2013-08-02, 15:40
Medlem
Har en liten fråga om ett par skor jag köpte hos Herringshoes, Loake Blenheim. Fick inte den sedvanliga skokrämen/-putsen man brukar och frågade, och tydligen skall man ha någon speciell skokräm och -puts till denna sko för den har en "waxy finish". Någon som kan rekommendera några produkter?
Citera
2013-08-02, 17:41
Medlem
Köpte ett bar chelsea boots från Herring och skoblock till. De är dock i stort sett omöjliga att ta ut, märker jag nu vid leverans. Stod i säkerligen en kvart och drog och drog. Löser sig detta när skorna använts ett par gånger? För såhär kan man ju inte ha det varje gång...

Edit: För att göra saken ännu besvärligare så lägger jag till att jag har 7,5 i skostorlek och därför har storlek 8 på skoblocken...
Senast redigerad av filboy 2013-08-02 kl. 17:54.
Citera
2013-08-02, 21:05
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filboy
Köpte ett bar chelsea boots från Herring och skoblock till. De är dock i stort sett omöjliga att ta ut, märker jag nu vid leverans. Stod i säkerligen en kvart och drog och drog. Löser sig detta när skorna använts ett par gånger? För såhär kan man ju inte ha det varje gång...

Edit: För att göra saken ännu besvärligare så lägger jag till att jag har 7,5 i skostorlek och därför har storlek 8 på skoblocken...

Skulle mejla och säga att de skickar ett par storlek 7. Kan man inte få block som passar perfekt är det bättre att de är lite små, annars töjer blocken ut skon. Detta förutsatt att du inte vill att skon ska töja sig
Citera
2013-08-02, 21:14
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:

Har haft samma problem med två par av mina skor och då har de varit samma i samma storlek som skoblocken. Efter att man burit skorna i en vecka eller två så glider skoblocken enkelt ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Skulle mejla och säga att de skickar ett par storlek 7. Kan man inte få block som passar perfekt är det bättre att de är lite små, annars töjer blocken ut skon. Detta förutsatt att du inte vill att skon ska töja sig

Tror inte att blocken töjer skorna så värst mycket mer än vad hans fötter gör. Blocken går väl i skorna utan större ansträngning, filboy?

Det vanliga rådet är alltid att man ska gå upp till nästa hela storlek om man har en halv. För små block ter sig ju meningslösa.
Citera
2013-08-02, 21:45
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Har haft samma problem med två par av mina skor och då har de varit samma i samma storlek som skoblocken. Efter att man burit skorna i en vecka eller två så glider skoblocken enkelt ur.

Tror inte att blocken töjer skorna så värst mycket mer än vad hans fötter gör. Blocken går väl i skorna utan större ansträngning, filboy?

Det vanliga rådet är alltid att man ska gå upp till nästa hela storlek om man har en halv. För små block ter sig ju meningslösa.

På vilket sätt är för stora block mer meningsfulla än för små? Jag tycker att båda verkar rätt meningslösa.

Bara för att man har ett block i UK7 till ett par skor i UK7.5 betyder inte det att de är FÖR små. Det beror på skons läst och blockets utformning. I den beskrivning som gavs, att det tog en kvart att få ut bocken, så tror jag att ett par mindre block skulle passa bättre. Sen tror jag att ett par så tajta block töjer skon mer än foten eftersom om foten var så stor skulle OP nog ha ett par UK8. Jag skulle inte vilja töja ut ett par chelsa-boots med tanke på att de inte går att snöra åt.
Citera
2013-08-02, 21:56
Medlem
Tack för svaren! Får väl avvakta ett tag och se om det blir bättre, annars kontakta Herringshoes. Blocken går i skorna enkelt, men det är när man skall ta ut dem som problemet infinner sig. Fick verkligen slita och dra, och stå halvt på sulkanten för att få ut dem...
Citera
2013-08-03, 06:48
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
På vilket sätt är för stora block mer meningsfulla än för små? Jag tycker att båda verkar rätt meningslösa.

Bara för att man har ett block i UK7 till ett par skor i UK7.5 betyder inte det att de är FÖR små. Det beror på skons läst och blockets utformning. I den beskrivning som gavs, att det tog en kvart att få ut bocken, så tror jag att ett par mindre block skulle passa bättre. Sen tror jag att ett par så tajta block töjer skon mer än foten eftersom om foten var så stor skulle OP nog ha ett par UK8. Jag skulle inte vilja töja ut ett par chelsa-boots med tanke på att de inte går att snöra åt.

Hade blocken verkligen varit för stora så hade de inte gått i överhuvudtaget. If it fits I sit, typ.

Första gången jag tryckte ner ett par block i nya skor så trodde jag att jag klantat till det och att det bara var att kasta eländet. I princip samma känsla fick jag när jag skulle ta av mig samma skor efter att jag prövat dem. Fast mer åt "nu hämtar jag saxen" hållet.

Ge det lite tid. Lädret kommer töjas efter foten och då tror jag verkligen att block i stl 7 blir för små.

Citat:
Tack för svaren! Får väl avvakta ett tag och se om det blir bättre, annars kontakta Herringshoes. Blocken går i skorna enkelt, men det är när man skall ta ut dem som problemet infinner sig. Fick verkligen slita och dra, och stå halvt på sulkanten för att få ut dem...

Jag gissar då på att det riktiga problem är en snäv hälkappa i kombination med styva fjädrar.

Återkom gärna och berätta hur du gjorde.
Citera
2013-08-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN

Jag gissar då på att det riktiga problem är en snäv hälkappa i kombination med styva fjädrar.

Återkom gärna och berätta hur du gjorde.

Nja, själva hälpartiet är enkelt att vika upp, det är när resten av blocket skall dras ut, som problemet infinner sig. Men jag återkommer, definitivt!
Citera
2013-08-03, 11:59
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Nja, själva hälpartiet är enkelt att vika upp, det är när resten av blocket skall dras ut, som problemet infinner sig. Men jag återkommer, definitivt!

Inte problemet jag föreställt mig. Nu får jag nog ta på mig dumstruten och hålla med Kopparstaden trots allt.
Citera
2013-08-03, 22:46
Medlem
mikelmiltons avatar
Jag har nyss köpt mina första kvalitetsskor (hoppas jag – jag är ju nybörjare, har jag gjort ett bra förstaköp?), nämligen ett par svarta Barker Epping (länk). Mina fotleder och knän är dåliga så jag använder vanligtvis formgjutna innersulor i stället för originalen, men i mina nya skor är innersulan fastlimmad. Skorna blir väldigt tajta om jag ändå använder mina egna sulor och jag vill inte gå utan dem. Borde jag helt sonika slita ut den limmade sulan?
Citera
2013-08-04, 09:29
Medlem
Jag har haft samma problem med ett par rm williams, att skoblocken fastnar.
Det berodde på att där resåren är fastsydd i ankeln är en tygremsa sydd över. Denna tygremsa hugger fast i främre halvan av skoblocket när det ska ut och gör att det sitter fast, verkligen bergfast. Var väldigt förbryllande innan jag fattade vad som pågick.
Citera
2013-08-04, 21:09
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Jag har nyss köpt mina första kvalitetsskor (hoppas jag – jag är ju nybörjare, har jag gjort ett bra förstaköp?), nämligen ett par svarta Barker Epping (länk). Mina fotleder och knän är dåliga så jag använder vanligtvis formgjutna innersulor i stället för originalen, men i mina nya skor är innersulan fastlimmad. Skorna blir väldigt tajta om jag ändå använder mina egna sulor och jag vill inte gå utan dem. Borde jag helt sonika slita ut den limmade sulan?

Kan inte uttala mig om kvaliteten på skorna men du ska inte försöka slita ut originalsulan. Tror inte att det går då de flesta tillverkar bara har en sula i häldelen och den är inte särskilt tjock. Ska du ha inlägg ska du köpa en storlek som gör att skorna passar med sulorna i. Byt dem till ett par större om du inte redan gått i dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in