Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
1. Du tänker fel. Om Gud kan förutsäga våra val så betyder det INTE att våra val är förutbestämda.
Det är vi som bestämmer vilka val vi kommer att göra och Gud VET exakt vilka val vi kommet att göra i framtiden. Även om vi ändrar våra val under tiden.
2. Hur skulle Gud inskränka vår fria vilja? Har han gjort det någon gång? Du har nämnt syndafloden, kan du utveckla hur syndafloden skulle inskränka vår fria vilja?
3. Nej, han ändrar inte sina framtida val. För hans framtida val är optimala. Inte en enda sekund gör Gud som inte är optimalt. När Gud handlar optimalt behöver han inte ändra sig varken nu eller senare.
4. Återigen, du har fel premiss. Att Gud förutser framtiden betyder INTE att framtiden är bestämd. För det andra, så motsäger du dig själv. Först säger du att Gud har bestämt sig att inte tända lampan under en tid sedan säger du om han tänder den. Antingen så bestämmer han att inte tända lampan under en viss tid eller så tänder han den, han kan inte göra båda och.
5. Jag förstår inte riktigt vad du vill förmedla. Låt oss ta ett steg i taget. Kan du förklara vad du menar med det som är markerat med fet?
6. Gud har inte möjligheten att bryta mot sin egen definition. Gud kan tex inte förinta sig själv eller ändra på sina egenskaper. Han är god till sin natur. Han är barmhärtig till sin natur osv. Detta är Gud.
7. Alla religioner är överens om att Gud är god. Folk dyrkar ingen Gud som är ond.
1. Om Gud kan förutse våra val upplever vi att vi har fri vilja, när allt faktiskt ÄR förutbestämt.
Citat:
Det är vi som bestämmer vilka val vi kommer att göra och Gud VET exakt vilka val vi kommet att göra i framtiden. Även om vi ändrar våra val under tiden.
Fel.
Tidlinje: [------------------A-------X--------B------------]
Tidpunkt A. Gud ser in i framtiden och ser att jag kommer att äta en pirog vid tiden B. Jag har vid tidpunkt A bestämt mig för det.
Tidpunkt X: Jag bestämmer mig, efter att Gud förutsätt vad jag ska äta, att ta en hamburgare istället. Med hjälp av min fria vilja.
Tidpunkt B: Jag bestämmer mig för att ta en hamburgare istället för en pirog. Jag använder min fria vilja, och ändrar mig efter att Gud förutsett den enda framtiden. Gud hade fel.
2.
Citat:
Hur skulle Gud inskränka vår fria vilja? Har han gjort det någon gång? Du har nämnt syndafloden, kan du utveckla hur syndafloden skulle inskränka vår fria vilja?
Gud har vid flera tillfällen ingripit och inskränkt våran fria vilja. Han beordrar människor att göra saker för honom, skickar ner sin son för att indoktrinera folk och skickar en syndaflod ner på oss. Syndafloden speciellt, då han gjorde det just för våra synder/vår ondska, som ju är en del av den fria viljan. Menar du att synder inte är en del av den fria viljan och att Gud hade rätt att skicka ner vågen på oss?
3.
Citat:
Nej, han ändrar inte sina framtida val. För hans framtida val är optimala. Inte en enda sekund gör Gud som inte är optimalt. När Gud handlar optimalt behöver han inte ändra sig varken nu eller senare.
I beg to differ...
Varför 99.99999999999999999999...osv % obeboeligt universum?
Varför är människan så bristfällig?
Varför så mycket hormoner och reptilhjärna?
Varför ca 90% odrickbart saltvatten?
Varför jordbävningar?
etcetera etcetera...
4.
Citat:
4a. Återigen, du har fel premiss. Att Gud förutser framtiden betyder INTE att framtiden är bestämd.
4b. För det andra, så motsäger du dig själv. Först säger du att Gud har bestämt sig att inte tända lampan under en tid sedan säger du om han tänder den. Antingen så bestämmer han att inte tända lampan under en viss tid eller så tänder han den, han kan inte göra båda och.
4a. JO! Om Gud förutser framtiden, är framtiden den han förutser! Enkel, enkel logik. Okej?
4b. Han bestämmer sig vid punk A för att inte tända den, men vid punkt B ändrar han sig. Kan han förutse att han kommer ändra sig har han ingen fri vilja.
5.
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du vill förmedla. Låt oss ta ett steg i taget. Kan du förklara vad du menar med det som är markerat med fet?
Om fri vilja finns, och alltså inte är en illusion, kan Gud inte se in i framtiden, då det skulle bryta mot den fria viljan. Kan han se in framtiden kan han förutse vad som kommer att hända. Därmed har vi inte fri vilja att bestämma vad som kommer hända.
6.
Citat:
Gud har inte möjligheten att bryta mot sin egen definition. Gud kan tex inte förinta sig själv eller ändra på sina egenskaper. Han är god till sin natur. Han är barmhärtig till sin natur osv. Detta är Gud.
Men då har han INTE fri vilja. Det är slutsatsen som följer, okunskap1.
7.
Citat:
Alla religioner är överens om att Gud är god. Folk dyrkar ingen Gud som är ond.
Få religioner definierar Godhet på något vettigt sätt. Att mörda barn, tillåta slaveri, tillåta stening, tillåta homofobi och rasism, att tillåta massakrer, är inom kristendomen gott, då Gud, som är allsgod, tillåter det. Godhet inom religion är inte samma sak som godhet i allmänhet.