Resultat: .
0%
röster
2013-08-04, 19:32
Medlem
Stivalis avatar
På den tiden var det ju bara Europa & Latinamerika som var att räkna med i fotbollen. Det var inte alls lika många sydamerikaner som idag som drog till Europa så man kunde därför inte räkna de sydamerikanska storlagen som sämre än de europeiska. Intercontinentalcupen eller Världscupen som den kallas, alltså mötet mellan segrarna i Europacupen & Copa Libertadores, hade därför viss tyngd. Vissa gick lite väl hårt inför det här.

Mötena Manchester U-Estudiantes 1968, Milan-Estudiantes 1969 & Feyenoord-Estudiantes 1970 gick väl inte till historien som fotbollens finaste ögonblick. Eller för att tala klarspråk - hela arrangemanget förvandlades till rena skämtet.

Det behövdes varken något Falklandskrig eller någon "Guds hand" för att ge nationen solkigt rykte i England. Det hade man redan lyckats med långt tidigare. Efter att förbundskapten Alf Ramsey efter VM-mötet 1966 hade kallat argentinarna för djur & vägrat låta sina spelare byta tröjor med dem, så blev väl uppföljaren 1968 inte heller något lyckat party då United-tränaren Matt Busby ansåg att de inte borde få spela fotboll & att FIFA borde ingripa & stänga av klubben.

Mot Milan ballade det också ur fullständigt. Estudiantes var ju kända för att köra med allt, och då menar jag allt. Alla möjliga tricks ni kan komma på använde de. Då planerna var sämre på den tiden kunde man ju få tag på grus & ja, Estudiantes var kända för att kasta grus i ögonen på motståndarna. Detta var bara ett av alla deras fuffens-tricks. Milan-spelarna fick bla uppleva att Estudiantes-spelare dök upp med hett kaffe i spelargången som slängdes mot dem samt att under uppvärmningen så ställer Estudiantes upp sig & börjar skjuta prick med bollar mot Milan-spelarna. Det var alltså inga Messi-typer som utgjorde detta lag direkt.

Från själva spelet kan ju nämnas att Gianni Rivera fick ett flertal knytnävslag. Att Pierino Prati blev knockad medvetslös & när han låg & fick behandling kommer en Estudiantes-spelare fram & sparkar honom i ryggen. Att Nestor Combin blev sparkad i ansiktet.

Det där var bara början för Combin. Han blev även knockad medvetslös med bruten näsa & brutet kindben. Givetvis hade Estudiantes även snackat med snuten (mutade?) så när Combin ligger medvetslös vid sidan av planen dyker snutar upp & griper honom anklagad för att ha deserterat från argentinsk militärtjänst!! Han var född i Argentina men var fransk medborgare.

Combin fick alltså tillbringa natten i fängelse!! Det fick även tre Estudiantes-spelare göra pga våldsamt uppträdande så Estudiantes hade inte lyckats muta alla snutar.

1970 mot Feyenoord blev det såklart kaos & slagsmål igen. Som väntat när Estudiantes är igång. Feyenoord bytte in Joop Van Daele, en spelare som faktiskt lirade i glasögon. Följande episod är som hämtad ur en ungdomsfilm där nörden attackeras av mobbaren. Oscar Malbernat går fram till Van Daele & säger "-Du kan fan inte lira i glasögon". Tar av honom brillorna & trampar sönder dem! Som alla andra ungdomsfilmer slutade denna gott med att Van Daele avgjorde med matchens enda mål!!

Nörden som avgjorde matchen: Joop Van Daele

http://www.sportgeschiedenis.nl/userfiles/VanDaeleG1.jpg

Mobbaren & Estudiantes-backen: Oscar Malbernat

http://www.magliarossonera.it/img196970/alb152_1970.jpg

Van Daele fick brillorna förstörda direkt när han byttes in. Han verkar dock ha haft ett par i reserv för när han gör målet så har han ju glasögon på sig:

http://2.bp.blogspot.com/-muR_96RZ6_s/TmUkiRpdmxI/AAAAAAAAAd8/z3VOHXyWfj4/s400/joop.jpg
2013-08-04, 19:39
Medlem
snillet_1s avatar
Nåja. Back to earth.

Juventus förlorade tidigare idag mot LA Galaxy med 1-3 och igår mot Everton lyckades man bara få ihop ett kryss. Mycket svag försäsong med andra ord men jag är inte orolig.

Desto mer orolig är jag för Inter. Jag har sett ett par av deras matcher i sommar och det ser för jävla dåligt ut. Truppen imponerar verkligen inte i mina ögon, alldeles för många mediokra spelare som Kuzmanovic, Schelotto, Nagatomo och Jonathan. Lägg därtill att Samuel blev skadad (igen) och verkar bli borta ett tag och att Milito fortfarande återhämtar sig efter sin skada förra säsongen. Hur bra blir han i år liksom? Ingen vet. Räcker det med Icardi, Palacio och Belfodil?
2013-08-04, 21:22
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Nåja. Back to earth.

Juventus förlorade tidigare idag mot LA Galaxy med 1-3 och igår mot Everton lyckades man bara få ihop ett kryss. Mycket svag försäsong med andra ord men jag är inte orolig.

Desto mer orolig är jag för Inter. Jag har sett ett par av deras matcher i sommar och det ser för jävla dåligt ut. Truppen imponerar verkligen inte i mina ögon, alldeles för många mediokra spelare som Kuzmanovic, Schelotto, Nagatomo och Jonathan. Lägg därtill att Samuel blev skadad (igen) och verkar bli borta ett tag och att Milito fortfarande återhämtar sig efter sin skada förra säsongen. Hur bra blir han i år liksom? Ingen vet. Räcker det med Icardi, Palacio och Belfodil?

Jag förstår inte varför vissa säger att det blir ännu en enkel säsong för Juventus. Nästan alla storlag har förbättrats avsevärt, förra året fanns det inga riktiga motståndare förutom Napoli - som trots allt saknade bredd. Tror 2013/2014 kommer bli den mest underhållande Serie A säsongen på många år.

Har ägarbytet i Inter fullbordats ännu? Skulle inte Nainggolan gå dit? Dem hade nog behövt honom.
2013-08-05, 09:23
Medlem
På tal om vänskapsmatcher, så besegrade Cagliari korsikanska Ajaccio med 1-0. Ser ju kanske fint ut, inte minst eftersom de flesta inbillade sig att det var AC Ajaccio som spelar i Ligue 1.

Cagliari beat Ravanelli's Ajaccio
http://www.football-italia.net/37506/cagliari-beat-ravanellis-ajaccio

Vittoria per 1-0 del Cagliari contro l'Ajaccio di Fabrizio Ravanelli nell'amichevole disputata a Macomer.
http://www.gazzetta.it/notizie-ultima-ora/Calcio/Amichevole-Cagliari-Ajaccio-0/03-08-2013/2-A_008021495.shtml

Vittoria per 1-0 del Cagliari contro l'Ajaccio di Fabrizio Ravanelli nell'amichevole disputata a Macomer.
http://www.corriere.it/notizie-ultima-ora/Sport/Amichevole-Cagliari-Ajaccio-0/03-08-2013/1-A_008021473.shtml

osv...

Men det var såklart GFC Ajaccio som spelade mot Cagliari i Macomer. Som de gör varje år.

Då jag var där sommaren 2011:
https://www.flashback.org/sp31955961

GFC Ajaccio spelar i Le Championnat de France National, vilket inte borde imponera på någon.

Bild från då man senare på kvällen åt middag tilsammans ("terzo tempo"):
http://www.cagliaricalcio.net/news/14846/terzo-tempo.html
2013-08-05, 14:06
Medlem
Zamparini verkar ovanligt optimistisk inför säsongen, säger att det är ett helt nytt lag, "det nya Palermo". Han hävdar att man tydligt ser Gattusos inverkan. Han fortsätter och säger att "Den här säsongen kommer vi äntligen vara ett lag, en grupp."

Enligt Zamparini är Dybala en helt ny spelare, och han är säker på att Hernandez kommer göra 25+ mål i Serie B och träda fram precis som Toni gjorde. Han verkar även bombis på att både Dybala och Hernandez kommer bli spelare värda €30M.

Försäsongerna är farliga, det mesta tenderar att vara positivt, ofta för positivt.
2013-08-05, 22:09
Medlem
Stivalis avatar
Hårklyverier i förmiddags

Pellebelle körde lite intressant frågesport inne på FB:s bilforum i förmiddags. Vem var det egentligen som krockade en FIAT 124 Sport Coupe i Turin 1967? Min tankegång gick till om någon Juventusspelare kraschat en bil, sen övergick jag till att fundera om någon celebritet från kungahus eller film hade kraschat en bil.

Haken & luringen i storyn var ju dock såklart att det inte var bilföraren som var kändis utan fotgängaren som blev påkörd. Vilken karriär bilföraren sedermera fick ger ju storyn en helt otrolig skruv. 4522 var den som först tog upp det på FB:

https://www.flashback.org/sp25696010

Lite besviken på mig själv att jag inte högg den på studs men halkar man in på fel spår i frågesport så är det ju kört. Glädjande dock att det dök upp en annan användare som tog Attilio Romero omedelbart. Vi ser alltså att det trots allt finns ett stort kunnande om italiensk fotboll hos svenskarna. Sport Coupe-varianten av FIAT 124 var förresten en helt ny modell 1967 så den kan inte ha rullat många mil innan den pangade Meroni.

FIAT 124 Sport Coupe från 1967:

http://www.autowp.ru/pictures/fiat/124/autowp.ru_fiat_124_sport_coupe_12.jpg

Det som 4522 utelämnade som Pellebelle kompletterade var att han först blev påkörd av FIAT:en & i nästa ögonblick av en Lancia Appia där den andra smällen i så fall varit förödande.

Vad ska jag själv bidra med? Man vann alltså det efterföljande derbyt mot Juventus med 4-0. Jag kan tillägga att Nestor Combin som jag nyss nämnde spelade med Torino då & gjorde hat-trick i den matchen. Han blev ju senare ganska mörbultad av elaka argentinare i Estudiantes. Även om Estudiantes-backen Ramón Aguirre Suarez var ett svin & idiot så är det ändå värre att möta en FIAT i hög fart.
2013-08-05, 23:43
Medlem
Stivalis avatar
Det gick såklart åt helvete med Intercontinental Cup trots att det var ett prestigefyllt möte & sannerligen inga jippomatcher. Efter Estudiantes uppvisningar i svineri så tyckte Ajax 1971 att det fick räcka. De struntade i det & lät tvåan Panathinaikos spela om titeln istället. Så fortsatte det. CL-vinnaren lät oftast tvåan spela istället & då gick ju poängen med finalen förlorad. Malmö FF var faktiskt det sista lag som var nere i Sydamerika då man förlorade mot Olimpia från Paraguay. Nottingham Forest hade alltså bangat ur.

Visst kan jag förstå att man inte vill möta idioter i fotboll. Jag kan dock känna att just det här ger ett löjets skimmer över vissas snack om att engelsk fotboll skulle vara så mycket tuffare än andra länders fotboll. Liverpool & Nottingham Forest ville aldrig åka ner pga risken för att det skulle balla ur & man kunde få spelare skadade. Då isolerar man sig liksom. Man anser att man spelar jättetuff fotboll där hemma men när det smäller på andra ställen så skiter man i det.

Efter Malmös besök i Asunción så tog Toyota över arrangemanget & det blev istället en enda match som alltid gick i Tokyo. Notera att sydamerikanerna fortsatte att vara rätt bra trots proffsflykten. När Milan stod på sin absoluta topp & ansågs vara världens bästa lag så förlorade man ändå mot både São Paulo 1993 & Velez Sarsfield 1994. Sett över en enda match men ändå...en final är ju en final & ingen lång liga.

Hehe....Toninho Cerezo "Man of the Match" för São Paulo. Roma-& Sampdorialegenden höll än. Även Müller, ex-Torino, gjorde mål. Spelare ur São Paulos startelva som sen hamnade i Italien var Cafú, Leonardo & Doriva. De två förstnämnda gjorde ju minst sagt stort avtryck i Serie A. Doriva blev förvisso storstjärna i Sampdoria. Haken är bara att Samp då låg i Serie B.
2013-08-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Nåja. Back to earth.

Juventus har ju inte direkt övertygat men precis som du säger är det försäsong och man går inte all-in direkt om vi säger så. Juventus tror jag kommer kunna utmana på allvar i år i CL nu när de faktiskt har kvalitet i anfallet. Inter däremot känns riktigt svaga, visst återigen, försäsong men en sådan usel insats är helt otänkbar. Precis som du säger verkar truppen riktigt svag. Skulle bli förvånad ifall Inter slutar i topp 5 i år.
2013-08-06, 12:47
Medlem
För att ta upp en liten tråd i dina tidigare inlägg. Blir ju alltför sällan någon diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
...
Jag nämnde ju att "Don Tommaso", Thomas Nordahl spelade för Anderlecht. Han hade ju egentligen kontrakt med Juventus. Italienarna slog dock knut på sig själva då man plötsligt förbjöd värvningar av ytterligare utländska spelare. En inskränkt mentalitet som man på något sätt trodde skulle stärka landslaget.

Givetvis är internationell prägel en oerhört stark orsak till att en liga lockar intresse till sig från utlandet. Här klantade man sig totalt i Italien & när vi sitter här i tråden & pratar fotbollshistoria så blir ju 70-talet nästan som en vit fläck. Helt enkelt därför att det inte finns lika många internationella profiler då att minnas & snacka om.
...

Nja, kanske tappade italienska klubbar i kvalitet under 1970-talet. Och detta tillsammans med färre utländska stjärnor kunde nog bidra till mindre internationellt intresse.

Men det är ju inte möjligt att du tycker att det saknades profiler eller goda historier att berätta? Från 1960-talet fortsatte spelare som man fortfarande sjunger sånger om, t ex Facchetti, Mazzola, Riva, Zoff, Rivera osv. Får också tänka på att de utlänningar som redan spelade i Italien naturligtvis fick stanna. Och under 1970-talet växer den generation fram som tog guldet 1982 t ex Scirea, Rossi, Conti osv.

Och kanske framförallt alla sköna stories. 1970-talet inleddes med den fullständigt jävla otroliga sagan om Gigi Rivas Cagliari, Chinaglias galet vapenfixerade guldgäng och Re Cecconis öde, Torinos återkomst, Perugias vägran att förlora, Zigonis osannolika uppenbarelse osv in absurdum.

Lägg till det kaos som var Italien under denna tid. Det ekonomiska undret stoppades upp först av strejker och sedan av oljekrisen. Anni di piombo med fascister och Röda Brigaderna, bomber och mord. 68-vänstern i Sverige var fan som en stilla bris jämfört med den jävla orkan som härjade i Italien. Allt var hysteriskt uppskruvat och ställt på sin spets.
Senast redigerad av Brille68 2013-08-06 kl. 12:55.
2013-08-06, 21:56
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men det är ju inte möjligt att du tycker att det saknades profiler eller goda historier att berätta?

Givetvis var 70-talet ett lustigt årtionde som drällde av balla typer. Vissa minns det med välbehag. Andra var för påtända för att minnas något överhuvudtaget. Det jag menar med vit fläck är att vi har färre kopplingar till att fotbollsmässigt gå in på 70-talets Italien.

Om ämnet heter "Allt om Calcio" så berör vi saker som har koppling till Calcio. Blir kopplingarna färre så hamnar Calcio i skymundan. VM-turneringar utan Serie A-spelare tex. Om någon ur det svenska VM70-laget hade spelat i Serie A så hade det öppnat dörrar för nya utsvävningar kring det då 70-laget var uppe på tapeten nyss. Nu var det inte så, de dörrarna var stängda. Krister Kristensson i Napoli hade onekligen varit en källa till en del anekdoter. När beröringspunkterna är färre så halkar man inte lika lätt in på nya ämnen.

Polen var oerhört starka i flera VM på rad vid den här tiden. En stornation faktiskt. Eftersom inga polska spelare spelade utomlands & inga utlänningar spelade i Polen & de polska klubbarna inte lyckades i Europa så blir dock intresset för polsk fotboll ganska svalt. Det blir mest VM man minns. Sen kan de ha haft hur mycket profiler som helst. Intresset för dem blir ändå inte särskilt stort.

I det råa Estudiantes spelade Juan Ramón Verón, far till Juan Sebastian Verón. Han var en oerhört skicklig spelare som kunde göra bort backar totalt. "La Bruja" kallad. "Häxan". Senare flyttade han till Panathinaikos. Hade han spelat i Italien istället så hade det varit självklart att nämna honom när jag snackade om Estudiantes. Nu kom kopplingen till sonen istället. Hade inte sonen spelat med flera Serie A-lag så hade jag kanske inte nämnt "La Bruja" heller. För det var ju inte han som trampade sönder Van Daeles glasögon.

I England fanns heller inte mycket utlänningar. Sändningarna därifrån skapade ändå legender som det fortfarande kan snackas om på pubar i Sverige. Banden till England stärktes vid denna tiden. Banden till Italien klipptes tvärtom av vid denna tidpunkt. Det kom ingen ny Nacka med allt vad det innebär.

Det här upplevde jag faktiskt som ett problem då jag efter en del funderande konstruerade en modell som går ut på att det ideala vore att vara född ca 1960-65. Vi behöver inte gå djupare in på vilka teorier & resonemang som gjorde att jag kom fram till denna slutsats, kontentan är dock att man är barn/ungdom på 70-talet, flyger ut i det vilda livet som ung på 80-talet, blir vuxen på 90-talet & glider in i det rutinerade gardet på 00-talet.

Det som jag våndades över då jag konstruerade denna modell var den italienska fotbollen som ligger mig varmt om hjärtat. Hade man fastnat för den italienska fotbollen om man som grabb blivit fotbollsdåre vid denna tidpunkt? Jag vet att det är en fullständigt meningslös fråga att älta. Problemet uppstod dock när min ideal-modell började knaka på just den här viktiga punkten.
2013-08-06, 22:52
Medlem
Stivalis avatar
Efter att ha vägt en massa faktorer fram & tillbaka så kom jag fram till att det perfekta vore om man var född ca 1960-65. Vad är då den negativa biten för dessa som hade lyckan att födas i Sverige just då?

Det negativa är att du tvingas dras med en massa jävla polacker i alla dina första VM-turneringar. Har jag något emot polacker? Nja, det har jag kanske inte direkt. Men en massa okända spelare med konstiga namn från en kommunistdiktatur som spelar i lag man aldrig hört talas om. Hade de lirat i Italien, eller om halva svenska laget varit proffs i Polen, eller om Polen haft massa balla rockstjärnor så hade man kanske sett landet i annat ljus.

Att de allihopa körde runt i FIAT 126, som hette Polski FIAT 126, gjorde knappast saken bättre:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Polski_Fiat_126p_rocznik_1973.jpg

Eller att deras stjärna Gregorz Lato såg ut som den där torre snuten i "Snuten i Hollywood":

http://www.beskid.com/images/sport/lato/Grzegorz_lato2.jpg

Idag kan jag känna viss skadeglädje för att Polen slog ut England i kvalet till VM 1974. Detta pga den idiotiska attityd man ibland mött hos vissa anglofiler genom åren. Hade jag växt upp med det tidiga 70-talets Tipsextra så skulle det nog istället ha retat mig att de tradiga typerna från andra sidan järnridån slog ut de balla engelska idolerna.

Det blev verkligen en chock för England när Jan Tomaszewski bommade igen sitt mål & brände upp Englands VM-biljett. Sen gick det åt helvete för Italien också...och för Sverige. Jävla Tomaszewski!!

I nästa VM, 1978 i Argentina stötte Staffan Tapper & Bosse Larsson på Tomaszewski i en hiss. Tapper frågade om det verkligen var han. Jodå, det var det. Efteråt mumlade Bosse: "-Varför skulle du hälsa på den där jäveln för?".

Klart att det är trist som fan att Italien hamnade vid sidan av & inte hade massa utländska profiler vid den här tiden. Tänk Straffan Tapper, Bosse & Krister Kristensson i Fiorentina! Straffan som straffläggare, Bosse som leder krogrundan & Kristensson som håller ordning på supportrarna. Tomaszewski i mål.

MFF mötte Milan i Europacupen 1968. På San Siro frågade Kristensson domaren hur lång tid det var kvar. Domaren svarade inte. Då skrek Krister: "-Hör du inte din dumme jävel!!" och körde in fingret i örat på honom! Han blev utvisad direkt.
2013-08-06, 23:15
Medlem
Stivalis avatar
Frågesport: Vilka bar tröja nr 6 på San Siro då MFF mötte Milan 1968?

Svar:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in