Citat:
Ursprungligen postat av
Osykk
ni med add som varit deprimerade. Hur vet man ifall man är deprimerad eller ifall man bara har add:n. Eftersom det är väldigt lika symptom, hur vet/vad är skillnaden?
Du behöver inte nödvändigtvis vara deprimerad för att du har odiagnosticerad ADD, men risken är rätt stor att så är fallet. Jag tror jag läste att 80% har en annan diagnos förutom ADD, där depression och ångestsyndrom är de vanligaste.
Depression har andra symptom förutom koncentrationssvårigheter och liknande ADD-symptom. Exempelvis är självmordstankar inte ett symptom på ADD, om man ska dra det till sin spets.
Men du kanske menar tvärt om; har jag ADD eller är jag "bara" deprimerad?
ADD-symptomen ska ha visat sig under lång tid, alltså även före eventuell depression, enligt diagnosmanualen.
Det kan vara svårt att se skillnaden. Jag hade haft kontakt med psykiatrin till och från i över tio år innan en psykolog föreslog att mina depressioner kunde bero på en bakomliggande orsak. Kul med folk som tänker utanför lådan...
Din husläkare kan ställa diagnosen depression, men för ADD krävs en neuropsykiatrisk utredning. Där kommer de troligtvis att se om det rör sig om det ena, det andra eller bådadera.