2013-07-26, 18:20
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhac
Någon som vet om tornanationerna har nollning (mest intresserad av helsingkrona, sydskånska och krishan)?
Helsingkrona har nollning. De flesta teknologer brukar skriva in sig där även om de är utspridda.
Citera
2013-07-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Helsingkrona har nollning. De flesta teknologer brukar skriva in sig där även om de är utspridda.
Låter kul. Så helsingkrona är den största tornanationen? Någon som vet lite vad för aktiviteter som brukar finnas med på deras nollning?
Citera
2013-07-26, 18:33
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Låter kul. Så helsingkrona är den största tornanationen? Någon som vet lite vad för aktiviteter som brukar finnas med på deras nollning?

Haha, tänker inte avslöja något. Det får bli en överraskning. Sjukt är ordet dock.

Och ja, Helsingkrona är störst av tornanationerna. Inte större än Lunds eller Malmös.
Citera
2013-07-26, 20:29
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Inled med att skilja på kår, nation, Akademiska föreningen och på andra typer av studiesociala föreningar. Det är i regel svårare ju större och populärare organisationen är.

Först och främst: alla uppdrag är meriterande, i olika grad. Det är faktiskt inte alla som får förtroende ens för de enklaste uppgifter, och även om ditt uppdrag bara består av att laga lunch en gång i månaden är det ju ett tecken på att du genomför de uppgifter du tar på dig, vilket är en styrka. Det är åtminstone min mening. För att nå till styrelsenivå är nog tumregeln att man bör ha varit engagerad i minst ett år, och definitivt mer om organisationen är någon av de större nationerna eller akademiska föreningen, eller t o m någon av de större och penningstarka kårerna.

Vad gäller engagemang brukar såna som du ganska snart avslöja sig själva. Organisationerna är i regel inte intresserad av människor som gör saker för att stärka sitt eget CV, och sannolikheten att du får ett tyngre och mer prestigefyllt uppdrag minskar ju mindre genuint intresse du visar upp. Jag har många gånger skjutit ner personer som mest gett intryck av att vara prestigekåta, och det är något jag kommer fortsätta göra.

Jag svarar gärna på vidare frågor om engagemang om du lite mer noga kan precisera vad det är du är sugen på att göra. Menar du de facto bara kåren, eller är alla organisationer av intresse? Har du något mer intresse utöver att stärka ditt CV? Jobbar du hellre med programverksamhet, arbetsmarknadsdagar, studiebevakning, eller studiesociala verksamheter (klubb, pub, luncher etc.)?

Har nu läst på lite om akademiska föreningar och de verkar vara mycket mer i min smak än nationerna eller kårerna. Det var tre stycken olika föreningar och utskott som intresserade mig särskilt mycket nämligen FENA, UPF samt utskottet för studentafton (detta verkade väldigt, väldigt intressant). Såg för studentafton att man behöver skicka in CV för att bli utskottsmedlem, är detta något som är påtagligt svårt att bli och kommer det krävas några särskilda meriter?

Sedan undrar jag ifall det är enkelt att engagera sig i FENA och UPF?
Samtidigt som jag självklart undrar hur många timmar som man kan engagera sig i dessa föreningarna/utskotten utan att det påverkar studierna negativt, och ifall det rent av är möjligt att engagera sig i två stycken helhjärtat?

M.v.h.
Citera
2013-07-28, 17:01
Medlem
20rockss avatar
Citat:
Kom till h-kronan!
Ska va fadder, kommer bli jävligt kul!
Citera
2013-07-29, 17:33
Medlem
jzprs avatar
Tagga nollningen!! Är man indelade i sina egna sektioner under nollningen eller hur delas man upp?
Citera
2013-07-29, 19:39
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Tagga nollningen!! Är man indelade i sina egna sektioner under nollningen eller hur delas man upp?
Ja, till den sektion du tillhör kommer du vara hos. Men sedan kan du också hamna i en grupp som inte kommer gå på ditt program. V-sektionen har tre olika program= brandingenjör (svart overall), lantmäteri (grön overall) och väg- och vattenbyggnad (blå overall).

E-sektionen har elektroteknik samt medicin och teknik. (vit för elektro och har ingen aning om m&t)
D-sektionen= datateknik (??)
F-sektionen= Teknisk fysik (orange overall men ingen susning om MT)
M-sektionen= Maskinteknik (röd overall, design och produkt har rosa overall)
I-sektionen= Industriell ekonomi (lila overall)
K-sektionen= Kemiteknik (gul overall men vet inte bioteknik)
Citera
2013-07-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ja, till den sektion du tillhör kommer du vara hos. Men sedan kan du också hamna i en grupp som inte kommer gå på ditt program. V-sektionen har tre olika program= brandingenjör (svart overall), lantmäteri (grön overall) och väg- och vattenbyggnad (blå overall).

E-sektionen har elektroteknik samt medicin och teknik. (vit för elektro och har ingen aning om m&t)
D-sektionen= datateknik (??)
F-sektionen= Teknisk fysik (orange overall men ingen susning om MT)
M-sektionen= Maskinteknik (röd overall, design och produkt har rosa overall)
I-sektionen= Industriell ekonomi (lila overall)
K-sektionen= Kemiteknik (gul overall men vet inte bioteknik)

Stämmer tyvärr inte riktigt.

http://www.dsek.se/wiki/index.php/Ouveralle

Har de flesta uppskrivna förutom INGs mörk blåa ouveralle och A-sektionens kavaj
Citera
2013-08-01, 10:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Någon som vet om tornanationerna har nollning (mest intresserad av helsingkrona, sydskånska och krishan)?
Ja, alla Tornanationer har nollning. Olika mycket, olika länge, men det finns hos alla.

Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Servera mat eller sprit intresserar mig inte särskilt mycket (inte alls) men ekonomiska poster av något slag skulle intresserar mig då jag har ett intresse utav ekonomi, arbetsdagar låter även de trevliga.
Studiebevakning typ övningsledare?
Övningsledare skulle vara högst intressant då man får lite nyttig repetition utav ämnena.
Vad finns det för akademiska föreningar?
Vad sysslat de med?

Vidare undrar jag ifall det finns någon plats i Lund där det är extra bra att sitta att skriva arbete (t.ex. labbrapporter) eller sitter de flesta och gör arbete hemma?
Då låter det som om det är kår eller AF som passar dig bäst. De som jobbar med studiebevakning gör det gentemot universitetet. De ser till att undervisningen sker på rätt sätt och fungerar som en länk mellan universitetet och studenterna. Duktiga studiebevakare växer inte direkt på träd i Lund, dessvärre.

Vad gäller studieplatser så är det nog bäst om du tittar runt själv när du börjat plugga. Det finns många ställen, men man måste hitta det man själv trivs på.

Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Har nu läst på lite om akademiska föreningar och de verkar vara mycket mer i min smak än nationerna eller kårerna. Det var tre stycken olika föreningar och utskott som intresserade mig särskilt mycket nämligen FENA, UPF samt utskottet för studentafton (detta verkade väldigt, väldigt intressant). Såg för studentafton att man behöver skicka in CV för att bli utskottsmedlem, är detta något som är påtagligt svårt att bli och kommer det krävas några särskilda meriter?

Sedan undrar jag ifall det är enkelt att engagera sig i FENA och UPF?
Samtidigt som jag självklart undrar hur många timmar som man kan engagera sig i dessa föreningarna/utskotten utan att det påverkar studierna negativt, och ifall det rent av är möjligt att engagera sig i två stycken helhjärtat?

M.v.h.
Att engagera sig i något av de utskotten du pratar om är inte särskilt svårt, skulle jag säga. Du kommer säkert träffa dem på Hälsningsgillet så passa på att snacka med dem då.
Citera
2013-08-04, 17:32
Medlem
Ska börja juristprogrammet nu den 28onde och har noll koll på det här med nollning? Har ju ett särskilt schema de fyra första dagarna på programmet. Är det nationerna i övrigt som sedan har novischevents och så? Eller har jag missat något?
Citera
2013-08-04, 17:38
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pardon
Ska börja juristprogrammet nu den 28onde och har noll koll på det här med nollning? Har ju ett särskilt schema de fyra första dagarna på programmet. Är det nationerna i övrigt som sedan har novischevents och så? Eller har jag missat något?
Malmö Nation har säkert novischnollning. Och på ditt program har juridiska föreningens faddrar anordnat nollning för er.
Citera
2013-08-04, 18:31
Medlem
Citat:
Malmö Nation har säkert novischnollning. Och på ditt program har juridiska föreningens faddrar anordnat nollning för er.

Aja, så det är bara att luta sig tillbaka och invänta den? Tänkte om det krävs anmälan eller liknande. Antog att de stora nationerna åtminstone har någon form av novischevents. Tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in