2013-07-30, 14:39
Medlem
MeanMEs avatar
Undrar lite om Hawkingstrålningen.

Om vi säger att det bildas en elektron och en positron i gränszonen och säg elektronen ramlar in. Beror då avdunsningen av det svarta hålet på att den har noll entropi?

För det finns väl inget som hindrar att det lika väl kunde vara positronen som ramlar in?

Tänkte som så att med noll entropi finns ju inga "frihetsgrader" för massan att laborera med så alla partiklar tex positroner som ramlar in slår automatiskt ut en elektron.

Edit: Vad är det jag missuppfattat? bör jag nog skriva.
Vetenskapen ger ju inte detta utan ger svarta hål entropi.
Senast redigerad av MeanME 2013-07-30 kl. 14:53.
Citera
2013-07-30, 15:39
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Vakuumet. Eller ja, Klein-Gordon-fältet om man ska vara mer specifik.
Hmm, jag antar att jag får vänta lite tills studierna hinner ikapp mina frågor. Så jag kan förstå bättre.
Vakuumet i svarta hålet? Mellan singulariteten och händelsehorisonten? Isf så är ju inte Hawkingstrålningen den infallna massan som evaporerar (som det alltid sägs i populärvetenskapliga dokumentärer), utan snarare någonting som är mer likt rummets expansion, då energin "skapas" i ett vakuum?
Citera
2013-07-30, 15:51
Medlem
seta23s avatar
Varför rör sig månen bort från oss, istället för mot oss? Månen blir ju långsammare hela tiden, då borde den väl inte kunna "rymma" från jordens bana?
Citera
2013-07-30, 16:08
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Hmm, jag antar att jag får vänta lite tills studierna hinner ikapp mina frågor. Så jag kan förstå bättre.
Vakuumet i svarta hålet? Mellan singulariteten och händelsehorisonten? Isf så är ju inte Hawkingstrålningen den infallna massan som evaporerar (som det alltid sägs i populärvetenskapliga dokumentärer), utan snarare någonting som är mer likt rummets expansion, då energin "skapas" i ett vakuum?

Precis utanför händelsehorisonten. Och nej, det är QFT, kan ej liknas rummets expansion. Energierna i de olika fälten är inte samma sak som den mörka energin.

En kvantfluktuation "lånar" energi från fältet.
Citera
2013-07-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Varför rör sig månen bort från oss, istället för mot oss? Månen blir ju långsammare hela tiden, då borde den väl inte kunna "rymma" från jordens bana?

Jag är lekman, men jag provar på med ett svar som experterna gärna får slita i stycken.

Om månen rör sig längre bort från jorden innebär det att den "klättrar" till en högre omloppsbana (en som ligger längre bort från jorden). Just därför skulle dess hastighet sjunka - den spenderar rörelseenergi för att öka lägesenergi relativt till jorden.

Den rymmer alltså inte (vad jag vet) utan ändrar läge. Det innebär också att den just nu rör sig aningen för snabbt för att kunna ha den omloppsbana den har nu. (ju närmare jorden, desto snabbare, ju längre bort, desto långsammare, oavsett storlek och massa på föremålet i omlopp)

När månen nyligen bildats låg den mycket närmare jorden. Den har hållit på att "klättra" ända sedan dess, om jag förstått saken rätt.
Senast redigerad av ka kui 2013-07-30 kl. 17:15.
Citera
2013-07-30, 17:21
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23

Det beror sannolikt på att jordens rotationshastighet saktas av pga tidvatteneffekten från månen.
Tidvattenkrafterna från månen bromsar upp jordens rotation och minskar jordens rörelsemängd, men förändringar hos den ena partnern återverkar alltid på den andra.
Den energi som jorden förlorar överförs därför till månen, som ökar avståndet till jorden. Ju närmare månen är, desto större blir uppbromsningen av jordens rotation, vilket ger mer energi till månen för att avlägsna sig.
Har inte ekvationen för detta, men det kanske någon annan har...

Men dess ökade avstånd med 3.5 cm per år är nog inget att bekymra sig om.
Mångubben kommer att finnas på vårt himlavalv så länge mänskligheten finns kvar och förstås ännu längre.
Vi ska bara glada att den avlägsnar sig och inte kommer närmare.
Månen är ju ett resultat av en våldsam kollision, mellan den unga jorden och en annan större himlakropp, varav månen bildades av de utkastade fragmenten från denna kollision.

http://fof.se/tidning/2011/4/kommer-manen-att-lamna-oss
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-30 kl. 18:12.
Citera
2013-07-31, 21:56
Medlem
Jag har en fråga till, säkert jättedum men:
Svarta hål har ju som bekant sån gravitation att inte ens ljus kan undkomma, men ljus saknar väl massa? Hur kan gravitationen, hur stark den än må vara, dra åt sig något utan massa?

Är det så att ljus=energi och energi=massa?
Citera
2013-07-31, 23:04
Medlem
LostMohicans avatar
Vad är största hotet för mänskligheten från rymden asteroider, solstormar något annat? en stor fitta som slukar jorden

//nopainnogain!
Citera
2013-08-01, 00:17
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Jag har en fråga till, säkert jättedum men:
Svarta hål har ju som bekant sån gravitation att inte ens ljus kan undkomma, men ljus saknar väl massa? Hur kan gravitationen, hur stark den än må vara, dra åt sig något utan massa?

Är det så att ljus=energi och energi=massa?
När du ser gravitationen som en krökning av rumtiden istället för en kraft, så faller kommer det naturligt ur formlerna.
När en foton försöker ta sig ur ett krökt rum, förlorar den energi. Man säger att den rödförskjuts. Hur mycket den rödförskjuts beror på hur långt från centrum av objektet som den emitteras.
Om en foton emitteras 1mm från händelsehorisonten för ett svart hål, kommer den rödförskjutas otroligt mycket. Om det sker precis på horisonten, försvinner den. Poff. Svart. Rödförskjuten in i oändligheten.
Citera
2013-08-01, 00:18
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostMohican
Vad är största hotet för mänskligheten från rymden asteroider, solstormar något annat? en stor fitta som slukar jorden

//nopainnogain!
Jag skulle säga asteroider eller kometer.
Citera
2013-08-01, 02:15
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag skulle säga asteroider eller kometer.
Hade det inte varit gött att röka en fetting och sedan bli slukad av en fitta?

georgi skrev att vi inte hade nån vetskap om vad som sker bakom det svarta hållet, men vilka är dem mest rimligaste teorierna? Finns det singularitet eller inte, finns det andra saker? Det måste ju finns något mätbart som avgränsar möjliga utfall och som man kan bygga teorier på. Finns det ens bevis på att ett svart håll slukar en planet?
Citera
2013-08-01, 04:07
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Precis utanför händelsehorisonten. Och nej, det är QFT, kan ej liknas rummets expansion. Energierna i de olika fälten är inte samma sak som den mörka energin.

En kvantfluktuation "lånar" energi från fältet.
Hmm, men isf så har ju Hawkingstrålningen ingenting med den infallna materian att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in