt lovande och gav potential till fenomenala flygprestanda så beslutet fattades att forskningen inom Su27-projektet även skulle föras ner till MiG 29. Så konceptet med den unika flygkonstruktionen började hos Sukhois designbyrå vilka fick förstärkning av MiG-teamet.

Denna optimering av lyftkraft genererad via flygkroppen var något som Su27 + MiG 29 blev relativt ensamma om (F14 hade liknande designdrag), och framförallt var de ensamma om denna optimering.

Så F15 och Su27 må ha ganska lika prestanda men principerna de är byggda runt är ganska olika. Även prestandan och flygförmågan skiljer sig rätt ordentligt i vissa fall. Här ser du hur det blir när man slår samman de officiella siffrorna för tidiga F15 och Su27 vid havsnivå http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=215940&d=1348150087

Så de kopierade USAs filosofi kring stora och små flygplan i jaktrollen och i vanlig ordning så satte USA nivån för prestandan som skulle slås. Men mer kopia/inspiration än så blev inte jenkarna den gången.
Citera
2013-07-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Su27 och F15 ser rätt ordentligt olika ut. Enda likheten är ju typ att de är jaktplan med två motorer.

F15 och MiG 25 däremot var rätt lika. Formen på mittkroppen, inloppen, motorplaceringen osv är snarlik (storleken är dock annorlunda). Faktum är att om du jämför dem över varandra så ser du att likheterna är påtagliga.

Su27 däremot är byggd efter modernare aerodynamiska principer där man lagt mycket fokus på att få kroppen att producera lyftkraft samt att man lagt mycket fokus på kontrollerade höga alfa. Så nosen pekar lite nedåt och hela kroppen är som en tjockare vinge och kurvorna blir lite mjukare. Detta kan jämföras med MiG 25, F15 och FA18 som har rakare kroppar från mitten och framåt.

F14 är något mer lik, den hade även separerade motorer likt Su 27/MiG 29. Dock skiljer sig vingarna åt lite mer.
F15, MIG29 och Su27 är samma grundkoncept precis som att Gripen och Rafale är det även om det finns skillnader.
Citera
2013-07-22, 18:52
Medlem
Citat:
F15, MIG29 och Su27 är samma grundkoncept precis som att Gripen och Rafale är det även om det finns skillnader.
Jag skulle inte alls säga att det är samma grundkoncept, de skiljer sig alltför mycket. Då är gripen rafale mer lik varandra som grundkoncept. Däremot har man studerat liknande lösningar, mellan kärrorna. Men detta gör väl att vi riskerar ett onödigt ordkrig. Man kan ju då närmare fråga sig om pak-fa liknar samma grundkoncept som f22 raptor, jag tycker det verkar som att ryssarna gått sin egen väg rätt mycket. De är trots allt rätt skickliga på att snickra ihop innovativa "ryska" lösningar.
Citera
2013-07-25, 01:16
Medlem
dunderkålas avatar
Men dra mig baklänges vad vissa hittar på bullcrap.

Om man skall försöka jämföra vilka kärror som matchades mot varandra så är det följande som går att leda i bevis:

Su-27 designades för att överträffa F-15 (och Ryssarna fick börja om med vissa delar när de fick reda på hur bra F-15 blev)

Mig-29 matchades mot F-16.

Viktigt att notera är att F-15 och Su-27 är inihelvete stora fighters (dyra)
Mig-29 och F-16 är betydligt mindre och beställdes i betydligt större antal (billiga)

De skall inte lösa samma behov, och utvecklades delvis parallellt för att komplettera varandra.

Och vart fan är likheterna mellan Rafale och Gripen designmässigt?
Citera
2013-07-25, 01:50
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkåla
Su-27 designades för att överträffa F-15 (och Ryssarna fick börja om med vissa delar när de fick reda på hur bra F-15 blev)

Mig-29 matchades mot F-16.

Viktigt att notera är att F-15 och Su-27 är inihelvete stora fighters (dyra)
Mig-29 och F-16 är betydligt mindre och beställdes i betydligt större antal (billiga)

De skall inte lösa samma behov, och utvecklades delvis parallellt för att komplettera varandra
Helt korrekt.

Vad som däremot är lite överraskande är att storlekarna var så olika.

<13 ton för F15 och över 16 ton för Su27
Mig 29 vägde 11 ton och F16 8,5 (alla har blivit tyngre nu)

Var det ett medvetet val att göra större kärror eller var det bara så det blev? Känns som om steget MiG21 till MiG 29 var lite väl häftigt med tanke på tidigare utveckling samt vad som hände på andra sidan Atlanten.

Det som är intressant i sammanhanget är att Pak FA beräknas bli lättare än de tidiga flygplanen i Flankerserien.
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkåla
Och vart fan är likheterna mellan Rafale och Gripen designmässigt?
Båda har deltavingar och canarder... Jag tror det är vad personen syftat på.
Citera
2013-07-26, 13:49
Medlem
Anledningen till att Ryska konstruktioner blir större/tyngre är att de låg efter i matrialforskningen.
De hade helt enkelt inte tillgång till lika starka legeringar. Lika bra turbinblad osv. Samma sak gällde ju elektroniken så man var helt enkelt tvungen att göra en större kärra för att få plats med det som krävdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in