2013-08-04, 22:57
Medlem
mr-bachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Jag har nyss köpt mina första kvalitetsskor (hoppas jag – jag är ju nybörjare, har jag gjort ett bra förstaköp?), nämligen ett par svarta Barker Epping (länk). Mina fotleder och knän är dåliga så jag använder vanligtvis formgjutna innersulor i stället för originalen, men i mina nya skor är innersulan fastlimmad. Skorna blir väldigt tajta om jag ändå använder mina egna sulor och jag vill inte gå utan dem. Borde jag helt sonika slita ut den limmade sulan?

Gå till en riktig skomakare och förklara hur du vill ha det, så fixar de dina pjuck.
Barker's är fö. helt ok, sliter själv ett par Paradkänga 04 vid militära parader och spelningar och de är gjorda av Barker's. Tål mao. att dö i.
Citera
2013-08-05, 21:50
Medlem
hoodogs avatar
Det blev ett par lätt begagnade EG Dovers till slut, eftersom jag hade sådan tur att jag lyckades hitta dem i just den vidd och läst jag helst ville ha (202 D). Efter grundvård och puts ser ni resultatet här. Hoppas ni uppskattar bilderna!
Citera
2013-08-05, 21:53
Medlem
Darksphinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det blev ett par lätt begagnade EG Dovers till slut, eftersom jag hade sådan tur att jag lyckades hitta dem i just den vidd och läst jag helst ville ha (202 D). Efter grundvård och puts ser ni resultatet här. Hoppas ni uppskattar bilderna!

Vackra skor, men det vore nog på sin plats att byta skosnören.
Citera
2013-08-05, 22:07
Medlem
bleus avatar
Citat:

Otroligt fina! Var kan man köpa Edward Green på nätet (förstår att du köpt dessa på eBay el likn men finns det några bra webbutiker)?
Citera
2013-08-05, 22:56
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Riktigt fina, schysst! Du har byggt på din samling med ordentligt fina grejer det senaste. Se till att inte "bara" köra på EG bara, omväxling förnöjer. Hade varit kul att se sulan också, för att få tydligare bild av hur använda de är? Och vad fick du ge?

Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Otroligt fina! Var kan man köpa Edward Green på nätet (förstår att du köpt dessa på eBay el likn men finns det några bra webbutiker)?

Det finns ett antal nätförsäljare.

Så klart, även om utbudet är lite skralt: http://www.skoaktiebolaget.se
Bra utbud: http://www.upper-shoes.com/
En del: http://www.edwardsofmanchester.co.uk/
Citera
2013-08-06, 00:27
Medlem
Mina skor tenderar att slitas ganska kraftigt vid kanten mot marken på hälen(klacken?). Jag vet att att det finns tåjärn för folk sliter på skon där framme. Men finns det en motsvarighet till hälen? Ett "häljärn".
Senast redigerad av Growy 2013-08-06 kl. 00:28. Anledning: Tillägg.
Citera
2013-08-06, 08:11
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darksphinx
Vackra skor, men det vore nog på sin plats att byta skosnören.

Jag håller med dig - det hade passat bättre med mörkare skosnören och kanske aningen tunnare. Mitt enda försvar är att de nuvarande snörena tillhör den förre ägarens synder.

Citat:
Ursprungligen postat av bleu

Tack, tack! Förutom de webbutiker Alister nämnde kan du även kontakta EG:s Londonbutik och köpa direkt från dem. Det är ju knappast den billigaste varianten, men å andra sidan torde de ha ett gediget utbud. Annars är det ju de gamla vanliga ställena - eBay, SF mfl - som gäller. Är det någon särskild modell du fastnat för?

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Riktigt fina, schysst! Du har byggt på din samling med ordentligt fina grejer det senaste. Se till att inte "bara" köra på EG bara, omväxling förnöjer. Hade varit kul att se sulan också, för att få tydligare bild av hur använda de är? Och vad fick du ge?]

Nej, jag vet. Jag har också reflekterat över att jag snöat in lite väl mycket på EG och dark oak den senaste tiden. Men EG:s estetik faller mig otroligt väl i smaken. Konservativt men samtidigt väldigt elegant, utan att ha de där mer flamboyanta dragen som G&G ibland dras med. Dessutom är passformen på de läster jag hittills gett mig på enormt bra för mina fötter. Men visst, i framtiden lurar nog något från Vass - en chukka kanske? Den närmaste tiden är det dock ett fett köpstopp som gäller för min del, annars kommer min sambo giftmörda mig.

Priset. Efter rätt mycket förhandlande och en hel del prutning hamnade slutsumman på ca 3 000 kr. Det är ett rätt högt pris för begagnade skor tycker jag, och bra mycket mer än vad jag normalt är beredd att ge för sådana. Men samtidigt får man komma ihåg att Dovern väldigt sällan kommer ut på andrahandsmarknaden, och då än mer sällan i dark oak och i "rätt" storlek/läst/vidd. Även på förstahandsmarknaden är Dovern konstigt nog svår att få tag på. Exempelvis vill SkoAB ha det till en MTO om man vill ha modellen i DO. Och de nätbutiker du nämnde har inte Dovern inne och har inte heller haft det under den tiden jag spanat in sidorna. Vidare har SkoAB aviserat att EG kommer göra en generell prishöjning till hösten och då kommer även Dovern öka i pris från sitt redan väldigt höga pris (man får komma ihåg att SkoAB har ett förvånansvårt lågt pris på sina Dovers för tillfället - möjligtvis det klart bästa priset på nätet för tillfället). Gissningsvis kommer man då bli tvungen att punga uy 8-9000 kr för ett par. Med allt detta i åtanke tyckte jag därför att priset ändå blev ganska skäligt till slut.
Senast redigerad av hoodog 2013-08-06 kl. 08:14.
Citera
2013-08-06, 08:32
Medlem
Tips på läster för folk med högt insteg?

Jag har Olfe och New Rey i Meermin som båda tyvärr sitter för tight över toppen på foten så att säga. De funkar i 6 timmar, men efter det börjar jag känna av det.

Även Cheaney Imperial Buckingham black Oxford är "för låg".

Tar gärna tips på Vass och/eller Carmina med ett litet högre insteg.
Citera
2013-08-06, 08:48
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Jag håller med dig - det hade passat bättre med mörkare skosnören och kanske aningen tunnare. Mitt enda försvar är att de nuvarande snörena tillhör den förre ägarens synder.

Tack, tack! Förutom de webbutiker Alister nämnde kan du även kontakta EG:s Londonbutik och köpa direkt från dem. Det är ju knappast den billigaste varianten, men å andra sidan torde de ha ett gediget utbud. Annars är det ju de gamla vanliga ställena - eBay, SF mfl - som gäller. Är det någon särskild modell du fastnat för?

Nej, jag vet. Jag har också reflekterat över att jag snöat in lite väl mycket på EG och dark oak den senaste tiden. Men EG:s estetik faller mig otroligt väl i smaken. Konservativt men samtidigt väldigt elegant, utan att ha de där mer flamboyanta dragen som G&G ibland dras med. Dessutom är passformen på de läster jag hittills gett mig på enormt bra för mina fötter. Men visst, i framtiden lurar nog något från Vass - en chukka kanske? Den närmaste tiden är det dock ett fett köpstopp som gäller för min del, annars kommer min sambo giftmörda mig.

Priset. Efter rätt mycket förhandlande och en hel del prutning hamnade slutsumman på ca 3 000 kr. Det är ett rätt högt pris för begagnade skor tycker jag, och bra mycket mer än vad jag normalt är beredd att ge för sådana. Men samtidigt får man komma ihåg att Dovern väldigt sällan kommer ut på andrahandsmarknaden, och då än mer sällan i dark oak och i "rätt" storlek/läst/vidd. Även på förstahandsmarknaden är Dovern konstigt nog svår att få tag på. Exempelvis vill SkoAB ha det till en MTO om man vill ha modellen i DO. Och de nätbutiker du nämnde har inte Dovern inne och har inte heller haft det under den tiden jag spanat in sidorna. Vidare har SkoAB aviserat att EG kommer göra en generell prishöjning till hösten och då kommer även Dovern öka i pris från sitt redan väldigt höga pris (man får komma ihåg att SkoAB har ett förvånansvårt lågt pris på sina Dovers för tillfället - möjligtvis det klart bästa priset på nätet för tillfället). Gissningsvis kommer man då bli tvungen att punga uy 8-9000 kr för ett par. Med allt detta i åtanke tyckte jag därför att priset ändå blev ganska skäligt till slut.

Det tycker jag absolut låter som ett rimligt pris. Kanske inget kap, men verkligen inte ett överpris. Jag förstår att du fastnat för EG, och knappast ett dåligt val av sko, menade mest att det alltid är (iaf i mina ögon) också är kul att prova nya tillverkare också, det ger alltid lite extra känsla tycker jag när man inte vet hur skon är på förhand så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av coupas
Tips på läster för folk med högt insteg?

Jag har Olfe och New Rey i Meermin som båda tyvärr sitter för tight över toppen på foten så att säga. De funkar i 6 timmar, men efter det börjar jag känna av det.

Även Cheaney Imperial Buckingham black Oxford är "för låg".

Tar gärna tips på Vass och/eller Carmina med ett litet högre insteg.

Vass italienska läster är perfekta för folk med högt insteg, både U, K och F har höga insteg, kanske framför allt de förstnämnda.
Citera
2013-08-06, 08:59
Medlem
bleus avatar
Citat:

Okej! Jag är faktiskt väldigt intresserad av Dover i chestnut, problemet är att jag har så små fötter (UK5) och har överlag problem med att hitta kvalitetskor. Så en specialbetällning på något sätt lär det förmodligen bli dessvärre, är ganska ny i träsket och har bla Loake 1880, Carmina och C&J, ~9k är mer än dubbelt vad jag betalat tidigare för mina inköp och måste medge att det skulle svida rätt rejält.

Till hösten tänkte jag slå till på ett par Vass Old English och sen får nästa inköp bli Dover isf.
Citera
2013-08-06, 09:19
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det tycker jag absolut låter som ett rimligt pris. Kanske inget kap, men verkligen inte ett överpris.

Jag håller med. Och dessutom ingick lästade skoblock från EG samt helt ny slitsula och slitklack i gummi vilket passar mig rätt bra eftersom jag tänkt ha Dovern främst under årets kalla och fuktigare period.
Citera
2013-08-06, 11:36
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Growy
Mina skor tenderar att slitas ganska kraftigt vid kanten mot marken på hälen(klacken?). Jag vet att att det finns tåjärn för folk sliter på skon där framme. Men finns det en motsvarighet till hälen? Ett "häljärn".

Jodå, visst finns det även klackjärn men då kommer det låta fruktansvärt när du går och det bör även bli rätt stumt efter hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in