2013-08-06, 14:42
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ligger som 5e reserv på tekniskt basår på chalmers. Gick upp 1 placering. Fortfarande överintag på ca 30 platser då det känns ganska kört att få komma in... Varför har de överintag över huvudtaget? Reservplatserna finns ju av en anledning? Trodde att jag skulle ha stor sannolikhet att komma in när jag låg som 6e reserv i början. Riktigt irriterande. Nu får jag väl plugga i Trollhättan istället. :/

För att så stor andel av de antagna ska få reda på det så tidigt som möjligt!

Om alla antagningstal/överintaget fungerar perfekt så antas alla i urval 1 och inte en enda i urval 2 eller vid reservantagning.

Det kan kännas hårt för någon som är reserv, men se det så här: Om du blir antagen, vill du hellre få reda på det i september eller i början av juli?
Citera
2013-08-06, 14:50
Medlem
Förbaskat snopet att vara listad som första reserv på sitt förstahandsval idag....

Efter första "utslagsrundan" tog jag mig in på tredje valet, detta program är på en annan ort. Nu när jag är första reserv på förstahandsvalet känns det som att man får skjuta upp på flyttplanerna en aning, eller?

Kunde programhelvetet inte ta in ett överintag på en pers...Då hade jag badat i champagne just nu.

Tvi, tvi, tvi och tvi!

Bloody hell!
Citera
2013-08-06, 14:52
Medlem
Helt spontant, vad tror ni då? Har jag bra chans att komma in som nr 1 i HP gruppen? Överintag på 20 pers....
Citera
2013-08-06, 15:50
Medlem
Efter första urvalet var jag

Affärsjuridikprogrammet Reserv 1 av 11 antagna (HP-kovten) och Reserv nr 2 av 2 antagna (BII)

Efter andra urvalet är jag

Affärsjuridikprogrammet Reserv 1 av 6 antagna (HP-kvoten) och Reserv 1 av 2 antagna (BII)

Haft otroligt mycket oflyt,alla jag frågat på flashback har varit säkra på att jag skulle komma in
och nu så sitter man kvar som förste reserv och mår uselt.

Vad tror ni om mina chanser att komma in nu?
Borde jag gå på uppropet
Senast redigerad av P-Sten 2013-08-06 kl. 15:53.
Citera
2013-08-06, 16:10
Medlem
Kavalleristens avatar
Jag har kommin på ett program, men vill såklart förstås helst in på några andra lite högre upp. Jag ligger som reserv nummer 2 på en. Kan man hålla kvar sin plats där medans man går på uppropet och börjar på den jag kommit in på. Vill liksom inte sumpa min plats som jag har nu, men vill ändå ha chans att komma in på de högre upp. Går det?
Citera
2013-08-06, 16:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Jag har kommin på ett program, men vill såklart förstås helst in på några andra lite högre upp. Jag ligger som reserv nummer 2 på en. Kan man hålla kvar sin plats där medans man går på uppropet och börjar på den jag kommit in på. Vill liksom inte sumpa min plats som jag har nu, men vill ändå ha chans att komma in på de högre upp. Går det?
Ja.
Citera
2013-08-06, 16:24
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ja.

Så uppropet för den jag är antagen till är den 20e augusti, sen den andra som jag är reserv på är uppropet den 26e. Då kan jag alltså köra och gå till den jag är antagen till och registrera mig osv osv, sen om jag skulle komma in på den andra kan jag bara hoppa över?
Citera
2013-08-06, 16:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ligger som 5e reserv på tekniskt basår på chalmers. Gick upp 1 placering. Fortfarande överintag på ca 30 platser då det känns ganska kört att få komma in... Varför har de överintag över huvudtaget? Reservplatserna finns ju av en anledning? Trodde att jag skulle ha stor sannolikhet att komma in när jag låg som 6e reserv i början. Riktigt irriterande. Nu får jag väl plugga i Trollhättan istället. :/
Vad spelar det för roll om lärosätet tillämpar överintag eller inte? Hade överintag inte tillämpats hade du legat ännu lägre bak i reservkön, så det hade inte varit någon skillnad.

Överintag är bra, då alla som antas får reda på det tidigt och får god tid på sig att ordna boende, flytt, uppsägning osv.
Citera
2013-08-06, 16:57
Medlem
Tja!

Är reserv 28 resp 32 på en utbildning på södertörn, varav 25 antas i den ena urvalsgruppen och 15 i den andra.
Är chansen obefintlig att man kommer in eller?
Citera
2013-08-06, 17:01
Medlem
Rothts avatar
Antagen på KTH Campus tekniska basår istället för KTH Haninge. Är lättad med tanke på att det blir en kortare resa, samt att det sägs att utbildningen är bättre där.
Citera
2013-08-06, 17:03
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Bara jag som lämnar in sen anmälan och fortfarande inte fått något besked?
Citera
2013-08-06, 17:05
Medlem
Dvargperspektivs avatar
Någon som har koll på hur reservuppropet brukar se ut på fristående kurser? I det här fallet Nationalekonomi I vid SU. Gjorde sen anmälan till Nek I vid SU och GU. Var vid urval 1 reserv 113 resp. 200, och nu i andra urvalet reserv 49 resp. 49. Jag är främst intresserad av SU, och dit är jag redan kallad till reservuppropet. Kontaktade ansvarig vid SU som sa att folk har kommit in på sen anmälan så sent som i augusti tidigare år, men enligt statistik är det lite fler sökande i år.

Så, någon som har koll på hur reservuppropet brukar se ut på fristående kurser som NEK I vid SU? Torde vara lättare än reservplatser på program åtminstone. Många som har sökt bara för att gardera sig som sedan tackar nej. Finns det möjlighet att hoppa på en kurs senare under terminen vid eventuella avhopp? Blev antagen på sen anmälan till NEK 1 på Södertörn så kan börja läsa där inledningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in