2013-08-06, 19:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
@mentos....

Åh! Du bemödade dig med ett rationellt svar till kunskap1 trotts att det är närmast meningslöst.
Hans ickesvar på din fråga var ytterligare en cop-out (såvida siffran i hans nick inte tepresenterar hans iq i alla fall)

En cop-out är att undvika svara då svaranden onte kan hitta ett svar som stöttar ens argument.
Varianter på cop-outs är att medvetet missförstå, att inte begripa, att ignorera, att svara med frågor eller att svara på en annan närliggande fråga.

:-)

Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Post 1780...

Dagens största cop-out stod kunskap1 för :-)

Hihi!

Edit: skrev fel nummer. Nu ändrat till 1780

Du behöver inte skriva vilken post cop-outet skedde på. Tryck på okunskap1s namn och "Hitta fler inlägg av okunskap1" för en guldgruva av cop-outs
Citera
2013-08-06, 20:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Han kunde gjort reptilhjärnan och reptiltänket mindre, skapat mindre adrenalin så att man inte får panik för minsta lilla sak som inte kräver adrenalin?

Göra oss godare, mindre benägna att våldta, mindre benägna att mörda och stjäla, vilket är en del av människans natur.

Visst, han kunde ha ökat den empatiska förmågan betydligt. För den är också en del av människans natur. Och djurens. Han kunde också utrustat oss med betydligt bättre kroppar, vi skulle kunna ha falkögon och vara smidiga som katter, höra ljud i många fler register, vi kunde få kroppsdelar som växer ut igen om de blir kapade, som salamandrar. Tekniken används redan, varför har inte i den? Om man nu ska ta sig an uppgiften att göra skapelsens krona, varför då göra något så halvtaskigt som människan? Vi skulle ju kunna vara stålmannen allihop (och stålflickan också naturligtvis) givet att gud är allsmäktig. Jävligt dåligt jobb. Han kanske skulle gett fan i att göra universum så STORT och fokuserat mer på skapelsens krona så hade det kanske sett bättre ut. Men att lägga ner energi på att skapa allt det som INTE är jorden, shit, han hade sluppit 99.99999999.................gäsp........9999% av jobbet.
Senast redigerad av proconsul 2013-08-06 kl. 20:56.
Citera
2013-08-06, 20:53
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Gud acceptera inga illdåd. Gud kommer ställa mördarna inför rättvisan och ersätta offren och deras familjer i den grad att de upplever belåtenhet. Är Gud ond för att rättvisan kommer i ett senare skede?

Mördaren valde att mörda offret. Det är inte Gud som mördat offret. Eller hur?
Det finns ju vissa platser i världen där det skulle varit olagligt att inte ingripa om man såg att ett mord var på gång att hända. Man räknas som medbrottsling. Dessutom har ju Gud skapat mördaren, Han vet exakt hur mördaren kommer att handla och Han väljer att låta sin skapelse utföra sin handling. Kan inte se att Gud skulle vara oskyldig.

Citat:
Det vore väldigt bra om Gud aktivt kunde förhindra mordet. Om vi antar att Gud aktivt griper in och drar bort mordvapnet från mördaren. Då har Gud nu förhindrat att ett mord sker. Varför valde Gud stoppa detta mord och struntade i alla de mord som sker kontinuerligt över hela världen? Gud är rättvis, och enligt Hans rättvisa bör Gud stoppa alla mord kontinuerligt. Gud bör inte bara stoppa mord, utan alla synder som människan begår. Vad tror du konsekvenserna blir av en sådan ingripande?
Inga synder.

Citat:
Visst, men vi har ett rättsväsende som man inte kan undkomma. Om rättsväsendet inte bedömer en rättvis dom för en mördare, då kommer mördaren komplettera sin rättvisa på domedagen. Domstolen på jorden behövs för att Gud inte valt att aktivt döma människor på jorden likt vårt rättsväsende gör nu i våra samhällen. Därför behövs domstolar. Gud blir domaren på domedagen.
Ok, om jag ska förstå dig rätt så har alltså Gud satt upp lagarna, men är själv passiv tills domedagen? Han funkar mer som Högsta domstolen och modifierar de orättvisa domarna från jordelivet?

Citat:
Gud bestämmer inte hur en människa ska dö. Gud vet hur en människa kommer att dö. Det är en stor skillnad.
Säger du att Gud bara är allvetande och inte är allsmäktig?

Som jag förstår det från religionen är livet en pjäs och Gud är manusförfattare och regissör. Gud är allvetande och allt Gud gör eller inte gör är en del av Hans plan. Vi har en fri vilja att leva våra egna liv, men Gud vet ändå exakt vilka val vi kommer att göra och hur världen och naturen fungerar runt omkring oss och vet följaktligen hur vi ska dö. Gud är allvetande, allsmäktig och följaktligen är det Gud som bestämmer hur pjäsen slutar.

Citat:
Du accepterar att Gud är allvetande och allsmäktig, accepterar du också premisserna att Gud alltid handlar enligt visdom och rättvisa? Om du gör det är vår ytliga bedömning om Gud felaktig (dvs att Gud handlar ondskefullt och orättvist). Håller du med?
Nja, det är ju det som är frågan. Om Gud satt jorden i rörelse och sedan konsekvent är passiv och aldrig ingriper i det jordiska, då kan jag på något sätt köpa Guds handlande. Men det förutsätter på något sätt att Gud själv skärmar av sig från sitt eget allvetande.

Kan Gud skärma av sig? Finns slumpen, dvs det okända, för Gud? Om svaret är nej - om Gud vet vad som ska hända så är det ju ändå Gud som planerat det "med berått mod" (han har ju skapat oss alla och vet alla val vi någonsin kommer göra om jag förstår det rätt). Då kan jag inte se det på något annat sätt än att det i förlängningen är Gud som bestämmer hur vi ska handla.

Dvs, vare sig Gud intervenerar eller ej i sin egen skapelse så är det en aktiv handling som Gud gör, Gud leder oss framåt. Är det då inte Gud som i förlängningen bestämmer att vi ska synda? Är det då inte Gud som genom oss skapar ondska och synd? Sen ska Gud straffa oss för att vi handlar som vi blev skapade? Gud vet ju precis alla val vi kommer göra. Och om Han straffar oss, är det inte att ge ett underbetyg till sig själv, eftersom hans skapelse blev "misslyckad"?
Citera
2013-08-06, 22:47
Medlem
Citat:
=JacquesCartier|44651364]Det finns ju vissa platser i världen där det skulle varit olagligt att inte ingripa om man såg att ett mord var på gång att hända. Man räknas som medbrottsling. Dessutom har ju Gud skapat mördaren, Han vet exakt hur mördaren kommer att handla och Han väljer att låta sin skapelse utföra sin handling. Kan inte se att Gud skulle vara oskyldig.
Gud ingriper inte. Gud blandar sig inte i. GUD BARA ÄR. Allt som händer var och en av oss har vi förorsakat själva. Om ett mord sker, så är det rätt.

Citat:
Som jag förstår det från religionen är livet en pjäs och Gud är manusförfattare och regissör. Gud är allvetande och allt Gud gör eller inte gör är en del av Hans plan. Vi har en fri vilja att leva våra egna liv, men Gud vet ändå exakt vilka val vi kommer att göra och hur världen och naturen fungerar runt omkring oss och vet följaktligen hur vi ska dö. Gud är allvetande, allsmäktig och följaktligen är det Gud som bestämmer hur pjäsen slutar.
Ja, Han vet, hur "pjäsen" slutar. "Pjäsen" har en happy end till slut.

Citat:
Kan Gud skärma av sig? Finns slumpen, dvs det okända, för Gud? Om svaret är nej - om Gud vet vad som ska hända så är det ju ändå Gud som planerat det "med berått mod" (han har ju skapat oss alla och vet alla val vi någonsin kommer göra om jag förstår det rätt). Då kan jag inte se det på något annat sätt än att det i förlängningen är Gud som bestämmer hur vi ska handla.
Nej, något sådant som "slump" finns inte i Guds värld.

Citat:
Dvs, vare sig Gud intervenerar eller ej i sin egen skapelse så är det en aktiv handling som Gud gör, Gud leder oss framåt. Är det då inte Gud som i förlängningen bestämmer att vi ska synda? Är det då inte Gud som genom oss skapar ondska och synd? Sen ska Gud straffa oss för att vi handlar som vi blev skapade? Gud vet ju precis alla val vi kommer göra. Och om Han straffar oss, är det inte att ge ett underbetyg till sig själv, eftersom hans skapelse blev "misslyckad"?
Gud dömer inte. Gud straffar inte. Det är Guds lag om orsak och verkan som styr världen och våra liv, vilket betyder, att vi straffar oss själva för det vi tidigare har gjort, inklusive våra tidigare liv, som vi vanligtvis inte kan komma ihåg.
Senast redigerad av irit 2013-08-06 kl. 22:52.
Citera
2013-08-06, 22:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag misstänker att det blev krångligt för dig.
Nej, det är inte jag som målat in mig i ett hörn med en förvirrad teologi.

Citat:
Ondska finns inte i himlen eftersom folk har inget att bråka om. Här på jorden, som du vet, så bråkar vi om pengar eller annat materiellt. Men i himlen finns inga pengar, så vi har inget att bråka om. För det andra så är folket i himlen glada och nöjda.

Nu upprepar du ju bara ditt argument att ondska orsakas av "brist på överflöd". Du har ju sagt att det var något mer också, vad är det för något?

Citat:
Bråkar man om man är glad och nöjd?

Människor? JA, konstant.

Citat:
Så du tror inte på att vi har en fri vilja? Vi är alltså programmerade som robotar? Är det så du menar ?

Jag finner inte stöd för fri vilja i det observerbara universum, så min hypotes är att fri vilja är en illusion, om än en stark sådan.

Citat:
Visa mig var det står i Bibeln att satan var en ängel? Jag kanske har missat det.

Oj, bra fråga. Inte helt säker faktiskt. Kristen tradition brukar iaf påstå det, så jag antar att de iaf har någon form av fog för det. Men visst, det ligger säkert frikostig tolkning bakom det, som med allt annat.

Citat:
Du får fråga en ekonom om ränta är något bra för samhället eller inte. Mer behöver jag inte säga om den saken.

Nej, det var tydligen bekvämare med ogrundade påståenden om ränta som inte behövde backas upp.

Citat:
Hur ska Gud trolla bort ondskan? Kan du ge exempel på något som definieras om ondska och hur han skulle trolla bort det?

Du har ju redan berättat hur han skulle gå till väga? Bara att ge människan oändliga resurser, tydligen.

Sen börjar jag tröttna på att förklara hur DIN gud ska göra saker. Känns inte riktigt som mitt ansvar.

Citat:
Men nu är vi inte i himlen, vi är på jorden och här råder det ett annat system.

Hahaha

"Annat system", jaså nu heter det så ja. Lyssna nu. Kan gud göra det i himlen så kan gud göra det på jorden. Punkt.

Citat:
Jorden skulle inte få plats med oändliga resurser.

Och det skulle hindra en allsmäktig gud?

Hur får han plats med dem i himlen, då?

Citat:
Men om du menar ändliga resurser så kommer dessa att ta slut någon gång och vi går tillbaka till fattigdom. Som jag sa tidigare måste människan lösa sina egna grundproblem själv.

Kan han i himlen, kan han på jorden.

Citat:
Låt mig ge dig ett exempel: anta att två personer bråkar med varandra och den ena vill mörda den andra. Den ena lyfter fram en pistol för att skjuta och då kommer Gud plötslig in och trollar bort pistolen för att förhindra ett mord. Detta är bara en tillfällig lösning eftersom personen är fortfarande inställd på att mörda den andra. Så Gud har inte löst problemet genom att trolla bort pistolen. Dessa människor måste själva lösa sina problem och bli sams och detta är inte Guds uppgift.

Nonsens.

Citat:
Sen har jag inte sagt att ondska orsakas endast av bris på överflöd, massa annat spelar in också.

Jag väntar.
Citera
2013-08-06, 22:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Varför kan Gud inte förutspå våran framtid? Kan inte en allvetande Gud veta vad vi kommer att göra för VAL i framtiden?

Inte om vi har fri vilja.

Citat:
Gud har fri vilja likaså har vi en. Gud hotar inte vår fria vilja.

Att du påstår det gör det inte sant.

Citat:
Gud har kännedom om framtiden och vet vilka val som är optimala för stunden. Val som är optimala för stunden behöver han inte rätta eller ändra.

Det svarar inte på frågeställningen, det var bara ännu mer nonsens.

Citat:
Gud är god till sin natur, det kan han inte ändra på. Gör han det blir han ingen Gud per definition. Han har en fri vilja inom ramarna som definierar en Gud.

Och EXAKT VAD innebär det?
Citera
2013-08-06, 23:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Utan fri vilja så kan vi inte välja. Vi blir som en robot. En robot kan ju inte välja, den behöver ju programmeras med instruktioner. Det är ju inget jag behöver ge belägg för, eller?

Men kära nån. Jag bad om bevis eller argument för att vi har fri vilja och det enda du ger mig är detta? Du säger ju i princip "jag vill verkligen att det ska finnas fri vilja alltså finns den"

Citat:
Om vi inte har en fria vilja då betyder det att vi inte har några fria val. Vi är tvungna att utföra något som vi inte själva har valt att göra. Precis som en robot.

Men om vi själva inte kan uppfatta detta så känner vi oss inte som robotar. Så med andra ord så känns det precis som om vi hade fri vilja fastän vi inte har det. Så vad blir den praktiska skillnaden?

Citat:
Jag är en teist som du kanske har lagt märke till. Jag tycker att religion är en privatsak som man bör behålla för sig själv och som man inte bör marknadsföra och gå ut med. Denna princip följer jag.

Du marknadsför ingenting. Du svarar på en enkel fråga. Men utifrån din vägran så gör jag en gissning: Zoroastrism?

Hur som helst, anledningen till att jag frågar är denna: Ponera att det imorgon bevisas till 100 % att din religion är falsk. Det bevisas också till 100 % att det inte finns någon annan gud heller. Vad skulle nu bli skillnaden i din syn på fria viljan? Skulle du känna dig annorlunda?

Citat:
Hur då på annat sätt? Några förslag?

Precis hur du vill. Kunde han ha gjort någonting annorlunda i skapelsen?
Citera
2013-08-06, 23:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om vi antar att facit är korrekt, då har din definition brutits.

Men du har ju redan godtagit min definition. Alltså måste det vara fel på facit.

Börjar du förstå cirkelargumentet nu?

Citat:
Visst finns det fri vilja i himmelen, alla dina val du gör i himmelen är val som behagar Gud.

Med andra ord är argumentet "fri vilja orsakar ondska" uppenbart fel. Tack så mycket.

SÅ: Tillbaka till frågan. Varför finns det ondska?
Citera
2013-08-06, 23:15
Medlem
baylifes avatar
vrf svarade ingen på min fråga?
Citera
2013-08-06, 23:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
1. Om Gud kan förutspå våra val, kan vi inte göra något annat val en det han förutspått. Alltså är fri vilja en illusion.
Du tänker fel. Om Gud kan förutsäga våra val så betyder det INTE att våra val är förutbestämda.
Det är vi som bestämmer vilka val vi kommer att göra och Gud VET exakt vilka val vi kommet att göra i framtiden. Även om vi ändrar våra val under tiden.
Citat:
2. Fel. Om Gud inte kan inskränka vår fri vilja har vi den, men Gud har den inte. Vice versa såklart, har Gud fri vilja har inte vi fri vilja.
Hur skulle Gud inskränka vår fria vilja? Har han gjort det någon gång? Du har nämnt syndafloden, kan du utveckla hur syndafloden skulle inskränka vår fria vilja?
Citat:
3. Har han möjlighet att ändra sina framtida val kan han inte se in i framtiden och är inte allsmäktig.
Nej, han ändrar inte sina framtida val. För hans framtida val är optimala. Inte en enda sekund gör Gud som inte är optimalt. När Gud handlar optimalt behöver han inte ändra sig varken nu eller senare.
Citat:
Tänk dig såhär: Gud har en lampa som kan sättas på eller låtas vara släckt. Han använder sin allsmäktighet för att se att han kommer att låta lampan vara släckt vid en given tid. Om han tänder lampan vid den givna tiden, har har fri vilja, men kan inte förutspå framtiden. Förutser han framtiden är den framtiden bestämd. Ändrar han den framtiden har han fri vilja men kna inte förutspå framtiden.
Återigen, du har fel premiss. Att Gud förutser framtiden betyder INTE att framtiden är bestämd. För det andra, så motsäger du dig själv. Först säger du att Gud har bestämt sig att inte tända lampan under en tid sedan säger du om han tänder den. Antingen så bestämmer han att inte tända lampan under en viss tid eller så tänder han den, han kan inte göra båda och.
Citat:
Desamma gäller också människors fria vilja. Om fri vilja inte är en illusion, kan inte Gud förutspå framtiden. Om Gud förutspår en viss framtid och en människa med sin fria vilja gör gällande en annan framtid, har hon fri vilja, men Gud är då inte allsmäktig. Om fri vilja ska kunna existera kan inte en allsmäktig Gud finnas.
Jag förstår inte riktigt vad du vill förmedla. Låt oss ta ett steg i taget. Kan du förklara vad du menar med det som är markerat med fet?
Citat:
4. Så Gud har alltså inte möjlighet att bryta sin egen moralkod? Så mycket för Guds fria vilja.
Gud har inte möjligheten att bryta mot sin egen definition. Gud kan tex inte förinta sig själv eller ändra på sina egenskaper. Han är god till sin natur. Han är barmhärtig till sin natur osv. Detta är Gud.
Citat:
Definitionen av en gud är inte att att han/hon är god. Det finns olika definitioner för olika religioner och olika tolkningar inom givna religioner.
Alla religioner är överens om att Gud är god. Folk dyrkar ingen Gud som är ond.
Citera
2013-08-06, 23:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
vrf svarade ingen på min fråga?

Vänta bara, här finns skarpa hjärnor! Redo att försvara sin tro!
Citera
2013-08-06, 23:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du tänker fel. Om Gud kan förutsäga våra val så betyder det INTE att våra val är förutbestämda bla bla bla.....

Fortfarande bara inne på att upprepa dina dumheter i förhoppning om att de därmed blir sanna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in