2012-05-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Blir du i urval 1 antagen till Prio 3 och reserv till Prio 1 & 2 så tackar du Ja till alla tre, simple as that.
Efter urval 2 så finns det sen tre olika varianter (förutsatt att det är tre helfartsprogram som det gäller) på hur det kan gå:

1.
Prio 1: Reserv
Prio 2: Reserv
Prio 3: Antagen

2.
Prio 2: Antagen
Prio 3: Struken

3.
Prio 1: Antagen
Prio 2: Struken

Om resultatet efter urval 2 är enligt 1 eller 2 ovan så kan det ju bli aktuellt med reservantagning till bättre prioriterat program.
Kolla då med respektive lärosäte hur deras antagning av reserver ser ut, reservantagning sker "utanför" antagning.se's magiska värld.

Lycka till!

Stort tack för svaret! Grymt uppställt haha! Ok då tackar jag "ja" till allt efter urval 1 (1.reserv, 2 reserv och 3. antagen, sedan får vi se hur det utvecklar sig!

Tack!
Citera
2012-05-28, 22:38
Medlem
Ordning på sen anmälan?

Spelar det någon roll vilken ordning man har på program när man gör sen anmälan? Är inte så säker på att jag kommer n på det jag sökt så jag har lagt in två sena anmälningar utöver det jag först sökt och jag har mycket goda chanser att komma in på dessa nya tillskott...

Ex:
Prio 1
Prio 2
Sen anmälan prio 1
Sen anmälan prio 2

Men spelar ordningen på sen anmälan 1 och 2 någon speciell roll, tänker främst då det är skolorna själva som ordnar med antagningen och de är liksom inte i "sync" med varandra antar jag? Så man kan rent tekniskt sett bli erbjuden plats på två sökta progam om man sökt sent?

Skulle vara skönt om någon har erfarenhet av detta, tackar för alla svar
Citera
2012-05-28, 22:42
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imitate
Ordning på sen anmälan?

Spelar det någon roll vilken ordning man har på program när man gör sen anmälan? Är inte så säker på att jag kommer n på det jag sökt så jag har lagt in två sena anmälningar utöver det jag först sökt och jag har mycket goda chanser att komma in på dessa nya tillskott...

Ex:
Prio 1
Prio 2
Sen anmälan prio 1
Sen anmälan prio 2

Men spelar ordningen på sen anmälan 1 och 2 någon speciell roll, tänker främst då det är skolorna själva som ordnar med antagningen och de är liksom inte i "sync" med varandra antar jag? Så man kan rent tekniskt sett bli erbjuden plats på två sökta progam om man sökt sent?

Skulle vara skönt om någon har erfarenhet av detta, tackar för alla svar

Det är ingen som helst skillnad mot ifall du hade ansökt i tid, förutom att du m.a.p. de två senanmälda programen hamnar i urvalsgrupp SA (eller motsvarande). Personer från den urvalsgruppen kommer dock endast antas ifall det inte finns några reserver alls i någon annan urvalsgrupp.
Citera
2012-05-29, 09:57
Medlem
Har gjort några sena anmälningar till höstens kurser. På de flesta står står det "Eftersom du har anmält dig efter sista anmälningsdag har vi inte behandlat din anmälan. "

Det jag föstår är att ansökan gås igenom efter att ansökningstiden har löpt ut. Men jag har en kurs som jag har fått klartecken ifrån, dvs jag är behörig och att, "Du har det som krävs för att konkurrera om en plats på den här utbildningen."

Sökte dessa strax efter att den ordinarie söktiden runnit ut. Men, hur placeras jag i denna kö, konkurrerar jag på samma villkor som alla andra på den kurs som jag har fått klartecken ifrån eller placeras jag automatiskt sist i kön? Någon som har erfarenhet om hur stor chansen är till att komma in på kurser via sen anmälan? Kursen är på distans.

Tack på förhand!
Citera
2012-05-29, 12:21
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tbag86
Har gjort några sena anmälningar till höstens kurser. På de flesta står står det "Eftersom du har anmält dig efter sista anmälningsdag har vi inte behandlat din anmälan. "

Det jag föstår är att ansökan gås igenom efter att ansökningstiden har löpt ut. Men jag har en kurs som jag har fått klartecken ifrån, dvs jag är behörig och att, "Du har det som krävs för att konkurrera om en plats på den här utbildningen."

Sökte dessa strax efter att den ordinarie söktiden runnit ut. Men, hur placeras jag i denna kö, konkurrerar jag på samma villkor som alla andra på den kurs som jag har fått klartecken ifrån eller placeras jag automatiskt sist i kön? Någon som har erfarenhet om hur stor chansen är till att komma in på kurser via sen anmälan? Kursen är på distans.

Tack på förhand!

Har du läst inlägget direkt ovanför ditt?

Om du har gjort en sen anmälan kan du endast komma in om det inte finns några reserver kvar efter de som sökt i tid har tackat ja eller nej. Först därefter börjar man ta in sena anmälningar. Sena anmälningar tas sedan helt enkelt in (så länge de är behöriga) i den ordning som de anmält sig. Säger du att du gjorde det rätt snabbt efter 16 april så är det bra.

Ett sätt att kolla efter om du har någon chans, det är att gå in på statistik.vhs.se och se om det förra året fanns många reserver? Kom alla in?
Citera
2012-05-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Blir du i urval 1 antagen till Prio 3 och reserv till Prio 1 & 2 så tackar du Ja till alla tre, simple as that.
Efter urval 2 så finns det sen tre olika varianter (förutsatt att det är tre helfartsprogram som det gäller) på hur det kan gå:

1.

2.
Prio 2: Antagen

3.
Prio 1: Antagen
Prio 2: Struken

Om resultatet efter urval 2 är enligt 1 eller 2 ovan så kan det ju bli aktuellt med reservantagning till bättre prioriterat program.
Kolla då med respektive lärosäte hur deras antagning av reserver ser ut, reservantagning sker "utanför" antagning.se's magiska värld.

Lycka till!

Kom på en till fråga! Låt oss utgå från att resultatet efter urval 2 ser ut på följande vis som du hade som alternativ:

Eftersom alla lärosäten sköter sina reservantagningar individuellt, verkar det rimligt att anta att jag med lite tur faktiskt skulle kunna knipa en reservplats på både prio 1 och 2? Tänker jag galet? Då behövs en rejäl skopa med tur förstås, men teoretiskt kan jag alltså bli antagen som reserv till både prio 1 och 2? Vet att jag ligger precis på gränsen nämligen...
Citera
2012-05-30, 12:03
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Kom på en till fråga! Låt oss utgå från att resultatet efter urval 2 ser ut på följande vis som du hade som alternativ:

Eftersom alla lärosäten sköter sina reservantagningar individuellt, verkar det rimligt att anta att jag med lite tur faktiskt skulle kunna knipa en reservplats på både prio 1 och 2? Tänker jag galet? Då behövs en rejäl skopa med tur förstås, men teoretiskt kan jag alltså bli antagen som reserv till både prio 1 och 2? Vet att jag ligger precis på gränsen nämligen...

Det skulle kunna bli så, ja.
Citera
2012-05-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur

Absolut! Ett reservnummer < 10 brukar i praktiken innebära att du blir antagen även om du missar en vecka eller två av nollningen. Reservlistor tar inte hänsyn till om du pluggar något annat, har du sökt och får din reservplats är det alltså bara att hoppa av vad du läser då och börja den linjen.
Citera
2012-06-01, 03:30
Medlem
a-hws avatar
Fråga om behörighet

Om man har ett avgångsbetyg från NV programmet från gymnasiet markerat med "u" för "utökat" och har totalt 2600p där 300p är IG... Vad innebär detta egentligen? Kan man ta bort 100p och vara nere på 2500p och från dessa ändå få ut tillräckligt mycket för grundläggande behörighet? Ämnena är kemi B, fysik b och programmering A om det spelar någon roll.

Kanske dum fråga men jag förstår inte varför skolan inte bara automatiskt räknade totalt 2500p från början försöker hjälpa en vän och det var ett tag sedan man tog studenten själv så jag kommer inte ihåg vad som gäller exakt.

Tack!
Senast redigerad av a-hw 2012-06-01 kl. 03:33.
Citera
2012-06-01, 16:39
Medlem
Om man inte har fått sin aktiveringskod för att kunna identifiera sig själv, och om den inte kommer fastän man har begärt att få hem den flera gånger. Hur gör man då, och är det för sent att kunna komma in till hösten nu?
Citera
2012-06-03, 03:28
Medlem
dippsis avatar
Läst komvux i höst då jag behövde Eng B som betyg för att komma in. Våren hade jag inget att göra på vardagarna så sökte in på sam A, Historia A och Svenska A där jag redan hade G i och höjde dessa betygen till VG/VG/MVG. Läste dock att man inte kunde läsa upp sina betyg utan endast göra prövningar på komvux, men blev antagen så tänkte inte mycket på detta!
Ska skicka iväg mina betyg nu på måndag och undrar bara om inte de kommer räkna mina betyg jag har läst upp nu?
Citera
2012-06-03, 12:39
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ges
Om man inte har fått sin aktiveringskod för att kunna identifiera sig själv, och om den inte kommer fastän man har begärt att få hem den flera gånger. Hur gör man då, och är det för sent att kunna komma in till hösten nu?

För sent för vad, sen anmälan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in