Citat:
Ursprungligen postat av
hanochintejag
På tal om det, någon som har koll på hur det funkar, formellt, med såna här rättsprocesser? alltså, efter rättegång kan man ju begära ut förundersökningsprotokoll och dom vad jag förstår, men innan? hur lång tid brukar det ta från att man sätter igång med förundersökning till rättegång? har noll koll på sånt nämligen. Om man ska tro Berny så har hon ju pratat om R sen i typ oktober och under hela vintern verkade det som om hon var på förhör (enligt henne). Hur lång tid till borde det ta innan vi definitivt kan veta om "R" existerar eller inte?
jurister, poliser, come forward! :P
Det är väl lite olika hur lång tid sådant tar, men när åtal väcks brukar det vara mycket i media (om det är något stort, sas), eftersom det är då FUP blir offentlig. Sedan brukar det rapporteras lite under rättegången för att sedan blåsa upp lite mer när domen kommer. Därefter någon notis om någon av parterna överklagar, vilket oftast någon gör när det handlar om stora mål, då är det rapporter från rättegången igen och sedan ny (eller fastställande av den gamla) dom igen. Som sista sak i tidningar brukar det vara att HD avslår ansökan av prövning.
Det som jag dock ställer mig frågande till är hur det är tänkt att det ska gå till väga, eller från när de ska fällas? Sexuella övergrepp/våldtäkt i allmänhet/grov misshandel i barndomen preskriberas när målsägande är 28 år, och Berny är äldre än det. Grov våldtäkt mot barn preskriberas däremot den dag när offret fyllt 33. Så om nu polisen fortfarande håller på med förundersökning gäller det alltså grov våldtäkt i barndomen (och då måste de ha en övertygande bevisning för att det skett och att det är grovt) eller så är det saker som skett de senaste nio åren. Gäller det exempelvis grovt olaga hot tar det inte den här tiden.