2013-08-03, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shompa
Jag skall nästa vecka på neuro undersökning angående ADD.

Hur skall jag lägga upp mitt case? Det är oerhört viktigt för mig att få ADD diagnos eftersom det skulle leda till medicin som kanske fungerar.

Du skall svara uppriktigt på deras frågor och göra testerna efter din bästa förmåga. Har du add får du förmodligen diagnos och får förmodligen testa medicinering. Sitta och läsa på om symptom för att få en diagnos om man verkligen inte har det måste bero på att man antingen är riktigt jävla dum i huvudet eller bara är ute efter att knapra piller! Har du add så var dig själv så löser sig allt.
Citera
2013-08-03, 06:49
Medlem
nnnipzs avatar
Kul att dom gjort fel så jag hamnat utanför köm till utredning i 3 mån... Och ändå ringde jag en extra gång och frågade om allt var rätt eftersom det tog så lång tid att komma på ett första samtal hos läkare.

Läkaren behövde 5 min innan han hade bestämt att jag ska på vidare utredning hos psyk. Känns skönt att någon äntligen tog mina problem på allvar.

Känner ni att vissa i sjukvården (vårdcentralen) inte tagit er på allvar när ni frågat om ADHD/ADD-utredning?

Btw så fick jag frågan om jag tog droger, och fick fylla i ett papper om mina drogvanor. Jag påstod att jag inte brukar droger alls. Är det rätt gjort? Självmedicinerar (från och till) med benzo mot ångest och sömnproblem. Brukar även andra droger på helgerna.
Senast redigerad av nnnipz 2013-08-03 kl. 06:52.
Citera
2013-08-04, 20:20
Medlem
ni med add som varit deprimerade. Hur vet man ifall man är deprimerad eller ifall man bara har add:n. Eftersom det är väldigt lika symptom, hur vet/vad är skillnaden?
Citera
2013-08-05, 16:19
Medlem
bananerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
ni med add som varit deprimerade. Hur vet man ifall man är deprimerad eller ifall man bara har add:n. Eftersom det är väldigt lika symptom, hur vet/vad är skillnaden?

Du behöver inte nödvändigtvis vara deprimerad för att du har odiagnosticerad ADD, men risken är rätt stor att så är fallet. Jag tror jag läste att 80% har en annan diagnos förutom ADD, där depression och ångestsyndrom är de vanligaste.

Depression har andra symptom förutom koncentrationssvårigheter och liknande ADD-symptom. Exempelvis är självmordstankar inte ett symptom på ADD, om man ska dra det till sin spets.

Men du kanske menar tvärt om; har jag ADD eller är jag "bara" deprimerad?

ADD-symptomen ska ha visat sig under lång tid, alltså även före eventuell depression, enligt diagnosmanualen.

Det kan vara svårt att se skillnaden. Jag hade haft kontakt med psykiatrin till och från i över tio år innan en psykolog föreslog att mina depressioner kunde bero på en bakomliggande orsak. Kul med folk som tänker utanför lådan...

Din husläkare kan ställa diagnosen depression, men för ADD krävs en neuropsykiatrisk utredning. Där kommer de troligtvis att se om det rör sig om det ena, det andra eller bådadera.
Citera
2013-08-05, 17:54
Medlem
bananerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonish
Du skall svara uppriktigt på deras frågor och göra testerna efter din bästa förmåga. Har du add får du förmodligen diagnos och får förmodligen testa medicinering. Sitta och läsa på om symptom för att få en diagnos om man verkligen inte har det måste bero på att man antingen är riktigt jävla dum i huvudet eller bara är ute efter att knapra piller! Har du add så var dig själv så löser sig allt.

Jag menar inte att man ska samla symptom för att kunna ljuga sig genom utredningen, min erfarenhet är att god självkännedom är en förutsättning för att få bra vård inom psykiatrin. Jag kan iofs hålla med lite grann om att man kanske färgas av det man läser och överdriver vissa symptom, men jag tror ändå att det gör mer nytta än skada att veta vad det är man ger sig in på.

Diagnosunderlaget bygger på både subjektiva och objektiva data, att förbereda sig för att få sagt det man vill ha sagt är det inget fel med.

Jag hoppas att de som skriver i tråden gör det för att de faktiskt vill ha hjälp med att förbättra sitt liv, inte för att man vill knapra piller. Det finns lättare sätt i så fall.
Citera
2013-08-05, 19:35
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz

Btw så fick jag frågan om jag tog droger, och fick fylla i ett papper om mina drogvanor. Jag påstod att jag inte brukar droger alls. Är det rätt gjort? Självmedicinerar (från och till) med benzo mot ångest och sömnproblem. Brukar även andra droger på helgerna.
Räkna hur länge du gjort detta. 6+ månader om än sporadiskt och du bör ta uppehåll på minst 2 veckor för att avgöra om du får abstinens. (Säga bara detta av egen erfarenhet, lömskaste preparaten som finns.)

Annars är det väl inte så relevant såvida du inte behöver benzo mest hela tiden då det ju kan påverka ev. medicinering.

Grejjen blir väl kanske att du får lämna pissprov om det blir tal på medicin... Med tanke på många läkares inställning osv så är det väl rätt att ljuga om man inte har större problem. Jag skulle väl dock försöka att bara ta benzon (t.ex. imovane som ju går ur kroppen på ett par dagar) enbart mot sömnen och om det absolut behövs, det ifrån att det blir tal på ev. medicinering tills jag hittat rätt medicin mot den eventuella diagnosen...om jag var i din situation.
Citera
2013-08-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananers
Jag menar inte att man ska samla symptom för att kunna ljuga sig genom utredningen, min erfarenhet är att god självkännedom är en förutsättning för att få bra vård inom psykiatrin. Jag kan iofs hålla med lite grann om att man kanske färgas av det man läser och överdriver vissa symptom, men jag tror ändå att det gör mer nytta än skada att veta vad det är man ger sig in på.

Diagnosunderlaget bygger på både subjektiva och objektiva data, att förbereda sig för att få sagt det man vill ha sagt är det inget fel med.

Jag hoppas att de som skriver i tråden gör det för att de faktiskt vill ha hjälp med att förbättra sitt liv, inte för att man vill knapra piller. Det finns lättare sätt i så fall.

Ok. Tack för ditt klarläggande. Uppfattade som att du rekommenderade att man skulle läsa på om symptom (man inte har) och sedan skulle nämna under utredningen för att få diagnosen. Vet att en del gör det tyvärr.
Citera
2013-08-06, 02:48
Medlem
BillTheButchers avatar
Vissa moment av utredningen är tydligen frivilliga i Norge, men hur funkar det i Sverige? Vill helst inte blanda in mina anhöriga i detta just nu. Jag "vet" att jag har diagnosen, så en eventuell utredning är egentligen bara en formalitet.
Citera
2013-08-06, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillTheButcher
Vissa moment av utredningen är tydligen frivilliga i Norge, men hur funkar det i Sverige? Vill helst inte blanda in mina anhöriga i detta just nu. Jag "vet" att jag har diagnosen, så en eventuell utredning är egentligen bara en formalitet.

Självklart kan du skippa det. Ring upp din läkare bara och säg att utredningen är klar och diagnosen ställd. I vanliga fall innebär en utredning intervjuer med psykolog, datortester och andra moment, och allt detta skattefinansierade arbetet har du ju redan gjort och därmed sparat in massor av pengar. Så du kan helt enkelt ringa din läkare och be hen skriva ut ett par 100burkar ritalin/metamina och sen gå och hämta ut det. Faktum är, när jag tänker efter, är att du kan skippa läkarkontakten och bara gå in på apoteket och be om va du vill ha. Vill dom ha nåt recept eller annan formalitet kan du ju skriva ut ett worddokument från din dator där dina diagnoser står beskrivna.
Citera
2013-08-06, 10:15
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Räkna hur länge du gjort detta. 6+ månader om än sporadiskt och du bör ta uppehåll på minst 2 veckor för att avgöra om du får abstinens. (Säga bara detta av egen erfarenhet, lömskaste preparaten som finns.)

Annars är det väl inte så relevant såvida du inte behöver benzo mest hela tiden då det ju kan påverka ev. medicinering.

Grejjen blir väl kanske att du får lämna pissprov om det blir tal på medicin... Med tanke på många läkares inställning osv så är det väl rätt att ljuga om man inte har större problem. Jag skulle väl dock försöka att bara ta benzon (t.ex. imovane som ju går ur kroppen på ett par dagar) enbart mot sömnen och om det absolut behövs, det ifrån att det blir tal på ev. medicinering tills jag hittat rätt medicin mot den eventuella diagnosen...om jag var i din situation.

Tack för svaret. Då låter jag det vara och låtsas som inget
Citera
2013-08-06, 17:42
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Självklart kan du skippa det. Ring upp din läkare bara och säg att utredningen är klar och diagnosen ställd. I vanliga fall innebär en utredning intervjuer med psykolog, datortester och andra moment, och allt detta skattefinansierade arbetet har du ju redan gjort och därmed sparat in massor av pengar. Så du kan helt enkelt ringa din läkare och be hen skriva ut ett par 100burkar ritalin/metamina och sen gå och hämta ut det. Faktum är, när jag tänker efter, är att du kan skippa läkarkontakten och bara gå in på apoteket och be om va du vill ha. Vill dom ha nåt recept eller annan formalitet kan du ju skriva ut ett worddokument från din dator där dina diagnoser står beskrivna.

Tror att du missförstod mig. Jag är inte ute efter medicinen i första hand, vill bara ha diagnosen på papper och verkligen få det bekräftat så att jag kan ta nästa steg, vad det nu blir (medicin? ).
Citera
2013-08-08, 20:12
Medlem
Vad ska man tänka när man ska hitta nytt jobb med add?
Kommer man bli slut snabbt av att jobba i röriga miljöer som ica etc?
blir hjärndött jobb depremerande för att det inte finns stimuli?
vad passar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in