2013-08-04, 20:03
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pardon
Aja, så det är bara att luta sig tillbaka och invänta den? Tänkte om det krävs anmälan eller liknande. Antog att de stora nationerna åtminstone har någon form av novischevents. Tack för svaret.
Du kan ändå inte gå med i någon nation förrän slutet av augusti så det är bara att chilla tills dess. Blir också programspecifik nollning men än så länge är det inget du behöver tänka på än. Juristnollningen börjar som jag förstått det den 28:e.
Citera
2013-08-04, 20:48
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Aja, så det är bara att luta sig tillbaka och invänta den? Tänkte om det krävs anmälan eller liknande. Antog att de stora nationerna åtminstone har någon form av novischevents. Tack för svaret.
Luta dig tillbaka! Juristerna kommer komma med information, och det finns ändå inget av vikt som händer sista veckan i augusti ändå. Ta tid på dig att hitta rätt nation istället för att stressa.
Citera
2013-08-04, 21:13
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Från min egen erfarenhet har jag sett många juriststudenter på Malmö Nation, större delen av nationen utgör personer som pluggar på juristprogrammet. Men det där kan ju förändras med tiden. Nu var detta ht -11. Fast det känns nästan som det är av tradition för juriststudenter att skriva in sig hos Malmö Nation. Jag har t ex aldrig sett röken av en juriststudent på någon av Tornanationerna. Du kan förstås skriva in dig hos fler nationer än bara en. T ex fler citynationer: Göteborgs Nation, Lunds Nation, etc. Och om du känner för att bryta normen, pröva Tornanationerna för omväxlingens skull. Teknologerna från LTH bits inte.
Citera
2013-08-04, 21:28
Medlem

Skönt att veta! Jo, har velat lite mellan olika nationer och egentligen känns Lunds nation närmast till hands. Kalmar har jag även sneglat lite på, men tänkte att man kunde vara lite konservativ och välja efter var jag är född när jag ändå inte känner extra starkt för någon särskild nation. Man kommer väl ändå in överallt? Undantaget Smålands då som ändå går fetbort.

Dock ska Malmö övervägas om det fortfarande är som du upplevt. Fast ganska tråkigt att bara hänga med likasinnade kanske.
Citera
2013-08-04, 22:04
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Jo, har velat lite mellan olika nationer och egentligen känns Lunds nation närmast till hands. Kalmar har jag även sneglat lite på, men tänkte att man kunde vara lite konservativ och välja efter var jag är född när jag ändå inte känner extra starkt för någon särskild nation. Man kommer väl ändå in överallt? Undantaget Smålands då som ändå går fetbort.

Dock ska Malmö övervägas om det fortfarande är som du upplevt. Fast ganska tråkigt att bara hänga med likasinnade kanske.
Japp, du kan skriva in dig precis var som helst utom kommunisthaket Smålands.

Det är ju inte bara juriststudenter, finns även ekonomer och systemvetare har jag fått erfara. Brukar också få en snobbstämpel över sig där "bratsen" förenas. Men på Tornanationerna känns det lite mer öppet bland folk, på t ex Helsingkrona är det mycket galna fester och alkoholrus samt att nollningen för novischer är lite förnedrande. Men ingen har tagit illa upp, man är där för att göra bort sig och ha kul. Precis som på teknologkårens nollningar. Grisig tillstämning dock.
Citera
2013-08-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Japp, du kan skriva in dig precis var som helst utom kommunisthaket Smålands.

Det är ju inte bara juriststudenter, finns även ekonomer och systemvetare har jag fått erfara. Brukar också få en snobbstämpel över sig där "bratsen" förenas. Men på Tornanationerna känns det lite mer öppet bland folk, på t ex Helsingkrona är det mycket galna fester och alkoholrus samt att nollningen för novischer är lite förnedrande. Men ingen har tagit illa upp, man är där för att göra bort sig och ha kul. Precis som på teknologkårens nollningar. Grisig tillstämning dock.

Nej, självklart inte, det förstod jag med. Brats är ju aldrig någon vidare, men jag är lite rädd att uppdelning mellan killar och tjejer är mer ojämn på de mindre nationerna? Eller är det obefogad rädsla?
Citera
2013-08-05, 00:01
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Nej, självklart inte, det förstod jag med. Brats är ju aldrig någon vidare, men jag är lite rädd att uppdelning mellan killar och tjejer är mer ojämn på de mindre nationerna? Eller är det obefogad rädsla?
Helsingkrona är jämnfördelat mellan tjejer och killar. Den största nationen bland Tornanationerna.
Jag tror faktiskt inte att det finns någon nation där killar dominerar över tjejer i antal.

Men Sydskånska känns lite flummig, väldigt mycket humanister och samhällsvetare där. Välj nation efter behag brukar jag säga.
Citera
2013-08-05, 01:01
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag har t ex aldrig sett röken av en juriststudent på någon av Tornanationerna.
Då har du missat mig.
Citat:
Helsingkrona är jämnfördelat mellan tjejer och killar. Den största nationen bland Tornanationerna.
Jag tror faktiskt inte att det finns någon nation där killar dominerar över tjejer i antal.

Men Sydskånska känns lite flummig, väldigt mycket humanister och samhällsvetare där. Välj nation efter behag brukar jag säga.
Det finns ingen nation som är bättre än någon annan. Nationslivet handlar om socialt umgänge och då spelar det ingen roll vilken nation som är störst, har bäst korpfotbollslag, bokar fetast artister eller har den godaste maten. Då handlar det enbart om var man trivs bäst. Helsingkrona, Sydskånska och Malmö är tre ganska olika nationer, alla suveräna på olika sätt.
Citera
2013-08-06, 01:50
Medlem
Citat:

Tja, jag har ju inga polare redan bosatta därnere, så enklast är nog att välja efter andra kursare och geografiskt läge till att börja med. Om jag sedan upptäcker att någon annan nation passar mig bättre ska det väl inte vara några som helst problem att byta mellan terminerna?
Citera
2013-08-06, 02:39
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Tja, jag har ju inga polare redan bosatta därnere, så enklast är nog att välja efter andra kursare och geografiskt läge till att börja med. Om jag sedan upptäcker att någon annan nation passar mig bättre ska det väl inte vara några som helst problem att byta mellan terminerna?
Du kan byta varje termin och du kan även anmäla dig på fler nationer än just en. Du kan gå på Hallands sittning om du är inskriven på Helsingkrona. Men ta de säkra korten före de osäkra. Följ med dina studiekamrater på ditt program och lär känna andra människor på nationen. Lunds nation verkar du vara mest inställd på. Den är störst av alla nationer i antal medlemmar.
Citera
2013-08-06, 13:37
Medlem
Blivit antagen till infocom nu.

Har redan ett stil-konto för jag läst bastermin... Undrar bara ifall man fortfarande ska använda de och isåfall när de uppdaterar att man går infocom och inte bastermin.

Inte så insatt i detta men kan man läsa till extra kurser än de obligatoriska man har?
Isåfall hur mycket extra kan man läsa?
Citera
2013-08-06, 16:46
Medlem
MisterMonkeys avatar
Har ni som ska börja studera i Lund nu i september fått era lösenord till StiL-kontot?
Jag blev antagen till en kurs i Lund för något år sedan men valde att inte ta kursen, jag fick då ett e-mail om det men jag aktiverade aldrig det (tror inte det iallafall).
Nu ska jag börja plugga men har inte fått något mail än.

Fick även hemskickat lite olika papper, varav ett med all litteratur till första kursen. Vad menas med de böcker som står under referenslitteratur? Är dessa något som man även ska köpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in