2013-08-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jlswede04
antagen från att ha varit reserv 56!

impossible is nothing

Grattis, vilken utbildning?
Citera
2013-08-06, 13:19
Medlem
@great123

Juristprogrammet på handelshögskolan i Gbg.

Är du själv en akademiker, kamrat?
Citera
2013-08-06, 13:41
Medlem
Överintag på Chalmers

Är lite allmänt tankspridd just nu angående överintaget samt reservintaget på Chalmers nu.Är reserv nummer 1 på ett av deras program. Var innan andra urvalet reserv nummer 2 så det känns väl lite halvtaskigt att bara komma fram 1 plats men men.

Har snackat med dem på telefon och då sa dom att det fortfarande finns en GANSKA bra chans att komma in iom att folk missar/ skiter i upprop samt inskrivning. DOCK sa dom att dom skall beta av överintaget innan dom börjar ringa in folk.

Nu kommer kruxet.

Jag har hoppat fram 1 plats emellan urvalen. DOCK ser jag fortfarande på antagningsstatistiken att det är ett överintag på cirka 17 personer. Hur kan en som vart framför mig i kön (som jag vet vem det var, och att han kom in) komma in fast det fortfarande är ett överintag?

Hoppas ni förstår vad jag menar, kan ha blivit lite luddigt.

Antar att dom har haft ett överintag även tidigare år. Hur har det sett ut då med överintag? Har någon av er blivigt uppringd?
Senast redigerad av SmeldonPooper 2013-08-06 kl. 13:49.
Citera
2013-08-06, 13:49
Medlem
Ligger också som första reserv, till Civilingenjör på Chalmers. Var det vid första urvalet och är det nu efter urval två med.

Att du har hoppat fram en placering beror nog på att personen som hade reservplats 1 valde att tacka nej/ kom in på en högre utbildning.
Så vi får hoppas på det bästa.
Citera
2013-08-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guffan
Ligger också som första reserv, till Civilingenjör på Chalmers. Var det vid första urvalet och är det nu efter urval två med.

Att du har hoppat fram en placering beror nog på att personen som hade reservplats 1 valde att tacka nej/ kom in på en högre utbildning.
Så vi får hoppas på det bästa.
Om du läser det jag skrev så vet jag vem den som var förre mig var samt att denne kom in.
Citera
2013-08-06, 14:02
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper
Är lite allmänt tankspridd just nu angående överintaget samt reservintaget på Chalmers nu.Är reserv nummer 1 på ett av deras program. Var innan andra urvalet reserv nummer 2 så det känns väl lite halvtaskigt att bara komma fram 1 plats men men.

Har snackat med dem på telefon och då sa dom att det fortfarande finns en GANSKA bra chans att komma in iom att folk missar/ skiter i upprop samt inskrivning. DOCK sa dom att dom skall beta av överintaget innan dom börjar ringa in folk.

Nu kommer kruxet.

Jag har hoppat fram 1 plats emellan urvalen. DOCK ser jag fortfarande på antagningsstatistiken att det är ett överintag på cirka 17 personer. Hur kan en som vart framför mig i kön (som jag vet vem det var, och att han kom in) komma in fast det fortfarande är ett överintag?

Hoppas ni förstår vad jag menar, kan ha blivit lite luddigt.

Antar att dom har haft ett överintag även tidigare år. Hur har det sett ut då med överintag? Har någon av er blivigt uppringd?

Jag har förklarat detta tidigare, sök på "överintag".

Men helt kort så är det så att de har tre olika antagningstal. Ett för planerat antal efter upprop/terminsstart (eller någon vecka in på terminen för vissa lärosäten/program). Sedan finns det ett antagningstal för urval 1 och ett för urval 2. På Chalmers använder man högst troligt av överintag i både urval 1 och 2, men det är inte samma överintag i båda urvalen.

Exempel:

Man vill ha 100 studenter. I urval 1 antar man 140. I urval 2 antar man 120. Man räknar alltså med att minst 20 "försvinner" (=tackar nej, glömmer tacka ja, blir antagen till annat högre prioriterat alternativ) både inför urval 2 och inför uppropet.

Om det då mellan U1 och U2 var 21 som försvinner så antas reserv 1, så att man i urval 2 har 120 antagna. Men fram till uppropet ska ytterligare 20 hoppa av för att nästa reserv ska antas, så att man får 100 antagna till slut.

(Exemplet är förenklat genom att inte blanda in att det är flera urvals-/reservgrupper.)
Citera
2013-08-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Jag har förklarat detta tidigare, sök på "överintag".

Men helt kort så är det så att de har tre olika antagningstal. Ett för planerat antal efter upprop/terminsstart (eller någon vecka in på terminen för vissa lärosäten/program). Sedan finns det ett antagningstal för urval 1 och ett för urval 2. På Chalmers använder man högst troligt av överintag i både urval 1 och 2, men det är inte samma överintag i båda urvalen.

Exempel:

Man vill ha 100 studenter. I urval 1 antar man 140. I urval 2 antar man 120. Man räknar alltså med att minst 20 "försvinner" (=tackar nej, glömmer tacka ja, blir antagen till annat högre prioriterat alternativ) både inför urval 2 och inför uppropet.

Om det då mellan U1 och U2 var 21 som försvinner så antas reserv 1, så att man i urval 2 har 120 antagna. Men fram till uppropet ska ytterligare 20 hoppa av för att nästa reserv ska antas, så att man får 100 antagna till slut.

(Exemplet är förenklat genom att inte blanda in att det är flera urvals-/reservgrupper.)

Tror du att dom har ett eget reservtalsnummer för varje urvalsgrupp?
Citera
2013-08-06, 14:15
Medlem
Ligger som 5e reserv på tekniskt basår på chalmers. Gick upp 1 placering. Fortfarande överintag på ca 30 platser då det känns ganska kört att få komma in... Varför har de överintag över huvudtaget? Reservplatserna finns ju av en anledning? Trodde att jag skulle ha stor sannolikhet att komma in när jag låg som 6e reserv i början. Riktigt irriterande. Nu får jag väl plugga i Trollhättan istället. :/
Citera
2013-08-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ligger som 5e reserv på tekniskt basår på chalmers. Gick upp 1 placering. Fortfarande överintag på ca 30 platser då det känns ganska kört att få komma in... Varför har de överintag över huvudtaget? Reservplatserna finns ju av en anledning? Trodde att jag skulle ha stor sannolikhet att komma in när jag låg som 6e reserv i början. Riktigt irriterande. Nu får jag väl plugga i Trollhättan istället. :/
För mig lär det bli fattiga GU ett år.... ifall ja inte kommer in i år dvs.

Vet inte riktigt vad jag skall tro numera..
Citera
2013-08-06, 14:34
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmeldonPooper
Tror du att dom har ett eget reservtalsnummer för varje urvalsgrupp?

Nej, jag tror inte, jag vet att det är så. Det finns alltså en förstareserv i BI, en i BII, en i HP osv i alla urvalsgrupper som finns på programmet i fråga, förutom DA-gruppen som är gräddfilen direktantagna (dit man bara kommer av speciella anledningar som att man fick uppskov förra året eller om man har platsgaranti).
Citera
2013-08-06, 14:35
Medlem
Okej. Får väl överleva att plugga i Trollhättan ett år. Fixa till högeskoleprovet lite bättre så att jag blir garanterad en plats dit jag vill söka in på chalmers nästa år. Räcker sannolikt med att höja mig 0.5 poäng. Då jag inte pluggat något eller förberett mig inför högskoleprovet innan så borde det ju gå.
Citera
2013-08-06, 14:40
Medlem
Blir så jävla deprimerad .... vill verkligen in... Ingen som vet hur det har vart föregående år? Ifall NÅGON har kommit in efter upprop osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in