2013-08-06, 23:41
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du tänker fel. Om Gud kan förutsäga våra val så betyder det INTE att våra val är förutbestämda.
Det är vi som bestämmer vilka val vi kommer att göra och Gud VET exakt vilka val vi kommet att göra i framtiden. Även om vi ändrar våra val under tiden.
Om/när vi "ändrar" oss så har Gud redan förutsett detta också. Om det valet inte hade varit förutbestämt så hade det ju inte gått att förutse. Hur skulle Gud kunna förutse något som inte är förutbestämt?
Citera
2013-08-06, 23:53
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Det finns ju vissa platser i världen där det skulle varit olagligt att inte ingripa om man såg att ett mord var på gång att hända. Man räknas som medbrottsling. Dessutom har ju Gud skapat mördaren, Han vet exakt hur mördaren kommer att handla och Han väljer att låta sin skapelse utföra sin handling. Kan inte se att Gud skulle vara oskyldig.

Utmärkt exempel. En som skådar ett mord och inte ingriper räknas som medbrottsling. Enligt vårt rättsväsende så skall medbrottslingen dömas med ett visst straff. När straffet löpt har medbrottslingen tjänat sitt straff. Nu drar vi en parallellen till Gud. Gud skådar ett mord och stoppar inte mordet. Enligt lag är nu Gud en medbrottsling och skall enligt vårt rättsväsende straffas. Vilket straff tror du domstolen ska ge Gud? om domstolen inte klarar av att behandla ärendet likt övriga ärenden, vilken slutsats kan vi då dra?

Citat:
Inga synder.

Precis. Våra liv blir likt änglarnas liv. Vi förlorar möjligheten att välja annat än Guds väg. Vi belönas inte för vårt motstånd mot frestelsen, med andra ord så har vi ingen förmåga att klättra i de spirituella nivåerna.

Citat:
Ok, om jag ska förstå dig rätt så har alltså Gud satt upp lagarna, men är själv passiv tills domedagen? Han funkar mer som Högsta domstolen och modifierar de orättvisa domarna från jordelivet?

Jag påstår inte att Gud är passiv tills domedagen. Gud stoppar inte alla synder kontinuerligt och är passiv i den meningen. Gud har förmågan att frälsa människor att inte följa Satans viskningar och är aktiv i denna form av vägledning. Ingen mördare kommer undan Guds rättsvisa. Ingen som begått illdåd kommer undan. En mördare kan få en mild dom på jorden för sina illdåd. Mördaren kanske kommer undan med flera brott som domstolen inte har kännedom om. Den skyldige kan inte rymma från rättvisan. I slutet måste döden komma, och livet efter döden kommer ingen undan ifrån. Livet efter döden är en svår period för de som valt att avlägsnas från denna sanning. Makten tillhör Gud under den tid då själarna rese sig från gravarna. Må vi alltid vara vid Guds sida och minnas Honom så att Gud minns oss under domedagen.

Citat:
Säger du att Gud bara är allvetande och inte är allsmäktig?

Som jag förstår det från religionen är livet en pjäs och Gud är manusförfattare och regissör. Gud är allvetande och allt Gud gör eller inte gör är en del av Hans plan. Vi har en fri vilja att leva våra egna liv, men Gud vet ändå exakt vilka val vi kommer att göra och hur världen och naturen fungerar runt omkring oss och vet följaktligen hur vi ska dö. Gud är allvetande, allsmäktig och följaktligen är det Gud som bestämmer hur pjäsen slutar.

Ärade vän, Gud är allvetande och Gud är allsmäktig. Livet regisseras delvis av oss och delvis av Gud. föreställ dig följande: om du ställer dig upp och lyfter ditt ena ben. När du har ena benet i luften, har du förmåga att lyfta ditt andra ben samtidigt som ditt ena ben är i luften? På samma sätt har vi förmåga att styra våra liv. Vårt liv är inte fullständigt bestämt, och det är heller inte fullståndigt obestämt. Gud vet vilka var vi kommer göra i framtiden och Gud ser hur dessa val förändras in i vår framtid. Inget är statiskt, våra öden förändras kontinuerligt och Gud ser dessa förändringar i framtiden. Därför är varje människa unik i sina val. En människa som förnekar Gud och uttrycker hat mot Gud betyder inte att denne individ kommer att bestraffas med elden. Gud kan frälsa denna människa. Då gäller det att människan öppnar sitt hjärta för Guds välsignelser och accepterar Gud i sitt liv. Detta är ett ytterst svårt steg om man inte har tränat sitt hjärta att vara ödmjukt. Jag upplever att du har ett ödmjukt hjärta. Många här saknar den utstrålning som du visar. Man kan inte se Gud med ögonen, med hjärtat ser man Gud. Det är svårt att förklara. Det är en övertygelse som uppnås, ett tredje öga som vaknar. Det är lite filosofiskt, men det blir en sanning när den upplevs.

Citat:
Nja, det är ju det som är frågan. Om Gud satt jorden i rörelse och sedan konsekvent är passiv och aldrig ingriper i det jordiska, då kan jag på något sätt köpa Guds handlande. Men det förutsätter på något sätt att Gud själv skärmar av sig från sitt eget allvetande.

Kan Gud skärma av sig? Finns slumpen, dvs det okända, för Gud? Om svaret är nej - om Gud vet vad som ska hända så är det ju ändå Gud som planerat det "med berått mod" (han har ju skapat oss alla och vet alla val vi någonsin kommer göra om jag förstår det rätt). Då kan jag inte se det på något annat sätt än att det i förlängningen är Gud som bestämmer hur vi ska handla.

Dvs, vare sig Gud intervenerar eller ej i sin egen skapelse så är det en aktiv handling som Gud gör, Gud leder oss framåt. Är det då inte Gud som i förlängningen bestämmer att vi ska synda? Är det då inte Gud som genom oss skapar ondska och synd? Sen ska Gud straffa oss för att vi handlar som vi blev skapade? Gud vet ju precis alla val vi kommer göra. Och om Han straffar oss, är det inte att ge ett underbetyg till sig själv, eftersom hans skapelse blev "misslyckad"?

Om Gud bestämmer hur vi sak handla, då har Gud inte rätt att bestraffa oss för de synder vi begår. Detta är en motstridighet. Gud har inte bestämt hur vi ska agera. Det är vi som är ansvariga för vårt agerande och vi döms av Gud för vårt agerande. Håller du med?
Citera
2013-08-07, 00:04
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Om/när vi "ändrar" oss så har Gud redan förutsett detta också. Om det valet inte hade varit förutbestämt så hade det ju inte gått att förutse. Hur skulle Gud kunna förutse något som inte är förutbestämt?
Det ska ju inte vara några problem för Gud som kan se in i framtiden. Gud som har kännedom om framtiden vet ju vilka val och vilka ändringar den individen gjort under sin tid. Nuet och framtiden är inte dolt för Gud. Han har kännedom om allt.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-07 kl. 00:07.
Citera
2013-08-07, 00:04
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men du har ju redan godtagit min definition. Alltså måste det vara fel på facit.

Börjar du förstå cirkelargumentet nu?

Men om vi förutsätter att facit är korrekt, vad händer med din definition? Om facit skulle vara fel, då kan vi kontrollera detta och åtgärda felet. Sedan kommer det i slutändan att visa sig ifall din definition är bruten eller inte. Skulle det visa sig att facit verkligen är korrekt efter rättningen, så är din definition bruten.

Ursprungligen postat av sanning05
Visst finns det fri vilja i himmelen, alla dina val du gör i himmelen är val som behagar Gud.
Å andra sidan är alla de val vi gör i denna värld inte alltid val som behagar Gud.

Citat:
Med andra ord är argumentet "fri vilja orsakar ondska" uppenbart fel. Tack så mycket.

Inte alls. Läs nästa mening som jag skrivit ovan. De val vi gör som inte behagar Gud är ondska. En troende definierar ondska som en handling som strider som guds regler.

Citat:
SÅ: Tillbaka till frågan. Varför finns det ondska?

Bra fråga! Hur definierar du ondska? allt som gör ont, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av baylife
vrf svarade ingen på min fråga?

Hej!

Hoppas att allt är bra med dig

Hur var din fråga? jag ska göra mitt bästa för att besvara din fråga. Skulle jag inte klara det så finns det duktiga fb- medlemmar som är mer kunniga än vad jag är.
Citera
2013-08-07, 00:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
1. Du tänker fel. Om Gud kan förutsäga våra val så betyder det INTE att våra val är förutbestämda.
Det är vi som bestämmer vilka val vi kommer att göra och Gud VET exakt vilka val vi kommet att göra i framtiden. Även om vi ändrar våra val under tiden.

2. Hur skulle Gud inskränka vår fria vilja? Har han gjort det någon gång? Du har nämnt syndafloden, kan du utveckla hur syndafloden skulle inskränka vår fria vilja?

3. Nej, han ändrar inte sina framtida val. För hans framtida val är optimala. Inte en enda sekund gör Gud som inte är optimalt. När Gud handlar optimalt behöver han inte ändra sig varken nu eller senare.

4. Återigen, du har fel premiss. Att Gud förutser framtiden betyder INTE att framtiden är bestämd. För det andra, så motsäger du dig själv. Först säger du att Gud har bestämt sig att inte tända lampan under en tid sedan säger du om han tänder den. Antingen så bestämmer han att inte tända lampan under en viss tid eller så tänder han den, han kan inte göra båda och.

5. Jag förstår inte riktigt vad du vill förmedla. Låt oss ta ett steg i taget. Kan du förklara vad du menar med det som är markerat med fet?

6. Gud har inte möjligheten att bryta mot sin egen definition. Gud kan tex inte förinta sig själv eller ändra på sina egenskaper. Han är god till sin natur. Han är barmhärtig till sin natur osv. Detta är Gud.

7. Alla religioner är överens om att Gud är god. Folk dyrkar ingen Gud som är ond.

1. Om Gud kan förutse våra val upplever vi att vi har fri vilja, när allt faktiskt ÄR förutbestämt.

Citat:

Fel.

Tidlinje: [------------------A-------X--------B------------]

Tidpunkt A. Gud ser in i framtiden och ser att jag kommer att äta en pirog vid tiden B. Jag har vid tidpunkt A bestämt mig för det.

Tidpunkt X: Jag bestämmer mig, efter att Gud förutsätt vad jag ska äta, att ta en hamburgare istället. Med hjälp av min fria vilja.

Tidpunkt B: Jag bestämmer mig för att ta en hamburgare istället för en pirog. Jag använder min fria vilja, och ändrar mig efter att Gud förutsett den enda framtiden. Gud hade fel.

2.
Citat:
Hur skulle Gud inskränka vår fria vilja? Har han gjort det någon gång? Du har nämnt syndafloden, kan du utveckla hur syndafloden skulle inskränka vår fria vilja?

Gud har vid flera tillfällen ingripit och inskränkt våran fria vilja. Han beordrar människor att göra saker för honom, skickar ner sin son för att indoktrinera folk och skickar en syndaflod ner på oss. Syndafloden speciellt, då han gjorde det just för våra synder/vår ondska, som ju är en del av den fria viljan. Menar du att synder inte är en del av den fria viljan och att Gud hade rätt att skicka ner vågen på oss?

3.
Citat:
Nej, han ändrar inte sina framtida val. För hans framtida val är optimala. Inte en enda sekund gör Gud som inte är optimalt. När Gud handlar optimalt behöver han inte ändra sig varken nu eller senare.
I beg to differ...

Varför 99.99999999999999999999...osv % obeboeligt universum?
Varför är människan så bristfällig?
Varför så mycket hormoner och reptilhjärna?
Varför ca 90% odrickbart saltvatten?
Varför jordbävningar?

etcetera etcetera...

4.
Citat:
4a. Återigen, du har fel premiss. Att Gud förutser framtiden betyder INTE att framtiden är bestämd.

4b. För det andra, så motsäger du dig själv. Först säger du att Gud har bestämt sig att inte tända lampan under en tid sedan säger du om han tänder den. Antingen så bestämmer han att inte tända lampan under en viss tid eller så tänder han den, han kan inte göra båda och.

4a. JO! Om Gud förutser framtiden, är framtiden den han förutser! Enkel, enkel logik. Okej?

4b. Han bestämmer sig vid punk A för att inte tända den, men vid punkt B ändrar han sig. Kan han förutse att han kommer ändra sig har han ingen fri vilja.

5.
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du vill förmedla. Låt oss ta ett steg i taget. Kan du förklara vad du menar med det som är markerat med fet?

Om fri vilja finns, och alltså inte är en illusion, kan Gud inte se in i framtiden, då det skulle bryta mot den fria viljan. Kan han se in framtiden kan han förutse vad som kommer att hända. Därmed har vi inte fri vilja att bestämma vad som kommer hända.

6.
Citat:
Gud har inte möjligheten att bryta mot sin egen definition. Gud kan tex inte förinta sig själv eller ändra på sina egenskaper. Han är god till sin natur. Han är barmhärtig till sin natur osv. Detta är Gud.

Men då har han INTE fri vilja. Det är slutsatsen som följer, okunskap1.

7.
Citat:
Alla religioner är överens om att Gud är god. Folk dyrkar ingen Gud som är ond.

Få religioner definierar Godhet på något vettigt sätt. Att mörda barn, tillåta slaveri, tillåta stening, tillåta homofobi och rasism, att tillåta massakrer, är inom kristendomen gott, då Gud, som är allsgod, tillåter det. Godhet inom religion är inte samma sak som godhet i allmänhet.
Citera
2013-08-07, 08:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men om vi förutsätter att facit är korrekt, vad händer med din definition?

Det var inte en del av frågan. Du har redan accepterat premissen att jag inte kan ha fel.

Citat:
Om facit skulle vara fel, då kan vi kontrollera detta och åtgärda felet. Sedan kommer det i slutändan att visa sig ifall din definition är bruten eller inte. Skulle det visa sig att facit verkligen är korrekt efter rättningen, så är din definition bruten.

Nej, det kan också vara så att den mänskliga kunskapen som ligger bakom facit är fel i grunden, så när du kontrollerar facit så kontrollerar du mot felaktig information. Har du redan accepterat premissen att jag inte kan ha fel så MÅSTE det ju t o m ligga till på det sättet enligt dig.

Visst är det kul med cirkelargument? Välkommen åter.

Citat:
Visst finns det fri vilja i himmelen, alla dina val du gör i himmelen är val som behagar Gud.
Å andra sidan är alla de val vi gör i denna värld inte alltid val som behagar Gud.

Citat:
Inte alls. Läs nästa mening som jag skrivit ovan. De val vi gör som inte behagar Gud är ondska. En troende definierar ondska som en handling som strider som guds regler.

Jag är ledsen, men det där var fullständig nonsens. Om gud nu kan göra så att alla våra handlingar i himlen behagar honom så kan han även göra det på jorden.

Alltså är argumentet "fri vilja orsakar ondska" fortfarande uppenbart fel.

Dessutom är det uppenbart fel på ett annat sätt också som jag inte ens har behövt ta till ännu: Naturkatastrofer och sjukdomar. De orsakas inte av fri vilja.

Citat:
Bra fråga! Hur definierar du ondska? allt som gör ont, eller?

Svårt att säga. Spelar mindre roll för diskussionen så länge vi är överrens om att det sker hemska saker i världen trots att gud är allgod och allsmäktig. Där kanske vi har en någorlunda fungerande definition t o m. "Hemska saker som sker". Typ.
Citera
2013-08-07, 11:28
Medlem
Svaret på Teodiceproblemet är att Gud är god och därför inte kan tänka onda tankar. Vi, hans skapelser, tänker alltså tankar som han aldrig har tänkt. Det kan låta naivt, men många föräldrar blir förvånade och kan inte tro det när deras barn anklagas för mord. Det är inte så de har fostrat sina barn och allt det där. Gud är god och har aldrig tänkt onda tankar, och kunde alltså inte tänka sig att vi skulle vara kapabla till allt ont vi gör, trots att han är allsmäktig och allt det där.
Citera
2013-08-07, 11:38
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Nu upprepar du ju bara ditt argument att ondska orsakas av "brist på överflöd". Du har ju sagt att det var något mer också, vad är det för något?
Arrogans, avundsjuka, kärlek till pengar, egoism osv. Allt detta bidrar till ondskan. Något annat du vill tillägga som bidrar till ondska?

Citat:
Jag finner inte stöd för fri vilja i det observerbara universum, så min hypotes är att fri vilja är en illusion, om än en stark sådan.
Du säger alltså att vi inte har en fri vilja? Du VÄLJER alltså inte dina val. Du har alltså inte med din egen fria vilja VALT att logga in i Flashback och skriva inlägg? Jag kanske har missförstått dig vad du menar med den fria viljan?
Citera
2013-08-07, 11:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Svaret på Teodiceproblemet är att Gud är god och därför inte kan tänka onda tankar. Vi, hans skapelser, tänker alltså tankar som han aldrig har tänkt. Det kan låta naivt, men många föräldrar blir förvånade och kan inte tro det när deras barn anklagas för mord. Det är inte så de har fostrat sina barn och allt det där. Gud är god och har aldrig tänkt onda tankar, och kunde alltså inte tänka sig att vi skulle vara kapabla till allt ont vi gör, trots att han är allsmäktig och allt det där.

Nej det löser inte ondskans problem. Vet du ens vad det hela går ut på? Allt det där var rent nonsens.
Citera
2013-08-07, 11:53
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Hej!

Kan det vara så att förslag på onda handlingar alstras från Satan och att vi människor begår onda handlingar för att satan motiverat oss att begå handlingarna?
Citera
2013-08-07, 11:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Arrogans, avundsjuka, kärlek till pengar, egoism osv. Allt detta bidrar till ondskan.

Och hur får gud bort detta från himlen?

Och OM han får bort dem så har du bara ÅTERIGEN erkänt att han kan göra det även på jorden. You lose.

Citat:
Något annat du vill tillägga som bidrar till ondska?

Blanda inte in mig i dina dumheter.

Citat:
Du säger alltså att vi inte har en fri vilja? Du VÄLJER alltså inte dina val. Du har alltså inte med din egen fria vilja VALT att logga in i Flashback och skriva inlägg? Jag kanske har missförstått dig vad du menar med den fria viljan?

Precis så känner jag. Jag accepterar att jag inte kan se något utrymme för fri vilja i universum och ser därför fria viljan som en illusion. Saken är dock den att det inte spelar någon roll eftersom vi upplever det på exakt samma sätt. Även om vi hade fri vilja skulle vi inte känna oss annorlunda.
Citera
2013-08-07, 11:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hej!

Kan det vara så att förslag på onda handlingar alstras från Satan och att vi människor begår onda handlingar för att satan motiverat oss att begå handlingarna?

Och satan kom varifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in